Bukefalos 28 år!

Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Knapplån :)

Jag har en tjockis (på 660 kg om man får tro måttbandet) som kommer att få 9 kg torrt hösilage till hösten (ingår i stallkostnaden) men jag är lite osäker på om det räcker då min häst blir kokko om det inte tuggas minst 10 timmar/dygn (äter på inredning, slickar ihjäl sig på saltstenen, tuggar på borstar och försöker ibland tugga på oss tvåbenta, men finns det hö eller annat är det ett lamm i hästkostym). Till en början finns lite gräs i vinterhagen att pilla med så då kommer det vara lugnt men vad ska jag göra sen tycker ni? Halm är inget alternativ för mig då den varit av riktigt usel kvalité senare år men kan lucern vara det? Eller gör jag min stackars häst ännu fetare då? :crazy: Ger inte mycket kraftfoder, endast 0,25 kg havre och lika mycket torr betfor per dag (och mineraler givetvis). Hästen rids varierande arbete 5-6 dagar i veckan.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

*KL*

Lägger in en fråga här i en tråd bland hästägare som verkar vara på jakt efter varje gram :grin:

Har en shettis som i vintras gick på fri tillgång på hö, och höll sig i ett helt ok hull, lite rund men inte tjock eller fet. Nu under gräsperioden går hon med hemmagjord betesbegränsare större delen av dagarna.

Min fråga är hur ni bedömer hull? Helt efter huruvida man känner revbenen eller inte? Hur stor själva buken är? Fett på andra ställen på kroppen? Min shettis motioneras 3-4 gånger i veckan. Man känner revbenen vid lätt tryck på sidan, men magen är ju så rund! Hon är fin i muskler och så i övrigt. Ska jag hänga upp mig på magen eller är det fett på revbenen som är mer aktuellt?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hon kanske har dåligt med magmuskler? då blir de gärna lite bukiga. Om hon har mycket mat i magen så blir ju magen även såklart lite större av det.
Att hästen är fet syns inte bara på buken, bakdel och framdel räknas med :)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag tycker hon ser fin ut där:idea:

:) Ja fast det är en hel del kvar tycker jag. Man känner revbenen - om man trycker hårt. Men hon har börjat tappa buk och rumpfett :p

(Är hon duktig och går ner i vikt så att hon är normalhullad så kanske hon får gå här nästa höst :D (Med ett föl i magen istället.))

Calett_and_Drifter_by_Tarjeis.jpg
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Foderintaget är strikt kontrollerat och motionen daglig i varierande form (rid/kör/gå...) och tempo minst en timme per dag. ÅHÅ:confused:


Så vad tycker du jag ska göra?
Glöm inte att jag är etolog, så hästens möjlighet till naturligt beteende för att undvika störningar ligger mig mycket varmt om hjärtat. Ja, till den grad att jag hellre släpper honom i en stor gräsbevuxen hage med betesreducerare och sällskap än spärrar in honom på en liten yta utan någonting att göra mer än lite pinnar.
:rofl::bow::rofl:Fråga din Vet- den som kan sånt som hästens fysiska hälsa om vad övervikt kan orsaka:idea:ponnyn är egentligen söt. Så såg den allra första ponnyn ut som jag red:love: men i en annan modell.

Säger det igen- etologerna förstör mkt för våra hästars välfärd- uppmanar till övergödning.:mad:

Det du o Alex kallar för magert bete- blir större hästar tjocka av.
Dessa är mer eller mindre Stäppdjur.

Låna/ hyr skogsbete istället- om de nu måste äta lite GRÄS. Där kan de gå hela hösten o sysslesätta sig o gå ner i vikt för att de måste hålla värmen o hela tiden röra sig( ingår oxå i etologin). Då får man inte stalla in dem o ge dem mer mat...IGEN. eller förhindra viktnedgången.

De enda som går ner av skrittmotion( om man inte drar ner tillräckligt på fodret) är oroliga hästar som går o springer- HELA dagarna!!!

Återigen. Ni underskattar både växternas innehåll o hur pass superlättfödda feta hästars / PONNIES!!! näringsupptag fungerar o även deras påhittighet.
När de väl har blivit feta har de bildat fler fettceller o får igen övervikten skitlätt. Ännu värre om de blivit tjocka tidigt i livet o sedan ägs vidare av samma- matare. Som hellre tar att den får fång än att den går miste om gräset.
Släpp den då SENT- iallafall efter Midsommar.

Innan de tar av depåerna- förbrukar de tillförd mat- även proteinet som även innehåller rena -kcal.

Ponnies är heller inte magsårsbenägna o de har inte fått magsår för att de en dag är lite lösare i magen.
De kan ha sett 3 älgar eller ett vildsvin, så är den lösare än vanligt- läran om hur djuren fungerar.

För några år sen undrade jag varför mina hästar hade sprungit i hagen o hade varit svettiga samma dag som de vaccinerats.

2 v. senare visade det sig att ett klantarsle hade lyckats släppa ut dem o inte informerat mig:mad:Mkt har en naturlig orsak när det handlar om flyktdjur eller hästar som äter utan särskiljning.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ponnies är heller inte magsårsbenägna o de har inte fått magsår för att de en dag är lite lösare i magen.
De kan ha sett 3 älgar eller ett vildsvin, så är den lösare än vanligt- läran om hur djuren fungerar.

Läran om människan snarare, ponnies är iofs inte magsårsbenägna men dessvärre inte helt ovanligt utan symptom samt diagnostiserade för magsår. Varför? Jo just därför att många är utsatta för ett konstant bantande, och priset de får betala är indragen grovfodergiva under behovet. Det här ger en häst som sparar på allt i kroppen, eftersom kroppen har lärt sig att ställa sig på sparlåga. Att ta över en häst som är FELFODRAD sedan lång tid tillbaka är ingen lätt sak, en sådan häst kan endast bantas genom att fodras ner i vikt vilket kräver ett enormt tålamod samt mycket tid.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det här inlägget riktas till er som har utsett en specifik användare att upprepa samma sak till hela tiden, jag tycker faktiskt att det räcker nu.

Boj/moderator
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

*Kl*

Jag har sagt det förut, men det verkar vara dags igen:

Hade det varit så lite näring i gräset som många här tror hade vi inte haft så många feta hästar! :grin:

Som hästägare kan vi på ett relativt enkelt sätt styra hästens matintag. Om ni har friska hästar: ut och motionera dem och begränsa intaget av bete. Inte en enda häst mår bra av att vara fet. :crazy:

;) Krocket
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Men som sagt, man kan lägga in grenar och annat att pilla med

Har du sett en häst som verkligen ÄLSKAR att äta och tugga - den pillar inte...:crazy: Om jag sågar ner ett litet träd och slänger in till min häst, så går hon på det som en aggressiv bäver :D. Drar, sliter, slänger runt, tuggar, barkar...etc. Hon står inte och pillar och gnager lite stillsamt. Nej, trädet ska DÖÖÖÖÖÖÖ ;)! Och dör gör det fort, sedan står hon där utan något att tugga på igen :grin:...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)


Kan inte förstå varför du verkar njuta av att hela tiden skratta ut folk som kämpar med sina hästar? När man sedan frågar dig efter ETT ENDA konkret svar, om t.ex. mängd mat du anser lämplig, då har du aldrig några. Det börjar bli lite tråkigt, tycker jag...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nej det var precis vad jag skrev också att man måste fodra så att kroppen inte är inställd på svält. Men det är INTE samma sak som att låta dem äta fritt av gräs som fortfarande har ett alldeles för högt innehåll för dessa ponnier. Tänk på var våra ponnyraser kommer ifrån ursprungligen. De är inte gjorda för att gå på den typen av mark vi har dem på idag. Det har jag skrivit tidigare men många tycks ha svårt att förstå detta faktum som är en del av orsaken till att ponnier så lätt blir feta. Det gäller f ö även isisar.

En sak är om man verkligen inte har något val, det är synd för hästens skull. Men att därifrån som flera gör hävda att det är nödvändigt med detta gräs oavsett vad det medför. :confused:
Det är verkligen inte klokt rent ut sagt. Jag tycker att man kanske ska överväga - om man har den inställningen - att sälja den lättfödda ponnyn och skaffa en mer svårfödd häst som man kan få göda utan att det blir problem för hästen. Så kan man få njuta och mata hästen så mycket man vill utan negativa konsekvenser.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Som jag förstått det, rätta mig om jag har fel; så är inte protein källan till fång. Det är klart att risken för fång ökar om hästen är fet. Men fetma är inte =fång.
Om analysen visar på låga energivärden så är det ju bara bra för då kan du ju ponnyn lite mer hö utan att behöva oroa dig för att den eskalerar i vikt. Bättre med mycket hö och lite kraftfoder än mycket kraftfoder och lite hö.
Grovt hö torde i sig vara bra då det innehåller mycker fiber, det har i alla fall jag hört.

Nej, jag har oxå förstått det som att protein är boven vid fång. Kan det finnas nåt annat dåligt med att äta klöver eftersom man varnar för det (och nu menar jag inte alsikeklöver som är giftigt)?

Att höet är grovt ser jag också som en fördel...men klövern...?!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag älskar min häst. Inte tänker jag sälja honom bara för jag inte har tillgång till gräsfria hagar just där vi bor nu!
I mitt första stall hade han en skogshage, men inte gick han ner för det. En vanligt bit småländsk granskog. Han gick där i 5-6 år men det slutade i fång och ingen viktnedgång. Förra stallet hade som sagt gräsfritt, men där hände inget heller.

Jag rider som sagt dagligen och har så gjort ända sen jag fick honom för 7 år sen. Visst har det blivit en och annan semestervecka och någon månad på box efter fånganfallet, men annars rids/tränas han dagligen. Han drar och bär i bra form, har regelbundet hjälp av kunnig tränare och annat duktigt folk som berömmer för hans fina bärighet.
Men de senaste två åren har han börjat tappa muskler, inte lavinartat snabbt utan bara lite grann så jag inte märker det själv förrän någon påpekar det (ofta vet, som jag också är stammis hos men som inte har haft ett enda tips att komma med). Personerna som påpekar det brukar förutsätta att jag inte ridit på ett par månader och håller på att sätta igång hästen igen. Det gör jag alltså inte.
När jag åker bort på studieresor brukar stallkompisen ta med honom ut på lite rundor. Blir inte så långt misstänker jag, men lite är bättre än inget. Sällan jag är borta mer än tre dagar.

Jag tar mycket illa vid när jag läser många av inläggen. Givetvis ska hästar inte vara feta, det finns ingen etolog värd namnet som säger! Men de måste äta, det är bara att öppna vilken vettig hästbok som helst och kolla upp hur magtarmsystemet är uppbyggt för att förstå det. Gräs är vad en häst ska äta, men problemet är att gräset är gödslat. Det gödslas ju automatiskt av hästarna. Men om du ska ha hästen i en liten sandhage ökar parasittrycket och risken för stereotypa beteenden med påföljande problem både för ägare och häst. Att avmaska ständigt är inte bra för varken häst eller miljö, dessutom gör det maskarna resistenta. Att då ha hästen på gräs innebär "bara" att man får kämpa med övervikt. Då tycker jag att betesreducerare är ett bättre alternativ, därmed inte sagt att det är en lösning som alla ska använda. Man kan ha hästen på sand i de kritiska lägena, tills den är frisk, tills den smalnat av. Sen är det värt att ha den på ett lämpligt gräsbete igen.
Jag misstänker att vi alla egentligen tycker rätt lika, även om vi väljer att formulera det olika och missförstå varandra på valda delar. Släppa gräskonflikten och återgå till tipsandet?

Jag sitter här med lite halvt om halt ångest nu när jag både fått höra att jag är olämplig ägare till min häst och att jag borde sälja honom. Något måste man väl kunna göra utan tillgång på sand?
Skrittar gör vi, minst en timme om dagen som sagt. No results. Varken fett eller muskler.
Veterinärer klappar mig på axeln och säger "jaja, börja rid så blir det bra". Jag varit på flera kliniker och haft ute olika distriktare, alltid samma sak. När jag invänder suckar de och skickar hem mig. Jag har inte råd att knalla dit och göra samma sak igen, det kostar 1500 bara att sticka in näsan! Och som sagt, student lever knappast på överflöd... Oj vad många gånger jag har sagt samma sak i trådarna nu och fått samma svar.. Jag har hört att man kan programmera om fettceller från fettsugna människor till insulinproducerande celler. Kanske ska ta och donera ett par kilo till vetenskapen i utbyte mot att de plockar bort det?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

De enda som går ner av skrittmotion( om man inte drar ner tillräckligt på fodret) är oroliga hästar som går o springer- HELA dagarna!!!

Herregud det måste ju vara fel på min häst då :eek: Kanske borde be om en undersökning, eftersom han gick ner i vikt fast han fortsatte gå på gräs och endast skrittjobbades :eek:

Japp, min feta nordsvensk gick ner i vikt med skrittmotion. Han gick fortfarande på gräs, dock nååågot mindre än tidigare. Han gick också själv och stod stillsamt och tittade på när de andra busade i hagen bredvid. Såg honom inte springa i hagen en enda gång på två veckor. När han går med de andra busar han när de busar, annars står han helst och slappar när han inte äter. Ingen i hagen är särskilt stimmig och särskilt inte han.

Nu går han på mer gräs igen, detta höstgräs som tydligen ska vara fullsmäckat med näring. Väldigt konstigt att både han och övriga ädla ridhästar tappar vikt :cool: Stödfodra får vi göra. Och de går ute dygnet runt ännu, de svårfödda/frusna med täcken vid behov - min feta nordis går alltid utan. Och Casper FORTSÄTTER att tappa vikt! Precis som när han gick i den mer nerbetade men ändå gräsfulla hagen, där han också avnjöt buskar och örter med okänt protein/energiinehåll. Casper får också en del stödfoder nu såklart - de är ju vrålhungriga annars och några fler lösa hästar med sikte på 90-vägen behöver vi inte. Drar en hungrig häst igenom staketet för att gräset är grönare på andra sidan kan jag lova att övriga 6 inte förvånat står kvar och tittar på. Och 7 lösa hästar stannar inte på gården.

Casper motioneras minst 3 dgr/v i främst skritt, upp till 1-1,5 h åt gången. När jag hinner rider jag igenom honom på banan eller tömkör, så han blir lite varm och får jobba. Men med din ekvation är det ju banbrytande forskningsresultat det här, om man orkar skriva en rapport om det.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tycker minsann du tar bra hand om din häst! Du lägger så extremt mycket tid och omtanke på den, även om det kanske inte ger det resultat som ditt jobb förtjänar.

Din häst motioneras och bör ha kondition därefter. På så vis tycker iaf jag att den bättre klarar av sin övervikt än en häst som står stilla i sin hage och är fet, år efter år. Jag tänker nu till kroppen som helhet och inte bara på fång/benproblem som de flesta här tycks fokusera på.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

En liten fråga...

Ni som "bantar" era hästar väger grovfodret antar jag. Jag väger varenda strå iaf:D!

Vilken sorts våg använder ni er av?

Jag har en rund våg som hänger i taket (alfa laval). Det är en fjädervåg och nu säger min kloka far att den inte är så precis när man väger så lite som jag gör. Vill ju gärna ha en så korrekt viktangivelse som möjligt!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

jag har en sån gul "vanlig" våg, men tycker den är jättesvår att läsa av då "metallbiten" som man ska titta på så lätt böjer sig... :crazy:

Nästa gång jag beställer från Börjes så ska jag köpa deras digitala hövåg :D
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ursäkta om det kanske blir virrigt nu. Har jobbat natt.

Hur som helst: Det är tråkigt att läsa att du blir ledsen över vad som skrivits i tråden. Jag vill försöka förtydliga vad jag tycker:

Under förutsättning att hästen för övrigt är frisk (vi pratar fet häst nu och du får säga vad du vill men din gulliga ponny är smällfet) anser jag att det bästa man kan göra för sin häst/ponny är att begränsa tillgången på mat utan att ta bort så mycket att den riskerar beteendestörningar och sen motionera av bara sjutton. Och motionsbiten är ju ett helt kapitel för sig, men jag kan säga att min åsikt är att så fort det är möjligt lägger man in trav, man rider långt, långsamt och länge (läs inte detta som vissa läser Bibeln nu - att läsa böcker om distansridning är ett bra tips) om det är möjligt (och där måste man försöka börja prioritera att verkligen lägga mycket tid på motionen) och så fort hästen orkar lägger man in pass i snabbare tempo eller med mer krav på arbete (det kan innefatta en mängd uppgifter, men att bara lulla runt en timme i långsam skritt ska enligt min åsikt ses som förberedelse för vidare arbete och enbart fortgå under kortare tidsperiod).

Om det är möjligt sätter man hästen i hage utan tillgång till gräs över huvud taget. Svenska hästar är vana vid att käka hö hela vintern och dör inte av att få hö året om. Går det inte att sätta hästen i betesfri hage får man stolpa av hagen till minimimått och sen starkt begränsa hur lång stund hästen kan käka fritt. Att använda betesreducerare är bra men jag anser att det oftast inte räcker.

Jag har haft en ponny med fång och han fick gå på ridbanan (som inte hade ett grässtrå) och käka sin tuss hö (var inte oroliga - han fick sitt grovfoderbehov tillgodosett) när övriga gick i beteshagen intill. När han började slimma av fick han så småningom komma ut någon timme på gräset. ALDRIG mera att han fick käka fritt på betet.

Åter till tipsen: Om det inte går att få hästen helt i gräsfri hage så måste man prioritera att starkt begränsa hur mycket bete hästen får i sig. Som jag skrev tidigare är det ett hett tips att göra en liiiiten hage i hagen (underskatta inte hur mycket näring det finns i gräset) och sätta hästen i den. Kan man inte göra det är det trots allt i det akuta läget bättre att helt enkelt sätta hästen på box enligt min åsikt och i stället lägga än mer tid på att pyssla med hästen, promenera den, motionera den. Kom ihåg att det medför allvarliga risker för hästen att vara fet!

Vad ska hästen då äta? Att leta upp ett magert hö och ställa den på spån, torv eller halm beroende på hur mycket den stoppar i sig är för mig självklart. Jag föredrar att ha hästen på halm men ska den trycka i sig en bal om dagen så får det bli begränsad tillgång även på halmen. Helst ska hästen få äta mycket grovfoder så jag föredrar att hitta ett hö med sämre värden. Naturligtvis ska det vara fräscht med bra hygien. Lika viktigt är det för halmen.

Jag har bara bantat fyra hästar och två ponnies så jag har ingen enorm erfarenhet av feta hästar men det jag gjort har funkat alldeles utmärkt och resultat har synts tydligt inom loppet av två-tre veckor. Värsta supernedgången i vikt gjorde ena ponnyn som tappade ca 75 kg på drygt en månad (liten D-ponny). Och den fick stoppa i sig över tio kg hö men inget bete och motionerades långt och länge. När uppfödaren kom för att hälsa på såg hon inte att det var "hennes" ponny som stod längst fram utan undrade vad det var för en snygg ponny jag gått och köpt. Kan ju säga att jag blev precis hur glad som helst (även uppfödaren!).

Man måste vara envis som sjutton när man ska banta häst och lägga ned en massa tid på motionen. Ge dig inte!

Och till er som har sjuka hästar som inte kan motioneras: kan ni inte sätta dem på box/betesfri hage? Det handlar ju trots allt om en begränsad period att få ned den akuta övervikten, sedan kan det ju hända att hästen måste övervakas noga för resten av livet men oftast kan man ju lätta lite på begränsningarna efter ett tag.

;) Krocket
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hon kanske har dåligt med magmuskler? då blir de gärna lite bukiga. Om hon har mycket mat i magen så blir ju magen även såklart lite större av det.
Att hästen är fet syns inte bara på buken, bakdel och framdel räknas med :)

I så fall är hon nog bara lite bukig! Hur tränar man magmusklerna bäst? På hästen alltså :D
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Måste fråga, du har säkert skrivit det, ber om ursäkt att jag missat i så fall, men är din ponny äldre?
Det kan ju finnas andra skäl om den tappar musklerna i överlinjen trots så pass mycket arbete och inte går ner i vikt. Kanske har du redan varit inne på det, som sagt.:confused:

Jag tänker inte på IR i första hand utan ev om det kan vara cushings syndrom som smugit på?

Själv kommer jag alltid att vara vaksam på det när en häst blir lite äldre (över 16-17) sen min gamling drabbades (vid 23) och jag vet idag att det kan visa sig på olika sätt från början. Ett är att inte gå ner i vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp