Under inridning, bockande tjurig unghäst

Egentligen off topic, men är det verkligen vanligt att hästar blir upprörda under inridning och att man behöver "sitta in" hästen så som flera beskriver?

Jag har väl tur som inte haft någon häst som betett sig på liknande sätt som flera här beskriver.
 
Egentligen off topic, men är det verkligen vanligt att hästar blir upprörda under inridning och att man behöver "sitta in" hästen så som flera beskriver?

Jag har väl tur som inte haft någon häst som betett sig på liknande sätt som flera här beskriver.
De flesta hästar accepterar nog lugnt att bli inridna och då skapas ju inte sådana här trådar så det märks kanske inte av på samma sätt.
Jag har haft två som var riktigt jobbiga att rida in... den värsta var ett sto som både var lite hanterad (lite rädd alltså) och hade sadeltvång. Den red jag in inne i boxen, den fick lätt panik ute och jag åkte av ett par gånger. Trodde aldrig det skulle bli något av den kusen, men den tävlar Mvs dressyr idag, med sin nye ägare :) Det är jättehäftigt att se den utvecklingen, den hästen hamnade hos helt rätt ägare som lotsade den dit den är idag.
 
Egentligen off topic, men är det verkligen vanligt att hästar blir upprörda under inridning och att man behöver "sitta in" hästen så som flera beskriver?

Jag har väl tur som inte haft någon häst som betett sig på liknande sätt som flera här beskriver.

Heller aldrig haft någon, men så har jag endera haft de själva sen de var små eller så har de kommit väl grundhanterade.
Undantaget den med sadeltvånget, som hade blivit nypt.
 
Egentligen off topic, men är det verkligen vanligt att hästar blir upprörda under inridning och att man behöver "sitta in" hästen så som flera beskriver?

Jag har väl tur som inte haft någon häst som betett sig på liknande sätt som flera här beskriver.
Nej, det tror jag inte. Jag har haft/ridit in tre unghästar och ingen av dem har egentligen haft problem med att ha en ryttare på ryggen. Men då har de ju varit vana att tex följa med som handhäst och då har de ju skänkar som kommer emot kommer och en människa "högt upp".
En av dem var lite skygg för människor i allmänhet, men det fixade vi ju från marken långt innan det var dags att sitta upp. Har aldrig varit med om en bockning eller någon protest mot ryttaren.
 
Egentligen off topic, men är det verkligen vanligt att hästar blir upprörda under inridning och att man behöver "sitta in" hästen så som flera beskriver?

Jag har väl tur som inte haft någon häst som betett sig på liknande sätt som flera här beskriver.

Njäe. Min ena jag har nu var skeptisk men bästa inridaren gav henne tid och efter två veckor sade hon okej och efter det kan man klänga hur som helst.

De andra har inte sagt något alls.
 
Egentligen off topic, men är det verkligen vanligt att hästar blir upprörda under inridning och att man behöver "sitta in" hästen så som flera beskriver?

Jag har väl tur som inte haft någon häst som betett sig på liknande sätt som flera här beskriver.

Vissa kräver mer förjobb än andra. Men generellt tolererar de flesta en väl om man bara gjort grunderna tillräckligt.
Märker man att de inte är färdiga nog låter man som proffs bli att gå vidare och jobbar med förjobb alt väntar och chansar inte. Proffs som har rutin ser vissa saker som gör att man absolut inte sätter sig på hästen än.
Det kan gemene man missa och sen bli förvånade över att hästen brallar eller lever rövare på ngt vis. :)
En del har mer instinkter som måste släckas ut innan de tål att man sitter på dem. Det är alltså inte dumhet eller smärta för det mesta. Utan bara rena naturliga instinkter att fly och "göra sig av med attackerande rovdjur på känsliga kroppsdelar".
 
Vissa kräver mer förjobb än andra. Men generellt tolererar de flesta en väl om man bara gjort grunderna tillräckligt.
Märker man att de inte är färdiga nog låter man som proffs bli att gå vidare och jobbar med förjobb alt väntar och chansar inte. Proffs som har rutin ser vissa saker som gör att man absolut inte sätter sig på hästen än.
Det kan gemene man missa och sen bli förvånade över att hästen brallar eller lever rövare på ngt vis. :)
En del har mer instinkter som måste släckas ut innan de tål att man sitter på dem. Det är alltså inte dumhet eller smärta för det mesta. Utan bara rena naturliga instinkter att fly och "göra sig av med attackerande rovdjur på känsliga kroppsdelar".

Självklart är de individer.
Jag blir "bara" så frågande, eftersom jag tycker att man hör i stort sett förväntningar på att unghästar ska reagera med bockningar och andra ganska tydliga protester i samband med inridning (inte bara här, utan i verkliga livet också).

Och jag tycker ändå att jag har skaplig erfarenhet - har ridit in fler hästar än den normale hobbyryttaren: är uppe i ett trettiotal vid det här laget. Ingen av dem har egentligen reagerat; den enda som jag behövde vara försiktig med var en oinriden sexåring där man tidigare misslyckats med att ta sig upp på ryggen på honom. Det tog mig definitivt inte mer än en halvtimme att kunna sitta upp, första dagen jag hade hästen här. Utan protester.
Sedan satt jag på honom dagligen i ett par veckor, och tränade på skritt och halt, innan jag vågade mig ut. Men det är den häst som varit "besvärligast" och hans reaktioner här var inte i närheten av vad de varit vid tidigare försök. Det blev inget tvång från min sida: hästen stod lös på gårdsplanen medan jag klättrade upp. Förberedelserna från min sida inga alls, hos tidigare ägare återkommande misslyckanden med att mer än hänga över ryggen på honom.

Övriga har inte alls visat rädslor eller motvilja.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 968
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp