Bukefalos 28 år!

Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla!
Det dröjer ett bra tag (valparna i fråga är inte ens påbörjade än) men jag och min katt kommer att antagligen få dela hem med en hund, antingen i år eller vid nästa kull (det är en lång kö) :nailbiting: Och eftersom vi bägge två, jag och katten alltså, har noll erfarenhet av hundar så är det lite nervigt :D Men kul :up:

Men jag tänkte höra om ni hade tips på galler/grindar som passar bra för en katt kunna lätt hoppa över eller ta sig igenom medan valpen stannar på "rätt" sida? Vi har en äldre människa här hemma som förståeligt inte är lika vig som oss andra och skulle därför antagligen inte klara att använda ett vanligt kompostgaller, grinden bör vara enkel att öppna och stänga.

(Alltså det är min mamma som ska skaffa valp men eftersom jag bor hos mina föräldrar så kommer jag också få vara en liten del av valpens liv :love:)

Å va kul! Smart tänkt redan nu gällande galler/grindar. Generellt tänker jag att barngrindar bör funka? Det finns även grindar för hundar, b.la. Häromi har flera i olika utformningar och vissa har även en mindre öppning för katter så att de slipper klättra över. Är den funktionen inte nödvändig kan nog barngrindar vara billigare dock. Hur lätta att öppna de är vet jag dock inte.
 
Hej alla!
Det dröjer ett bra tag (valparna i fråga är inte ens påbörjade än) men jag och min katt kommer att antagligen få dela hem med en hund, antingen i år eller vid nästa kull (det är en lång kö) :nailbiting: Och eftersom vi bägge två, jag och katten alltså, har noll erfarenhet av hundar så är det lite nervigt :D Men kul :up:

Men jag tänkte höra om ni hade tips på galler/grindar som passar bra för en katt kunna lätt hoppa över eller ta sig igenom medan valpen stannar på "rätt" sida? Vi har en äldre människa här hemma som förståeligt inte är lika vig som oss andra och skulle därför antagligen inte klara att använda ett vanligt kompostgaller, grinden bör vara enkel att öppna och stänga.

(Alltså det är min mamma som ska skaffa valp men eftersom jag bor hos mina föräldrar så kommer jag också få vara en liten del av valpens liv :love:)

Jag gillar utdragbara grindar, typ som en spaljé på tvären om du förstår hur jag menar? Hur mycket större är valpen än katten? De utdragbara är ju väldigt lätta att flytta på och stänga igen om man inte vill hålla på och klättra, och man ställer ju till viss del själv "maskstorleken" beroende på hur mycket man drar ut dem.

Edit, hittade en bild:
the-challenge.jpg
 
Å va kul! Smart tänkt redan nu gällande galler/grindar. Generellt tänker jag att barngrindar bör funka? Det finns även grindar för hundar, b.la. Häromi har flera i olika utformningar och vissa har även en mindre öppning för katter så att de slipper klättra över. Är den funktionen inte nödvändig kan nog barngrindar vara billigare dock. Hur lätta att öppna de är vet jag dock inte.
Jag använder den uppvikbara varianten av grind. Håller kanske inte superlänge om man har en valp/hund som gnager, men här fungerar den utmärkt :) Man trycker bara till med tummen när man ska lyfta upp grinden och öppna.
321.jpg
 
Men varför gå ut hela tiden med honom :confused: Det räcker väl gott med att han får det han brukar. Aldrig jag skulle ranta runt mer med en hund bara för att det råkar vara en kåt hane som vill ut och slaska ;)

Nja, jag går väl inte ut med honom efter 30 minuter igen, men det är då han börjar tjata :). Däremot blir promenaderna längre och i sjukt snabbt tempo.
 
Om han inte är kastrerad så skulle jag kastrera honom direkt.

Ja, nu börjar jag fundera lite över det. Problemet är att han opererat en höft och inte får gå upp i vikt och vad jag förstår brukar kastrerade hanhundar öka en del i vikt. Nu äter han bantningsfoder och vi lyckas hålla honom i lagom hull, men normalt är han väldigt intresserad av mat och lättmotiverad. Idag skulle jag nog kunna vifta med en oxfilé framför nosen på honom utan att få kontakt.
 
Jag gillar utdragbara grindar, typ som en spaljé på tvären om du förstår hur jag menar? Hur mycket större är valpen än katten? De utdragbara är ju väldigt lätta att flytta på och stänga igen om man inte vill hålla på och klättra, och man ställer ju till viss del själv "maskstorleken" beroende på hur mycket man drar ut dem.

Edit, hittade en bild:
the-challenge.jpg
Köpte liknande på biltema efter tips från uppfödaren, typ inga pengar alls! Funkar bra!

*KL*
sen har vi en barngrind från biltema som katten hoppar över men inte valpen (och oftast gör inte de vuxna hundarna det nu heller)
 
Köpte liknande på biltema efter tips från uppfödaren, typ inga pengar alls! Funkar bra!

Åhå? Var det deras spaljé då, eller har de riktig grind? Är den stadig nog, har kikat på en av spaljéerna där någon gång och den var så rapplig så jag gav upp den tanken - men ser på hemsidan nu att de har faktiskt i olika material, tror det var trä jag tittade på...
 
Å va kul! Smart tänkt redan nu gällande galler/grindar. Generellt tänker jag att barngrindar bör funka? Det finns även grindar för hundar, b.la. Häromi har flera i olika utformningar och vissa har även en mindre öppning för katter så att de slipper klättra över. Är den funktionen inte nödvändig kan nog barngrindar vara billigare dock. Hur lätta att öppna de är vet jag dock inte.
Jag funderar dock på om inte en valp kan kråma sig igenom två pinnar på barngrindar?
Valpen blir mindre än katten, åtminstone i början - så de med mindre öppning för katten går nog bort. Men tack för tipset om häromi, ska genast kolla! :up:
 
Hörrni, vad är skillnaden på svenskskyddet och IPO? Pingar typ @Miao @Voff @Wingates ?

Oj, många.
IPO har tre moment. Spår, lydnad skydd. Lydnaden innehåller apportering och hopp också. I skyddet ronderar hunden runt skul och söker upp figgen och utför sen bevakning och bitarbete i olika moment. I IPO används ingen munkorg.
Jag rekomenderar dig att se lite videos på youtube (om du inte gjort det redan) så ser du skilnaderna bättre.
Du bor söderöver om jag minns rätt? Kom till Schäferslaget i Åstorp i maj så får du se massa IPO i toppklass :up:
 
Jag gillar utdragbara grindar, typ som en spaljé på tvären om du förstår hur jag menar? Hur mycket större är valpen än katten? De utdragbara är ju väldigt lätta att flytta på och stänga igen om man inte vill hålla på och klättra, och man ställer ju till viss del själv "maskstorleken" beroende på hur mycket man drar ut dem.

Edit, hittade en bild:
the-challenge.jpg
Jag tror att åtminstone till en början så är katten större än valpen dock. Katten är en rätt stor ras och valpen blir en kromis.
Är de inte lite rangliga? Den äldre människan här hemma har nog inte tålamod med att finlirka lite :o Men annars såg det ju rätt bra ut att inte behöva tänka på hur bred grind man ska köpa.
 
Oj, många.
IPO har tre moment. Spår, lydnad skydd. Lydnaden innehåller apportering och hopp också. I skyddet ronderar hunden runt skul och söker upp figgen och utför sen bevakning och bitarbete i olika moment. I IPO används ingen munkorg.
Jag rekomenderar dig att se lite videos på youtube (om du inte gjort det redan) så ser du skilnaderna bättre.
Du bor söderöver om jag minns rätt? Kom till Schäferslaget i Åstorp i maj så får du se massa IPO i toppklass :up:
IPOn har jag mer koll på, har ju hängt en del med @Wingates de senaste åren, då får man titta på IPO-videos :D
Det är svenskskyddet som gren jag har sämre koll på. Vad ingår i tävlingsgrenen? Är det specialen + lydnad som i de andra grenarna? Sett olika bud på det. Men läste också att det inte finns någon appell i skydd, utan att man startar appellen i en annan gren? :confused:

Oh, det skriver jag upp i kalendern! Jag och Hund kan gå dit och reka :D
 
Köpte liknande på biltema efter tips från uppfödaren, typ inga pengar alls! Funkar bra!

*KL*
sen har vi en barngrind från biltema som katten hoppar över men inte valpen (och oftast gör inte de vuxna hundarna det nu heller)
Tack för tips! :up:

Edit: Jag hittar bara något som används i bilar för luftventilation, menade du den eller?
 
Senast ändrad:
Jag tror att åtminstone till en början så är katten större än valpen dock. Katten är en rätt stor ras och valpen blir en kromis.
Är de inte lite rangliga? Den äldre människan här hemma har nog inte tålamod med att finlirka lite :o Men annars såg det ju rätt bra ut att inte behöva tänka på hur bred grind man ska köpa.

Ja är valpen mindre än katten så blir det ju lite krångligt att göra det lätt för katten att passera något som ska hålla valpen stången. En klätter- eller hopplösning av något slag, kanske? Valpar är rätt... klantiga. :laugh:

Jag gör mina själv (använder inte grindar i dörrarna, men bra att ha som avskiljare i träning), de är inte särskilt rangliga. Men ska nog kika på vad @bollen__ skaffat från Biltema, om de inte för för rappliga kan det nog vara mycket billigare! :up:
 
Ja är valpen mindre än katten så blir det ju lite krångligt att göra det lätt för katten att passera något som ska hålla valpen stången. En klätter- eller hopplösning av något slag, kanske? Valpar är rätt... klantiga. :laugh:

Jag gör mina själv (använder inte grindar i dörrarna, men bra att ha som avskiljare i träning), de är inte särskilt rangliga. Men ska nog kika på vad @bollen__ skaffat från Biltema, om de inte för för rappliga kan det nog vara mycket billigare! :up:
Ja, det får bli en grind och sedan får katten hoppa, ev med hjälp av klösträd :D
Jag försökte hitta den du talar om på biltemas hemsida men hittar den inte? Göra själv är nog inte så aktuellt här hemma :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
599
Senast: Karolina90
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
802
Senast: Emmi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp