Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Nu har jag följt denna tråd från början och undrar VAR i hela friden någon har uttryckt att dom inte tycker att det behövs olika insatser i ett samhälle?

Vem har utmålat någon till viljelöst offer?

Och vem, förresten, har ställt privat sektor mot offentlig, mer än du?

1) Det är lätt att ta ut en grupp och säga att just den minsann borde ha bättre lön, utan att se till en helhet. Vänstern är extra bra på det och missa att det krävs pengar i statskassan som inte genererar sig själv för att hålla sådana löften på sikt. Det är floskelfullt och populistiskt och tillför inte någonting. Utom hurrarop och bugande smileysar på buke förstås.

2) Jag tycker att det antyds gång på gång, att villkoren är för jävliga för uskor, och ändå väljer uppenbarligen tillräckligt många att stanna inom yrket - eftersom bristen (idag) inte är uppenbar. Det kanske är så att villkoren är tillräckligt rimliga för att det är bättre att ha jobbet än att vara utan? Med det sagt, tycker jag, med den insikt jag har, att det finns mycket att förbättra när det gäller totala arbetsvillkor - men jag ser inte lönen som den allra viktigaste.

3) Nej, det är just det som är problemet. Nu ställer jag inte dem mot varandra som du skriver. Istället är det en förutsättning för välfärden att en privat sektor genererar intäkter till statskassan. Det sambandet verkar för många vara lite sisådär förankrat, särskilt om man resonerar som herr Sjöstedt.

Att verklighetsförankring brukar förorsaka stormar på buke är jag ganska van vid. Har ändå svårt att hålla mig ifrån att tillföra den när tåget mot månen drar iväg.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Har du skrivit det i din pärm hemma? Så att det inte går att missa att du ej vill ha "hurtig" fysisk kontakt? Självklart kan man glömma det man läst då det är många att hålla reda på så påminnelser är uppskattat. :-)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Det finns ofantligt många jobb som det krävs pengar i statskassan för, så vad det har med en USKAs lön att göra blir ju också väldigt orimligt argument eller?

Att många stannar inom yrket har nog att göra med att vi gillar det vi gör, att vi gillar att jobba och hjälpa människor, trots en dålig lön. Det betyder inte att vi är nöjda med lönen och vill byta bort vårt jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

1) Det är lätt att ta ut en grupp och säga att just den minsann borde ha bättre lön, utan att se till en helhet. Vänstern är extra bra på det och missa att det krävs pengar i statskassan som inte genererar sig själv för att hålla sådana löften på sikt. Det är floskelfullt och populistiskt och tillför inte någonting. Utom hurrarop och bugande smileysar på buke förstås.

2) Jag tycker att det antyds gång på gång, att villkoren är för jävliga för uskor, och ändå väljer uppenbarligen tillräckligt många att stanna inom yrket - eftersom bristen (idag) inte är uppenbar. Det kanske är så att villkoren är tillräckligt rimliga för att det är bättre att ha jobbet än att vara utan? Med det sagt, tycker jag, med den insikt jag har, att det finns mycket att förbättra när det gäller totala arbetsvillkor - men jag ser inte lönen som den allra viktigaste.

3) Nej, det är just det som är problemet. Nu ställer jag inte dem mot varandra som du skriver. Istället är det en förutsättning för välfärden att en privat sektor genererar intäkter till statskassan. Det sambandet verkar för många vara lite sisådär förankrat, särskilt om man resonerar som herr Sjöstedt.

Att verklighetsförankring brukar förorsaka stormar på buke är jag ganska van vid. Har ändå svårt att hålla mig ifrån att tillföra den när tåget mot månen drar iväg.

Jaha det är du som står för verklighetsförankring. Vad bra att du finns till för oss andra då. :meh:

Men den lilla haken är att du har fortfarande inte svarat på frågan. Vem har sagt dessa saker som du påstår har sagts? Och nu har du lagt till ännu mera, att det "antyds gång på gång att villkoren är för jävliga för uskor". Jag har inte läst att någon har skrivit det heller, tvärtom verkar dom flesta uskor trivas med sitt yrke och vara stolta över det.

Känns att du skapar diskussioner utifrån saker som ingen har fört fram, bara för att få komma med lite mästrande argument.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Det finns ofantligt många jobb som det krävs pengar i statskassan för, så vad det har med en USKAs lön att göra blir ju också väldigt orimligt argument eller?

Självklart. Och lika självklart blir det inte ett orimligt argument för någon av de grupperna. Skattefinansierad välfärd kräver skatteintäkter.

I några av våra grannländer i Europa har man tvingats att sänka lönerna med 25-30% i offentlig sektor för att statskassan är på upphällningen. Sambandet är VÄLDIGT tydligt med lönen för en uska (och alla andra i offentlig sektor) och statskassans fyllnadsgrad.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Att många stannar inom yrket har nog att göra med att vi gillar det vi gör, att vi gillar att jobba och hjälpa människor, trots en dålig lön. Det betyder inte att vi är nöjda med lönen och vill byta bort vårt jobb.

Exakt så har jag uppfattat dom flesta uskor jag mött.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

honung beskrev tydligt i sitt inlägg att villkoren är för jävliga. Och tidigare har andra skribenter beskrivit vilket arbete man utför med städning i kass arbetsmiljö m.m.

Det ÄR ingen tidigare som fört fram kopplingen mellan skatteintäkter och möjligheten för en uska att få bättre lön. Det var ju det som var problemet - att en högst relevant del av verkligheten saknades bland de floskler som uttalades. Är det inte så debatter fungerar? Att man tar fram det som är relevant för debatten? Måste någon annan ha tagit fram det tidigare för att det ska vara godkänt?
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

I några av våra grannländer i Europa har man tvingats att sänka lönerna med 25-30% i offentlig sektor för att statskassan är på upphällningen. Sambandet är VÄLDIGT tydligt med lönen för en uska (och alla andra i offentlig sektor) och statskassans fyllnadsgrad.

Fullt så enkelt är det inte. Du argumenterar som om den offentliga sektorn inte var en ekonomisk aktör alls. I en välfungerande välfärdsstat (jag lämnar havererade dithän) så är den offentliga o den privata sektorn i en sorts symbios där båda genererar intäkter åt varandra.

Att privatsektor behöver offentlig sektor skulle framgå med all önskvärd tydlighet även för dig om alla uskor plötsligt blev arbetslösa, med tillhörande inkomstbortfall, bortfall av skatter till statskassan, bortfall av köpkraft och inte minst bortfall av alla arbetstimmar inom industrin då folk fick gå hemma o vårda dementa mormor.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

honung beskrev tydligt i sitt inlägg att villkoren är för jävliga. Och tidigare har andra skribenter beskrivit vilket arbete man utför med städning i kass arbetsmiljö m.m.

Det ÄR ingen tidigare som fört fram kopplingen mellan skatteintäkter och möjligheten för en uska att få bättre lön. Det var ju det som var problemet - att en högst relevant del av verkligheten saknades bland de floskler som uttalades. Är det inte så debatter fungerar? Att man tar fram det som är relevant för debatten? Måste någon annan ha tagit fram det tidigare för att det ska vara godkänt?

I min värld fungerar debatter bäst då man inte kallar varandras argument för floskler.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Klart att någon som vänder papper på ett kontor ska ha mer, de GÖR ju något?!
Visst är det konstigt. Jag menar, hur många ggr kan man vända på ett papper egentligen? Där sitter de bakom sitt skrivbord och gör ingenting, medan andra sliter och sköter allt jobb. Sitta på möten och fika och få sin feta lön, bara för att de gått på nån skola? Tragiskt.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Visst är det konstigt. Jag menar, hur många ggr kan man vända på ett papper egentligen? Där sitter de bakom sitt skrivbord och gör ingenting, medan andra sliter och sköter allt jobb. Sitta på möten och fika och få sin feta lön, bara för att de gått på nån skola? Tragiskt.

Nu blir jag ruskigt nyfiken på vilket yrke du avser!
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Det är väl precis lika frivilligt att välja studielån och längre utbildning som att inte göra det?

Självklart. Har jag sagt nåt annat?

Lönen för ett jobb, ska väl ändå inte baseras på att folk har tagit studielån, det ska väl baseras på vad man gör och vad man utför?

Det är ju det som är så svårt. Hur ska man värdera vad som "är värst"? Jag har väldigt svårt att klaga på mitt jobb, jag har ju valt det själv och väljer att vara kvar liksom. Men det betyder ju inte att jobbet är som en räkmacka.

Det verkar vara så här som folk tror att det är:

Visst är det konstigt. Jag menar, hur många ggr kan man vända på ett papper egentligen? Där sitter de bakom sitt skrivbord och gör ingenting, medan andra sliter och sköter allt jobb. Sitta på möten och fika och få sin feta lön, bara för att de gått på nån skola? Tragiskt.

(fast jag hoppas att Sleepy är ironisk ;))

Och vad har dina tidiga erfarenheter med saken att göra? Jag har vart inom andra jobb jag också innan jag blev USKA. Jag har jobbat på resturang, pub, industri, djuraffär och bageri, samt städat extra på solarie, jobbat extra som reklamutdelare. Vad spelar det för roll vad jag eller du har gjort innan?

Det har med saken att göra på så sätt att jag VET skillnaderna på att vara "arbetare" och att vara "pappersvändare". Och jag VET att det inte rakt upp och ner går att jämföra löner på det sättet. Marknaden betalar vad den anser att tjänsten är värd, more or less. Sen finns det alltid undantag både uppåt och neråt.

Jag tycker det är tragiskt att t ex sjuksköterskor får så låg ingångslön (även om den verkar ha förbättrats markant). De har ändå en universitetsutbildning etc. Men att som undersköterska med bara gymnasieutbildning tycka att man ska ha 30' per månad "för att det är ett jobbigt jobb" saknar helt substans och verklighetsanknytning.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Har du skrivit det i din pärm hemma? Så att det inte går att missa att du ej vill ha "hurtig" fysisk kontakt? Självklart kan man glömma det man läst då det är många att hålla reda på så påminnelser är uppskattat. :-)

Vilken pärm hemma? Jag har ingen pärm hemma som de har att göra med? Jag tycker att det ska räcka att jag har skrivit det på pappret som jag lämnade till hemtjänsten som alla nya ska läsa och att man borde förstå att har man svåra smärtor vilket de iallafall bör veta att jag har så rör man inte den personen. Iallafall inte utan att fråga.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

som undersköterska med bara gymnasieutbildning tycka att man ska ha 30' per månad "för att det är ett jobbigt jobb" saknar helt substans och verklighetsanknytning.

Känner du lika om gruvarbetare?

Faktum är att det är inget ovanligt med att "jobbiga jobb" har ofta mer betalt. Utom, som av en händelse, i traditionella kvinnoyrken :crazy:
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Känner du lika om gruvarbetare?

Faktum är att det är inget ovanligt med att "jobbiga jobb" har ofta mer betalt. Utom, som av en händelse, i traditionella kvinnoyrken :crazy:

Jag är väl medveten om det. Men för mig håller inte det argumentet. Inte när vi lever i ett land med så stor valfrihet och oändliga möjligheter att jobba med nästan vad man vill. Det finns inget som hindrar kvinnor från att bli gruvarbetare - skulle fler söka sig dit så skulle kanske lönerna jämna ut sig...
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Vilken pärm hemma? Jag har ingen pärm hemma som de har att göra med? Jag tycker att det ska räcka att jag har skrivit det på pappret som jag lämnade till hemtjänsten som alla nya ska läsa och att man borde förstå att har man svåra smärtor vilket de iallafall bör veta att jag har så rör man inte den personen. Iallafall inte utan att fråga.

oj vad olika det är. Där jag har jobbat har alla en pärm hemma, ungefär som en loggbok där man fyller i vem som varit där de olika besöken, dessutom står det info vart vårdtagaren ska vända sig vid problem, tex ledsagning, kontaktperson, god man etc etc, vad vårdtagaren ska ha hjälp med, medicinering mm. + patientmappen.
Sen brukar anhöriga eller vårdare lämna lappar i den typ "xxx vill bli sminkad/extra fin dag XXX" "XXX hörapparat är trasig, prata högt och långsamt" osv och står även på kontoret, men det är bra att få reda på en sak för många gånger än en för lite.

Vi har gått ganska OT känner jag :)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Hos oss är det så att det finns en speciell pärm där brukaren har en kortare livshistoria med grundproblemen (brukar bli fler efter hand) och vad hen har rätt med. Också en signeringslista för städ/tvätt/renbäddning/dusch. Om vi dessutom har medicinskt ansvar finns en annan pärm med signeringslista för medicin, vilka sorters medicin och direktiv från ssk (t.ex. omläggning av sår)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Så för att man bara är undersköterska på tex en sjukhus, så bör man ha sämre jobb än "syrrorna" fast man jobbar lika hårt. Syrrorna gör ett fantastiskt jobb, men att de sliter mer än en undersköterska är fel.

I många yrken inom vården skiljer det faktiskt i lön på en ren undersköterska och en socionom på samma arbetsplats ( tex på mitt eget). Det skiljer knappt inget på arbetsuppgifterna vi utför, så varför ska de ha högre lön när de gör samma arbete som vi andra? För att de tagit studielån och har kunskap som inte används?
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Men du förstår inte alls hur jag menar.

På mitt jobb där många av oss utför EXAKT samma arbetsuppgifter skiljer det säkert 10 000:- per månad mellan högsta och lägsta. Minst. Var ligger rättvisan i det? Men det är ju så det ser ut, inom de flesta yrken idag. Även vården.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: niardasp
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 698
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 844
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp