Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Status
Stängd för vidare inlägg.

LindgrenV

Trådstartare
DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA!

The story:

Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt Bort. Det är en mycket fin gård fylld med djur, växter och kärlek. Livet på gården är ganska rofyllt och trivsamt… Tycker alla utom Dundertunnan. Dundertunnan kan precis allting på gården, hon vet hur man öppnar alla dörrar och fnular och fixar. Ja, hon är en fixare helt enkelt! Men när man redan kan allting som går att kunna blir livet lite långtråkigt tycker Dundertunnan. Därför bestämmer hon sig för att det är dags för äventyr!

Harald tycker att det låter väldans onödigt med ett äventyr. Han trivs bra som gårdens visa gamla häst. Här vet han allt och alla vet att Harald är mycket klok. Dundertunnan tycker mest att Harald är ganska tråkig, faktiskt. Men nu råkar det vara så att Dundertunnan har en alldeles fenomenal övertalningsförmåga, så det dröjer inte länge från att idén om äventyr dykt upp tills det blivit en plan som alla är med på. Ja, till och med Harald!

Dundertunnan, som kan allt, öppnar grinden till gården och ut far de! Harald, Dundertunnan, Minimorsan och Lasse Grisfisk! Det är dags för äventyr !

Men eftersom Dundertunnan och Harald aldrig varit utanför gården, tänker de inte på att de förstås inte kan och vet allt utanför. De vet till exempel inte att det i skogarna bor fullt med små gröna varelser som kallas uttergurkor. Uttergurkorna är mycket bittra och elaka varelser, ja riktiga skitbajsare, som tycker att man bör ägna sig åt vettiga saker. Vettiga saker inkluderar förstås inte äventyr och sådant tjottafräs. Verkligen inte! Så när djungeltrumman ljuder om att äventyrare hittat ut i skogarna blir de mycket förskräckta. Detta går uttergurkorna INTE med på! Beväpnade med diskborstar och dammvippor ger de sig ut ur sina svampstugor för att visa dessa äventyrarna hur man ägnar sig åt vettiga saker!

Hur ska det gå??

GODA:
Harald är en mycket vis gammal häst, han vet allt som finns att veta och mer därtill. Detta gör förstås att han till och från är ganska ”viktigpettrig” av sig, men Dundertunnan brukar mest sucka och stänga av öronen då. Vilket inte alltid är så bra – för då kan viktiga klokskaper gå henne förbi! Harald är nämligen så klok att han med bara ren intelligens kan förutse vad som komma skall! (Harald är siare)

Dundertunnan är en finurlig liten typ. Hon är en fnularfixare och kan allt som man kan tänkas kunna. Ja, på gården åtminstone. Men hon är mycket snabbtänkt när det kommer till fix och trix, även om hon inte gjort det förut! Hennes utomordentliga egenskaper kan därför komma till nytta mot uttergurkorna (Dundertunnan kan stoppa ett käk – meddelas till LL innan dag-DL)

Joliho Uttergurka – Trots att hon är en uttergurka är hon inte så värst uttergurkig av sig. Hon bor i en svamp långt borta från alla andra uttergurkor tillsammans med sina filliblurer och ägnar dagarna åt att göra roliga saker. Så som att åka pulka, bygga sandslott och rita konstiga figurer på träden. Allt detta glatt joddlande! Aldrig att hon skulle göra något ’vettigt’! Detta gör att Joliho fått ett alldeles tokigt färgsprakande hår och ser lite allmänt galen ut – men uttergurkorna tror att hon bara är enbart galen och bryr sig därför inte om henne. Joliho får därför höra både det ena och det andra…. (Joliho är spion)

Lasse Grisfisk är världens bästa vän. Han är en sådan där vän som alla vill ha, för han finns alltid där och tröstar en när man är ledsen och kommer med goda råd när man är förvirrad. Lasse är mycket ödmjuk och det bästa han vet är sina vänner. Ja, han är en värstans bra bästis helt enkelt! Därför gör han allt för att skydda sina vänner, i vått och torrt! (Lasse Grisfisk är ängel)

Minimorsan är en busig och lite smågalen, men samtidigt mycket klok katt. Hon är lika gammal som Harald men med hennes spänst och smidighet märks det inte av alls. Minimorsan är mycket vis, men Harald har en tendens att ta över med sin ”viktigpettrighet”. Ibland är de lite småsura på varandra, mest för att de innerst inne vet att båda är lika kloka – men när de slår sina huvuden ihop kan de komma på de helt fantastiska lösningarna! (Minimorsan är siarens ättling. Blir hon siad av Harald får de ha kontakt. När Harald försvinner tar Minimorsan över förmågan som siare.)

Filliblurerna är Jolihos små anhängare, de är mycket söta och snabba som attsingen. De tycker om att hänga vid Lingonrenens lotteri – och ibland har de tur och får en vinst! (bybor)

ONDA:
Uttergurkorna bor i enorma svampar mitt i skogen och ägnar dagarna åt vettiga saker. Detta tycker de att övriga också bör göra! Uttergurkorna håller god kontakt med varandra och samarbetar för att omvända äventyrarna. Benedict däremot, är alldeles extra bitter och elak – vilket gör att han håller sig lite utanför svampsamhället för att göra sina vettiga saker. Detta gör att han inte tar del av snacket, men han vill förstås samma sak som övriga uttergurkor. (Uttergurkorna är ulvar och har kontakt med varandra)

Benedict Uttergurka – en alldeles särdeles elak och bitter uttergurka. Han vet vilka övriga uttergurkor är men de har glömt bort honom. Blir Benedict ”käkad” av uttergurkorna får han i stället välja en uttergurka som blir käkad i stället för honom, och tar sedan denne uttergurkas plats i svampsamhället (lyan). (Benedict är Ledarvargen)

ÖVRIGT:
Den allsmäktige Lingonrenens lotteri ligger i skogen och besöks dagligen av Jolihos filliblurer – och av Benedict när han gjort sina vettiga saker för dagen. I lotterihjulet finns olika förmågor, det kan t.ex. vara en sia, ett skydd eller dylikt. Minimorsan har under äventyrarnas framfart upptäckt detta lotteri, och deltar även hon. Får Minimorsan en lott med vinst får hon kontakt med Harald. Har hon redan kontakt med Harald eller om hon tagit över siarrollen är hon alldeles för upptagen för att delta i lotteriet.


[OBS: Roller delas ut ikväll, det finns chans för fler att anmäla sig ett tag till!]
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

För de som vill veta hur dessa figurer ser ut, here you got:

JOLIHO

1800247_10201292877659661_658282315_n.jpg


LASSE GRISFISK

1622009_10201296490069969_1849627750_n.jpg


HARALD

156219_10201254211213024_2032511478_n.jpg


HARALD OCH DUNDERTUNNAN

10047_10201297830103469_237104828_n.jpg


FILLIBLURERNA

1013308_10201292989982469_1076539424_n.jpg


BENEDICT UTTERGURKA

1794817_10201267866434396_308942472_n.jpg
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Hahaha, fantastiskt tema, och vilka grymma figurer! :D

Ett par frågor:

1. Mimorsan = Mumorsans roll? :D
2. Uttalas "Johilo" ungefär som "Yohio"? :p
3. Om man tycker Harald är söt, får man ta med honom hem då? ;)
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Haha du har redan börjat slarvläsa ser jag ;)

1. MINI-morsan!

2. JO-LI-HO, Låter lite joddlande "Joddeelihooo", du vet?

3. :cautious:
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Och tack förresten, jag hoppas på att denna lek kanske inspirerar mig i bokskrivandet! :D
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Hahaha, fantastiskt tema, och vilka grymma figurer! :D

Ett par frågor:

1. Mimorsan = Mumorsans roll? :D
2. Uttalas "Johilo" ungefär som "Yohio"? :p
3. Om man tycker Harald är söt, får man ta med honom hem då? ;)

Och jag undrar angående Dundertunnan. Tror aldrig jag har lekt med en liknande roll så hur tusan gör hon för att stoppa ett käk egentligen?
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Dundertunnan kommer i full fart och sparkar bakut så att uttergurkorna flyger så långt ut i skogen att de inte hittar tillbaka förrän i gryningen :D
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Haha du har redan börjat slarvläsa ser jag ;)

1. MINI-morsan!

2. JO-LI-HO, Låter lite joddlande "Joddeelihooo", du vet?

3. :cautious:

Ja, folk ska nödvändigtvis få det till ett tecken på ulvighet när jag slarvläser, när det snarare faktiskt bara handlar om att jag är lat och tankspridd. :angel:

1. Tycker ändå att MU-morsan skulle passa i rollen som MINI-morsan. Nu skulle vi bara haft en Minimu också. :D

2. Alltså... nu kommer namnet alltid joddlas i mitt huvud. Joooliiiiihooooo. Nice! :D

3. Inte? :(
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Dundertunnan kommer i full fart och sparkar bakut så att uttergurkorna flyger så långt ut i skogen att de inte hittar tillbaka förrän i gryningen :D

Aha
då förstår jag hur det går till i praktiken men hur gör hon med sina pm till LL då?

Skickar hon ett pm varje natt och säger att hon stoppar käket om X ska bli käkad? Eller skickar hon ett pm till LL en viss natt och säger att inatt blir det inget käk oavsett vem som står på listan?
 
Senast ändrad:
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Vilken kul lek!

Jättehäftigt att du håller på med en bok - teckningarna är fantastiska!
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

AH! JAG SÅG INTE LEKEN :rage: Bortse från mitt inlägg i anmälningstråden!
Nu ska jag läsa :D
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Hahaha, fantastiskt tema, och vilka grymma figurer! :D

Ett par frågor:

1. Mi(ni)morsan = Mumorsans roll? :D
2. Uttalas "Johilo" ungefär som "Yohio"? :p
3. Om man tycker Harald är söt, får man ta med honom hem då? ;)

Uppenbart att jag ska ha den rollen, som när Hedinn fick Ulvhedin i förra leken :D
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Underbar liten historia också! "riktiga skitbajsare" fick mig att fnissa till :rofl:

Hej kissåbajshumor :angel:
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

och med inlägget ovan så har jag naturligtvis hittat leken ;)

Skitkul tema LindgrenV! :)
Hoppas vi kan inspirera till fortsättning i barnboken :)
 
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Harald och Dundertunnan var ju jättefina :love: Blev dock lite besviken över saknaden av en bild på minimorsan, jag älskar ju katter så jag är nyyyyfiken!

(B)Uttergurkorna ser helt underbara ut! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 555
Senast: machafuko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Tjatter För sistaårseleverna på Sunnydale High pratas det bara om en sak. Ska alla överleva examen? Staden är känd för sina höga dödssiffror och...
80 81 82
Svar
1 634
· Visningar
60 616
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp