Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bott i Skövde i en vecka och har hunnit möta 3 st Jack Russells på promenad. Upplever en ganska stor skillnad mot de JRT som finns i mitt område i Uppsala, där är min egen hund nästan "värst" när det kommer till hundmöten. Han kan göra utfall om andra hundar kommer nära (närmare än 2 meter) men är lätt att avleda med godis etc. Jag har börjat så smått med skvallerträning och tror och hoppas att det kommer ge bra resultat.

De JRT vi mött hittills här i Skövde har samtliga skällt och gjort utfall från andra sidan gatan till den grad att ägarna fått släpa en skällande, fräsande hund med sig åt andra hållet alternativt ta upp den i famnen för att kunna få den med sig öht. Så tråkigt att se att det ofta blir så här med just JRT. Tyvärr är det väl så att de ofta säljs som rena sällskapshundar under beskrivningar som att "de är nöjda bara de får vara med!" när de ofta kräver betydligt mer motion/hjärngympa än så och därmed blir rejält understimulerade. Inte sagt att så behöver vara fallet för just de här hundarna (hundmötesproblem kan man ju få ändå), men det är svårt att inte notera trenden när man läser på rassidor etc. :(
 
Nu har jag bott i Skövde i en vecka och har hunnit möta 3 st Jack Russells på promenad. Upplever en ganska stor skillnad mot de JRT som finns i mitt område i Uppsala, där är min egen hund nästan "värst" när det kommer till hundmöten. Han kan göra utfall om andra hundar kommer nära (närmare än 2 meter) men är lätt att avleda med godis etc. Jag har börjat så smått med skvallerträning och tror och hoppas att det kommer ge bra resultat.

De JRT vi mött hittills här i Skövde har samtliga skällt och gjort utfall från andra sidan gatan till den grad att ägarna fått släpa en skällande, fräsande hund med sig åt andra hållet alternativt ta upp den i famnen för att kunna få den med sig öht. Så tråkigt att se att det ofta blir så här med just JRT. Tyvärr är det väl så att de ofta säljs som rena sällskapshundar under beskrivningar som att "de är nöjda bara de får vara med!" när de ofta kräver betydligt mer motion/hjärngympa än så och därmed blir rejält understimulerade. Inte sagt att så behöver vara fallet för just de här hundarna (hundmötesproblem kan man ju få ändå), men det är svårt att inte notera trenden när man läser på rassidor etc. :(
JRT är verkligen en ras som tyvärr uppfattas av många "Svensson hundägare" samt icke hundfolk som en ren sällskapshund... Så himla trist! Har själv avrått en killkompis från att skaffa en JRT då det inte är vad han letar efter i en hund, dvs. JRT är mkt mer krävande än vad han vill ha. Min kompis hade så klart blivit tipsad om JRT från en kollega med motiveringen att det var en sån behändig sällskapshund :meh:. Tack och lov frågade han mig om jag trodde rasen skulle passa...

Tyvärr har jag få positiva erfarenheter av JRT men till största del tror jag det beror på att de JRT jag har träffat på promenader m.m. har varit helt understimulerade...
 
Tinja ville envist upp i famnen på mig. Till slut sa jag ifrån. Hon går ut.
Nu gick jag ut för att kolla vart hunden tog vägen, och så ligger hon ute i spöregnet och tycker typ synd om sig själv :rofl:
 
JRT är verkligen en ras som tyvärr uppfattas av många "Svensson hundägare" samt icke hundfolk som en ren sällskapshund... Så himla trist! Har själv avrått en killkompis från att skaffa en JRT då det inte är vad han letar efter i en hund, dvs. JRT är mkt mer krävande än vad han vill ha. Min kompis hade så klart blivit tipsad om JRT från en kollega med motiveringen att det var en sån behändig sällskapshund :meh:. Tack och lov frågade han mig om jag trodde rasen skulle passa...

Tyvärr har jag få positiva erfarenheter av JRT men till största del tror jag det beror på att de JRT jag har träffat på promenader m.m. har varit helt understimulerade...

Jo men precis... tur att din kompis var klok nog att rådfråga någon med mer erfarenhet i alla fall! :)

Min kompis jobbade tidigare hos en hästföretagare/hoppryttare som har en JRT. En himla charmig hund egentligen och som fick mig intresserad av rasen från första början. Tyvärr får hunden aldrig komma utanför gårdsplanen utan är en ren gårdshund som vandrar omkring runt stallet. Svårt att säga om det är pga inaktivitet eller skräpig mentalitet från början (dålig avel ligger bakom dessutom) men hunden är tyvärr väldigt speciell och biter folk som kommer på besök helt utan förvarning vad jag kan utläsa iaf. Ägaren är ingen hundmänniska och har eg. inte tid med hund alls men skaffade JRT för att "de är är så behändiga och motionerar sig själva" :meh:.

Ärligt talat förstår jag inte varför just JRTn fått rykte om sig att vara den ultimata stallhunden, en stallhund för mig är en hund som tycker det är kul att bara vara med i stallet, inte fryser och som går att rida med (låg jaktlust). Låter för mig inte riktigt som en JRT. Min jagar dessutom hästar som rör sig :D:angel:
 
Efterfrågar ännu en gång någon som är duktig på tollaruppfödare. Behöver diskutera någon/några specifika. Finns det ingen här som har järnkoll på tollare? (Det är inget aktuellt köp för mig just nu, utan rekar för bekanta och kanske för mig själv längre fram i tiden)
 
Efterfrågar ännu en gång någon som är duktig på tollaruppfödare. Behöver diskutera någon/några specifika. Finns det ingen här som har järnkoll på tollare? (Det är inget aktuellt köp för mig just nu, utan rekar för bekanta och kanske för mig själv längre fram i tiden)
Finns det ingen tollargrupp på fb? :)
Jag har två i min närhet, de är från samma kennel. Den ena har en nära vän och jag vet att hon gjorde mkt efterforskningar innan det blev den kenneln..
 
Finns det ingen tollargrupp på fb? :)
Jag har två i min närhet, de är från samma kennel. Den ena har en nära vän och jag vet att hon gjorde mkt efterforskningar innan det blev den kenneln..

Jo, men i grupper får man inte fråga om uppfödare. Dessutom är uppfödaren i fråga väldigt aktiv i gruppen så hon förstår väl att min fråga rör henne i sådant fall :angel:
 
Nu har jag bott i Skövde i en vecka och har hunnit möta 3 st Jack Russells på promenad. Upplever en ganska stor skillnad mot de JRT som finns i mitt område i Uppsala, där är min egen hund nästan "värst" när det kommer till hundmöten. Han kan göra utfall om andra hundar kommer nära (närmare än 2 meter) men är lätt att avleda med godis etc. Jag har börjat så smått med skvallerträning och tror och hoppas att det kommer ge bra resultat.

De JRT vi mött hittills här i Skövde har samtliga skällt och gjort utfall från andra sidan gatan till den grad att ägarna fått släpa en skällande, fräsande hund med sig åt andra hållet alternativt ta upp den i famnen för att kunna få den med sig öht. Så tråkigt att se att det ofta blir så här med just JRT. Tyvärr är det väl så att de ofta säljs som rena sällskapshundar under beskrivningar som att "de är nöjda bara de får vara med!" när de ofta kräver betydligt mer motion/hjärngympa än så och därmed blir rejält understimulerade. Inte sagt att så behöver vara fallet för just de här hundarna (hundmötesproblem kan man ju få ändå), men det är svårt att inte notera trenden när man läser på rassidor etc. :(

En sån bor ovanför mig :arghh: herregud den låter jämt som att den vill döda mina hundar och tyvärr går dom av någon anledning igång som fasen på just denna hunden och låter lika illa dom med :crazy: jag har faktiskt aldrig mött en annan hund som får mina att bete sig så illa.
För det mesta är de helt tysta vid hundmöten och tittar knappt på den mötande.
Misstänker att den JRT är hemma mycket själv för hör den ofta stå och skälla vid dörren :( den är nog rejält understimulerad.
Sen har min kollega en JRT som är en sjukt underbar hund :love: så snäll, lydig och alert. Aldrig hört honom skälla någonsin!
 
En sån bor ovanför mig :arghh: herregud den låter jämt som att den vill döda mina hundar och tyvärr går dom av någon anledning igång som fasen på just denna hunden och låter lika illa dom med :crazy: jag har faktiskt aldrig mött en annan hund som får mina att bete sig så illa.
För det mesta är de helt tysta vid hundmöten och tittar knappt på den mötande.
Misstänker att den JRT är hemma mycket själv för hör den ofta stå och skälla vid dörren :( den är nog rejält understimulerad.

Ja t.o.m. jag som är förtjust i rasen är rätt oförtjust i gaphalsarna. Min är väldigt tyst, nästan så han inte är rastypisk på den punkten :p
 
Alltså vi har en JRT i området som slänger sig ut i kopplet så fort den får syn på en hund, oavsett avstånd. Den tillsammans med en Beagle är väl de i området som gör värst utfall, i båda fallen skulle jag anse att det är rejäla utfall. Hade det varit större raser hade folk kanske reagerat mer. Men dessa två verkligen slänger sig fram i kopplet. Verkar fruktansvärt.
 
Idag hörde en annan uppfödare av sig som undrade om vi ännu hittat det tillskott vi är ute efter. Vi hade kontakt redan i våras men efter en del om och men stannade den hunden kvar hos uppfödaren ändå. Nu har vi återigen första tjing efter att tiken fått en kull hos dem. Känns väldigt kul att ens intresse för rasen och engagemanget för nuvarande hund gör bra reklam för oss och vårt hem. :love:

Ny bil blev det också. :D
 
Jo, men i grupper får man inte fråga om uppfödare. Dessutom är uppfödaren i fråga väldigt aktiv i gruppen så hon förstår väl att min fråga rör henne i sådant fall :angel:
ah tänkte om det gick att skriva privat till nån som verkar ha varit med ett tag :angel: Men ja. Vet att min kompis var och hälsade på hos en uppfödare, som sen rekommenderade henne till den uppfödaren hon köpte av. Hon var också med på träningar och ställde upp som funktionär på såna där prov för tollare. Så hon fick folk som rekommenderade henne så sas.
 
ah tänkte om det gick att skriva privat till nån som verkar ha varit med ett tag :angel: Men ja. Vet att min kompis var och hälsade på hos en uppfödare, som sen rekommenderade henne till den uppfödaren hon köpte av. Hon var också med på träningar och ställde upp som funktionär på såna där prov för tollare. Så hon fick folk som rekommenderade henne så sas.

I see, skicka uppfödarnamn på fb? :D

Jag är inte lika bekväm i tollargruppena som jag är i Eurasiergrupperna. Eurasiervärlden känns lite mer... som en familj (som ibland är oense) på något sätt. :angel:
 
Ingen som söker en så läcker rottis hane (7mån) förröntgad runt om och pre-trained både lydnad o utställning så nya ägaren kan välja vad dom vill göra,hade det varit en tik hade nog jag gjort ett försök.
 
Jag önskar att det fanns någon vettig grupp för min ras på FB. Hör ju om hur det är en massa intressanta diskussioner i era rasgrupper. I min rasgrupp låter det konstant så här:

"idag har jag smitit eftersom jag ville leka (leka!!!! :arghh:) med en fågel, men då blev visst matte sur på mig, MVH Bruno". Alltså skrivet ur hundens perspektiv, och det gäller ca 80% av inläggen.

:banghead:O_o:nailbiting::arghh:

@Malibu_Stacy det här med dvärgschnauzer börjar låta lockande alltså :angel:
 
Jag önskar att det fanns någon vettig grupp för min ras på FB. Hör ju om hur det är en massa intressanta diskussioner i era rasgrupper. I min rasgrupp låter det konstant så här:

"idag har jag smitit eftersom jag ville leka (leka!!!! :arghh:) med en fågel, men då blev visst matte sur på mig, MVH Bruno". Alltså skrivet ur hundens perspektiv, och det är ca 80% av inläggen som är det.

:banghead:O_o:nailbiting::arghh:
Precis den anledning till att jag inte är med på något fralla forum :yuck:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp