Bukefalos 28 år!

Unghäst i egen hage

ernst

Trådstartare
Jag har en fundering o vill gärna höra hur ni skulle ha gjort,,
Mina två hästar en tinker på 6 år och en paint på 1,5 år går i dag i varsina hagar, jag köpte den lilla i okt då det var värsta ler smeten o jag ville inte släppa ihop dem.
Nu är det bara en sluss på två meter mellan dem så de ser varann hela tiden.
Min fundering är: ska jag släppa i hop dem nu så tinkern kan fostar den lilla för han har mycket energi som går ut på mig,dvs nafs ,trotsa o testa.
Tinkern rider jag varje dag o har brodd på honom så jag vill gärna inte ha han utan i hagen heller.
Ska jag vänta till våren o släppa dem i den större sommar hagen tillsammans? Nu är fungerar de bra o utan skador,samtidigt tycker jag synd om dem att gå i separata hagar,,,
Hur hade ni gjort???
 
Sv: Unghäst i egen hage

Jag är av den åsikten att hästar ska gå ihop då de är ett socialt flockdjur och de brukar oftast reda upp rangen utan skador. Däremot så är det vanskligt att ha brodd bak om det går flera hästar i hagen. Är det snorhalt i hagen eller bara hårt och snö? Är det bara snö så är det nog inga problem att ta bort broddarna bak om de börjar rusa runt i början men är det is så skulle jag väntat med att släppa ihop dom tills underlaget är mer stabilt och då utan brodd:).
 
Sv: Unghäst i egen hage

Jag skulle ha plockat av brodden på den stora och släppt ihop dom. När det sedan lugnar ner sig skulle jag sätta tillbaka brodden.

MVH Russin8
 
Sv: Unghäst i egen hage

Jag skulle släppa ihop dem så fort som möjligt, men vänta några dagar om det är mycket halt och isigt. Ta bort broddarna innan.
 
Sv: Unghäst i egen hage

Nu går mina killar i samma hage-de funkar jätte bra även om jag är nojjig för skador o sånt. Jag tog ur brodden från den stora -men det är den lilla terroristen som sparkar och hoppar,,roligt har dem i alla fall så de behövs nog att de får leka av sig...
 
Sv: Unghäst i egen hage

Jag har några Tinkrar och det gemensamma med de,oavsett om det varit betäckningston eller egna är att jag tror inte jag sett ngn utav de sparka efter nån annan,de kör hellre taktiken 'mangel/bulldozer.
Visst kan de vända häcken till och slå,men då handlar det om att 'den andra' har dålig flockkänsla och läser inte de tydliga signalerna som ges.
 
Sv: Unghäst i egen hage

Åh vad härligt det låter! Jag är så besviken på mina "stallkamrater" just nu. Vi har 6 hästar och alla går i varsin hage. Folk vägrar att brodda av... det är bara en massa tjafs. Ska det vara så här att ha häst???
Jag är av åsikten att hästar ska gå i flock och det lät som att det var så i det här stallet.. men inte...

/trött nybliven hästägare
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst i egen hage

Ja jag kan säga att mina hästar mår bra mycket bättre av att gå i hop-före va de väldigt dryga o va på mig mycket o surade liite oxå. Nu är de sysselsatta o busar med varandra på dagarna.
amkm-helt rätt har du när du säger att tinkern kör bulldozer stilen,han sparkas inte utan möljer fram o motar den lilla:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 000
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 569
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 672
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp