Bukefalos 28 år!

Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Gräs är vad en häst ska äta, men problemet är att gräset är gödslat. Det gödslas ju automatiskt av hästarna. Men om du ska ha hästen i en liten sandhage ökar parasittrycket och risken för stereotypa beteenden med påföljande problem både för ägare och häst. Att avmaska ständigt är inte bra för varken häst eller miljö, dessutom gör det maskarna resistenta. Att då ha hästen på gräs innebär "bara" att man får kämpa med övervikt. Då tycker jag att betesreducerare är ett bättre alternativ, därmed inte sagt att det är en lösning som alla ska använda. Man kan ha hästen på sand i de kritiska lägena, tills den är frisk, tills den smalnat av. Sen är det värt att ha den på ett lämpligt gräsbete igen.
Jag misstänker att vi alla egentligen tycker rätt lika, även om vi väljer att formulera det olika och missförstå varandra på valda delar. Släppa gräskonflikten och återgå till tipsandet?
En mindre hage ska mockas kontinuerligt.
För att komma ur ekorrhjulet, så måste man inse vad gräset innehåller.
Hästarna ska inte stå under konstant bantning, men att man undviker stor viktuppgång.
Tips.
Ha den ute hela hösten dygnet runt så har den sysselsättning o rör sig mer o då använder av sin energi.

Alt. byta stall. Det har jag gjort många många ggr för att det inte passar hästarna- stallägarens filosofi.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

kl

Jag blir tokig på mina stallakamrater! De är för det mesta helt underbara, men när det kommer till maten är det hopplöst. Min kära ponny har lagt på sej igen när jag var borta, nu ligger han ca 50 kilo plus. De går i en nerbetad hage och han motioneras minst en timme om dagen, men eftersom mina leder har bestämt sej för att inte fungera alls blir det inte så mycket som jag skulle vilja.

Iaf, två av tre hästar är överviktiga. Nu har de fått gå över i vinterhagen för att inte trampa sönder sommarhagen när det är så blött. Vinterhagen har vilat hela sommaren = gräs. ÄNDÅ ska de envisas med att ge morgonhö! De går in på nätterna och då får min 1,5 kg hö + 2 kg halm. Halmen pillar han bara med, men han kan äta den om han vill (när den ligger i lösdriften är det mycket godare verkar det som). Nu vill de ge runt 2 kg morgonhö till tjocka hästar som går på gräs :grin: Har tjatat och tjatat och varit allmän tjurkärring, men nu ger jag upp och har sagt att om de ska ge mogonhö får min gå i egen hage, för han behöver banne mej inte mer mat.

Det är inte någon som råkar ha en bra artikel/forskning eller något där det tydligt står hur skadligt det är för leder och kropp att vara överviktig? Jag är visst väldigt elak som inte vill ge ponnyn mer mat, så det skulle kännas skönt att ha något att trycka upp i ansiktet på dem som tjatar och säger att det bara är gulligt med lite sommarmage... :D
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Han är 14, så inte speciellt gammal.

Har också varit inne på någon form av hormonell sjukdom, men veterinärerna vill inget göra.
Jag har kämpat stenhårt i flera år. Han har inte gått upp någonting men han har inte heller gått ner. Oavsett hagutformning.

Jag har provat att träna som en distanshäst med ett schema jag fick av en aktiv distansryttare. Kondis som en sate, men inte ner i vikt.
Jag har provat att skritta intensivt i skog och mark. Inte ner i vikt.
Jag har provat att trava långa rundor i behagligt tempo (inte sakta, men inte något elittempo heller). Ingen skillnad i hull.

Jag har haft honom i skog, på jord, med halm, med spån, ensilage, hö, flera fodringar, små mål, stora mål, ingen kraft, med kraftfoder, inne, ute, motion två gånger om dagen, långa rundor, intervallträning...
Vad gör jag nu?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Du ser till att han inte går upp i vikt, utan satsa på att bibehålla den lägsta vikten ni uppnått.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag är taggad nu och Ska få ner damen i vikt! D-ponnysto, 17 år, 145 cm.

Förhoppningsvis ska det funka nu, det lilla gräs som finns sjunker ju näringsvärdet i nu. Hon får sättas igång, skrittar runt 45 min om dagen. Har räknat ut en foderstat men grämer mig över det helt otroligt opassande höet... Köpte grisen i säcken känner jag...

8,2 MJ och 34 g smrp :crazy:

Så det blir att blanda med halm. Försöker att verkligen BLANDA för att förlänga ättiden, plus att hon står på halm.

Nu får hon 7 kg hö... Ger fortfarande lite av förra årets. Ska dra ner till 6 kg och ge ca 0,8 kg lucernhack, 0,2 kg krafft protein och mineraler.

Svårt att veta hur mycket halm hon äter eftersom hon har det som strö.. Men blandar nu ca 0,5 kg i morgonhö i hagen och lika mkt i e.m-höet. Blir nog mer sen men ännu finns det ju lite gräs att pilla med...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det går av sig självt mer eller mindre. Men det är näranog 100 kg för mycket, inte acceptabelt. Men jag antar att du har rätt, det är nog bara att acceptera att vi har stannat här...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tack för ditt svar!

Jag är lite nojig med sandkolik. Det är nog mest för att jag inte har någon erfarenhet av det alls att jag då blir osäker på hur pass farligt och vanligt det är. Och stallägarna har lyckats stressa upp mig lite i den frågan. Vet inte om jag är för nojig???

I alla fall har jag faktiskt testat släppa honom i grushagen nu. Då får han gå där resten av dagen. Han fick lite extra halm för att ha något att knapra på tills han har vänjat sig vid att man kan gå lugnt o stilla där likväl som i jordhagen. Han var i alla fall lugn när jag åkte därifrån - hoppas det håller i sig. Jordhagen kunde behöva lite 'vila'.

Egentligen är det nog mest en fråga om vana innan han kan gå där lugnt o stilla. Han ser ju dom andra hästarna därifrån så på det viset är det ingen skillnad från jordhagen.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det går av sig självt mer eller mindre. Men det är näranog 100 kg för mycket, inte acceptabelt. Men jag antar att du har rätt, det är nog bara att acceptera att vi har stannat här...

Nej din häst kommer inte att stanna där, den når en acceptans vikt och kommer att stå där ett tag vilket gör att ditt tålamod sätts på prov. Men du ska fortsätta att fodra för lägsta acceptabla intag, dvs som om hästen skulle stå på vila. Men här är det viktigt att ordna med lång tuggtid, tuggtiden är avgörande för om hästen ska bli belåten eller ej. Så småningom kommer din häst att börja gå ner igen, men kan ta allt från kort till lång tid innan det vikten börjar backa igen.

En häst som inte är belåten, och som har kort tuggtid får en stressmage och det gagnar inte en viktnedgång.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

I vårat stall så är det minst 30 hästar som går på sand dagligen. Så har vi haft ett kolikfall, sedan jag flyttade in för ett år sedan, och det var efter att den hade gått på gräs istället för sand.
Dessa hästar utfodras med 2 kg hö i hagen varje dag.


Det roliga är att dessa hästar är otroligt lugna och harmoniska, rätt som det är när man kommer efter lunch, så ligger 80% av alla hästarna och sover och solar :love:
Så visst finns det hästar som trivs i sina sandhagar.

I våra gräshagar finns det dock en hel del hästar som börjar springa efter lunch.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Oj, det var ju värre än vårt med 6,5 MJ och 34 g protein.

Nu när du skrev förra årets hö... Ska man ge lite av det kanske? Vad har egentligen hänt med höet efter så lång lagringstid? Vi har löshö som är intaget för hand och sen legat så gott som orört, det som är kvar. Alltså minimalt hanterat, bara vänt ca 2 ggr på åkern. Ingen analys på det men hästarna tyckte inte det var så smakligt. Fullblodet åt nästan inget alls, sen bytte vi till hösilage och då sopade han rent på vartenda strå :o

Kan det vara bättre att blanda ut kvällsgivan med det gamla höet? Så behöver vi inte slänga allt heller. Tänkte ge 2 kg hösilage på kvällen samt att han står på halm. Kanske kan byta till 1 kg hösilage och 2 kg hö, så han får lite mer att pilla med? Allt i hönät såklart så det tar längre tid. Står inne ca 9 h.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Han har stått på samma vikt i över två år... Visst kan det komma svackor, men två år är lite väl länge?
Jag kommer fortfarande ha en balanserad foderstat, det ska man alltid ha oavsett hästens hull! Men jag orkar inte arbeta riktigt lika aktivt som jag gjort de senaste åren med att få det att gå ihop på alla håll och kanter.
Jag kommer inte vara riktigt lika mycket foderdiktator som jag varit tidigare och jag kommer inrikta mig mer på att ha skoj än på att jobba bort övervikt.
Säger jag nu, men antagligen kommer jag vara lika hysterisk över vikten igen om några veckor...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu har jag förhoppningsvis hittat en medryttare till stallkompisen, så nu kanske jag får sällskap emellanåt :D. Ser verkligen fram emot det, har saknat sällskap.
Nu är det äntligen lite mindre bete i hagen, så jag hoppas att det ska hjälpa vikten. Sen är det tänkt att vi ska släppa på dem i vinterhagen en liten bit i taget.

Tyckte att han såg liiiite mindre rund ut på bredden, men det kanske är önsketänkande :angel:.

Tyvärr har jag börjat känna av det hektiska schemat som blir när man pluggar, måste verkligen planera noggrannt nu när det snart blir mörkt om kvällarna. Annars kommer det bli svårt att hinna med allt.


Sthu: Tycker att du får skit du inte förtjänar. Av allt jag har läst så verkar du verkligen slita med din häst. Hoppas att du får hjälp av veterinären och kan ta reda på om det är något fel. Kämpa på, all heder åt dig som orkar kämpa på.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kan inte förstå varför du verkar njuta av att hela tiden skratta ut folk som kämpar med sina hästar? När man sedan frågar dig efter ETT ENDA konkret svar, om t.ex. mängd mat du anser lämplig, då har du aldrig några. Det börjar bli lite tråkigt, tycker jag...
Vaddå skratta ut!
Det är de 2 som skriver o skriver allra mest här som aldrig lyckas komma ner för att sen hålla matchvikten o fång kommer med Posten.
Det låter på Sthu som att bara för att hon är etolog, så tänker hon mer än oss andra på att hästen ska leva ett rikt hästliv. M a o tror hon att hennes häst har det bästa tänkvärda. Den synen på hästhållning delar jag inte.

Att behöva dras med övervikt o sen motioneras år ut o år in- hästens leder räknas tydligen inte in i etologin.:confused:

Varför ska jag ge dig råd- du som har lyckats, men i din dialog med andra här- som ej har lyckats-som förespråkar att du borde ge den mer.
DET reagerade jag på.
Självklart ska man trappa ner bantningen o sen ge mer när den är igång- OM det behövs. Man inte höja innan bara för att tuggtid, TS osv. - som du har gett din.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det viktigaste vid sandhage är att inte ge stråfodret på marken när det är blött.
På hö fastnar det inte så mkt, men om man har mer åt ensilagehållet så fatsnar nog en del.

Å andra sidan vet jag ingen häst som stog på en mkt stor anläggning där de fodrades på marken- sanden i frimärkshagar. Inte mina heller- som hade större hage på sand.

Bra jobbat förresten med pålle:bow:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Du har rena lyxhöt i jämförelse tycker jag ;)

Det kan vara en idé. Vad jag förstått är det vitaminer som försvinner under lagringen, men energi och protein är väl ungefär samma (sjunker inte?). Vi har bara några balar kvar av förra årets och det var liknande värden; 8,2 MJ och 37 g smrp...
Vi har en gård i närheten som brukar ta hö lite senare, just för att få lägre värden, köpte en del av dem i våras när mitt tog slut. Men de brukar inte ta analys... Ska höra med dem om de har och i så fall när de skördade. Om det kan vara värt att köpa lite. Och ta en analys i så fall...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Varför ska jag ge dig råd- du som har lyckats, men i din dialog med andra här- som ej har lyckats-som förespråkar att du borde ge den mer.
DET reagerade jag på.
Självklart ska man trappa ner bantningen o sen ge mer när den är igång- OM det behövs. Man inte höja innan bara för att tuggtid, TS osv. - som du har gett din.

Det här förstod jag inte mycket av :confused:... Vad har jag gjort/inte gjort? Vem förespråkar att jag ska ge min häst mer mat? Menar du att jag har gett min häst mer mat för att få mer tuggtid, mer TS? Det tycker jag i så fall knappast. Jag ger min häst 6 kg hö (8,3 mj och 29 g smrp) + 0,5 kg melassfritt lucernhack (7,5 mj och 116 g smrp) och INGET gräs alls. Ingen halm heller, eftersom den jag fick tag i inte var bra. Det enda tillskottet till dieten är mineraler, jäst och en och en annan rönngren.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hmm läste lite nu och det verkar som att MJ och protein förblir det samma, det som 'försvinner' är vattenlösliga vitaminer (och mineraler?). Och att kvalitén försämras om det lagras dåligt då.

Men det kanske är bättre att han mumsar lite på det än äter för mkt av halmen. Tycker hö i hönät dessutom ger längre ättid än hösilage.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det viktigaste vid sandhage är att inte ge stråfodret på marken när det är blött.
På hö fastnar det inte så mkt, men om man har mer åt ensilagehållet så fatsnar nog en del.

Å andra sidan vet jag ingen häst som stog på en mkt stor anläggning där de fodrades på marken- sanden i frimärkshagar. Inte mina heller- som hade större hage på sand.

Bra jobbat förresten med pålle:bow:

Tack!:)

Än så länge har jag fodrat i en svart balja för att undvika för mycket sand i maten, men sen är det ju alltid en del som ramlar vid sidan om, som han får äta från marken sen.

Men jag tror jag ska göra en slowfeeder till honom, för jag gillar ju också när de kan åilla med maten lite längre och jag vågar ju inte sprida ut höet i sandhagen så som jag gör i boxen eller jordhagen?
Alexandra använder du fortfarande din slowfeeder?

Fick förresten ett tips av veterinären för att kolla risken för sandkolik.
Om man tar en lång plasthanske och fyller i träck, sen blander man ut det med vatten och sen kan man se hur mycket sand/grus hästen har fått i sig genom att kolla hur mycket som ramlar ut i 'fingrana' på handsken.

Men jag vet inte riktigt vad man ska betrakta som mycket i denna sammanhangen:confused:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Alexandra använder du fortfarande din slowfeeder?

Inte för stunden nej, han står ju ute i boxhagen på dagarna, och där är det lättare att 'svälta' honom utan att boxen blir söndergnagd och upp och nervänd osv. Men då han får så himla lite där, så får han äta 'ohindrat' (inte mängd men fart) inne.

Dock så nu när jag minskade maten gick han ju upp igen, så har sagt jag ska ge det den här veckan ut, är vikten fortfarande åt fel håll kommer jag öka maten igen, då kommer jag använda slowfeedern igen.

Den fungerade fortfarande utmärkt, men den är svår för min mamma att riktigt förstå hur hon ska fylla, så när min semester var slut och jag började jobba gick jag först tillbaka till nät, och sen nu då till portioner. Men den kommer att tas fram igen.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hur då svår att fylla?
jag måste föröska hitta ett sätt som absolut inte är svårhanterbart, för annars tror jag inte stallägarna orkar med mig och alla mina 'bra' idéer till slut...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 268
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 443
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp