Bukefalos 28 år!

Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Voff, den där som först trodde att ni skulle använda en e-schäfer, lurades hen av färgen kanske? Jag själv såg bilden... någonstans? instagram? och blev förvånad över att ena hunden inte var grå :D
Den personen har och har haft mååånga schäfrar. Hen vet. Men här kom högmodet före förnuftet.
För övrigt så syns det tydligt att det är en hund av brukslinjer. Förvisso är han svart över ryggen, men han är nästan helt svart (det är ytterst sällan e-hundarna. Teckningen är jätteviktig,vikigare än mentaliteten :meh:) och kroppen är allt annat än vinklad som e-hundarnas. Det var länge sen jag såg en hund med så fin kropp som den hanen. Och efter att ha träffat honom och sett honom röra sig fritt i lek, ja då undrar jag om han inte är en katt!! Han har en smidighet och kroppskontroll som endast en ytterst korrekt kropp kan få.
Undermåligt byggd...jo, jo.
 
Den personen har och har haft mååånga schäfrar. Hen vet. Men här kom högmodet före förnuftet.
För övrigt så syns det tydligt att det är en hund av brukslinjer. Förvisso är han svart över ryggen, men han är nästan helt svart (det är ytterst sällan e-hundarna. Teckningen är jätteviktig,vikigare än mentaliteten :meh:) och kroppen är allt annat än vinklad som e-hundarnas. Det var länge sen jag såg en hund med så fin kropp som den hanen. Och efter att ha träffat honom och sett honom röra sig fritt i lek, ja då undrar jag om han inte är en katt!! Han har en smidighet och kroppskontroll som endast en ytterst korrekt kropp kan få.
Undermåligt byggd...jo, jo.
Alltså, Timbo är riktigt vrålsnygg :love::love:
 
Han är fortfarande låg, men skäller på hundar ute med svansen i topp, äter/dricker och kissar och bajsar som normalt fortfarande. Inne leker han lite grann (inte som han brukar dock) men ser mest ut såhär:

12744606_10153172248561841_1385748575889587667_n_56c0d8f7e087c30dd0b6af14.jpg


När han inte ligger på sin fönsterplats och voffar på människor och folk vill säga...
Ska avvakta till tisdag och se, vete gudarna vad det egentligen kan vara.. när han hade pankreatiten så ville han inte hoppa upp i soffa/säng, drack ingenting, dålig matlust och var uttorkad och väldigt väldigt låg.

Han är iallafall hos mina föräldrar som kan kolla koll på honom hela dagarna...

Nu har herr pudel varit hos vet. med mamma och pappa.
Veterinären kände igenom hela honom utan nån som helst reaktion (förra veckan reagerade han lite vid tryck mot buken)

Blodprover okej, levervärde något högt (inget som borde påverka honom) så han fick komma hem.
Han är fortfarande inte helt sig själv. Visst han leker/dricker/kissar/bajsar osv. Men däremellan så är svansen som en hängmatta :(
 
Nu har herr pudel varit hos vet. med mamma och pappa.
Veterinären kände igenom hela honom utan nån som helst reaktion (förra veckan reagerade han lite vid tryck mot buken)

Blodprover okej, levervärde något högt (inget som borde påverka honom) så han fick komma hem.
Han är fortfarande inte helt sig själv. Visst han leker/dricker/kissar/bajsar osv. Men däremellan så är svansen som en hängmatta :(
:heart
 
Nu har herr pudel varit hos vet. med mamma och pappa.
Veterinären kände igenom hela honom utan nån som helst reaktion (förra veckan reagerade han lite vid tryck mot buken)

Blodprover okej, levervärde något högt (inget som borde påverka honom) så han fick komma hem.
Han är fortfarande inte helt sig själv. Visst han leker/dricker/kissar/bajsar osv. Men däremellan så är svansen som en hängmatta :(
Skumt. Hoppas ni hittar orsaken snart och att han piggar på sig.
 
Skumt. Hoppas ni hittar orsaken snart och att han piggar på sig.
+ @TheaH Tack! Känns verkligen som att nåt inte står rätt till, men man kan inte sätta fingret på vad... han var iallafall väldigt, väldigt glad o se mig samt pep i bilen på väg hem :heart

Mammas kommentar:
"Du borde inte ha djur Emma, du är alldeles för känslig" O_o
På grund av att jag ringde i lördags morse och började störtböla...
 
+ @TheaH Tack! Känns verkligen som att nåt inte står rätt till, men man kan inte sätta fingret på vad... han var iallafall väldigt, väldigt glad o se mig samt pep i bilen på väg hem :heart

Mammas kommentar:
"Du borde inte ha djur Emma, du är alldeles för känslig" O_o
På grund av att jag ringde i lördags morse och började störtböla...
Kram!
 
Tolkar du det som att han vill leka själv med den eller är det bara dig han är sådan emot? Vill han kampa med andra?
Jag har ju träffat Ammo och han är ju en öppen och tillgänglig kille så jag har svårt att tro att problemet är att han vill "leka" helt själv.
Han behöver inte puschas på lite? Mer motstånd och uppmuntran som triggar igång lusten? Tänker lite som så att ofta brukar man försöka ha någon form av koll på hur hundarna använder sin kamplust i vardagen och att man gör tabu till att ta saker och kampa med saker hur som hellst (vi har ju sådana regler för våra hundar för att undvika missförstånd) Men de går igång på träningen. Det blir liksom situationen på planen som de känner igen och tänder på. Men det har ju fått läras in. Ammo kanske inte riktigt har fattat skillnaden mellan träning och hemma?
Han springer glatt runt och "dödar" sina kampsaker plus ligger och sliter i dem om han får chansen. Han sticker dock inte långt (till skillnad från promenad bus) utan kör ärevarv i en cirkel runt mig, och bjuder in till att jag ska "sno" den för honom i farten.

Har inte testat med någon annan sedan problemet dök upp, har tyvärr inte haft möjlighet att träna med andra.
 
Nu har herr pudel varit hos vet. med mamma och pappa.
Veterinären kände igenom hela honom utan nån som helst reaktion (förra veckan reagerade han lite vid tryck mot buken)

Blodprover okej, levervärde något högt (inget som borde påverka honom) så han fick komma hem.
Han är fortfarande inte helt sig själv. Visst han leker/dricker/kissar/bajsar osv. Men däremellan så är svansen som en hängmatta :(
Stackare, hoppas han är sig själv snart
 
Schäfern har blivit uppdelad i två delar (som så många andra raser) i en utställningsvariant och en arbetsvariant. Den arbetande typen kallas bruksschäfer, dvs b- schäfer. Den andra typen är exteriörtypen, dvs e-schäfer.
E-typen brukar tydligast kännetecknas som ganska röda med tydlig svart sadel på ryggen, mycket piggment, sluttande haser och rygg. Vissa går så långt som att kalla dem räkor, karpryggar mm. De är större, har mycket päls.
Brukslinjerna ligger i snitt nära 10 kg under en e-schäfer. De är oftast mer grå eller melerade till svarta. De har en rakare rygg och är inte så kraftigt vinklade bak. Ser man till de tjänstehundar inom polis, narkotika, sök och väkteri är det nästan uteslutande b-schäfrar som ses inom rasen. Likaså inom tävling.
Varför det ses så lite så lite exteriörhundar i tjänst och tävling låter jag någon annan spekulera i ;)

Att det var så enkelt borde jag ju listat ut kan man tycka, men det lyckades inte min fredagströtta hjärna med ;)
Trodde det var mer komplicerat än så, typ ursprungsland för nån anfader/tik för hundrafemtielva år sedan.. eller nåt..

Såg också bilden på insta och kan inte riktigt förstå hur man kan få den till en exteriörschäfer!? Visst, han är snygg, men inte utställningsmaterial i en schäferring riktigt..
 
Vetbase är prövande läsning idag.

* en frågar om man kan ta jakten ur en hund. Hon har en hund som hon TROR har "ansenlig del av thai ridgeback" i sig. (Ett av svaren är från någon som "tog jakten ur mina schäfrar genom att ömka dem", hon låtsades bli jätterädd varje gång de såg en kanin så nu är schäfrarna rädda för kaniner)

* en har en amstaff/cane corso som börjat göra utfall mot hennes andra hund. Hunden har usla höfter, vid röntgen fick den några månader-1 år kvar att leva, det var nästan 2 år sedan ...
 
Vetbase är prövande läsning idag.

* en frågar om man kan ta jakten ur en hund. Hon har en hund som hon TROR har "ansenlig del av thai ridgeback" i sig. (Ett av svaren är från någon som "tog jakten ur mina schäfrar genom att ömka dem", hon låtsades bli jätterädd varje gång de såg en kanin så nu är schäfrarna rädda för kaniner)
:rofl::rofl::rofl:
 
Vetbase är prövande läsning idag.

* en frågar om man kan ta jakten ur en hund. Hon har en hund som hon TROR har "ansenlig del av thai ridgeback" i sig. (Ett av svaren är från någon som "tog jakten ur mina schäfrar genom att ömka dem", hon låtsades bli jätterädd varje gång de såg en kanin så nu är schäfrarna rädda för kaniner)

* en har en amstaff/cane corso som börjat göra utfall mot hennes andra hund. Hunden har usla höfter, vid röntgen fick den några månader-1 år kvar att leva, det var nästan 2 år sedan ...
Nu kom jag på vem hon med den förmodade ridgebacken är. Hunden är en hittehund från Thailand, som hon tog hem jättelångt efter att hon först träffat den på stranden. Den gick på behandling för någon sjukdom som gjorde att den knappt hade någon päls kvar (är det demodex?) och hon var nere och hämtade den rätt nyss.

Det som gör att hon frågar nu är att hon har problem med träningen, det räcker med en skogsmus så kickar jaktlusten in och hunden tappar allt fokus.

Hon har haft EN hund innan, en engelsk cocker. Och nu en thailändsk hittehund. :crazy:
 
Nu kom jag på vem hon med den förmodade ridgebacken är. Hunden är en hittehund från Thailand, som hon tog hem jättelångt efter att hon först träffat den på stranden. Den gick på behandling för någon sjukdom som gjorde att den knappt hade någon päls kvar (är det demodex?) och hon var nere och hämtade den rätt nyss.

Det som gör att hon frågar nu är att hon har problem med träningen, det räcker med en skogsmus så kickar jaktlusten in och hunden tappar allt fokus.

Hon har haft EN hund innan, en engelsk cocker. Och nu en thailändsk hittehund. :crazy:

Det är så härligt när folk inser sina förmågor och begränsningar :grin:
 
Vetbase är prövande läsning idag.

* en frågar om man kan ta jakten ur en hund. Hon har en hund som hon TROR har "ansenlig del av thai ridgeback" i sig. (Ett av svaren är från någon som "tog jakten ur mina schäfrar genom att ömka dem", hon låtsades bli jätterädd varje gång de såg en kanin så nu är schäfrarna rädda för kaniner)

* en har en amstaff/cane corso som börjat göra utfall mot hennes andra hund. Hunden har usla höfter, vid röntgen fick den några månader-1 år kvar att leva, det var nästan 2 år sedan ...

Hur orkar ni med den gruppen? :yuck:
 
Hur orkar ni med den gruppen? :yuck:
Jag vet ... Jag är nog på väg ur. Det som är jobbigast är faktiskt när man sitter i godan ro med frukosten och scrollar sitt flöde och det plötsligt dyker upp jättebilder på oläkta sår (VAD TROR NI OM DETTA?), svåra eksem eller, värst hittills, en nerbajsad soffa (SKA BAJSET VARA SÅ HÄR LÖST?) :yuck:

Om folk bara kunde lära sig att lägga bilder i kommentarerna :banghead:
 
Jag vet ... Jag är nog på väg ur. Det som är jobbigast är faktiskt när man sitter i godan ro med frukosten och scrollar sitt flöde och det plötsligt dyker upp jättebilder på oläkta sår (VAD TROR NI OM DETTA?), svåra eksem eller, värst hittills, en nerbajsad soffa (SKA BAJSET VARA SÅ HÄR LÖST?) :yuck:

Om folk bara kunde lära sig att lägga bilder i kommentarerna :banghead:
Eller ringa och konsultera en veterinär....
 
Eller ringa och konsultera en veterinär....
Det finns en anledning till att veterinärer har lagt hög taxa på telefonrådgivning, folk ringer om ALLT. De kan inget och kan inte bedöma skadeläge längre.
Min vän som är veterinär kan få de mest idiotiska samtalen, mitt i natten, under jouren. "Hunden har inte bajsat sen i morse", "hästen verkar slö", "katten har ett sår på örat":cool:

Jag upplever dessutom att jag som djurägare får förklara mer ingående hur sjukt mitt djur är nu för tiden. Ringer jag om en öroninflammation eller ögonskada måste jag tydligare visa att jag har kompetens att avgöra att djuret måste in NU. Jag har antagit att det är för att folk i högre utsträckning inte kan uppskatta hur sjukt deras djur är. Ingen annan som upplever det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
784
Senast: Mint
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
12 13 14
Svar
276
· Visningar
12 592
Senast: Asko
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
282
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 925
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp