Bukefalos 28 år!

Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Har en äckelfet(intelängre) tinker hemma, men tarmar/mage som inte riktigt är som den ska vara pga tidigare skötsel.
Han skulle egentligen behöva bantas, men får han ej fritillgång så blir han elak, får dåliga mage och hela kittet.
Jag har löst det så att nu i sommar har gått på bantarhage, fortfarande inte begränsat men lagom mycket. Han slipper gå hungrig.
På vintern får han ett grovfoder med en bra kvot. Inte så låg MJ som jag velat dock.
Han har gått ner extremt mycket i vikt sen i april och idag efter en sommar på bete är han nästan normalhullad.
Han har blivit riden 3-5 dagar i veckan och går på stooora marker i flock. Igångsättningen blev såklart långsam medtanke på fetman så vill man ju inte orsaka benfel.

Jag tyckte att jättemycket löste sig med motion, som dock inte var överdriven, och mycket mark att vandra på.
Det går långsamt men det är det värt tycker jag.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nej, jag anser inte att du ska avliva ditt djur. Jag skrev att när jag inte kan erbjuda mina hästar ett värdigt liv, då ska jag inte ha häst. Frågan jag svarade på från början var din varför man tillät hästar att äta gräs, och det var det jag svarade på, det finns mycket mer som spelar roll än endast gräset.
Men då måste ju jag ställa en motfråga... Jag äger inga sandhagar över huvud taget. Ska jag då avliva mina djur för att jag inte erbjuder dem att äta sand, utan stället under vissa perioder under året så får de gå i kraftigt nedbetade hagar men de har ändå något att pilla med, utöver de grovfoder de får, istället för att de pillar i sig halm. Sen vet jag att det inte går att göra så tidigt när tillväxten är som störst eftersom det är det småa gräset som kan orsaka förgiftningar osv, därför går inte hästarna där då. Utan får anpassa hagarna efter förutsättningarna och tiden på året. Våra hästar går endast på naturbete alternativt hästvall, aldrig på t ex klövervall.

Fetma är en fångrisk absolut men överviktig häst är inte = fång. Det spelar stor roll även vilket skick hästen är i för övrigt (tränad osv), hur den kan röra sig och massa annat. Likaså att gräs inte heller är = fång. Fång är en sjukdom som kan utlösas av mycket mer än gräs.
Mina hästar har ingen överhängande fångrisk. Däremot så har vi fångkänsliga hästar och också fånghästar. Den ena fick fång en vinter för många år sen, han har aldrig någonsin varit fet och knappt ens i överhull och definitivt inte då i februari, när det var en halv meter snö och det inte heller fanns något gräs i hagen.
En annan lämnade vi på betäckning till en tjej som enligt egen utsago vet allt och kan allt. Vi såg när vi lämnade hästen att två av hennes hagar inte var lämpliga alls för vår häst, vilket vi sa, och även att om hon skulle gå i den stora gräshagen så skulle hon ha munkorg på sig, vilken hon fick med sig, eftersom vi inte ville ha hem en fånghäst. Detta blev vi lovade och man försöker lita på folk även om vi skulle ha koll på henne. Dock så brydde hon sig inte om det hon lovade utan tyckte synd om hästen att gå med munkorg, så hon släppte ut henne i gräshagen ändå, utan munkorg, och fångkänning kom som ett brev på posten. Vi hämtade hem hästen omgående och hävde anfallet väldigt tidigt och hingsthållaren kom på att munkorgen var en ganska bra uppfinning, tyvärr på vår hästs bekostnad.

En annan häst (icke fångkänslig) lämnades till en annan station, där hingsthållaren är väldigt noga med att hennes hästar inte får vara i överhull även om det innebär att unghästar går ensamma i grushagar, så nån oro för hullet på min häst fanns inte direkt. Men vår häst släppte hon med gott samvete ut på klövervall, så tydligen är det skillnad på folk och folk. Sådär 200 kg mer häst fick vi hem än vad vi lämnade och inte fasen var hon vacker. Hon bantade lugnt och utan svält ner 150 av dessa kilon ganska omgående utan motion och utan att för den sakens skull gå i grushage. Nu är hon hos en vettig fodervärd och ska förhoppningsvis hitta formen i vinter. Tillägger om det inte framgick att den hästen alltså inte fick fång under vistelsen, bara en massa fett.

Jag har inte haft en häst som hos mig fått fång pga fetma/övervikt. Däremot så har vi fånghästar och är medvetna om vilka hästar som är fångkänsliga och det vidtas många åtgärder för att ingen häst ska få fång eller fånghästar få återfall, dock så innebär det inte att det enda alternativet är grushage. Dock så är uppenbart det enda alternativet att aldrig någonsin lita på någon annan människa och det är tragiskt, men det är inte gräsets fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

*KL*

Vad gäller vikten av att beta eller ej..

MIN personliga åsikt är att det är psykisk tortyr att ställa en häst i en grushage, med ytterst begränsad ättid, och så kan den stå och titta på (och ev försöka nå) ett HAV av mat som den inte kan nå.

Vore det öken så långt ögat såg - visst. Men just att ställa dem 'utan mat' med ett överflöd av mat inom syn- oc lukthåll är för mig helt oacceptabelt.

DÄREMOT så om man kan tillgodose födosöksbeteendet, så ser jag eg inga problem med 'aldrig äta gräs'. Även om idealet för mig är att de i någon mån kan äta gräs.

Men om man t ex kan göra någon form av slow feeder som gör att hästen i grushagen hela tiden har något att 'pilla med', så anser jag inte att faktumet att hästen inte kan beta är diskvalificerande.

Dvs även jag prioriterar 'hästliv' mycket, mycket högt. Jag kan absolut tänka mig kompromisser, t ex stor grushage där födosöksbeteendet tillgodoses HELA tiden, eller grushage med lite mat i portioner del av dygn och magert bete med munkorg i stor hage med kompis del av dygn etc. Men lika lite som jag skulle slänga ut en smällfet häst på dygnet runtbete utan munkorg, lika lite skulle jag anser grushage dygnet runt ensam med 4 portioner mat/dag var ett alternativ.

Om jag vore rik skulle jag göra en variant på 'paddock paradise'-systemet t ex. Nu är jag inte rik, så här blir det att försöka fixa det med munkorg, ej heldygnsbete osv. Men det är och förblir en kamp i motvind.
Men jag väljer hellre munkorg och magert bete (iaf del av dag), än grushage. Men grushage där man fixat någon anordning så de får trixa, fippla med mulen och dona för att pilla i sig höet/hösilaget, att ge en 'foderboll' med pellets om den nu ska äta sådana, att repa gräs och 'strö ut' i hagen, strö ut lite lucernhack, gömma morotsbitar, lägga in grenar och löv etc - vad som nu passar och är möjligt/nyttigt för den hästen - då ser jag inte betesfrånvaron som problem.

STORLEKEN däremot är och förblir ett aber för mig. Jag skulle aldrig någonsin permanent ställa min häst själv i en 20 * 20 meter grushage. Och att grusa en hektar är för 999 av 1000 djurägare inte ett alternativ.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ställer min fråga här för jag fick så dålig respons på foder.

Min ponny är tjock, typ fet...Förra året hade vi ett jättefint hö köpt av bonden i närheten. I år fick han slå senare pga vädret och höet är nu väldigt grovt samt innehåller mycket klöver. Har läst mej till att det då är mycket protein (klöver) samt mindre energi (sent slaget).

Vågar jag ge det till min tjocka ponny? Är det risk för fång om hon får klöver (och är överviktig).

Höet kommer naturligtvis att analyseras för exakta värden men jag är som sagt tveksam...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Som jag förstått det, rätta mig om jag har fel; så är inte protein källan till fång. Det är klart att risken för fång ökar om hästen är fet. Men fetma är inte =fång.
Om analysen visar på låga energivärden så är det ju bara bra för då kan du ju ponnyn lite mer hö utan att behöva oroa dig för att den eskalerar i vikt. Bättre med mycket hö och lite kraftfoder än mycket kraftfoder och lite hö.
Grovt hö torde i sig vara bra då det innehåller mycker fiber, det har i alla fall jag hört.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Men då måste ju jag ställa en motfråga... Jag äger inga sandhagar över huvud taget. Ska jag då avliva mina djur för att jag inte erbjuder dem att äta sand, utan stället under vissa perioder under året så får de gå i kraftigt nedbetade hagar men de har ändå något att pilla med, utöver de grovfoder de får, istället för att de pillar i sig halm.

Självklart inte, när du skrev att det inte var ett värdigt liv att gå på grus, så tog jag det som att hästen bör avlivas om den inte får gå på gräs ;)



Tack för dina svar :bow:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Lite energi i grovfodret är kanon för en överviktig häst! Om det dessutom är grovt och innehåller mycket fibrer är det nästan ännu bättre. Det är fiber som behövs för magens funktion! Hoppas analysvärdena ser lika bra ut :)



Vi var ute och körde idag. Figge gick helt underbart bra! Jag visste inte ens att han kunde gå så bra :D Helt otroligt, det lyste verkligen upp min hästtillvaro!
Det stannade en dam som vi pratat med en och annan gång. Hon sa att hon tyckte min lilla ponny såg smalare ut!
Selen säger också att han har slimmats till lite. Jag kan spänna bukgjorden tre hål mer än tidigare.
Men enligt måttbandet har ingenting hänt. Så antingen har mitt måttband hakat upp sig, selen expanderat eller så har han på något vänster omformats.

Slänger upp en bild från i somras och en från veckan som gått:
Augusti-09
SidaAugusti-09.jpg


September-09
SidaSeptember-09.jpg


Måndags
DSC_0027.jpg


Måste få tummen ur och kontakta sjukhuset igen om jag får komma in och låna vågen. Det är ju en rätt lagom promenad in dit. Sist vi var inne var vågen sönder, tyvärr..
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Knapplånar mig själv.

Ny bild på min raring. (Hon står i en grop med frambenen :p vi har spångång - som är rolig! att gräva i...)

Belly_by_Tarjeis.jpg


Hon vägrade att väga sig när vi var på kliniken igår, så får se om hon går på vågen på fredag, hon kanske har gått ner i vikt!
Om nu inte pälsen väger några kg :p
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag håller med dig.
Jag svarade ju på detta med att äta gräs i den andra tråden.
Ja hjälp vad en del tolkar in allt möjligt i det man skriver.

Jag anser att det är viktigt för en häst att äta gräs. Om den sedan är fet så får man anpassa betesmängd och tid därefter.

Sedan finns det antagligen hästar som inte kan gå på bete alls och de som inte kan fixa det med lämplig hage osv. Det är självklart inte tvunget att hästen får beta. den överlever säkert ändå.

Men alla hästar är olika. Min egen ponny är en sådan där ständigt på jakt efter ngt ätbart - typ. Hon hade aldrig trivts om hon var tvungen att gå i en hage helt utan ngt att äta. Våra andra hästar har inte riktigt samma motivation för matletande. De hade nog klarat det bättre.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Oj oj oj. Har en alldeles för tjock liten islandshäst. Skulle gått kunna gå ner en sådär 100 kg kanske.

Han får morgon: 0,5 kg hösilag.
insläpp: 0,5 kg hösilage och lite betfor med vitamin och mineraltillskott.
Kväll: 2,5 kg hösilage.

Går i stor beteshage på dagen dessutom.

En vecka ser ungefär ut såhär:

mån: Tömkörning.
tis: Skrittrunda eller promenad.
ons: Uteritt alla gångarter.
tor: ev. rida på banan en stund, travbommar och skrittrunda/promenad som avslutning.
lör: Lång promenad på förmiddagen, ev. klättring och ridning på eftermiddagen.
Sön: Promenad eller en kortare ridtur i skritt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Titta, hon har ju fått former :d och midja :) Heja er :bump:

Roligt förresten med spångång. Fördelar? :)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

MIN personliga åsikt är att det är psykisk tortyr att ställa en häst i en grushage, med ytterst begränsad ättid, och så kan den stå och titta på (och ev försöka nå) ett HAV av mat som den inte kan nå.

Fast i din värld är det tortyr men du är inte häst.....Hästen är här och nu. Visst kommer den vilkja beta, självklart. vad är det lidandet mot att vara överfet och stå med vrålont i fötterna pga fång tex:eek: Eller andra fysiska smärtsamma sjukdomar som det kan bli i förlängningen av ständig övervikt.

Men som sagt, man kan lägga in grenar och annat att pilla med och det är dessutom inte för alltid utan för att få bort hälsofarlig övervikt som tex vissa bukehästar har.

Har du ett barn med diabetes tex kan du inte låta det barnet strunta i dieten för att det blir så ledset annars:eek:......om barnet därmed riskerar att dö i förlängningen. Det klassas som barnmisshandel........

Det här var inte bara till dej utan även alla andra som tror att gräs är oundgängligt för feta ponnyer. Tex sthus ponny skulle jag ta bort från gräset direkt och möjligen ledas att beta en kvart om dagen:cool: Resten kontrollerat intag och motion.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag tycker hon ser fin ut där:idea:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Din ponny kan fullkomligt vräka i sej i den hagen det där korta gräset innehåller ännu så mycket att det är rena katastrofen för din häst. Tycker jag. Ledsen att säga det men jag gör det för ponnyns skull. Den är så söt:love:, och den förtjänar att få må bra.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ett barn med diabetes kommer fortfarande få bra med mat och stimulans.
En häst utan mat får magsår.
Nu har vi samma menlösa diskussion igen. Och det gör faktiskt ont att läsa om hur dålig man är bara för man inte har tillgång till sandhagar.
Jag har inga sandhagar här. Jag har en box, men inte tänker jag sätta honom på boxvila!
Och även om jag hade sandhagar, vem ska mata? Jag kan inte åka upp och göra det, jag har studier att sköta. Stallägaren gör det inte, hans hästeri slutar vid att leda från box till hage (kobonde utan intresse för hästarna, mycket trevlig karl med underbara kossor!). Pinnar är en bristvara i den här delen av Skaraborg. Vi har åkrar och en och annan liten dunge, men knappast tillräckligt med träd för att kalla det skog. Jag har inte heller tiden att kapa tillräckligt många pinnar för att tillgodose hästens fiberbehov. Som du säkert vet består löv av korta fibrer medan gräs, som hästen är adapterad för att äta, betsår av grova långa fibrer. Det ger en skillnad i magtarmsystem och därmed olika smältbarhet beroende på adaption. Löv är mycket lättsmälta och ger mängder med energi. Många trädslag är dessutom toxiska i olika dos, och innehåller ämnen som kanske inte är så lämpliga alla gånger. Pil exempelvis innehåller salicylsyra, något som kanske inte är så lämplig som fodermedel...? Man har använd det förr, men allt man gjorde förr är knappast rätt och lämpligt även om vissa saker var bättre då.

Nu har jag som sagt inte en enda sandhage inom rimligt avstånd. Jag äger ingen bil och cyklar drygt 1,5 mil om dagen för hästens skull, trots att granngården har ett superfint stall. Anledningen till att jag står där jag står är att deras hagar visserligen är ganska stora, men är inte speciellt "vallika" jämfört med många andra stallar runt om. I mitt gamla stall hade vi en pyttehage som var till största delen gegga om vintern, vilket resulterade i sandkolik trots fodring 6 ggr/dag. Ingen viktminskning heller. Nu flyttade jag visserligen därifrån pga stallägaren matade i lite av varje och mängder som han tyckte var lagom så jag vet inte vad hästen fick de dagar jag inte var där. I och med studierna försvinner jag lite då och då på studieresor till olika besättningar och måste därför ha hjälp lättillgängligt i stallet.
Det har jag nu.
Foderintaget är strikt kontrollerat och motionen daglig i varierande form (rid/kör/gå...) och tempo minst en timme per dag.


Så vad tycker du jag ska göra?
Glöm inte att jag är etolog, så hästens möjlighet till naturligt beteende för att undvika störningar ligger mig mycket varmt om hjärtat. Ja, till den grad att jag hellre släpper honom i en stor gräsbevuxen hage med betesreducerare och sällskap än spärrar in honom på en liten yta utan någonting att göra mer än lite pinnar.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Du ser förhoppningsvis att det är en mycket liten del av hagen med på bilden och att större delen av den består av skräppor och rator? Visst finns det en del rölleka och brännässlor också, till ponnys stora förtjusning. Och dessutom går han med reducerare fortfarande, den togs bara av för att hästen skulle in från hagen.

Jag trodde inget kunde förstöra min dag efter vår trevliga körrunda, men nu mår jag lika pyton inför hästeriet som jag gjort tidigare. Tror du jag vill ha en häst som är så tjock? Varför tror du jag sitter här och gråtande läser igenom varenda litet tips som dyker upp? Varför tror du jag blir så grymt frustrerad och bitter när det bara kommer tips som förutsätter att man har marker man inte här, som inte finns på rimligt avstånd? Ska jag då bara ge upp och bli klassad som en värdelös hästägare som borde få djurförbud och kula i pannan?
Det gör det inte lättare att cykla iväg till stallet varje dag...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Fast i din värld är det tortyr men du är inte häst.....Hästen är här och nu. Visst kommer den vilkja beta, självklart. vad är det lidandet mot att vara överfet och stå med vrålont i fötterna pga fång tex:eek: Eller andra fysiska smärtsamma sjukdomar som det kan bli i förlängningen av ständig övervikt.

Men som sagt, man kan lägga in grenar och annat att pilla med och det är dessutom inte för alltid utan för att få bort hälsofarlig övervikt som tex vissa bukehästar har.

Har du ett barn med diabetes tex kan du inte låta det barnet strunta i dieten för att det blir så ledset annars:eek:......om barnet därmed riskerar att dö i förlängningen. Det klassas som barnmisshandel........

Det här var inte bara till dej utan även alla andra som tror att gräs är oundgängligt för feta ponnyer. Tex sthus ponny skulle jag ta bort från gräset direkt och möjligen ledas att beta en kvart om dagen:cool: Resten kontrollerat intag och motion.

Så alt till grushage med 4 portioner/dag är fetma och fång? Väl svart-vitt resonemang. Lika svart-vitt som att grushage är bara för begränsad tid. Finns GOTT om hästar/ponnyer i den här tråden och dess föregångare som INTE hanterar bete alls bra hullmässigt, oavsett.

Sällan sett ett barn med diabetes sitta med en torr skorpa som enda alternativ, eller ja kanske en morot att gnaga på då också - när de andra äter godis/tårta/sötsaker..

Och nej jag är inte häst, men jag ser GROPARNA som blir av hästen i jordhagen, jag ser också hur det om det är ett sådant stängsel - hääängs över stängslet, gås ner på knä och mha diverse krumbukter försöker nå gräset utanför.

Lillen nu t ex har gjort matjordsfluff av sin hage när han grävt sönder den helt och hållet för att få upp minsta lilla gräsrot. Han har käkat upp en planka med, en gammal torr, oaptitlig planka. Om det inte vore 6000 V i pulserna i den treradiga eltråden som håller honom ifrån det frestande gräset skulle han hängt över/genom/under stängslet med. Jag ser också hur han maniskt slänger ner huvudet för att kunna få i sig åtminstone EN tugga gräs på väg till/från hagen, hur mätt han än är. Inkl hur reptilsnabbt han lärt sig tvärvända för att försöka hinna ut innan grinden stängs och elen slås på.

Men visst, han står och ser rätt rar ut där 9 ggr av 10 när du kikar till honom. Iofs har han inte mkt annat att göra. Men inte fan mår han bra mentalt, och nog jäklar fokuserar han på gräset utanför.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag tycker att du verkar lägga ner jättemkt tid på din söta lilla häst och att du har kämpat mkt med den.
Du kan dessutom mkt om utfodring.

Jag vill inte kommentera dina bilder, tycker att det är jättesvårt att se på foto om en häst är för tjock eller inte.

Det är nog bara att inse att alla inte tycker likadant om allting. Men så är det ju, både i verkliga livet och här på buke.

Man kan välja att inte läsa alla användares inlägg alltså ställa in det så att de inte syns, kanske ngt att tänka på?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Fast i din värld är det tortyr men du är inte häst.....Hästen är här och nu. Visst kommer den vilkja beta, självklart. vad är det lidandet mot att vara överfet och stå med vrålont i fötterna pga fång tex:eek: Eller andra fysiska smärtsamma sjukdomar som det kan bli i förlängningen av ständig övervikt.

Bara en tanke... "Vad är det lidandet jämfört med..." Min mening är inte att mina hästar ska lida, och eftersom de inte lider av smärta pga fång eller "andra fysiska smärtsamma sjukdomar", varför ska de då behöva lida av att inte få mat?

Varför måste man dra alla över en kam? Bara för att det finns hästar som får fång av gräs, så betyder det inte att alla får det. I så fall är det minst lika livsfarligt att ställa hästen på grus - för sandkolik är bra mycket farligare än några kilos övervikt.

Jag beundrar folk som trots heltidsjobb kan fodra sina hästar varannan timme, men alla har inte den möjligheten. Det låter praktiskt med hästar som inte har något som helst behov av social stimulans av andra hästar utan som gärna står i egna hagar dag ut och dag in, men alla har inte hästar som fått det naturliga beteendet bortavlat.

Respektera att folk lever olika liv och har olika hästar. Tror att det är fler än jag som inte skulle ställa sina hästar i sandhagar och se dem dö bort mentalt, bara för att någon annan bestämt sig för att de lider av att äta gräs. Liksom jag respekterar att dte finns människor som låter sina hästar stå på stall 23 timmar/dygn, även om jag tycker det är sinnessjukt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu har jag som sagt inte en enda sandhage inom rimligt avstånd. Jag äger ingen bil och cyklar drygt 1,5 mil om dagen för hästens skull, trots att granngården har ett superfint stall. Anledningen till att jag står där jag står är att deras hagar visserligen är ganska stora, men är inte speciellt "vallika" jämfört med många andra stallar runt om. I mitt gamla stall hade vi en pyttehage som var till största delen gegga om vintern, vilket resulterade i sandkolik trots fodring 6 ggr/dag. Ingen viktminskning heller. Nu flyttade jag visserligen därifrån pga stallägaren matade i lite av varje och mängder som han tyckte var lagom så jag vet inte vad hästen fick de dagar jag inte var där. I och med studierna försvinner jag lite då och då på studieresor till olika besättningar och måste därför ha hjälp lättillgängligt i stallet.
Det har jag nu.
Foderintaget är strikt kontrollerat och motionen daglig i varierande form (rid/kör/gå...) och tempo minst en timme per dag.


Så vad tycker du jag ska göra?
Glöm inte att jag är etolog, så hästens möjlighet till naturligt beteende för att undvika störningar ligger mig mycket varmt om hjärtat. Ja, till den grad att jag hellre släpper honom i en stor gräsbevuxen hage med betesreducerare och sällskap än spärrar in honom på en liten yta utan någonting att göra mer än lite pinnar.

Jag vet inte vad du kan göra mer under de omständigheterna du har gör du nog allt du kan. Men mellan raderna läser jag ju att du vet att det inte är optimalt och få av oss kan ordna optimalt i o m att man inte bor och jobbar i stallet :angel:

Men det är en sak att förutsättningarna är såna, en annan att säga att en häst måste få äta gräs oavsett, om det fanns möjlighet att inte ha den på gräs, skulle du troligen välja det om alternativet var bra, eller har jag missförstått? Jag har uppfattat tidigare att även du säger att hästar måste få äta gräs och det anser inte jag, inte om det står mellan pest eller kolera. Det handlar om en begränsad tid som man begränsar och det är nog mer hästägaren som lider av det....hästen svälter ju inte direkt, den ska ju ha mat, men kontrollerat på ett helt annat sätt.

Jag förstår att du inte har möjlighet att göra annorlunda än du gör, utifrån vad du skriver och det har jag full respekt för.

Och snart kommer ändå vintern och snön så då är det slut med gräset. :angel: Då kan du kontrollera intaget bättre. För nog sjutton får den i sej även i en så nerbetad hage. Betesreducerare är bra-

Med arbete kan nog din ponny vandla om en del till muskler istället, har dú ingen som kan jobba den lite när du är borta också?
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp