Bukefalos 28 år!

Tvisten kring Madick trappas upp

(Ridsport)
Striden kring avtalet mellan Helena Lundbäck och hästen Madicks ägare Annette Karlsson har trappats upp.
- Vi hade förlikningsförhandlingar tidigare i oktober men vi kom ingenstans, kommenterar Helena Lundbäck.

Läs mer...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Tycker, om man läser de två handlingar som det länkats till tidigare i tråden, att AK inte själv riktigt vet hur hon vill ha det. Hon har ju motsagt sig själv i de dokumenten, och att ha självmotsägelser i svart-vitt är väl inte direkt någon fördel när det kommer till juridik...:angel:


Och.... ingen tvingade AK att skriva på, det gjorde hon själv. Hur klokt det var ATT skriva på, särskilt med tanke på att hon tidigare hade haft invändningar mot samma kontrakt, det kan ju disskuteras. Har man skrivit på, även om det är mot bättre vetande, så får man stå sitt kast. Hon är en vuxen människa som visste vad hon skrev på.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Tycker, om man läser de två handlingar som det länkats till tidigare i tråden, att AK inte själv riktigt vet hur hon vill ha det. Hon har ju motsagt sig själv i de dokumenten, och att ha självmotsägelser i svart-vitt är väl inte direkt någon fördel när det kommer till juridik...:angel:

På vilket sätt säger hon emot sig själv i stämningsansökan?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Har du läst båda dokumenten? Om inte - gör det så ser du själv hur hon säger emot sig själv. Har inte tid just nu att hitta exakta sidor.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Har du läst båda dokumenten? Om inte - gör det så ser du själv hur hon säger emot sig själv. Har inte tid just nu att hitta exakta sidor.

Jag har läst dem - och just därför undrade jag. Några sidhänvisningar är helt obehövligt.

Däremot tycker jag att om man påstår något som du gör så är det ett minimikrav att man redovisar vad det gäller så att andra har möjlighet att kontrollera sanningshalten. Annars tycker jag man skall låta bli att komma med sådana påståenden överhuvudtaget.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag har läst dem - och just därför undrade jag. Några sidhänvisningar är helt obehövligt.

Däremot tycker jag att om man påstår något som du gör så är det ett minimikrav att man redovisar vad det gäller så att andra har möjlighet att kontrollera sanningshalten. Annars tycker jag man skall låta bli att komma med sådana påståenden överhuvudtaget.

Kontrollera sanningshalten kan var och en göra sjäv, såvida man är läskunnig och har hyffsad läsförståelse :grin:

Läs igenom dem igen, så kanske du hittar motsägelserna, nu när du vet att de finns där. :idea:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Läs igenom dem igen, så kanske du hittar motsägelserna, nu när du vet att de finns där. :idea:

Det jag vet är att du tror att du hittat motsägelser i stämmningsansökan eller yttrandet över svaromålet.

Ärligt talat tror jag du pratar helt i nattmössan.

Men om du vill berätta vad det gäller så är jag beredd att kontrollera om det stämmer eller om det är du som missuppfattat. Annars så får det bero för min del.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Första dokumentet:
"I anslutning till att avtalet återsändes förhörde sig AK om HL ville åta sig att för hennes räkning rida M i Agria Cup....... HL åtog sig att rida hästen i den aktuella cupfinalen, om än motvilligt"

Andra dokumentet:
"RIDAB påstår att A var införstådd med att HL skulle rida M i Agria Cup i Strömsholm vilket tillbakavisas med bestämdhet......
HL uppgav till A att hon inte ville tävla M på grund av att hon endast hade ridit M vid 3-4 tillfällen innan....."

alltså... AK övertalade HL att ställa upp i cupfinalen, men var inte medveten om ATT hästen skulle startas i cupfinalen.:crazy: Den ekvationen får iaf inte jag att gå ihop.:angel:


Kanske lättare att se ifall man ser objektivt på det skrivna, och inte färgas av sina åsikter.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Hmm...AK kanske inte visste att HL tänkt starta just pga HL varit tveksam? *spåna*
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Eftersom du nu berättat vad du uppfattade som en motsägelse så har jag också läst igenom de styckena igen.

Så här står det i stämningsansökan (OCR ansv. för stavfel):

"I anslutning till att avtalet återsändes förhörde sig Annette Karlsson om Helena Lundback ville åta sig att for hennes räkning rida Madick i Agria Cup - en tavling som gick helgen 8-9-10 oktober 2004, på Stromsholms ridcenter. Skalet till detta var att Madick hade deltagit i flera deltavlingar under det och kvalificerat sig till semifinalen i Agia Cup för hästar i åldersguppen 8 år. Helena Lundback åtog sig att rida hästen i den aktuella cupfinalen, om än motvilligt."

HL blev alltså tillfrågad om att rida Agria Cup semifinal den 8-9 okt och ev. final den 10 okt. Hon gick motvilligt med på att rida finalen den 10 okt om hästen tog sig dit. Det är vad som står. Tydligen gick hon inte med på att rida semifinal. Om AK skulle försöka hitta någon annan, det skulle lämnas återbud eller frågan lämnades öppen framgår inte.


I yttrandet står det:

"RIDAB påstår att Annette var införstådd med att Helena Lundback skulle rida Madick i Agria Cup i Stromholm vilket tillbakavisas med bestämdhet."

Vilket inte motsäger det som skrevs i stämningsansökan, där det framgår att med Agria Cup menas både semifinal och final den 8-9-10 okt.

Helt lyckat är det nu inte att skriva som i stämningansökan och om man läser slarvigt är det nog lätt att uppfatta det som du gjort. Men läser man exakt vad som står är det tyvärr ingen motsägelse.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Eller....om man är färgad av sina egna åsikter, så kan man tolka det som du gjort. (nej, jag har inte läst slarvigt, vikten av att läsa varje ord fick vi lära oss på högskolans juridikföreläsningar)

Om HL har hästen i sin träning, vad är då rimligheten i att någon annan ska ta hästen upp till Strömsholm, rida den i semifinalerna och sedan, om hästen tar sig till sista finalen, byta ryttare inför finalen?? Hur juste är det mot hästen? Mot ryttaren som tar den genom semifinalerna?

Hela den helgen är en finalhelg, med först semi- och sedan finaler. Man måste klara av att kvala in hästen för att öht få delta i den tävlingen.

Och, hur kan AK inte vara införstådd med att HL ska rida hästen i Strömsholm, när hon själv övertalat henne att, mot sin vilja, ställa upp?
Må så vara att kontraktet i sig är lite väl ensidigt favoriserande (HL har ju gått på en och annan nit tidigar där avtalen inte varit vattentäta så jag förstår att de vill gardera sig för att slippa sådant igen), men vi får inte glömma bort att det faktiskt är undertecknat av vuxna människor vid sina sinnens fulla bruk, och bara en sådan sak som att AK tidigare hade ifrågasatt kontraktet, INNAN undertecknandet, visar ju bara att hon var fullt medveten om VAD hon skrev på.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Hela historien är helt sjuk!!! Jag tycker så synd om hästägaren!! men ändå borde hon läst igenom kontraktet 2 eller 3 gånger!
Jag tycker familjen L är helt knäppa som tänker kräva ägaren på 8 miljoner om hon vinner! Så mycket har dom knappast lagt ner på hästen! Det är snarare A som ska få skadestånd för att L inte har lyssnat på A.
Och jag kan inte förstå L att dom ens tänker tanken på pengar! Madick lär juh ha tjänat in lite åt dom under dessa år!!
Som jag har förstått så har A fått ett bud på Madick långt innan L ens hade ridit hästen, och det var då redan 6 nollor efter, så så mycket har hon nog inte stigit i värde TROR KNAPPAST ATT MADICK ÄR VÄRD 10 000 000KR nu!

Hejja A.. Alla tummar ner för L familjen
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Eller....om man är färgad av sina egna åsikter, så kan man tolka det som du gjort.
Ehh? Att jag skiljer på semifinal och final?


I första meningen: Agria Cup = tävling 8-9-10 okt. Andra meningen: Madick kvalificerad till semifinalen i Agria Cup. Tredje meningen: HL gick motvilligt med på att rida finalen.

Det är vad som står inget annat. Att semifinal och final inte är samma sak går nog att slå upp om du är osäker.

Du skriver att Madick var i träning av HL. Var hittar du den uppgiften?
Vad jag läst hade hon hästen för provridning, och ridningen skall enligt HL ha fungerat sådär, ibland bra ibland dåligt.

När det gäller rimligheten så kan man notera att precis innan Agria Cup var HL i Malaysia och hon skulle isåfall ha en dag (obs en! dag, dessutom efter en lång flygresa) på sig att förbereda hästen inför tävlingen. En häst hon knappt ridit överhuvudtaget och inte fungerar helt med. Är det då orimligt att tex. den som ridit Madick i kvalen skulle kunna ta hand om förberedelsen och inledande semifinaler och sedan HL red i finalomgången för att optimera chansen till en riktigt bra placering? Vad jag sett så kan ryttare på den nivån tom. byta hästar med varandra inför slutomgången och rida felfritt ändå.

Men detta är bara en möjlighet, jag vet inte vad som blev beslutat eftersom det inte framgår av stämningsansökan.


När det gäller rimlighet så kan du fundera på detta i Lundbäcks svaromål. Lundbäcks påstår att Hans L inte på något sätt varit involverad när det gäller kontraktet. Det enda han gjort är att ha varit chafför åt Helena. Han har inte ens gett några råd till henne utan Helena har skött det helt själv trots att kontraktet gäller Ridab där Hans L är VD. Dessutom är han erfaren affärsman, Helena sitter inte ens med i styrelsen för Ridab. Helenas namn förekommer bara en gång i kontraktet och det är när det gäller vem som ska rida hästen. Och slutligen, i kontraktet står det att Hans Lundbäck är Ridabs representant och det är Hans Lundbäcks namnteckning - det borde vara bevis nog, även för den mest skeptiska, att påståendet om att Helena ensam ansvarar för avtalet är en ren lögn!

Juridiskt är detta jättevikigt, i princip avgörande för om det finns grund för hävning/jämkning (läs. AvtL)!

Det finns mycket mer i samma stil från Lundbäcks, listan på orimligheter och osanningar kan göras betydligt längre.

Så sätt på dig mera objektiva glasögon och läs dokumenten igen!

(kul för dig att du läst juridik, det är ett intressant ämne - undantaget möjligen handelsrätt och en del andra specialområden :) )
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

...Jag tycker familjen L är helt knäppa som tänker kräva ägaren på 8 miljoner om hon vinner! ...

Enligt hästmagazinet.com så begär de dessutom ersättning för utebliven stallhyra med 130 000 kr per månad och 30 procent ränta hela beloppet. Så totalt kräver de Madicks ägare på, hör och häpna, tolv miljoner (12 000 000 SEK)!!!

Du sammanfattade din mening mycket bättre än vad jag lyckats med så jag vill instämma:

Heja Madicks ägare! Ner med oärlighet och fram för fair play och sportsmanship inom hästsporten!
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Ehh? Att jag skiljer på semifinal och final?


I första meningen: Agria Cup = tävling 8-9-10 okt. Andra meningen: Madick kvalificerad till semifinalen i Agria Cup. Tredje meningen: HL gick motvilligt med på att rida finalen.

Det är vad som står inget annat. Att semifinal och final inte är samma sak går nog att slå upp om du är osäker.

Du skriver att Madick var i träning av HL. Var hittar du den uppgiften?
Vad jag läst hade hon hästen för provridning, och ridningen skall enligt HL ha fungerat sådär, ibland bra ibland dåligt.

Hästen var hos HL, dvs hästen reds av HL och ingen annan. Fel av mig att skriva att hon var "i träning hos", men hästen vistades och var överlämnad till HL. Dessutom var AK införstådd med att om M skulle komma till start i Agria Cup så ville HL att det skulle finnas ett avtal innan.

När det gäller rimligheten så kan man notera att precis innan Agria Cup var HL i Malaysia och hon skulle isåfall ha en dag (obs en! dag, dessutom efter en lång flygresa) på sig att förbereda hästen inför tävlingen. En häst hon knappt ridit överhuvudtaget och inte fungerar helt med. Är det då orimligt att tex. den som ridit Madick i kvalen skulle kunna ta hand om förberedelsen och inledande semifinaler och sedan HL red i finalomgången för att optimera chansen till en riktigt bra placering? Vad jag sett så kan ryttare på den nivån tom. byta hästar med varandra inför slutomgången och rida felfritt ändå.

Ser ingen anledning till att i stora finalen sätta in en annan ryttare än den som ridit hästen hela vägen fram till den stora finalen. Hur skulle det "optimera chansen till en riktigt bra placering" i ditt resonemang? Särskilt som hon mkt riktigt varit utomlands lång tid innan och inte hunnit trimma in sig på M. (vilket ju säkert också är en av anledningarna till att hon helst inte ville ställa upp i Strömsholm öht)

Men detta är bara en möjlighet, jag vet inte vad som blev beslutat eftersom det inte framgår av stämningsansökan.


När det gäller rimlighet så kan du fundera på detta i Lundbäcks svaromål. Lundbäcks påstår att Hans L inte på något sätt varit involverad när det gäller kontraktet. Det enda han gjort är att ha varit chafför åt Helena. Han har inte ens gett några råd till henne utan Helena har skött det helt själv trots att kontraktet gäller Ridab där Hans L är VD. Dessutom är han erfaren affärsman, Helena sitter inte ens med i styrelsen för Ridab. Helenas namn förekommer bara en gång i kontraktet och det är när det gäller vem som ska rida hästen. Och slutligen, i kontraktet står det att Hans Lundbäck är Ridabs representant och det är Hans Lundbäcks namnteckning - det borde vara bevis nog, även för den mest skeptiska, att påståendet om att Helena ensam ansvarar för avtalet är en ren lögn!

Först: Vad har "Dessutom är han erfaren affärsman, Helena sitter inte ens med i styrelsen för Ridab." med kontraktet att göra??

Sen har inte jag hittat någonstans där det står att Hans inte varit involverad på något sätt i kontraktet eller att det varit Helena ensam som gjort upp avtalet. Citera gärna eller ange var du hittat de uppgifterna.



Juridiskt är detta jättevikigt, i princip avgörande för om det finns grund för hävning/jämkning (läs. AvtL)!

Det finns mycket mer i samma stil från Lundbäcks, listan på orimligheter och osanningar kan göras betydligt längre.

Som t.ex?

Så sätt på dig mera objektiva glasögon och läs dokumenten igen!

(kul för dig att du läst juridik, det är ett intressant ämne - undantaget möjligen handelsrätt och en del andra specialområden :) )

Om det är AK eller HL som inte håller sig till sanningen, eller om båda parter tummar på den, det är omöjligt för utomstående att avgöra. Antingen är det som AK påstår angående avtalets ingående och undertecknande, eller så är det som H + HL säger, eller kanske, ännu mer troligt, något mellanting däremellan. Vi har inte alla bilagda dokument, så vi vet inte.


Sen tycker jag att det är BRA att detta kontrakt kommer upp i rätten, inte just för det specifika kontraktets skull, utan mer för att få folk att hajja till lite och inse att man faktiskt inte kan slingra sig ur kontrakt hur som helst (även om det i vissa extremfall kan gå att få kontraktet ogiltigförklarat)
Pacta sunt servanda
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Huruvida oskäligheten i avtalet kommer leda till en jämkning av enskilda avtalsklausuler eller avtalet i sin helhet är givetvis mycket osäkert, är ju inte direkt väldigt vanligt med jämkning utifrån AvtL 36§ men efter att ha skummat igenom lagkommentarer, utvalda delar av proppen osv (Karnov - mi lajki ;) ) är min åsikt att avtalet bör jämkas.

ALLA de kriterier som nämns om hur den subjektiva bedömningen av avtalets eventuella oskälighet är uppfyllda. Det är ett avtal som sträcker sig över lång tid, ägaren har helt blivit fråntagen förfoganderätten över sin egendom, de ekonomiska prestationerna är galet snedvridna och dessutom är parterna vansinnigt ojämlika vid avtalets slutande. Att hon arbetat som hästskötare är så irrelevant att jag förundras över att en advokat på en firma som Vinge ens försöker använda det som argument. Hur många naiva artonåringar har inte det? Gör detta dem till jämlika parter med ett aktiebolag som utnyttjar sin ställning?

Nog för att "avtal skall hållas" är en grundtes, men jag vill inte leva i ett samhälle där detta får utnyttjas på ett sätt som här gjorts. Det handlar inte om att "slingra" sig ur kontrakt, det handlar om att utifrån tvingande lagstiftning jämka eller häva ett avtal, det är skrämmande att så många inte inser att "avtal skall hållas" endast gäller avtal enligt lagens riktmärken.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag tror inte egentligen det är någon större mening, men jag skall försöka svara ordentligt ändå.

Vi har gjort på liknande sätt, när det gällt visning av unghästar. Om det när det gäller tävling på Agria Cup nivå är helt orimligt får väl de som tävlar på den nivån bedömma. Jag tycker inte det ivarjefall. Men det är som sagt bara en möjlighet och ren spekulation från min sida, för återigen stämningansökan står det inte närmare beskrivet hur det var tänkt.

Urprungsfrågan gällde dessutom inte om vilken version som är sann när det gäller Agria Cup deltagandet utan bara om det de facto fanns en motsägelse mellan stämmningsansökan och yttrandet.

Om du fortfarande inte inser varför det är orimligt, när det gäller en så här viktig affär, att tro på att Ridab låter en oerfaren HL sköta förhandling och bestämmande av villkor och inte Hans Lundbäck som har stor erfarenhet och sköter Ridabs affärer och kontrakt i övrigt kan jag nog inte få dig att förstå hur mycket jag än förklarar. Tyvärr, du får fundera på det själv.

Juridiskt sett så gäller att om det i ett avtal tydligt står att Hans Lundbäck är bolaget representant och han också är den som undertecknat avtalet så är det det som gäller. Hur menar du annars att man skall bedömma det? Det går inte att, åtminstone med bibehållen trovärdighet, påstå att det egentligen är någon annan än den som står i avtalet som ansvarar för det. Hur skulle det se ut om det var så enkelt att komma undan skrivna avtal?


När det gäller andra orimligheter i det Lundbäcks påstår så tänker jag inte ge dig dem även om jag kan. Jag har gett en viktig, resten får du själv finna ut för jag tycker att lite får du anstränga dig själv!
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Huruvida oskäligheten i avtalet kommer leda till en jämkning av enskilda avtalsklausuler eller avtalet i sin helhet är givetvis mycket osäkert, är ju inte direkt väldigt vanligt med jämkning utifrån AvtL 36§ men efter att ha skummat igenom lagkommentarer, utvalda delar av proppen osv (Karnov - mi lajki ;) ) är min åsikt att avtalet bör jämkas.

ALLA de kriterier som nämns om hur den subjektiva bedömningen av avtalets eventuella oskälighet är uppfyllda. Det är ett avtal som sträcker sig över lång tid, ägaren har helt blivit fråntagen förfoganderätten över sin egendom, de ekonomiska prestationerna är galet snedvridna och dessutom är parterna vansinnigt ojämlika vid avtalets slutande. Att hon arbetat som hästskötare är så irrelevant att jag förundras över att en advokat på en firma som Vinge ens försöker använda det som argument. Hur många naiva artonåringar har inte det? Gör detta dem till jämlika parter med ett aktiebolag som utnyttjar sin ställning?

Nog för att "avtal skall hållas" är en grundtes, men jag vill inte leva i ett samhälle där detta får utnyttjas på ett sätt som här gjorts. Det handlar inte om att "slingra" sig ur kontrakt, det handlar om att utifrån tvingande lagstiftning jämka eller häva ett avtal, det är skrämmande att så många inte inser att "avtal skall hållas" endast gäller avtal enligt lagens riktmärken.


Tack gode Gud!

Äntligen ett inlägg från någon som kan något om juridik. :)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag tror inte egentligen det är någon större mening, men jag skall försöka svara ordentligt ändå.

Vi har gjort på liknande sätt, när det gällt visning av unghästar. Om det när det gäller tävling på Agria Cup nivå är helt orimligt får väl de som tävlar på den nivån bedömma. Jag tycker inte det ivarjefall. Men det är som sagt bara en möjlighet och ren spekulation från min sida, för återigen stämningansökan står det inte närmare beskrivet hur det var tänkt.

Urprungsfrågan gällde dessutom inte om vilken version som är sann när det gäller Agria Cup deltagandet utan bara om det de facto fanns en motsägelse mellan stämmningsansökan och yttrandet.

Om du fortfarande inte inser varför det är orimligt, när det gäller en så här viktig affär, att tro på att Ridab låter en oerfaren HL sköta förhandling och bestämmande av villkor och inte Hans Lundbäck som har stor erfarenhet och sköter Ridabs affärer och kontrakt i övrigt kan jag nog inte få dig att förstå hur mycket jag än förklarar. Tyvärr, du får fundera på det själv.

Juridiskt sett så gäller att om det i ett avtal tydligt står att Hans Lundbäck är bolaget representant och han också är den som undertecknat avtalet så är det det som gäller. Hur menar du annars att man skall bedömma det? Det går inte att, åtminstone med bibehållen trovärdighet, påstå att det egentligen är någon annan än den som står i avtalet som ansvarar för det. Hur skulle det se ut om det var så enkelt att komma undan skrivna avtal?

Ja, hur skulle det se ut om det var så enkelt att komma ifrån skrivna avtal??

När det gäller andra orimligheter i det Lundbäcks påstår så tänker jag inte ge dig dem även om jag kan. Jag har gett en viktig, resten får du själv finna ut för jag tycker att lite får du anstränga dig själv!

Okej, jag ska anstränga mig lite själv, men när jag bad dig göra det angående motsägningarna så "yrade jag i nattmössan" :cool: Skillnad på folk och folk uppenbarligen :angel:

Men, du har fortfarande inte svarat på var det står att Hans Lundbäck inte varit involverad på något sätt i kontraktet eller att det varit Helena ensam som gjort upp avtalet. Upprepar: Citera gärna eller ange var du hittat de uppgifterna. :)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Formuleringen du visade på är inte lyckad och på denna punkt skulle det behövas ett förtydligande från hästägaren. Jag tar tillbaka "att jag tror du pratar i nattmössan" :). Det var uppmärksamt att se denna otydlighet, jag gjorde inte det själv när jag läste handlingarna. Men som sagt jag anser inte att det är en motsägelse om det tolkas bokstavligt.

Men, du har fortfarande inte svarat på var det står att Hans Lundbäck inte varit involverad på något sätt i kontraktet eller att det varit Helena ensam som gjort upp avtalet. Upprepar: Citera gärna eller ange var du hittat de uppgifterna. :)

I avsnitt 2.2 i svaromålet från Lundbäcks beskriver de ingående hur HL förhandlar fram avtalsvillkoren med AL. Det nämns inte med ett ord att Hans L skulle haft något inflytande eller påverkan på avtalet. Det enda som nämns ang. Hans L är att han är med och tittar på hästen och sedan den som hämtar hem den.

Om det är så att Hans L också var involverad i avtalsförhandlingen så är beskrivningen om avtalets ingående i avsnitt 2.2 inte riktig.

Och inte heller detta (avsnitt 3.3) : "Avtalet har förhandlats mellan Helena och Annette Karlsson som är jämbördiga parter kunskaps- och erfarenhetsmässigt."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare har rapporterat pågår en tvist kring Douglas Lindelöws EM-partner Casello. SVT har gjort ett inslag om saken och...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det händer en hel del med tidigare stjärnor. Helena Lundbäcks 14-åriga OS-häst Erbblume har lämnat tävlingsbanorna. Ludger...
Svar
0
· Visningar
942
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helena Lundbäcks förra stjärna Madick rids numera av turkiska junioren Derin Demirsoy som tränar för belgaren...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp