Bukefalos 28 år!

Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nä, jag har behållt i princip samma foderstat. Minskat ner sojan rejält och höjt halmen, ger inget hö. Han måste ha en hel del att pilla med för att inte bli skitsur och gnaga på väggarna... Köpte lite jäst idag med, för magens skull.

Min termometer funkar kalasbra, han har så låg normaltemp. Har till och med provat med flera olika bara för att vara på säkra sidan! Riktigt kallblod, haha! :p
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det har väl stått still i ett par veckor nu. Senaste korten jag tog var 28 jan, ungefär sen dess har midjemåttet varit desamma. Med ögat så tycker jag att han ser fetare ut, men det kanske bara är pälsen.

Jag är ju glad att han inte gått upp, men det är ju tråkigt när det inte händer något också. Jag tror att det började sakta av och sen stanna av när han började äta halmen, vilket hade varit logiskt. Men jag vill inte ta bort den heller, för han ligger ju ganska lågt i TS.

Eftersom det står stilla så får jag lite dåligt samvete nu när jag börjat ge tallgrenar ute i hagen. Jag är rädd att det ska bli ytterligare lite extra så att han börjar gå upp istället för att ligga still som nu, men samtidigt så vill jag verkligen att han ska ha något att gnaga på i hagen. Han får frukost 7.00, lunch nån gång mellan 11 och 13, och sen lite halm vid insläpp vid 17, och sen kvällsmat 19-20.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nä, när han stod på halm. Han gjorde det förra vintern, i år har det gått bra.
Anledningen till att han fått hö i år är för den andra hästens skull, hon halm-vägrar.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Så han får inte kolik när han får halm som foder, utan när han står på halm som underlag i boxen, right? :)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ok, nej för jag kom ihåg när vi gav som förslag att du enbart skulle ge halm
och lucern och då skrev du att han bara fick kolik om man gav honom det.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det året satte han i sig såna extrema mängder så det blev stopp.. I vinter klarade han sig från kolik, men ja det blev ju inte bättre för det...
Det är en lite krånglig häst jag har :p När det äntligen började gå riktigt bra med honom får han fång..
Jaja, när han blir frisk igen har vi förhoppningsvis kvar grunden vi byggde innan! Och magen ska väl bli mindre med hoppas jag.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

hmm, oj det har jag glömt. Det är snarare att min ekonomi kräks om jag ens försöker :o Lucern är dyrt, student är fattig... Just nu struntar jag i pengarna, så det får klara sig bäst det vill.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det har väl stått still i ett par veckor nu. Senaste korten jag tog var 28 jan, ungefär sen dess har midjemåttet varit desamma. Med ögat så tycker jag att han ser fetare ut, men det kanske bara är pälsen.

Jag är ju glad att han inte gått upp, men det är ju tråkigt när det inte händer något också. Jag tror att det började sakta av och sen stanna av när han började äta halmen, vilket hade varit logiskt. Men jag vill inte ta bort den heller, för han ligger ju ganska lågt i TS.

Eftersom det står stilla så får jag lite dåligt samvete nu när jag börjat ge tallgrenar ute i hagen. Jag är rädd att det ska bli ytterligare lite extra så att han börjar gå upp istället för att ligga still som nu, men samtidigt så vill jag verkligen att han ska ha något att gnaga på i hagen. Han får frukost 7.00, lunch nån gång mellan 11 och 13, och sen lite halm vid insläpp vid 17, och sen kvällsmat 19-20.

Jag tror du ska ha lite is i magen och hålla noga koll med måttbandet, och acceptera stå still men inte gå upp. Och se om det kommer igång igen med att gå neråt.

Men han går väl inte i hagen nu, med fången?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag tror du ska ha lite is i magen och hålla noga koll med måttbandet, och acceptera stå still men inte gå upp. Och se om det kommer igång igen med att gå neråt.

Men han går väl inte i hagen nu, med fången?

Min har inte fång, har inte haft heller så länge jag har känt honom, alltså de senaste 4-5 åren. Så han går ute i hagen och busar på som bara den med unghästen. Perfekt vardagsträning att springa och busa!

Jag får väl hoppas att det går neråt snart. Nu står han på nästan exakt samma vikt som vi stannade förra året, men då började det ju komma lite gräs, så jag trodde mest det var därför det stannade av då.
Jag har dragit ner halmen lite, lite. Nu får han ca.0,5 kilo istället för 1. Ingen större skillnad precis. Men först var ju tanken att han kunde ha det på natten, men eftersom jag lägger in det när han kommer in så har han redan ätit upp det innan kvällsfodringen. Så då räcker det att han får 0.5 kg att tugga på, bara så han har nåt att stoppa i magen.

Hans foderstat hamnar ju på 32 MJ, är det för högt? Det var så lågt jag kunde komma. :(
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ah sorry, blandade ihop. Ber om ursäkt. Men skönt jag hade fel =)

Är ju omöjligt säga om det är för högt eller ej, beror ju på individen.

Men som sagt, ha is i magen ett tag tycker jag, och se om det släpper.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Roliga tips de ger... undrar om de har testat det där på riktigt lättfödda hästar.
Det hade inte fungerat på min häst att få begränsad fri tillång till mat. Hon hade blivit ännu fetare än vad hon var istället.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag har kollat på det innan, och enda anledningen till att jag tycker att idén var fiffig var att hästen kan få en bättre ätställning om man lägger hönätet i en låda, istället för att hänga upp det.

Min häst äter väldigt långsamt jämfört med andra hästar. Idag fick han 0.5 kg hö, de andra fick 1 kg. De andra hade bara några småtussar kvar när han var klar.

Om jag hade gett honom obegränsat med hö i hönät hade han ju ätit obegränsat också. Det är väl en jättebra tanke, men det funkar nog inte på så värst många.

"Feta hästar blir smalare", jämfört med vadå? Fri tillgång? Ja, det låter väl logiskt eftersom de saktas ner lite av näten.
"Smalare hästar blir rundare" Absolut inte jämfört med fri tillgång här, men kanske om man jämför med begränsade och för små fodergivor.


Som sagt, tanken är god, men jag tror att de tar hjälp av marknadsföringens ädla konst. Det vill säga, de ljuger kanske inte, men de säger definitivt inte hela sanningen!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det är lätt hänt att man blandar ihop det.
Min blev ju sjuk i höstas, och då var jag rädd att det var fång, men det var det inte. Kanske är det du minns.

Hade han fått fång skulle han definitivt inte varit ute och busat. Så jag förstår att du reagerade på det.

Får hålla ut ett par veckor till och se hur det går.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ugg suck och stön... casper har tappsko och jag och hovis bara missar varandra hela tiden :cool: Men på måndag ska den nog få åka på. Har iof ridit ändå, but still.

Han gick ju innan med sidokappor för att inte få tappskor men den hovisen kompromissade så hovarna missformades för han skar tydligen i hoven för att få på skorna ordentligt. Vilket inte blev alls bra på fullblodet. Ingen av dem har sidokappor nu och ny hovis. Lite segt med två tappskor på första skoperioden =/ Men fullblodis har ju inte tappat nån trots att han fått gå utan boots till och med. Dessutom flyger ju typ halva hoven loss när de tappar skor med sidokappor, så dessa tappskorna nu har inte trasat hoven alls.

Ska testa att klippa bort lite hovskägg så han kan ha på sina boots. Köpte XXL men de var nästan för små :devil: Täcker kotorna men inte så stora som man vill, riktigt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag känner mig alltid så lyckligt lottad när jag tänker på att min egen kan gå utan några kappor alls på sina skor. Måste vara jobbigt med tappskor :(
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Lider med dig ang tappskor. Vi kör tappskoracet från helvetet här. FYRA stycken på 2 v. Det är den förbannade snön, de rör sig bara i de smala gångarna i hagen, och när det springs i dem blir det för 'tätt mellan fossingarna' och skon trampas av.

Tyvärr har han blivit halt varenda gång han tappat sko nu (så är han inte normalt) så det har mest varit boxvila. Just nu går han ute del av dag med toffla på ena fram (tappsko nr 4), och jag 'mutar' dem med nedsågade träd att hålla sig stilla i hagen =/
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tappskor är aldrig roliga, framförallt inte om hästen får men av det (tex hälta).
Travaren som bor hos mig, han kan inte gå utan skor länge, han sliter sönder hoven så pass mycket att det inte finns något att spika sömmen i :(


Igår insåg jag att araben gått ner ganska mycket i vikt runt magen. Sen jag började banta henne för 2 månader sen kan jag nu spänna hennes sadelgjord sammalagt 5 hål kortare (2 på ena sidan och 3 på andra sidan) :D
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja deth har alltid varit hans grej med tappskor, så klandrar inte hovis egentligen även om det känns nära till hands... Förra hovis variant med att förstöra hovarna långsiktigt genom att klämma dit sidokappor är ju inte direkt önskvärt heller =/

Är väl ingen idé att testa boots nu i snön heller. Fullblodet går inte med boots längre, de är ju stelfrusna direkt, fulla med snö och vänder sig uppåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp