Unghästtråd...

Sv: Unghästtråd...

vad många fina unghästar det finns :) och det ser mycket bra ut!

Har en treåing som jag har börjat rida på lite smått och det går bara av farten! hon är hur lugn och följsam som hälst!

Jolene är en Morgan sto
26174100.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

här kommer en uppdatering från i helgen

I lördags tolkade jag efter Wille alldeles själv. Drog först pulkan efter honom när jag tömkörde för han tyckte den var jätte läskig, när han acepterat att den var där bar spände jag för med draglinor och svängen som jag fäste pulkan i och tömkörde lite till så han vande sig vid linorna och att dra. Sen efter en stund satte jag mig i pulkan och skrittade runt ängen ett par gånger. Han var så duktig!! :love::love:

Sen i går red jag honom för andra gången. Då jag inte hade någon draghjälp till skogen höll vi oss på gårdsplanen och tränade stopp och start. han är så himla lyhörd så efter ett par stopp/halter så stannade han för sätet och rösten, lika så startade för sätet och rösten. Bådar gott inför framtiden :banana::banana:
 
Sv: Unghästtråd...

Här kommer en hälsning från Lotta, ute på skogspromenad:
26302557.jpg


:D





Så fort kameran kom fram dök Lotta ner i snön...
26302556.jpg

Och inte ens i stallgången kunde jag få henne att vilja vara med på bild...
26302561.jpg
26302562.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Men hallå, de här bilderna har jag ju helt missat!

Hihi lotta ser inte så väldans glad ut måste jag säga :D
Elle ja, på första bilden ser hon mest ut att undra vad du sysslar med och på de andra är hon syrran upp i dagen. En riktigt kinkig surmupp :D

Chili blev jobbad i rundcorallen igår, med bett då det nu gått två veckor sedan vet. besöket. Började med ett tredelat med lösa ringar och såklart minns Chili inte att hon någonsin haft bett i munnen, det var ju ultraäckligt och jättekonstigt ;)
När jag sedan hängde på henne ett annat träns och bett på stallgången för att fota av huvudlaget så joxade hon ovanligt mycket så jag hann precis börja undra vad det var frågan om innan en mjölkkindtand ramlade ut på stallgången :D
Längtar till återbesöket hos vet så kan hon förhoppningsvis bli av med ett gäng mjölktänder till:)
 
Sv: Unghästtråd...

jag ska mäta min lille herre i helgen tänkte jag med, men han har nog inte vuxit så mycket på höjden under vintern...

apollofeb1.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Hej!!

Här kommer en bild på min quartervalack som blir 3 år till våren. :) Vi håller på och jobbar från backen och till våren blir det inridning!! :)

26347176.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Uppdatering från oss.

Har både lördag och söndag ridit Wille själv på ängen :banana:
I lördags tränade vi grund kommandona start, stopp, flytta fram och bakdel, sen travade vi några steg utan problem. Han tycker det är väldigt roligt och är väldigt lyhörd för hjälperna. Red ca 10min.
I söndags skrittade vi först ut 10 min i skogen själva, gick bra men han stannar i mellan åt när han blir osäker på vad han ska göra, låter då honom stå stilla tills han själv börjar bjuda framåt igen. Sen red vi 10 min på ängen med 15m trav i båda varven, tränade även grund kommandona dag och la även till backa. Stannar göra han nästan bara för vikter och röst, lika så starta. Travade gjorde han glatt med öronen framåt, men lyssnade direkt när jag bad honom sakta av:banana::banana:
Är så stolt över min lille kille:love::love::bow::bow:
 
Sv: Unghästtråd...

Puttar upp tråden så den inte försvinner :angel:

Hur går det för alla där ute i landet med era unghästar???
 
Sv: Unghästtråd...

Hello!

Här kommer en uppdatering från mig om ni inte redan har sett min tråd ;)

Jag och Chili lyckades ta oss iväg, trots att jag hade lust att
att skippa allt hur många gånger som helst.
Vi har bara varit ute på en E tävling en gång tidigare o det
var för 2 år sedan
Så nu känns det som vi börjar komma någon vart efter alla skador
Vågade till och med rida på stången som vi bara haft i 2 v.
Läskigt med enhandsfattning.
Vet att jag har lite väl kosta tyglar ibland, men jag var toknervös

I Western Pleasure kom vi 4 utav 9
I Western Horsemanship vann vi
Är så stolt över min lilla plutthäst!

Här kommer lite bilder.
Dock tyvärr lite mörka...

P1010005.jpg

P1010007.jpg

P1010019.jpg

P1010023.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Hur går det för alla där ute i landet med era unghästar???

Nu tänker jag skriva lite här om min åring... Shesa Glowing Dream, Drömmen.. vilket passar bra eftersom hon råkat få samma färg som en vaniljdröm. Lösdriftsåring med ponnyman.. *fniss*

Vi lasttränade igår, tio minuter sen stod hon i transporten och mådde gott! Kunde gå vid hennes sida och hon stod still när jag bad henne stanna, klappa henne på rumpan och gå tillbaka fram utan några bekymmer alls. Underbara lilla knottan! Hon är så positiv och go så det är löjligt... fast det var värre att lämna transporten, tror hon trivdes ganska bra där inne. Lastade helt två gånger, gick så bra bara hon förstod vad knäppmatte ville att hon skulle göra. Inte ens lämmen var äcklig, hon är så cool den lilla skiten.

Hade lite tanke på att kämpa med den där vinterpälsen som snöar av henne nu... men hon låg så gott och vilade att det blev lite kli och kel istället.. sicken pålla, la sig platt på sidan så jag skulle komma åt att klia henne mellan frambenen :rofl: det är ingen häst jag har - det är en hund! :love:
 
Sv: Unghästtråd...

Oj, ja jisses, det har hänt massor sen februari...

Lotta började brunsta och en av valackerna började betäcka henne. Detta upptäckte jag dagen efter att de skickat iväg ett skrapprov på en annan häst i stallet, så trots att jag till slut hittade en annan plats att akut flytta Lotta till fick vi vänta ända tills i söndags... Under tiden har Lotta och en annan valack fått gå under uppsikt i en annan hage. Gammelvalacken har trots flera veckors raggning från Lotta totalt dissat henne och bara fnyst åt hennes beteende. Känns bra att ha en sån trygg hagkompis när man har en hormongalen unghäst...

Vi hade börjat släpa saker och att låta med saker och ting runt omkring henne som ett steg i inkörningen, men jag la allt sånt på is då hon ömmade efter valacken. Ska börja med alla de momenten igen så småningom.

Flytten gick bra i söndags och Lotta klev på efter att ha stannat till en gång och sen tagit STORA kliv på lämmen med hög knähöjd. Hon var lite otålig under resans gång, men backade ut helt klockrent och skötte sig sen bra även i den hagen. Lite bitchig, men inte helt korkad. :D Hon är redan medlem i flocken igen och verkar sköta sig bra. (Vi flyttade tillbaka till gården där hon föddes.)

Lotta är snart häst och växer så det knakar, speciellt bak. Manen börjar också bli riktigt lång nu, även det som kom i vintras.

Här kommer några bilder.

I den lilla hagen:


Med den trygga valacken och kli-kompisen:


I hagen:


I måndags, Lotta står och äter med sin mamma:
 
Sv: Unghästtråd...

*uppdaterar*

Vi jobbar på här...vilket ni kan se i bildtråden här på "western":angel:...dock, igår gick Raketen suveränt och var mycket lyhörd och samarbetsvillig så dusten i måndags ser ut att ha blivit 1-0 till mig:idea: Han är ingen liten häst längre...närmar sig hans mors mankhöjd med Raketfart:eek:...hon är 156 cm.

Lilly kämpar på. Femårstrotsen verkar inte ha satt in utan hon är rätt följsam för dagen. Visst, det är attan så svårt att hålla koncentrationen några längre stunder men då och då glimtar hon till och är mycket rolig att rida. Planerar att ta henne första tävling nu den 23 maj...om hon får behålla hälsan:crazy:
 
Sv: Unghästtråd...

Men fy vad tråkigt med betäckningsfasonerna! Det har jag helt missat! Usch! :(
Tur att ni kunde flytta "hem" igen och att det gick så bra att slussa in henne i flocken igen.

Hon är så fin! Börjar verkligen bli häst! :d Hur hög är hon nu?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: Imnir
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 099
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp