Bukefalos 28 år!

Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tja, allt är ju relativt. Jag klurar på en enklare lösning men inte hunnit testa det. Men det som är är att det är pilligt när man ska sätta tillbaka locket, man måste fiska upp snörena, dra runt, och få i hakarna runt snöret på undersidan. JAG gör det ju i sömnen på under en minut och tycker det är lätt, men min mamma med gamla värkande händer (och inte lika små) tycker det är jättesvårt just för det är så pilligt och hennes händer gör ont och hon har svårt få plats.

Så jag klurar på att göra om så att jag får ett system med elastiska snoddar, som man kan justera på utsidan av tunnan, så när man ska fylla bara lossar man, kan 'dra upp' locket och fylla på, och sen bara ¨på utsidan dra åt snoddarna. Alt är ju på undersidan, men då måste jag hitta ett snabbfäste för bildäcket.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag tror att någon form av snabbfäste från utsidan är bättre, tänker mig ungefär som en sån där syltburk i glas med knäppe. Fast med snodd istället för metallklämma då förstås.
Jag kan inte riktigt förklara med ord, ska försöka tillverka en prototyp och ta kort senare i kväll!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hur ska du då lösa att locket inte dras av? Och att de följer med 'ner'? Locket måste ju sjunka med ner när maten försvinner?

Därför jag har snörena kommer underifrån, i senaste modellen som är lika men större bara har jag fäst dem på undersidan av locket med.

Helt enkelt för att med silage iaf (längre strån, 'trasslar' lättare ihop sig) så om de får tag i en tuss mellan tunnans kant och lockets kant och drar, så om inte locket håller emot utan åker upp eller tippar åt sidan, så kan de äta med raketfart därifrån.

Med HÖ däremot tror jag det är betydligt enklare.

Jag klurar på att göra en variant där man låser fast en kant upptill bara, inga snören etc, utan där locket är fritt i tunnan, men inte kan dras upp. Måste bara kolla om det går att tippa locket därinne då, då faller det.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hmm, visstja, tänkte inte på det...
Men om man bara spänner två band över som ett stopp och locket ligger fritt? Kanske två vanliga spännband i kors eller något liknande.
Hur fäster du in bunken i bildäcket? Sitter fast eller står fritt?
Om man gjorde hål för band att spänna över locket borde de väl sitta kvar..

Kan man inte fästa två rundstavar i locket och göra rännor på sidorna på baljan? Så stavarna går i rännorna, då kan inte locket välta. Fast det kanske blir för svårt att fylla då. Hmmm...
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kan man inte bara göra en anordning som liknar originalet, där man har två 'jack' i locket, som passar ihop med två 'stopp' på insidan i tunnan. När locket har passerat de två 'stoppen' snurrar man på det och sen får det ligga löst ovan på höet och tryckas ner efterhand som hästen äter???

Förstod ni???
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Haken där är att det går att tippa locket, de har som jag begriper det någon form av 'spår' som går på insidan av tunnan med?

Men något sådant jag vill få till. Men när jag bara spärrade så locket inte kunde lyftas ut (genom att använda tunnans lock, och såga ur så det bara var kanterna kvar), så när det var lite kvar i tunnan (i min djupare variant som rymmer mer) så gick det att ställa locket inne i tunnan, och äta fritt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hmm, visstja, tänkte inte på det...
Men om man bara spänner två band över som ett stopp och locket ligger fritt? Kanske två vanliga spännband i kors eller något liknande.
Hur fäster du in bunken i bildäcket? Sitter fast eller står fritt?
Om man gjorde hål för band att spänna över locket borde de väl sitta kvar..

Kan man inte fästa två rundstavar i locket och göra rännor på sidorna på baljan? Så stavarna går i rännorna, då kan inte locket välta. Fast det kanske blir för svårt att fylla då. Hmmm...

Jag har kommit av mig lite som sagt, ska ta tag i det igen sen. Men mina ider är någon form av spår, fast hellre staven på tunnan och spår i locket då? Just så de inte kan tippas.

Spännband över så när locket sjunkit en bit så går det att vicka runt ändå ju, eller fattade jag fel?

Det sitter fast i bildäcket, syns på bilderna hur ju? Snören i botten av tunnan som knyts fast på undersidan, dras genom hålen i fälgen?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Okej, ja det va ungefär så jag hade för mig att jag fick lära mig också :)

Det kan ju vara värt ett försök i alla fall! Tycker det är jättesvårt att veta hur mycket halmen gör, och hur mycket dom äter av den.. Lägger man till halm i hippocampus så skenar ju MJ i höjden, men SÅ illa vet jag att det inte är för då skull min dam va smällfet konstant.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

*kl*

Min kallblodstravare är konvalecent och jag har uppdraget att banta honom/hålla i lagom hull.
Vägd på våg:
Januari: 576kg
April: 555kg
Juli: 550kg (ingen viktminskning men finare i kroppen)
September: 507kg!:D

Nu är han i lagom hull, nu ska han bara bibehålla det!

Under vintern har han fått hösilage som jag har drygat ut med halm. Under betesperioden har han fått gå med ytterligare två hästar i vad vi kallar viktväktar-hagen (nedbetad hage).

Det jag tycker är svårast är balansen, viljan att de ska gå ner i vikt samtidigt som de ska må bra. Stor fördel att kunna banta flera hästar tillsammans!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Vad duktigt av dig att få din ponny så fin trots att hon har varit konvalecent så lång tid! Jättejätteroligt att ni har kommit igång med lite skritt och att hon har blivit så mycket bättre :)!
Bando har också slimmat till sig så jag är nu lika stolt över det resultatet som jag var skamsen över hur han såg ut ett tag innan min hovslagare sa ifrån :o :devil:. Det är obegripligt hur fort en häst kan lägga på sig om den får gå på gräs :(, i alla fall om den är så lättfödd som min tydligen är. Det var första sommaren som vi hade tillsammans, nu vet jag att det inte går att ha honom på det sättet även om jag så gärna hade önskat det. Bifogar några bilder, två som jag i o f s har visat innan men så här kan det gå om man inte har ögonen med sig;

I våras, helt perfekt enl mig;
Bando21maj2009362.jpg


I somras när han gick på gräs;
Bando6juni2009382.jpg


Och igår;
Bando24sept2009012.jpg


Bando24sept2009010.jpg
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Och hela fettdepån vid mankammen är borta :). Tyckte att han var snyggare innan vad det gäller halsen men enl min hovis så var det ett bigg NONO!! (Fångrisk)

Bando24sept2009011.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Om jag inte missminner mig så hade Axel vissa korrekta åsikter om nämnda fettdepåer i mankammen :cool:! (Och jag som tyckte att han var så fin :D)!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja jag tänkte lite fel där med spännbanden, kom på mig själv när jag klurade vidare. Hann inte göra något eget försök idag, men det kommer nog i sinom tid.

Ponny har varit på riktigt kanonhumör de sista dagarna! Han har gått som en klocka, varit mycket piggare och mer alert än på mycket länge. Det syns ingenting utanpå än, men jag tror det börjat hända saker inuti. Magen har dragits ihop av magmusklerna, men inte minskat. Han ser mer slimmad ut men jag tror inte han är det. Ska ta ut en kurskompis som är bra på body condition scoring och se var han ligger. Jag tror det är en 7-8, lutar mest åt åtta. Mina egna bedömningar hamnar där runt 7,5-8 poäng.
Ska bygga om dieten igen och försöka återskapa den vi hade för två år sen då han faktiskt gick ner. Svårt, men det ska nog gå. Då låg han på ca 19 MJ och 190 g smb rp och tappade rätt rejält. Jag tror jag kan återskapa den med lite jäkla anamma och tålamod..
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hej
Undrar om någon av er har hört talas om diabetes på häst. Läste om detta i en gammal ridsport och funderar på om det är det min häst har. Han går nämligen otroligt lätt upp i vikt och får väldigt "hårt" fett, knölig.
Är det någon som vet eller kan mer?
Lena
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kul att det verkar gå på rätt håll även om 8 är en del!Jjag antar att det är Hennekes 1-9 skala du menar. Sedan är kanske fettdepåerna det viktigaste att ha koll på dvs fettnacken, fett på rumpan och andra konstiga ställen. Det är klart att det är farligt med feta hästar men om man är rädd för fång tex så är det just dessa fettdepåer man ska vara rädd för.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Hej
Undrar om någon av er har hört talas om diabetes på häst. Läste om detta i en gammal ridsport och funderar på om det är det min häst har. Han går nämligen otroligt lätt upp i vikt och får väldigt "hårt" fett, knölig.
Är det någon som vet eller kan mer?
Lena

Diabetes hos häst är ganska ovanligt för de har inte exakt samma metabolism som vi människor har.
Men däremot kan de ha förstadiet till vår diabetes 2 dvs det som kallas för insulinresistens. Jag vet inte hur vanligt det är men har en ponny som har/har haft detta.

Det finns en del trådar där det står om detta om du söker på insulinresistens.

En IR häst har fettdepåer i nacken, ovanför svansen men också på andra ställen på kroppen. Det är vanligt att de är mkt lättfödda antagligen är det ärftligt i alla fall till viss del.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Om jag inte missminner mig så hade Axel vissa korrekta åsikter om nämnda fettdepåer i mankammen :cool:! (Och jag som tyckte att han var så fin :D)!
Det är bättre att ha verkliga muskler:love:
Jag skulle nog slipa lite till. Musklerna är INTE definierade.:devil::angel: bukmuskeln...bara:cool:

titta på Flashlights häst:love: ett föredöme för allsidig träning med bra kost:bow:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Tack, fast nu är hon dålig igen, var inne på kliniken idag. Det var inte det roligaste besöket i alla fall :cry:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Neeej!:eek:

Har de helt uteslutit ngn form av fång? Det kan vara mkt diffust.
Tänker på hennes päls o annat.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Denna hästen har inte kunnat arbeta mer än kanske 5 ggr sedan i slutet av maj p g a diverse hovproblem så det är svårt att få det bättre än så här för stunden. Nu skrittas han åtminstone uppsutten (sedan ett par veckor) och skall göra så i tre månader till innan han kan gå som vanligt igen. Tycker du inte att han såg fin ut på bilden ifrån våren? Jag vet inte hur Flashlights häst ser ut, en bild kanske? Och gärna en på din också :idea:, har inte "hängt" här så länge så jag har inte sett era hästar på kort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 827
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp