Unghästtrots

the_connemara

Trådstartare
Kom på att mitt lilla djur faktiskt fyllt 7 år nu. Är det fler än jag som inte upplevt minsta lilla tendens till unghästtrots?

Det värsta i "trots"-väg han visar upp är väl att han kuta ut genom stalldörren om inte snöret hänger för (alla andra dörrar kan vara öppna, räcker med att hänga för dörren mitt framför nosen) när det är grässäsong, gräset är alltid bäst på gräsmattan om man är ponny ;)

I ridväg kan han vara busig ibland och bockar värre nu när han är starkare men det är inget alls som tenderar till trots på något vis. Han är GLAD och lägger av när man säger åt honom bara.

Så nu funderar jag på om det är mig eller honom det är fel på (:confused:) eller om det är fler därute som haft en så extremt okomplicerad unghästtid?
 
Sv: Unghästtrots

Min är visserligen 4 så jag ska väl inte säga för mycket, men inget trots allt hittills :) Väldigt okomplicerad!
 
Sv: Unghästtrots

Jag har haft fem unghästar de senaste åren, en av dem var riktigt trotsig, han testade ALLT.

Bita i grimskaft, inte stå stilla vid uppsittning, krafsa med hoven i stallgången, tränga sig först ut genom boxdörren och massa, massa, massa andra småsaker, som de andra pållarna inte bråkat om eller ifrågasatt... så det är nog från individ, till individ.

Han tittade alltid lite sådär retsamt på mig när han gjorde det också,
han visste mycket väl vilka regler som gällde. Ett bestämt nej, och att stampa lite i marken brukade räcka för att få honom att exempelvis sluta bita på grimskaftet.... fem meter.
 
Sv: Unghästtrots

Mitt sto är snart fem år och hon har hittills inte trotsat värre än att försöka bestämma stig i skogen. Möjligen att vi kan bli stående för att studera potentiellt läskiga saker lite väl länge, t ex cyklister, småfåglar i buskage, stillastående bilar... :grin: Då är tolvåringen långt mycket stökigare. Han är bufflig och skall smaka på allt, häromveckan var det nära att korken till Helosan-salvan försvann. Han är som en hundvalp i C-ponny-format. :p
 
Sv: Unghästtrots

Hej!

Min tjej har alltid varit pigg, med en känsla för lite bus, men helt okomplicerad att rida. Hon fyllde 7 i torsdags och började för nån månad sen testa medryttaren vi haft i 8 månader. Hon tjurar ihop redan på stallplan (riktigt grinigt sto!) och vägrar gå, hoppar på bakbenen och håller på tills hon kommit förbi alla hagar. Sen är hon sitt vanliga glada jag igen.. Skitskumt!

Jag oroar mej såklart för att hon ska ha ont, men varken dressyr- eller hopptränaren har sett nåt som tyder på det och bara man kommit från stallet (ja ok, och går åt det håll hon vill) så är hon lika okomplicerad som alltid.

Kanske finns det en generell 7års-trots-period?? Vad vet jag?

/Lavinia
 
Sv: Unghästtrots

Gör hon så med dig med?

Om hon är som vanligt emellan så tror jag inte heller att hon har ont, har nog bara lärt sig något nytt....

Vi har en 8-åring hemma som är som en 4-åring... Har alltid varit barnslig, sedan är han varit rättså hal också (hög-smal modell), (och har haft ont små bitar av perioden också). Men han är smart och vet hur man skräms. Och jag är lättskrämd... däremot är jag en av dom får ryttarna som är liten nog (1,60 - korta ben) som är tillräckligt mjuk och snabb för att de ska att funka någorlunda... är mycket svårriden.

Jag tror inte riktigt på unghästtrots som så, vissa är trotsiga av naturen, andra inte, det är väl bara frågan om hur enveten ryttaren är : P (dom kan ju få unghästtrots när dom är 12 år med om dom hamnar hos en ryttare som är mindre envis än hästen).
 
Sv: Unghästtrots

Nja...4-åringen här som jag håller på att rida in är väldigt okomplicerad så här långt. Upplever ingen direkt trots med honom. Han är en paintkorsning.

7-åringen, sto - fux - virvlar o.s.v. är ett kapitel för sig men där har det mest handlat om att jobba med att inte hamna i konflikt, lyssna och gå lite varsamt fram. Hon är lika i alla lägen, lätt het i skallen, har egna åsikter...nya saker ifrågasätts direkt men när det blivit lite vant så accepteras det utan problem. Hon är en Welsh Cob.
 
Sv: Unghästtrots

Hej!

Hon har försökt litegrann, men jag är ju så korkad att jag 1.litar på henne och 2. bara blir arg när hon tramsar, så hon tycks redan ha slutat. Sen är det ju svårt att veta om det beror på mindre hage som nu blivit större igen, eller hästs viktnedgång..

/Lavinia, som egentligen inte heller tror på "års-trots", men hört talas som det såå många gånger..
 
Sv: Unghästtrots

Härligt, då är vi inte en helt udda kombination ändå, min lilla häst och jag :D Oavsett så är det ju väldigt skönt :bow:
 
Sv: Unghästtrots

Min Simba är oxå 7år i år och en egen uppfödning och ingen unghästtrots bara egensinig som få.

Kram
 
Sv: Unghästtrots

Har hållit på med mängder av unghästar då vi haft uppfödning under många år. Aldrig stött på något unghästtrots. Visst har vissa av dem haft lite egna idéer och kanske varit mer eller mindre envisa, men det har ju inget med unghästtrots att göra utan att de ha olika personlighet och att ingen häst är likadan som en annan.
 
Det beror nog lite på vad man definierar som trots, när min unghäst (3 år) stampar runt i stallgången utan större anledning , drar ner huvudet och vill äta gräs överallt när han i vanliga fall inte gör det så tolkar jag det som hans sorts trots. Skulle jag inte säga till om de småsakerna så skue nog han testa gränserna yttligare :)
 
Jag tror inte på "unghäst-trots". Unghästar är olika i personlighet och mer eller mindre koncentrerade/respektfulla; men då får man träna så att de blir okomplicerade :) Om det plötsligt kommer "trots" så har man gjort något fel på vägen; ex. tränat för hårt/länge, slarvat under utbildningens gång eller satt orimliga krav på hästen: helt enkelt inte lyckats läsa av hästen korrekt och så har det skapats en olat eller olydnad.
Lätt hänt att göra någon små miss här och där om man inte är väldigt van med unghästar. Men då får man rätta till de små missarna under vägen eller ta hjälp :)
 
Min är också sju i år och har varit väldigt samarbetsvillig åren igenom.
Nu är det bara jag som ridit henne och till 90% hanterar henne så kanske beror på det för hon har annars en liten räv bakom örat och testar lite ibland att dra tyglarna ur händerna, ta en tugga löv när vi rider och hade det varit olika personer som ridit är det ju i sig småsaker men som lätt kan eskalera. Jag har rätt mycket nolltolerans.

Åker iväg på semester snart och har för första gången tänkt låta någon motionera henne under tiden. Provridningen gick fint, till galoppen. Där meddelade hon att hon aaaabsoluuuut inte förstod. Hon gjorde inget dumt men kan bli lite "dum blondin". Så får väl se hur det går. :p
 
Det beror nog lite på vad man definierar som trots, när min unghäst (3 år) stampar runt i stallgången utan större anledning , drar ner huvudet och vill äta gräs överallt när han i vanliga fall inte gör det så tolkar jag det som hans sorts trots. Skulle jag inte säga till om de småsakerna så skue nog han testa gränserna yttligare :)

på vilket sätt skulle det vara trots? En häst är ingen människa. De gör vad som faller dem in och vad som för dem förefaller vettigt eller motiverande för stunden. Det är sällan ett problem om man som människa hanterar det på rätt sätt, då försvinner det direkt så om ngn pratar om ngn allmän "trotsperiod" osv så säger jag det jag svarade i tråden 2011 - då är det ngt man missat som människa som gör att hästen beter sig på ngt sätt. Varken mer eller mindre.
 
Det beror nog lite på vad man definierar som trots, när min unghäst (3 år) stampar runt i stallgången utan större anledning , drar ner huvudet och vill äta gräs överallt när han i vanliga fall inte gör det så tolkar jag det som hans sorts trots. Skulle jag inte säga till om de småsakerna så skue nog han testa gränserna yttligare :)
Måste bara fråga, vad gör du när han stampar runt på stallgången?
 
jag skäms ju nästan över att min är så himla okomplicerad i så många avseenden när andra kämpar med sina halvt otämjda unghästar. Vissa tycker att man inte ska uttala sig om man inte "upplevt en riktigt bråkig unghäst". Frågan jag ställer mig är ju varför vissa människor bara råkar få svårhanterliga "bråkiga" hästar oavsett ålder på dem, medan andra bara har snälla hästar.

Fast det är ju enklare att skylla på att andra råkat köpa snälla hästar, än att erkänna för sig själv att man kanske gjort något snett nånstans.
 
Jag är en sån som inte tror på "unghästtrots" utan tror snarare att ett "trotsigt" beteende beror på att hästen inte förstår, man har gått för fort fram eller helt enkelt gjort något fel på vägen.
Det är dock bara mina egna tankar teorier så om unghästtrots verkligen finns bevisat, då får jag helt enkelt luta mig tillbaka och njuta av vilka okomplicerade unghästar jag har fått äran att rida genom åren :)
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 329
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 458
  • Låst
Tjatter DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA! The story: Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt...
46 47 48
Svar
958
· Visningar
42 101
Senast: LindgrenV
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 662
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp