tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

haha. min är tjock och lång. Väldigt fluffig om man vill.
haha, jag flätade den härom dagen och han såg inte klok ut. Verkligen som en förvuxen ponny. Usch, aldrig att han ska ha fläta i pannluggen alltså, man kan ju tro att jag misshandalr honom :rofl:
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Skillnaden är att Flyingeflätor flätas, fästes med ett gummiband längst ut och rullas hela vägen in till halsen och sen så bara snurrar man gummibandet ordentligt hårt Mellan flätan och halsen ;) - Absolut inte på själva flätan för då är flätan förstörd o ingen äkta Flyingefläta.
En vikt fläta viker man på hälften, fäster gummibandet mitt på och viker sen en gång till med ett nytt gummiband.

Själv kallar jag dom aldrig för Flyingeflätor utan för rulleflätor :D

Men det låter som du menar att man använder två gummiband? :confused:
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Men det låter som du menar att man använder två gummiband? :confused:

en flyinge fläta ska bara göras med ett gummiband.

man flätar manen, fäster gummisnodden längst ner några varv, håller i snodden (på ett speciellt sätt) rullar upp knoppen, den ska vara hård, lättast är om man trycker den lite mot mankammen, sedan fäster man gummisnodden 1 varv om knoppen, det blir som att den går i kors under till, knoppen ska hänga fritt. då har man en äkta Flyinge knopp. :D
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

OK, nu tror jag att jag hänger med :rofl:
Behöver jag tillägga att jag HATAR att knoppa man :devil: :rofl:
Jag tycker bara det är roligt med svansflätorna! ;)
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

KL

Glöm inte bort att det är JÄTTE VIKTIGT att man knoppar manen med ojämt antal knoppar så att halsen ser rundare!
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

har hört att det betyder tur på tävling om man har ojämt med knoppar XD
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

KL

Glöm inte bort att det är JÄTTE VIKTIGT att man knoppar manen med ojämt antal knoppar så att halsen ser rundare!

själv e jag offtast tvärtimot alla anndra, mina hästar tävlas på Jämt antal knoppar! :D
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

KL

Glöm inte bort att det är JÄTTE VIKTIGT att man knoppar manen med ojämt antal knoppar så att halsen ser rundare!

Ser den rundare ut? :confused:

Jag håller med om att det blir snyggare med ojämnt antal knoppar, men om halsen ser rundare ut vete fan...
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Så här ser mina ut iallafall. Jag gör med en gummisnodd som jag fäster längst ned på flätan med två varv. Sen lyfter jag på ena varvet med långfingret och så rullar jag upp flätan med tummen och pekfingret medan jag fortfarande håller kvar gummisnodden med långfingret. Sen fäster jag knoppen med två varv till när den är upprullad. Sitter jättebra och går fort att göra bara man lärt sig tekniken. Tar mellan 8-20 min beroende på hur mycket man hästen har och hur bråttom man har, och mina knoppar brukar hålla ett helt meeting utan att jag behöver knoppa om.

_MG_7931.jpg

du har gjort flyinge knoppar, (fast dom ska bara fästas ett varv med snodden)
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

KL

Glöm inte bort att det är JÄTTE VIKTIGT att man knoppar manen med ojämt antal knoppar så att halsen ser rundare!

Har bara hört talas om att det betyder tur med ojämnt antal flätor, nått jag sj aldrig brytt mig om.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

När man ser jämt antal knoppar på halsen ser man dem två och två vilket betyder att intrycket blir rakare. Är det ojämt antal ser man dom en och en och intrycket blir då att halsen ser rundare ut.
Fick lära mig det under min hästskötar utbildning.

Har hästen tjock hals kan man göra flera mindre knoppar.
Har hästen smal hals flätar man ungefär 7 stora knoppar (färre på en liten ponny hals, manen måste vara längre än en handsbredd.)
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Jag blir aldrig nöjd med mina knoppar.. Men alltid är det ju nåt som kan övas till bättre ;) Är det tävling här uppe i piteå så vet jag en som får knoppa minst 5 hästar - jag är tydligen "första-knoppare"

Här är iaf mina senaste, lite ringrostig dock

12295748.jpg


12189242.jpg


12189247.jpg
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

gammal tråd I know;) vill bara veta om någon har ett tips på vad man kan göra med denna löjliga pannlugg :confused:

bildi.jpg


Inbakad fläta känns helt onödig och man får en fläta som är ca 10 cm lång och 3 mm bred och en knopp som är mer gummisnodd än man... Kanske om man lyckades göra en flyingeknopp? Är lite orolig att luggen ska lossna bara. Det är inte många hårstrån där inte ;)
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Alla har gor valdigt fina knoppar tycker jag!:D
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Men då är det inte en flyingeknopp längre;)
Ska göra "prov-hästskötarexamen" snart och vi har fått veta att bara en snudd ska användas, annars blir man kuggad:crazy:
Tror att det är för att det ska gå snabbare o smidigare... och det kanske det gör om man lyckas lära sig det ngn gång...;)

Falskt falskt.
Tog hästskötarexamen för ett år sen.
Använde två snoddar och blev inte kuggad.
Fick tillochmed använda pall.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

vem står och räknar knopparna på en häst?:D jag tänkte det att några nämnde att det skulle vara ojämt antal knoppar
 

Liknande trådar

Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
631
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: Hellhound
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 612
Senast: verser
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 529
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp