Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet ... Jag är nog på väg ur. Det som är jobbigast är faktiskt när man sitter i godan ro med frukosten och scrollar sitt flöde och det plötsligt dyker upp jättebilder på oläkta sår (VAD TROR NI OM DETTA?), svåra eksem eller, värst hittills, en nerbajsad soffa (SKA BAJSET VARA SÅ HÄR LÖST?) :yuck:

Om folk bara kunde lära sig att lägga bilder i kommentarerna :banghead:
Äsch, kräsen du är :p

Senaste lunchmötet var bla om diarré hos hund :angel: Vi åt alla med god aptit ändå. Härdade (eller bara knäppa) :D
 
Laddar med lammnackar från frysen, för idag blir det inte så väldans mycket mer uteliv :wtf:

Vi fick en fin långpromenad i skogen och över fälten på morgonen - lite kyligt med sisådär strax under nollan-äckligt-kyligt. Nu däremot så vräker det ner blötsnö, blåser på tvären och är typ 2 plusgrader. Kan det inte va minusgrader åtminstone när det snöar :arghh:
 
Det finns en anledning till att veterinärer har lagt hög taxa på telefonrådgivning, folk ringer om ALLT. De kan inget och kan inte bedöma skadeläge längre.
Min vän som är veterinär kan få de mest idiotiska samtalen, mitt i natten, under jouren. "Hunden har inte bajsat sen i morse", "hästen verkar slö", "katten har ett sår på örat":cool:

Jag upplever dessutom att jag som djurägare får förklara mer ingående hur sjukt mitt djur är nu för tiden. Ringer jag om en öroninflammation eller ögonskada måste jag tydligare visa att jag har kompetens att avgöra att djuret måste in NU. Jag har antagit att det är för att folk i högre utsträckning inte kan uppskatta hur sjukt deras djur är. Ingen annan som upplever det?

Åh, såna samtal får jag också, i egenskap av hovslagare och fårklippare. Eller för all del hundtränare. Har sedan några år helt slutat svara i telefon när det ringer utanför arbetstid, trött på att förväntas lägga timmar av min lediga kväll på att telefonrådgiva nån angånde mineralanalys av grovfoder, lammnäringsblandning eller bajskonsistens efter märgbensätning.

Av nån anledning blir man betraktad som allvetande inom djurskötsel om man jobbar med djurslaget. Oavsett om jag ärligt säger att jag aldrig tagit en foderanalys i hela mitt liv, bedömmer hästarnas hull med handen på revbenen och ofta matar hundarna med hela kadaver i hundgården så tror folk att jag kan svara på detaljerade frågor om hur spårämne si-och-så påverkar ditt-och-datt.
 
Vi har varit på inoff idag och skrutten har skött sig så bra! Förutom när han först gått förbi ett tiotal hästar tyckte att den PRICKIGA hästen var skitläskig! Han dog typ. Fast ganska snabbt insåg han att det inte var en hundätande varelse den heller..
Jag är trött och frusen efter alldeles för lång dag i kallt ridhus, pust.
 
12677145_197643660596935_797549439_n.jpg

Hon är hemma! @TheaH du har väl sett på fejjan att hon är hemma? ;)
 
Åååh vilken gullis :heart

(Förresten vad det du som var kompis med hon som har dobbistiken med konstiga bakben? Hur har det gått för dem?)
eller hur :D

(Ja. Dom var i Stockholm och fick excellent och rätt bra kritik tror jag. Idag var dom på en inoff och fick skit-kritik igen :meh: Men jag har inte sett den ordentligt på senare tid.. Men den är hel iallafall :) Blev ett häromdagen. Men den jobbas väl inte direkt särskilt aktivt i brukset vad jag vet.. )
 
eller hur :D

(Ja. Dom var i Stockholm och fick excellent och rätt bra kritik tror jag. Idag var dom på en inoff och fick skit-kritik igen :meh: Men jag har inte sett den ordentligt på senare tid.. Men den är hel iallafall :) Blev ett häromdagen. Men den jobbas väl inte direkt särskilt aktivt i brukset vad jag vet.. )
Jo jag såg det på dobermannsidan, blev lite förvånad.
 
Här tog sambon initiativet igår att i dag skulle vi gå en repa med dogsen på Hunneberg.
Vaknade till blöt kräksnö. Men vi åkte iväg.
5 km i snorhal skog. Hundarna tyckte det var toppen. Själv var jag övertygad om att jag skulle halka av någon av alla otaliga spångar och hamna i en bäck.
Men väldigt vacker natur!!!
Och vädret gjorde att vi var helt ensamma i skogen och hundarna kunde springa fritt.
Lyxade till oss att ta en gofika på restaurangen där uppe efter promenaden och torka våra dyblöta kläder. Halleluja för diselvärmare så hundarna kunde vila ut i varm bil under tiden.
Hann med en sväng på museumet där också och fick med oss vandringskartor över flera nya områden :up:

För övrigt börjar tiken komma i form nu. Flåset finns där och kroppen börjar bli snygg igen. Hon ser verkligen inte ut som en åttaåring när hon tar sig fram över stock och bäck :)
 
Kan konstatera att Aysu älskar den här dagen. Några korta rastningsrundor, annars har hela dagen spenderats i morsans soffa och hon fick en stor kalkonhals till middag. Väldigt slapp dag med andra ord :p Imorgon blir det ut och röra på sig igen, men det är bra med vilodagar ibland.
 
I onsdags var jag ute och gick med hundarna på en långpromenad och när jag kom hem och tog av täcket på Rollo så upptäckte jag ett stort sår som gått igenom alla hudlager och att man kunde se muskeln under. Typ ett sticksår från en pinne.

Vi åkte då akut till Bergamossen för att få det ihopsytt. När vi väl är där så säger dom att det inte är akut, inte djupt alls och att dom inte har tid i fall att någon annan kommer med en mer viktig hund, och att såret går att sy ihop utan problem imorgon när vanliga kliniker har öppet. Dom skickar hem oss och lovar att det ska gå att sy ihop som vanligt dagen efter även efter att jag frågat om det verkligen är så att det går att sy sår som är så gamla. Jag frågade även om det var någon idé att åka till en annan klinik eller om vi kunde få vänta på att dom hade tid, men nej, ingen skulle hjälpa oss och det var inte akut. Vi blev hemskickade utan smärtstillande då han inte verkade ha så ont.

Vi spenderade natten med en hund som pep av smärta och som inte kunde sitta och ligga ner utan att ha skitont.

Vi åkte direkt till vår vanliga klinik på morgonen dagen efter och fick då veta att det är ett sticksår som djupt och har gått igenom alla hudlager och som kommer att behöva skäras upp för att kunna sys igen, sedan så är det en ficka så det behövs dränage. Flyttade man på huden så kunde man se muskeln tydligt. Dessa veterinärer skakade på huvudet när vi berättade om vad vi fått för råd av kliniken innan.

15000 kr blev prislappen på den operationen... :up: Är väl inte jättenöjda över hur det gick till.
 
Vi har varit på inoff idag och skrutten har skött sig så bra! Förutom när han först gått förbi ett tiotal hästar tyckte att den PRICKIGA hästen var skitläskig! Han dog typ. Fast ganska snabbt insåg han att det inte var en hundätande varelse den heller..
Jag är trött och frusen efter alldeles för lång dag i kallt ridhus, pust.
Det kunde ju faktiskt ha varit en ilsken dalmatiner på anabola :p
 
I onsdags var jag ute och gick med hundarna på en långpromenad och när jag kom hem och tog av täcket på Rollo så upptäckte jag ett stort sår som gått igenom alla hudlager och att man kunde se muskeln under. Typ ett sticksår från en pinne.

Vi åkte då akut till Bergamossen för att få det ihopsytt. När vi väl är där så säger dom att det inte är akut, inte djupt alls och att dom inte har tid i fall att någon annan kommer med en mer viktig hund, och att såret går att sy ihop utan problem imorgon när vanliga kliniker har öppet. Dom skickar hem oss och lovar att det ska gå att sy ihop som vanligt dagen efter även efter att jag frågat om det verkligen är så att det går att sy sår som är så gamla. Jag frågade även om det var någon idé att åka till en annan klinik eller om vi kunde få vänta på att dom hade tid, men nej, ingen skulle hjälpa oss och det var inte akut. Vi blev hemskickade utan smärtstillande då han inte verkade ha så ont.

Vi spenderade natten med en hund som pep av smärta och som inte kunde sitta och ligga ner utan att ha skitont.

Vi åkte direkt till vår vanliga klinik på morgonen dagen efter och fick då veta att det är ett sticksår som djupt och har gått igenom alla hudlager och som kommer att behöva skäras upp för att kunna sys igen, sedan så är det en ficka så det behövs dränage. Flyttade man på huden så kunde man se muskeln tydligt. Dessa veterinärer skakade på huvudet när vi berättade om vad vi fått för råd av kliniken innan.

15000 kr blev prislappen på den operationen... :up: Är väl inte jättenöjda över hur det gick till.

Oj, hoppas att han kryar på sig snabbt!
 
Stoja är normal igen, om än närhetskrävande... Undrar vad sjutton som flög i henne igår? Hon lugnade sig lite under kvällen men pep sen halva natten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
247
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 790
Senast: Lingon
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
191
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp