Bukefalos 28 år!

Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det får bli en grind och sedan får katten hoppa, ev med hjälp av klösträd :D
Jag försökte hitta den du talar om på biltemas hemsida men hittar den inte? Göra själv är nog inte så aktuellt här hemma :o

Sök på spaljé bara - men jag vet ju inte om det faktiskt är det som @bollen__ använder! Som sagt har jag kollat på spaljé en gång på Biltema för att använda så här, och tyckte den var på tok för rapplig. Missade dock då att det fanns olika varianter.
 
IPOn har jag mer koll på, har ju hängt en del med @Wingates de senaste åren, då får man titta på IPO-videos :D
Det är svenskskyddet som gren jag har sämre koll på. Vad ingår i tävlingsgrenen? Är det specialen + lydnad som i de andra grenarna? Sett olika bud på det. Men läste också att det inte finns någon appell i skydd, utan att man startar appellen i en annan gren? :confused:

Oh, det skriver jag upp i kalendern! Jag och Hund kan gå dit och reka :D

Jag har lite sämre koll på svenskksyddet men de har ett spår. Det skiljer sig rätt mycket från IPO-spåret. I IPO går domaren med ekipaget och dömmer hela spåret, medans i svenskskyddet verkar det variera hur länge de går med. I bland bara fram till första pinnen.
Lydnaden skiljer också, där finns tex budföring och uppletande.

Hojta till om du vill ses på Schäferslaget. Vi ska dit och heja på en uppfödning :)
 
Sök på spaljé bara - men jag vet ju inte om det faktiskt är det som @bollen__ använder! Som sagt har jag kollat på spaljé en gång på Biltema för att använda så här, och tyckte den var på tok för rapplig. Missade dock då att det fanns olika varianter.
Men den jag hittar är väl inte sådär utdragbar? :confused:
 
Jag har lite sämre koll på svenskksyddet men de har ett spår. Det skiljer sig rätt mycket från IPO-spåret. I IPO går domaren med ekipaget och dömmer hela spåret, medans i svenskskyddet verkar det variera hur länge de går med. I bland bara fram till första pinnen.
Lydnaden skiljer också, där finns tex budföring och uppletande.

Hojta till om du vill ses på Schäferslaget. Vi ska dit och heja på en uppfödning :)
Det vill jag, om jag tar mig dit! Känner att jag eventuellt har blivit schäferbiten.. och då lär man ju dit och reka kennlar :D
 
Det är svenskskyddet som gren jag har sämre koll på. Vad ingår i tävlingsgrenen? Är det specialen + lydnad som i de andra grenarna? Sett olika bud på det. Men läste också att det inte finns någon appell i skydd, utan att man startar appellen i en annan gren? :confused:

Helt rätt att det inte finns någon appell i svenskskyddet, utan den gör man i antingen spår/sök/rapport :) .
I svenskskydds ingår ärmarbete och korgarbete. De största skillnaderna mot IPOt är då dels korgarbetet, men även ex att det ingår passiva släppanden som innebär att hunden ska släppa ärmen när figuranten står still (i IPOt ska hunden aldrig släppa om den inte kommenderas loss) och utbackningar i bevakningar (i IPO ska bevakningarna helst vara supertighta). I IPOt prioriteras (krävs :p ) även fullbett i bedömningen.

Sen finns det givetvis många fler skillnader i både utförande, bedömning och moment, men det är de största skillnaderna jag kommer på på rak arm :) .

I lägreklass svenskskydds ingår
  • Spår
  • Budföring
  • Lydnad (+ plats)
  • Planskyddet
I högreklass ingår:
  • Spår
  • Upplet
  • Lydnad (+plats)
  • Planskyddet
I elitklass ingår:
  • Spår
  • Avsök
  • Upplet
  • Lydnad (+ plats)
  • Planskyddet
Spår/avsök/upplet/skydd räknas in i specialen, och sen är lydnaden en del för sig
Det är det som gör att jag älskar svenskskyddet, att man får göra ALLT med sin hund :love:
 
Helt rätt att det inte finns någon appell i svenskskyddet, utan den gör man i antingen spår/sök/rapport :) .
I svenskskydds ingår ärmarbete och korgarbete. De största skillnaderna mot IPOt är då dels korgarbetet, men även ex att det ingår passiva släppanden som innebär att hunden ska släppa ärmen när figuranten står still (i IPOt ska hunden aldrig släppa om den inte kommenderas loss) och utbackningar i bevakningar (i IPO ska bevakningarna helst vara supertighta). I IPOt prioriteras (krävs :p ) även fullbett i bedömningen.

Sen finns det givetvis många fler skillnader i både utförande, bedömning och moment, men det är de största skillnaderna jag kommer på på rak arm :) .

I lägreklass svenskskydds ingår
  • Spår
  • Budföring
  • Lydnad (+ plats)
  • Planskyddet
I högreklass ingår:
  • Spår
  • Upplet
  • Lydnad (+plats)
  • Planskyddet
I elitklass ingår:
  • Spår
  • Avsök
  • Upplet
  • Lydnad (+ plats)
  • Planskyddet
Spår/avsök/upplet/skydd räknas in i specialen, och sen är lydnaden en del för sig
Det är det som gör att jag älskar svenskskyddet, att man får göra ALLT med sin hund :love:

Tack! :love: Jag vet inte varför, men av någon anledning känner jag mig mer dragen till svenskskyddet än IPO. Men, kanske en dum fråga, är spåret och söket i skydds på samma nivå som det är i respektive special? Alltså är det ett elitspår som läggs i elitklass svenskskydd?
 
Tack! :love: Jag vet inte varför, men av någon anledning känner jag mig mer dragen till svenskskyddet än IPO. Men, kanske en dum fråga, är spåret och söket i skydds på samma nivå som det är i respektive special? Alltså är det ett elitspår som läggs i elitklass svenskskydd?

Nej, det är kortare och med färre apporter än i resp spårklass :) . Ett lägreskyddsspår är om jag minns rätt 400 m och 2+slut.
 
Alltså, jag har en människa i mitt fb-flöde (ingen jag egentligen känner men en i högsta grad vuxen, tillsynes vettig person) som fick en valp i julklapp, blandis av sällskapsraser. Ja ni läste rätt, hen fick den i julklapp som överraskning så det var alltså inget planerat. Nu har det kommit ett inlägg om att hen visst är allergisk mot valpen och det är så hemskt. I kommentarerna kommer det sedan fram att hen visste om sin hundallergi sedan tidigare, allergin var till och med hela anledningen till att hen inte skaffat hund tidigare. Men hen ville prova hur det skulle gå med valpen ändå för den är ju så söt och go .

:banghead::banghead::banghead:
 
Tack! :love: Jag vet inte varför, men av någon anledning känner jag mig mer dragen till svenskskyddet än IPO. Men, kanske en dum fråga, är spåret och söket i skydds på samma nivå som det är i respektive special? Alltså är det ett elitspår som läggs i elitklass svenskskydd?
Jag hade gärna kört svenskskyddet med, men det faller på 2 saker för mig.
Det verkar banne mig ännu svårare att hitta en figurant till det, då det har minskat ordentligt. Det har varit ett himla detektivande att hitta en figge för att börja med IPOt så vet inte om jag orkar ge mig in i den djungeln igen.
Sen är det tiden med, det är roooligt med att det är så många delar i svensk - men jag vetifan hur jag skulle hinna träna allt på ett vettigt sät.
Av de jag känner som kört båda så verkar det som om många som bytt till IPO pga tidsaspekten sas.
 
Jag hade gärna kört svenskskyddet med, men det faller på 2 saker för mig.
Det verkar banne mig ännu svårare att hitta en figurant till det, då det har minskat ordentligt. Det har varit ett himla detektivande att hitta en figge för att börja med IPOt så vet inte om jag orkar ge mig in i den djungeln igen.
Sen är det tiden med, det är roooligt med att det är så många delar i svensk - men jag vetifan hur jag skulle hinna träna allt på ett vettigt sät.
Av de jag känner som kört båda så verkar det som om många som bytt till IPO pga tidsaspekten sas.
Jag tror att många byter till IPO pga korgarbetet,många hundar klarar inte av det då det krävs så mycket mer mentalitet.
 
Jag tror att många byter till IPO pga korgarbetet,många hundar klarar inte av det då det krävs så mycket mer mentalitet.
Möjligt, men jag har som sagt även hört mängden tid som går åt som ett stort argument, bla från en viss dobbisuppfödare i Härnösand - och med tanke på deras hundar så lär de inte ha problem med korgarbetet.
 
Möjligt, men jag har som sagt även hört mängden tid som går åt som ett stort argument, bla från en viss dobbisuppfödare i Härnösand - och med tanke på deras hundar så lär de inte ha problem med korgarbetet.
Nej dom har ju kört svenskt innan ,men det är jätte vanligt bland alla bruksraserna och sållar snabbt ut mesarna.
 
Åhå? Var det deras spaljé då, eller har de riktig grind? Är den stadig nog, har kikat på en av spaljéerna där någon gång och den var så rapplig så jag gav upp den tanken - men ser på hemsidan nu att de har faktiskt i olika material, tror det var trä jag tittade på...
Vi har deras i plast, uppfödaren använder sina mer än vi men de verkar då hålla. Dock är de ju inte jätte jätte stadiga!
 
Jag man lyfter upp ena änder när man öppnar - och om man vill t ex hägna fast den öppen på väggen (annars låter man den står på golvet).
Den viks alltså uppåt när man öppnar :) Fast på bilden har dom hängt fast den så, men visar ändå hur den fungerar.
104.png
 
Det är ett jättevanligt argument bland de jag känner och vet om som har valt IPO
Jag har ju kört svenskskydd och har sett bra hundar formligen dö när korgen kommer på,så där gallras päronen från äpplena.
Vilket jag tycker är bra,för på IPO sidan körs en del hundar som egentligen inte håller måttet mentalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: Emmi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 320
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 415
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp