Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag är väl medveten om det. Men för mig håller inte det argumentet. Inte när vi lever i ett land med så stor valfrihet och oändliga möjligheter att jobba med nästan vad man vill. Det finns inget som hindrar kvinnor från att bli gruvarbetare - skulle fler söka sig dit så skulle kanske lönerna jämna ut sig...

Men du svarar inte på frågan - känner du även att en gruvarbetare (för att ta ett exempel på ett tufft jobb i slitsam arbetsmiljö) inte borde få högre lön för att det är just ett sånt jobb? Tycker du att själva principen är fel?
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Känner?

Jag tycker nog att det är på sin plats med extra mycket betalt i mycket speciella situationer. Jag har ingen koll på gruvarbetare. Men t ex de som jobbar på oljeplattform, som är så väsentligt skilt från det "vanliga" samhället, där är det berättigat enligt mig. Men det har väl inte så mycket med hur jobbigt jobbet är?

Jag har jobbat med mjölkkor i gamla lagårdar och jag lovar dig att det är sjukt slitigt fysiskt sett och jävligt dåligt betalt. Men det skulle aldrig ha fallit mig in att begära mer pengar för att det är skitigt och slitigt, absolut inte.

Så då får jag väl svara att ja, jag tycker principen är fel.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Faktum är att det är inget ovanligt med att "jobbiga jobb" har ofta mer betalt. Utom, som av en händelse, i traditionella kvinnoyrken :crazy:
Precis. Men det är tydligen helt på sin plats - för kvinnorna är dumma nog att välja traditionella kvinnoyrken.

Fi fan.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag har funderat en del på det, jag tror också att det till del av beror på att många av de äldre (speciellt i hemtjänsten) är kvinnor. Och om de inte vill att en man ska duscha/liknande saker (inte ovanligt) blir det lite "förlust" dessutom att anställa kille eftersom han endast får göra enklare uppgifter och inte kan jobba lika fullt ut som sina kvinnliga kollegor.
Vet inte vart jag vill komma, men är en analys jag har gjort när sommarvikarierna kommer då det är mer vanligt mad manliga sådana.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

. Om den man städar hos kan så ska man ju motivera att hjälpa till, istället för att bara skuffa runt, något som jag tycker många missar. Exempelvis dammtorka, sortera osv.

Men jösses! Måtte aldrig du eller någon av din sort råka hamna hemma hos min pappa! Han får hjälp med städning, och lite annat praktiskt. (Det vore bra om han fick hjälp att handla, men hemtjänstpersonalen är tyvärr inte kompetent på det området.) Under tiden sitter han nog ofta och jobbar, han skriver och ger ut böcker, samt sitter i styrelsen för några museer och en del annat, så det är mycket att läsa och skriva och många att ringa till etc.

Menar du att du hade avbrutit honom i det arbetet för att "motivera" honom att dammtorka?

Att "skuffa runt" honom, skulle jag också avråda från.

Vad har du för bild av dina vårdtagare? Är de alla likadana i dina ögon?
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Men jösses! Måtte aldrig du eller någon av din sort råka hamna hemma hos min pappa! Han får hjälp med städning, och lite annat praktiskt. (Det vore bra om han fick hjälp att handla, men hemtjänstpersonalen är tyvärr inte kompetent på det området.) Under tiden sitter han nog ofta och jobbar, han skriver och ger ut böcker, samt sitter i styrelsen för några museer och en del annat, så det är mycket att läsa och skriva och många att ringa till etc.

Menar du att du hade avbrutit honom i det arbetet för att "motivera" honom att dammtorka?

Att "skuffa runt" honom, skulle jag också avråda från.

Vad har du för bild av dina vårdtagare? Är de alla likadana i dina ögon?

Vad jag har för bild? Ja alla är olika individer , många vill umgås, andra inte. Vissa gillar korv, andra inte.
Jag har inte skrivit någonstans att jag tvingar någon, skulle jag vara hos din pappa å jag frågar om han vill vara med mig när jag städar och han säger nej så skulle jag inte tjata. Men den som vill ska man ju uppmuntra även fast det tar tid, _ istället _ för att skuffa undan.

Jag kanske bör säga upp mig. Fast jag skulle sakna alla kramar och skratt :(
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Petruskas pappa är nog inte i behov av pedagogik, utan bara av någon som städar helt enkelt. Och då är det kanske inte i första hand en undersköterska han är i behov av, möjligen en komfortoperatör, och det är ett annat yrke, en annan lön. Men tyvärr finns det både folk och arbetsgivare som inte ser skillnaden mellan de två.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Så för att man bara är undersköterska på tex en sjukhus, så bör man ha sämre jobb än "syrrorna" fast man jobbar lika hårt. Syrrorna gör ett fantastiskt jobb, men att de sliter mer än en undersköterska är fel.

Ojojojojoj.....
Det där är något som bara en uska kan får för sig att säga. (Och då menar jag inte att alla undersköterskor säger eller tänker som du).
Däremot vet jag folk som varit uskor, därefter vidareutbildat sig till ssk och som ABSOLUT inte, aldrig nånsin, skulle hålla med dig.

Om du med slit menar att ha hand om den praktiska omvårdnaden: hjälpa patienterna med deras hygien, byta kläder, byta sängkläder etc, så stämmer det att usk gör mer sådant. Det ingår i undersköterskans arbetsbeskrivning.

Om du med slit menar att jobba häcken av sig genom att ha tusen arbetsuppgifter som ofta inte ryms inom schemat, knappt hinna äta eller gå på toa själv så ligger nog sjuksköterskorna risigare till. Uskorna kan få hjälp av sjuksköterskorna i alla sina arbetsuppgifter, men inte tvärtom.

Det här är en lite trist diskussion, ungefär som barnskötare mot förskollärare förr i tiden (det har ju lugnat sig lite nu). Det ÄR skillnad mellan arbetsuppgifterna för de olika yrkesgrupperna. Däremot betyder det inte att en av dessa får ta det lugnt och den andra sliter - det handlar ju bara om att man sliter på olika sätt. Det SKA ge något att utbilda sig och dessutom ska det definitivt inte vara en förlustaffär att plugga vidare, vilket det snudd på är i dagens läge.

Känner man att det okvalificerade slitet - det som inte kräver mer än gymnasiekompetens - är otillfredsställande, så finns möjligheterna att plugga vidare och få förändrade arbetsuppgifter, alltså avancera till ett annat sorts slit. Du kommer att känna att med djupare kunskaper och ändrad arbetsbeskrivning så tillkommer ett helt annat ansvar. Det kan vara roligt och tillfredställande, men givetvis höjs även kraven och du kan ställas till svars på ett annat sätt än den som inte har det officiella ansvaret.

Så: Varför skulle någon vilja bli sjuksköterska, få ett större juridiskt ansvar, arbeta under samma press och stress som undersköterskorna och ändå få exakt samma lön trots tre års utbildning och snudd på livslångt studielån?
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

oj vad olika det är. Där jag har jobbat har alla en pärm hemma, ungefär som en loggbok där man fyller i vem som varit där de olika besöken, dessutom står det info vart vårdtagaren ska vända sig vid problem, tex ledsagning, kontaktperson, god man etc etc, vad vårdtagaren ska ha hjälp med, medicinering mm. + patientmappen.
Sen brukar anhöriga eller vårdare lämna lappar i den typ "xxx vill bli sminkad/extra fin dag XXX" "XXX hörapparat är trasig, prata högt och långsamt" osv och står även på kontoret, men det är bra att få reda på en sak för många gånger än en för lite.

Vi har gått ganska OT känner jag :)

Hos oss är det så att det finns en speciell pärm där brukaren har en kortare livshistoria med grundproblemen (brukar bli fler efter hand) och vad hen har rätt med. Också en signeringslista för städ/tvätt/renbäddning/dusch. Om vi dessutom har medicinskt ansvar finns en annan pärm med signeringslista för medicin, vilka sorters medicin och direktiv från ssk (t.ex. omläggning av sår)

Ja det måste vara väldigt olika på olika ställen. Kanske beror det också på vad för sjukdom man har? Jag kan ju tack och lov fortfarande prata för mig (även om jag tappar ord då och då och minnet är långtifrån bra så klarar jag mig ju själv på det sättet) men en person som är dement kan ju behöva det stödet som en liknande pärm eller loggbok ger. Till mig kan ju chefen ringa och fråga hur det har gått med en ny vikarie och jag kan ringa till henne om det skulle vara något medans en dement person inte kan ha den telefonkontakten lika enkelt. I min kommun loggar de in via min hemtelefonen eller via sin smartphone (lite olika vem det är man har valt som hemtjänstutövare) där de dels knappas in vilken tid de kom och gick och också vilken insats som har utförts genom olika koder. Detta är ju också en typ av trygghet då man enbart betalar för den tiden man har insats och man kan också se om en personal alltid kommer försent eller går för tidigt om personalen ska vara en viss tid hos brukaren.

Jag frågade min vikarie idag om hon hade fått läsa något om mig men det hade hon inte. Jag ska fråga min ordinarie när hon kommer tillbaka också om jag kommer ihåg det. Jag tycker att det är bra om de inte får läsa mer än den lappen som jag själv har skrivit ihop för jag skulle inte vilja att vem som helst inom hemtjänsten kan läsa min journal. Det hade känts väldigt obehagligt.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Han skulle lätt klara sig med en komfortoperatör!

En plustjugonånting som försöker vara pedagogisk, räddas inte av någon utbildning, befarar jag. Det vore lite som att städpersonalen på mitt jobb skulle försöka dra med mig i städningen, så att jag inte passiviseras. (När det är mer välanvända resurser att jag sätter mig någon annanstans med datorn, medan de städar mitt rum.)

Vid närmare eftertanke hoppas jag att man inte har undersköterskor att hjälpa honom. Det vore rent slöseri med kompetens, och dessutom helt ointressant som arbetsuppgift för undersköterskan.

Att han skulle ha en pärm i hemmet där hemtjänsten tex skrev att han påpekade något särskilt smutsigt ställe eller bad om hjälp att vattna någon krukväxt han inte når, verkar helt rubbat. Om de verkligen undrar om sådant veckan därpå, föreslår jag att de frågar honom.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Så för att man bara är undersköterska på tex en sjukhus, så bör man ha sämre jobb än "syrrorna" fast man jobbar lika hårt. Syrrorna gör ett fantastiskt jobb, men att de sliter mer än en undersköterska är fel.

I många yrken inom vården skiljer det faktiskt i lön på en ren undersköterska och en socionom på samma arbetsplats ( tex på mitt eget). Det skiljer knappt inget på arbetsuppgifterna vi utför, så varför ska de ha högre lön när de gör samma arbete som vi andra? För att de tagit studielån och har kunskap som inte används?

Jag är rätt övertygad om att arbetsuppgifterna.skiljer sig åt, varför skulle annars arbetsgivaren anställa en socionom som ofta är dyrare än en uska?

Själv har jag jobbat som vårdbiträde,har klarat nästan hela uskautbildningen och arbetar som socionom.

Jag saknar visserligen medicinsk grundkurs och fördjupningen i uskautbildningen men resten av kurserna lyckades jag validera /tenta av på några veckor efter att ha jobbat som vårdbiträde några år. Jag tror att jag få skulle behöva läsa 350gymnasiepoäng. Så medräknat tiden för validering och praktik så skulle det det ha tagit en termin eller så. På gymnasienivå.

Det går inte att jämföra med 3,5 år på högskola. Åandra sidan var det mycket värdefullt för min socionomutbildning.
 
Senast ändrad:
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Han skulle lätt klara sig med en komfortoperatör!

Ändå anser både han, du och en biståndshandläggare och arbetsgivaren att han har behov av att undersköterskor kommer hem till honom och städar, och att handla åt honom. (sen att de blir kallade för inkompetenta dessutom får väl ses som en bonus i yrket)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

KL
Har inte läst mer är första sidan i tråden men måste säga att jag inte riktigt fattar hur vårdpersonalen har lyckats med sin lobbying om hur dåligt betalda de är. Visst, det finns exempel på andra arbeten som har lika lågutbildad personal där man tjänar bättre (lagerarbetare t ex). Men jämför med lärare tex, deras utbildning är nästan lika lång som läkarnas (skiljer en termin ungefär mellan en gymnasielärare och en läkare). Jag känner lärare som har ca 7 år i yrket som tjänar 23 000 kr före skatt på en heltidstjänst.

Jämför yrken inom skola/barnomsorg med vårdyrkena med motsvarande utbildningslängd:

Undersköterska kan jämföras med elevassistent eller barnskötare. Undersköterskor tjänar bättre.

Sjuksköterska kan jämföras med förskollärare och/eller fritidspedagoger. Sjuksköterskor ligger högre i lön.

Lärare kan jämföras med läkare. Tja, rätt uppenbart vem som tjänar mest där, en läkare har väl lite drygt dubbelt så hög lön som en gymnasielärare...

Lärarnas fackförbund borde gå på kurs hos vårdpersonalens fackförbund om hur man gör ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Nej, han och jag anser att han har behov av någon som kommer och städar åt honom (de perioder min mamma är utomlands) någorlunda regelbundet. Han är invalidiserad sedan 50-talet pga polio, och han blir inte rörligare med åren, om vi säger så.

Biståndshandläggaren anser att han behöver hjälp varannan dag, ungefär, men det har hen fått om bakfoten.

Han, jag och biståndshandläggaren anser att han behöver hjälp med att handla, men det fungerar inte när hemtjänsten gör det, så det hjälper min son till med. Jag tror inte att högre vårdutbildning hade hjälpt i det fallet, snarare ett något mer genuint matintresse. (Står det danskt rågbröd på inköpslistan, är inte en slumpmässigt vald limpa ett fullgott alternativ, hushållsost är inte okej när man har skrivit Havarti, osv.)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Alltså, det där med att få handlat åt mig är nog det som oroar mig mest med tanke på min förestående ålderdom.

När jag jobbade i hemtjänsten själv, skötte de flesta det lika dåligt som de som nu har försökt handla åt min pappa har gjort.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag är rätt övertygad om att arbetsuppgifterna.skiljer sig åt, varför skulle annars arbetsgivaren anställa en socionom som ofta är dyrare än en uska?

Jag kan tänka mig vilka jobb det handlar om. Jag hade som outbildad ett sådant jobb i 3 år. Dom söker oftast socionomer till dessa tjänster typ boendestödjare. Men som socionom är dom jobben inte så eftertraktade vilket jag kan förstå, men pga brist på jobb så har många inget val.

Man kan säga att dom tagit över jobben från uskorna på gruppbostäderna men så värst mkt mer betalt får dom inte och arbetsuppgifterna skiljer sig inte åt. Det är bara kommunen som får mer utbildad personal för pengarna.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Han skulle lätt klara sig med en komfortoperatör!

En plustjugonånting som försöker vara pedagogisk, räddas inte av någon utbildning, befarar jag. Det vore lite som att städpersonalen på mitt jobb skulle försöka dra med mig i städningen, så att jag inte passiviseras. (När det är mer välanvända resurser att jag sätter mig någon annanstans med datorn, medan de städar mitt rum.)

Vid närmare eftertanke hoppas jag att man inte har undersköterskor att hjälpa honom. Det vore rent slöseri med kompetens, och dessutom helt ointressant som arbetsuppgift för undersköterskan.

Att han skulle ha en pärm i hemmet där hemtjänsten tex skrev att han påpekade något särskilt smutsigt ställe eller bad om hjälp att vattna någon krukväxt han inte når, verkar helt rubbat. Om de verkligen undrar om sådant veckan därpå, föreslår jag att de frågar honom.

Det där beror väldigt mycket på hur vårdtagaren är och hur just den hemtjänsten fungerar. Jag har jobbat som vikarie och det varierade något enormt hur det fungerade i olika områden.Vissa områden hade bra rutiner för information och vilka.arbetsuppgift som skulle utföras. På andra ställen fick man en nyckelknippa och inte något mer. Det fungerar om vårdtagaren är som din pappa, mindre väl om det är enmultisjuk med demens.. :banghead:

Vad det gäller att handla är det vanligt att hemtjänsten inte plockar varorna utan att den tjänsten köps. Hemtjänsten beställer varorna på nätet som plockas ihop.

Det var inte lönen som gjorde att jag bytte yrke. Det var det minsta problemet. Jag höll däremot på att få spader av de orimliga arbetsvillkoren! Det är helt galet hur dåligt det fungerar på vissa ställen. Hemtjänstscheman där transporten inte är medräknat. Scheman där man ska vara på två ställen samtidigt.Kronisk Informationsbrist. Säkerhetsrisker osv
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag menar bara att det är ett systemfel - när man använder sjukvårdsutbildade undersköterskor som komfortoperatörer (den titeln är inte så fel ändå!) och inhandlingshjälp. Det är varken ditt eller din pappas fel, men yrket undersköterska kommer aldrig få någon status som varande ett yrke med utbildningskrav så länge såna uppgifter förväntas ingå i yrkesrollen. Undersköterskor inne på säbon drunknar i kontaktmannaskap och åtaganden som följer med det, och brukaren blir ofta mer förvarad. Vårdandet har hamnat i skuggan för yrket och yrkesrollen undersköterska har blivit en slasktratt som man kan stoppa in alla möjliga okvalificerade och kvalificerade uppgifter för.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: niardasp
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 695
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 844
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp