Bukefalos 28 år!

Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL

Idag känner jag mig mycket mer hoppfull! :laugh:
Enligt måttbandet är han 1-2 cm smalare runt midjan (mäter bakom frambenen) och jag tycker han börjar kännas rätt bra delvis.
Alla revben känns, de som är allra längst fram vid manken får man trycka lite mer för att känna dem, men de andra är lätta att hitta.

Dessutom såg jag en bild här på forumet på en islänning som jag tyckte såg ut att vara i samma hull som min på bilden med päls, sen på bilden där den var klippt tyckte jag den var riktigt snygg!
Visst, jag vet att min har rumpan kvar, men i övrigt så känns det som att han smalat till sig rätt bra.
Fortfarande lite mjuk på bogen, men det är ju ett tunt lager av mjukt :p så det försvinner nog snart.



Edit: Just det ja, glömde ju! Nu är vi (för första gången tror jag?) nere UNDER 350 kg!!!! Målvikt är ju nånstans mellan 300 och 350, närmare 300 tror jag. Så det närmar sig.
Iofs mätt med måttband, men ändå!
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Åh så roligt! Visst är det roligt när man väl börjar märka resultat? :D


En nackdel jag har märkt är att min shettis har "växt ur" sina täcken, numera hänger alla långt ner i bogen :p :(
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, det har ju stått stilla för oss i en månad, men nu känns det som att det kanske rör på sig lite igen.

Jag kommer troligvis behöva en ny sadel när vi bantat fördigt. Det är ju tur att det är långa stroppar på sadeln, annars hade vi nog behövt ny sadelgjord för länge sen.:D
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, det har ju stått stilla för oss i en månad, men nu känns det som att det kanske rör på sig lite igen.

Jag kommer troligvis behöva en ny sadel när vi bantat fördigt. Det är ju tur att det är långa stroppar på sadeln, annars hade vi nog behövt ny sadelgjord för länge sen.:D

Det är ju så.
På en tjock häst rullar sadeln- den har inget sadelläge.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, han har dessutom ingen som helst manke, så han är verkligen klotrund!

Nu har jag en "bomlös", det är nån slags fiberbom i, så det funkar ju än så länge, trots att han har ändrat sig. Men när vi bantat färdigt ska vi beställa tid till sadelinpassaren för att kolla igenom allt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det är jobbigt med tjockisar och sadlar :(

Lite bild-uppdatering då.

Mars 2009 ( :o )


Februari 2010
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Shit, vilken skillnad!
Vad tunn hals hon (?) har. Vad rak ryggen blivit.

Och självklart, vad mycket mindre magen och rumpan blivit!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, det har hänt lite grann :) Att ryggen har blivit rakare har jag inte ens tänkt på :)


Frågan är bara, när är det nog? Jag vill ju ha henne på minivikt i och med fångrisken. Hur mkt mer behöver hon gå ner?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Sånt är jag jättedålig, du får ut och klämma på henne.

Jag är övertygad om att jag har lite kvar med min. Enligt måttbandet är vi nära målvikt nu; 330 kg (målvikt ca 300).
Men om man liksom duttar på rumpan så dallrar det som en stor geléklump:o:p
Annars känns det rätt bra. Revbenen känns bra, de främre med lite tryck, men de andra om man drar lite lätt över sidan.

De 30 kg som är kvar sitter defintivt i rumpan. :p

Kläm på henne, sluta när det känns bra.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det dallrar lite på min T med, lite här och var. Framförallt halsen/bogen och lite på utsidan av rumpan/övre delen av låren :p

Magen har iaf stått stilla i omkrets ett par månader, men då har det försvunnit från andra delar av kroppen. Jag får klämma och känna lite i morgon.

Heja, du är snart i mål! :)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Skönt att det går framåt hela tiden.

Ja, det känns att det är nära nu! :D Jag har goda förhoppningar att vi ska vara klara till sommaren.
Nu när vi har flyttat till nytt stall är jag inte alls lika orolig. I vår/början av sommaren får han gå i en mindre hage tillsammans med en annan. Sen ska kompisen gå på bete, och då får han ha munkorg om det behövs. Tror att betet är ganska bra där, det blir nog inte så mycket gräs. Så jag hoppas att det sak gå bra i sommar.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Skönt att det blev bättre i och med flytten till nytt stall :)
Till sommaren är du säkert i mål :D

Bra och roligt att pålle får ha (bantnings-?) sällskap! Jag tror det gör mycket för hästen välmående.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, det känns jättebra med flytten!

Faktum är att han hade mer bantningssällskap där han stod innan, om man ser till hästarna, men ägarna var inte riktigt av samma åsikt.

I sommar kommer han gå med en fjording som är i toptrim, som har en ägare som vill behålla henne så. :) Annars finns det inget riktigt bantningssällskap i detta stallet, de flesta är stora hästar, som äter mycket mer än min lille skrutt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, men fjordingen är ju ändå sällskap. Förhoppningsvis så är din häst i toptrim-hull efter sommaren, så då kan de gå ihop ändå ;)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, det är skönt att det finns någon mer som inte kommer gå på grönbete hela sommare. Och ja, förhoppningsvis så är han färdigbantad då så att han också bara ska behålla hullet, som fjordingen. :D

Hur mycket väger en sån liten shettis förresten? Hur hög är den?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag räknar med max 200 när jag har bantat. jag vet faktiskt inte vad hon väger. Jag har tänkt åka förbi soptippen någon dag (så fort jag fått ordning på bromsarna på släpet) och väga henne :D
Hon är 98 cm hög över marken. Och det är jättestort i hennes ögon ;)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

De är ofta skittuffa de där små monstren! Härliga saker, funderar på att skaffa en själv när jag blir stor!

Jag har hittat revben på min! De är visserligen väl inbäddade, men man känner dem. Alltid en början! Nu vill jag bara komma igång och motionera igen, hade ju planerat tävling till våren..
Han fick gå ut en sväng idag, oj vad glad han var!

Funderar på kroppstemperaturen. Den har ju stigit till "normal-häst" normal, han står nu på 37,5 grader. Tidigare har han legat på 35,5.
Kan det vara så att metabolismen äntligen kommit igång och därmed genererar mer värme? Det skulle förklara både den ökade temperaturen och varför han tappar i vikt så lätt nu.
Följdfrågan blir vad det i så fall skulle bero på...? Foderstatsinnehåll och motion är ju som det varit tidigare år, där vi inte haft några som helst resultat.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hon kan vara en riktig liten bitch :p

Härligt! Nu är ni verkligen på gång!

Det där med kroppstemperaturen och metabolismen är jag inte insatt i. En sak jag funderar på är den här konstanta kylan och snön. Såhär länge har vi ju inte haft snö (= mindre att äta) och att det är kallt. Kan det ha "startat" metabolismen?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag räknar med max 200 när jag har bantat. jag vet faktiskt inte vad hon väger. Jag har tänkt åka förbi soptippen någon dag (så fort jag fått ordning på bromsarna på släpet) och väga henne :D
Hon är 98 cm hög över marken. Och det är jättestort i hennes ögon ;)

Oj, jag kanske borde räkna upp E:s målvikt lite då, jag har räknat honom på 200 kg som normalvikt. Kanske väl lite då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp