Unghästtråd...

Sv: Avbockad

Gör ingen affär av det och försök låtsas som att det inte hänt. Finns det ngt fält i närheten? För då kan du ha ngn som har dig i longerlina runt sig.
Bockar hon utan ryttare men med sadel på i galopp?
 
Sv: Unghästtråd...

För det första tycker jag absolut du ska rida i inhägnat område. Gärna utan hörn tex rundkorall, paddock med avgränsade hörn omdu inte har tillgång till ridhus. Detta för att kuna rida fram henne utan att behöva styra/krångla för mycket med munnen.

"Felet" du gjorde som jag ser det var att du genast kände att du måste bromsa henne. När en unghäst slutar tänka framåt, ja det är då bockningarna kommer! Om hon självmant och lugnt gick upp i galopp skulle du, enligt min mening, bara låtit henne rulla på en stund,alt tills hon själv saktade ner vilket hon snart skulle ha gjort. Jag hade heller aldrig ridit in en häst i lätt sits. Finns inget mer livsfarligt! Hade du haft kontakt med sadeln så hade du dels haft mycket bättre balans och kontroll, och dels inte skrämt henne när du helt plötsligt kom ner i sadeln.

Om jag ska vara ärlig så borde du kanske inte ge dig på att rida in henne själv.
 
Sv: Unghästtråd...

kl

Nu slänger jag in lite bilder på Rico! Vi har så smått börjat jobba i lina och han sköter sig jättebra!
'Whoa' är redan befäst efter ca 4 ggr i lina! :)
25138900.jpg

25138901.jpg

25138902.jpg

25138891.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

"Felet" du gjorde som jag ser det var att du genast kände att du måste bromsa henne. När en unghäst slutar tänka framåt, ja det är då bockningarna kommer! Om hon självmant och lugnt gick upp i galopp skulle du, enligt min mening, bara låtit henne rulla på en stund,alt tills hon själv saktade ner vilket hon snart skulle ha gjort.

Jag håller absolut med här. Du har alltid så bra svar, Wrangler. Jag har märkt det i andra trådar. Eller så är det bra för att jag håller med om det mesta.. ;)
 
Sv: Unghästtråd...

Ja, och jag håller också med. Slukar vackert alla tips och tar de till mig. Hade jag ett överflöd av pengar vore valet enkelt - klart jag skulle lämna henne på inridning. Nu är så inte fallet tyvärr.
Ännu mera markarbete och nästa gång i sadeln inte bryta hennes "framåt-tänk"? Och om hon får för sig att öka farten då? Är det en fördel om hon är ngt tröttare innan jag sitter upp? (Trött som i längre pass markarbete innan.)
Hade ju inga som helst planer på att galoppera förrän om sisådär 50 ridtimmar...
Du menar också att min "fältsits"/lättsits är smått livsfarlig... rekommenderar du sitta ned på en så pass oriden häst?
En sak till - denna fröken går gärna med näsan i gruset. Jag förstår att detta ger henne en ypperlig chans att bocka. Rätt? Tips?
 
Sv: Unghästtråd...

Du är rätt på det! Upp med huvudet om hon vill bocka. Visst ska hon söka sig neråt - men framåt neråt. ;) Om hon vill springa så låt henne springa, driv snarare på isåfall så kommer hon snabbt på att det inte är så himla kul att springa ändå. Ang. trött eller inte så är det vad man föredrar, vissa hästar blir så trötta i skallen fort så det kan bli för mycket för dem medans andra inte alls blir påverkade.
 
Sv: Unghästtråd...

På en häst som man preeciis håller på att ridas in, är det bättre att sitta ner. Då kan hästen fokusera mera på att bygga upp sin egen balans.
Eftersom unghästar ofta har relativt dålig balans så underlättar det för dem att sitta ner de första ridtimmarna, då behöver hästen endast fokusera på hur den ska hålla sin kropp uppe och slipper störas utav dig som också ska hålla balansen i lätt sits.

I övrigt så håller jag med Wrangler.
 
Sv: Unghästtråd...

*knapplån* *bildbomb*

Nu har jag haft Phigalle i två år och två dagar,gisses vad tiden går fort!

Till salu bilden
I87062W528H396V20060909T055427Z.jpg


dec -06 i min ägo
Bild068.jpg


mars -07
bild2.jpg


Bilderna från helgen
dec101.jpg

dec071.jpg

dec113.jpg

dec140.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

*kl*
Börjar bli less på hästeriet just nu *suck* Tibbe fick för en månadsedan en spark som inte inte velat läka som det ska, men efter använt BOT så är han nästan helt bra nu. Han har aldrig arit halt men vilat på det benet vilket han är så gott som "normal" med nu, men idag när jag tog in honom och satt och lindade bakbenen (va höger bakben han fått spark på) så tyckte jag han såg tjock ut i frambenen, och tänkte då att det är nog vinterpälsen, men sedan när jag kollar honom fram så visst f*n va han svullen. Höger ben hade 2 sår fram till på kotan så han va svullen från kotan och ner och på vänser ben hade han ett såg under knät och en bula en bit ovanför kotan. men han hade inte så mycket puls eller värme så hoppas att det är att han haft dålig koll på benen i hagen. Men dessa ben gör mig galan. Han får vila tills jul annars åker vi till klinik och kollar.
 
Sv: Unghästtråd...

Phigalle har haft massor av veträkningar i sommar så jag förstår hur du känner dej. Kan inte fatta vad min lillepojk sysslar med när han skadar sej blir dålig 1-2gånger i månaden under hela sommar/höst *suck*
 
Sv: Unghästtråd...

*kl*
Om precis en vecka bär det va till klinik för att kolla upp lillkillens ben. Kom på sen att det är 1½ månad sedan han blev sparkad så ringde och bokade tid direkt. Hoppas till gudarna att det inte är något allvarligt :(
 
Sv: Unghästtråd...

*kl*
Om precis en vecka bär det va till klinik för att kolla upp lillkillens ben. Kom på sen att det är 1½ månad sedan han blev sparkad så ringde och bokade tid direkt. Hoppas till gudarna att det inte är något allvarligt :(

Jag ska också in till klinik med min bebis snart, den 8 januari. Ska också kolla ett ben, vänster bak som han skadade i Usa. Det lär bara vara ytligt då vet. i Usa konstaterade detta. Dock ska jag dubbelkolla senan och dessutom ska han skönhetsopereras då det har blivit mycket svallkött utav läkningen. (Sitter jättedumt till mitt på skenbenet)
Sen ska vi kolla om vi hittar några kulor på honom. Veterinären fnissade lite när jag bokade tid och sa ''Ja det finns en del sätt att locka fram dom -Om dom finns/sitter som dom ska''...:p
 
Sv: Unghästtråd...

Hoppas att det blir bra med din lilla häst oxå :) Va på klinik men min pålle idag och han blev friskförklarad, är bara en blödning som inte gått tillbaka helt men lederna i hasen är jätte fina och han har ingen rörelse störning :D Så är bara att rida igång honom :banana:
 
Sv: Unghästtråd...

Puttar upp tråden

Var inne på återbesök med min lille kille i går och fick klarteckan att rida honom :banana: (se här för vad som har hänt)

Åker till Sälen i morgon, men när jag komemr hem därifrån blir det en premiärtur i skogen :bump: !!!! Synd bara att min sadel inte ligger så bra på honom :crazy: så det blir väl i engelsk sadel till jag får sålt westernsadlen och köpt en som passar.........vill ha en ny nu!!!!!!!!

Hur går det för er andra???
 
Sv: Unghästtråd...

Min har vaknat efter vinterdvalan, behöver bara plocka upp tygeln lite så vill han dra iväg, har ju istort sett alltid behövt driva honom mycket i galoppen men nu behöver jag bara ta lite i tygeln sätta mig tillrätta så börjar han galoppera. Idag har jag verkligen känt hur snabbt han kan gå, trots att han är stor och tung, han har upptäck att det är roligt att galoppera även när matte sitter på. Det känns som om vi har tagit ett steg framåt igen, nu ska vi bara börja köra igen så är jag nöjd.

MVH Ann
 
Sv: Unghästtråd...

Jag har en hemlis på gång..... :angel:

Eventuellt kommer en liten paintkille hem till mig till sommaren :banana:
Han är född 2005, så han är inriden och grundutbildad.
 
Sv: Unghästtråd...

Puttar upp tråden

Var inne på återbesök med min lille kille i går och fick klarteckan att rida honom :banana: (se här för vad som har hänt)

Åker till Sälen i morgon, men när jag komemr hem därifrån blir det en premiärtur i skogen :bump: !!!! Synd bara att min sadel inte ligger så bra på honom :crazy: så det blir väl i engelsk sadel till jag får sålt westernsadlen och köpt en som passar.........vill ha en ny nu!!!!!!!!

Hur går det för er andra???


Ajaj, det ser ut att göra riktigt ont :crazy: Jag som lipar så fort jag råkar fläka en liten nagelbit.

Förrresten, jag lade till mig i min blogglista, hoppas att det gick bra :)
 
Sv: Unghästtråd...

idag har vi tagit premiärturen i ridhuset helt själva... det gick jätte bra.
har i måndags och igårkväll varit vid en kille som är van att rida in unghästar som har suttit upp dessa dagar och hon har skött sig jättebra hela tiden. igårkväll satt även jag upp och skrittade lite med ledare.
så här går det framåt.
 
Sv: Unghästtråd...

*kl*

Nu har vi varit hos tandläkaren :) (förra veckan)
Chili fick sina vargtänder utdragna och vet. plockade också loss ett par lösa mjölktänder. Sedan hittade hon en foderinpackning mellan 3 & 4-års tanden som hon tog bort. Vi ska på återbesök om en månad och kolla så den inte satt sig på nytt. Men som tur är så kommer den med största sannolikhet att försvinna sen när hon fäller 3 års tanden.
Resultatet
Chilifebruari10.jpg


Har ju börjat sätta igång madame nu också. Passet i ridhuset idag gick helt suveränt och Chili gav efter jättefint för tygel och skänkel. Så tog vi en liten tur längs vägen till stallet i snön också. Längtar så tills att det ska bli lite mindre halt så att vi kan börja rida ut!:laugh:
Chilifebruari5.jpg

Chilifebruari4.jpg


Chili har hållt sig bra i hullet också nu i vinter och hon är faktiskt riktigt fin i kroppen nu.
Chilifebruari7.jpg

Måste också lägga in en bild på fröken där man ser hennes goa hals hon börjat få:d
Chilifebruari9.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: Imnir
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 099
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp