Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja nu kanske man kan slippa de där hemska allroundsadlarna som varit det enda som passat förut :o Skulle helst vilja ha en dressyr och en hoppsadel, nu känns det som om det kan vara möjligt att faktiskt hitta det utan att behöva specialbeställa och göra av med en massa pengar :)

Har alltid haft för mej att Stella är ganska ung, men då hade jag visst jättefel :p Min har nog 'tappat' minst 8 år nu när han bantat igen, han är som en galen unghäst! Inte alls den lugna ponnyn jag ville ha. Nu har han blivit en sån där häst som jag sa att jag aldrig skulle ha, som hoppar och studsar och har sej och tar varje liten rörelse som en galoppfattning. Men jag kan inte tänka mej att ha någon annan häst nu, så jag får väl tuffa till mej lite och lära mej att rida en sån häst också :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Han har blivit så fin:bow:
Hur går det i nya stallet?

Tack!

Det går jättebra! Han verkar trivas. Tyvärr är hagarna väldigt leriga nu när tjälen gått ur, men det är sånt man får ta. Förhoppningsvis blir det lite bättre till hösten, det är ca 20 hästar som försvinner från gården nu i maj, så det blir ju inte lika hårt tryck på markerna och förhoppningsvis inte lika lerigt heller.
Men folket är toppen, och höet är jättebra värden på. Ridbanan ska breddas och om eventuellt blir det ridhus hos grannen (som har de 20 hästarna som snart flyttar till gården bredvid. :p)

Men tro det eller ej så har det redan börjat växa gräs i leran! Helt otroligt, kunde knappt tro mina ögon, men det är ett tunnt grönt täcke över all svart lera. :eek:

Tror det kommer funka bra till sommaren med hagarna, de är ju inte så stora som i gamla stallet (som var gigantiska) så det kommer passa honom perfekt. Bilder kommer såklart sen när gräset kommit upp lite mer. :)



En annan glad nyhet! Lastträningen har gått helt fantastiskt bra! Han går bara rätt på, inte den minsta tvekan, och jag börjar få bra kontroll på backningen också. Kan gå lite fortare än tänkt ibland, men absolut inte okontrollerat från hästens sida, bara från min. Så nu på fredag ska vi åka hem till min tränare för första gången, som en extra träning inför kursen nästa helg. Min första kurs! Ska bli jättekul att kunna åka iväg och rida! :love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Får jag vara med här?

Efter att ha haft sabbatsår (1,5 år) från ridning och träning och låtit pålle gå på lösdrift med fri tillgång så resulterade det i för första gången en pålle över 500kg :cool:

13 december, 2010. (Detta är fotat vid tillfälle då julkort skulle tas, pållen skogsluffas fortfarande enbart 1-2 ggn/vecka som mest):

PC127084.jpg



6 mars, 2011 (jag började rida igång hästen försiktigt i slutet av februari):

P3057474-1.jpg



Idag 5 april
(har det hänt nåt alls mer än att han kanske fått lite bättre hållning? Bytte stall för enbart 10 dagar sedan och då slutade han gå på fri tillgång):

P4057535.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Välkomna till tråden!

Fin häst du har, hoppas det går bra i nya stallet. Att få bort från fri tillgång gör nog susen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*Kl*

Lillens depå i mankammen har blivit MJUK. Jättemjuk. Helt suveränt bra givetvis, men jag har verkligen ingen som helst aning om varför? Årstid möjligen, nu har våren tagit över på riktigt här (och det är strax dags att sätta på munkorgarna, såfort det börjar spira minsta grönt) och han blir ju alltid bättre då.

Går fortfarande ner fast jag höjt maten lite igen med, så en del är säkert utan tvekan våren. Å andra sidan kan jag aldrig minnas att depån varit SÅHÄR mjuk, ens när den varit mindre. Men bara hoppas det håller i sig =)

nu har jag dock fått inse en gång för alla att jag bantat honom ur sadeln - inte ens byta koppjärn fungerade nu. Han har alltså gått ner fyra bomvidder sen han var som tjockast (!). Så bara lyfta luren och ringa sadelmakaren och boka tid för sadelutprovning. Kan bli - intressant.. Jag hade ju velat ta det när vi kunnat rida i ridhus/på böjt spår i alla gångarter liksom. Men är ju bara att ta det som det blir. De erbjöd att jag kunde få en tidig morgontid så han kunde få vara helt själv i ridhuset, men det där ridhuset är 'spökigt' nog och han ska inte behöva gå i taket av en annan häst - och om inte annat så får han väl vänja sig. Men - märks om matte överlever eller får sig en flygtur. I absolut värsta fall lär det ju finnas grusvägar där med, så får vi prova ut sadel på dem istället ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Nej, jag brukar låta sadelmakare/sadelutprovare P stå för förslagen. Sen får hästen välja, har jag tur får JAG tycka också - och sen är det bara att betala och försöka se glad ut ;)

Men blir nog en dressyrsadel i första hand. Beror lite på vad pengarna räcker till med, jag gråter ju inte om jag kommer hem med både en hopp- och en dressyrsadel. Men i första hand dressyr, efter moget övervägande. Han kommer ju inte ens hoppa en nedgrävd bom i år - och det är ju inte säkert att de där kotorna någonsin kommer tåla någon hoppning; eller ens det är en bra ide att testa om de gör det.

OM en Crown warmblood skulle passa bra så skulle jag INTE bli ledsen dock ;) Hade ju en sådan till Blå och *älskade* den. Disse älskade den dock inte (trots att den passade som en smäck) så jag bytte ju in den så fick han den CB han kärat ner sig i. men kan jag 'få tillbaka' en warmblood så jatack? ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Två nya på Stella idag. Med ett sprillans nytt stall i bakrunden! Så nu lär det väl bli 80 st hästar på stallet vi står i nu.
Vi flyttar dock i slutet på månaden, då ska hon få en fölbox och få gå i stora hagar igen. :love:

Jag tror att hon har gått upp i vikt. Drog bort lite silage idag, inte för
att det går någon nöd på henne då hon har fritt på halm och får nu 6 kg silage.

Vill inte att hon ska vara allt för fet nu när hon ska åka till seminstationen, för då kommer hon ju bara vila.

stl.jpg


stl2.jpg


(Hon står lite knasigt på grund av att hon står i uppförsbacke.)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Vad roligt att alla tycker att Stella ser yngre ut än vad hon är. Då kanske man gör något bra! :banana:

Min förra ser också yngre ut än vad han är. Nu är han dock glad pensionär, men här på denna bild är han 28 år.
Tjock och glad, vilket är bra, för han tunnar ur på vintern.

KingCoIIII_by_Tarjeis.jpg


Som 22 åring!
DSC00100.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Tycker hon är jättefin nu, och skulle faktiskt inte dra ner. Törs du skulle jag behålla det där hullet och givan hon får. Större chans få dräktigt då med
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

eget KL

Lillen har ÄNTLIGEN börjat fälla. Skulle tro det har ett direkt samband med att jag nu ÄNTLIGEN lyckas lura i kraken kraftfodret igen - så nu får han sitt proteinbehov uppfyllt igen. Dessutom har jag tack vare superdupersnäll bukefalist fått tag i lysin, så nu kan jag täcka det behovet garanterat med.

Måtte det dröja innan han blir kinkig igen - dessvärre är jag rädd att det är ungefär tre gröna strån bort :crazy: Kan man sondmata ponnyer? :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Men jag känner inte ens revbenen längre!

Hon har fått 7 kg silage innan, och hon äter säkert :crazy: en 10 kg halm om dagen. Det är inte klokt!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Min är ju likadan, det är jättejobbigt. Min kan man ju truga i om man blandar ut med något sött,
men det kan du ju verkligen inte göra med din antar jag.

Min äter av någon anledning soja, men eggersmann kan hon matvägra i flera veckor på. :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Är ju alltid så att bilder är bilder, och de kan ju skilja sig från verkligheten. Men på bilderna tycker jag hon ser PERFEKT ut! Men, känner du att hon gått upp (alltså känner fysiskt och inte rent känslomässigt) så dra ner då. IRL brukar ju vara rätt - och vissa (tex en grå här, inga namn nämnda) är verkligen vän med kameran och ser mkt bättre ut på bild än de känns IRL.

Han gillar inte ens sött, betfor är bland det äckligaste gud skapat och han skapade det nog bara för att plåga små welshponnyer ;) Lillen gillar spannmål, eller fel - Lillen ÄLSKAR spannmål (havre, korn, musli proppad med majs/havre/korn). Men det går ju absolut inte nej. Knäppt eg, förr åt han 'allt', tror jag kunnat mata honom med bark och han hade ätit. Åt butta i maten utan problem, pelletsmineraler rent osv.

Men nuförtiden.. Det går ett tag, sen tycker han 'äckligt, vill inte ha'. Stor del är att han egentligen INTE gillar blöt mat utan vill ha torr. Lycka till att hitta torrt proteintillskott som INTE är sockrat/stärkelserikt liksom.. :crazy: Soja tyckte han om det korta tag han fick det, men hans mage verkar inte vara så överens med soja, tre olika gånger har han blivit lös i magen vid exakt samma - lilla - giva. Även om jag introducerat det så långsamt att det nästan gick baklänges (10 gram ökning i veckan..). Och skulle jag försöka ge honom butta i maten rör han den inte och strejkar sen ALLT i krubban i en vecka efteråt..

Så kvar är ju potatisprotein och melassfri lucern - båda måste blötas. Och proteinmineral, inte sockerfritt men tillräckligt nära. Det går dock inte ge någon större mängd av då det har hysteriskt mycket selen. Har ju lyckats ganska länga lura igång honom när han lessnat ur genom att ändra proportionerna, eller blanda i happy hoof. Men nu fallerade även det, han rörde inte maten på hela natten vad jag än försökte. Himla käckt när minigivan silage inte täcker mer än hälften av underhållsbehovet liksom, och veckorna gick och det syntes på hästen.

Genom böner, hot och lirkande fick jag igång honom igen på 50 - 50 pp och lucern dock - så länge det nu varar... Snäll buekfalist skickade en kalvpellets som smakprov. Lillens omdöme om detta - som ju ändå är torrt - var 'mja'.. *suck*

Ikväll så tittade han i krubban, och ställde sig och åt silage. Får se om det är borta imorgon bitti.. Jag förstår inte, det är en 'alltid hungrig'-ponny, på strikt diet och han vägrar kraftfoder. Ironin är slående. Tänk om de kunde göra en proteinpellets som smakade silage ;P
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Min älskar också silage, men jag håller tummarna för att han äter sin nya mat. :)

Men jag drar ner till 6 kg silage, det är lite mindre i alla fall.

Hursom så kommer det nog lösa sig när vi flyttar i alla fall. Hon kommer att få stå på torv, men med fri tillgång till halm.
Deras silage är väldigt lågt i sina värden, både protein och energi. Blött var det också, så jag kommer kunna ge fler kg!

Som tur är finns det skrittmaskin i nya stallet och även grushagar i fall att hon skulle bli smällfet på gräs, har ju haft henne
på gräs flera år innan, och då har hon sett OK ut, på både gräs och 8 kg hö, men då tränades hon mycket.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Håller tummarna! Härligt med nytt stall, större box/hage och bra förutsättningar. Grymt avis på skrittmaskinen.

Lillen får *viskar* 6.2 kg BLÖTT silage. Stackarn. Det är under minimiTS men magen är stabil pch prima så jag skäms och fortsätter. Drog ju ner i panik när han gick upp, och han tappar stadigt, får se om det planar ut eller om jag kan höja igen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Lite skillnad från min som får 6 kg torrt silage och 10 kg halm. :angel:
Min är ju inte ens lättfödd längre, men det finns ju andra problem hennes mage måste ha fri tillgång, annars får hon kolik som på posten.

Vi har ju skrittmaskin här, men den vågar jag inte använda då det är gummimattor i den som är fastskruvade = vänder de på sig så har man
en skruv i hoven på hästen + att folk höjer hastigheten även om jag var där först så att Stella får trava runt för att hon inte hinner. :mad:

Det enda som inte finns är ridhus, men ridbanan är fantastiskt bra! Bilder lär komma när vi flyttat in. :banana:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Njuut =) Lillen var ju sådär i somras och höstas under boxvilan. Fick säkert 12 kg (jag slutade väga så noga..) silage + fri halm - och superfint hull. Jag drömmer om att det ska bli lika i sommar.. Nu står han på 33 MJ.. Shettisen står på 30 MJ - ger lite perspektiv..

I somras åt han över 70 MJ (och kunde INTE anses som lättfödd alls nej. Synd han periodar så hemskt..)

Jo vet ju Stellas problem med magen så himla skönt det fungerar och hon inte är lika lättfödd längre! Jag vet hur underbart det var i somras, just att kunna ge ordentligt med mat och hästen fick äta sig mätt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Det är säkert därför depån blivit mjuk. :idea:

När Godi fällde så gick han ju ner så jag fick ringa sadelprovaren... som inte kom.:mad: Och nu har han inte fällt på länge och vuxit i sadeln igen. :p
Men det blir sadelprovning ändå nästa vecka, för jag sitter inte så bra i denna sadeln.

Godi fällde liiiite i helgen, men sen slutade det. Han har fått jättemycket vårpäls, så jag undrar när vinterpälsen ska trilla bort. Är dags nu tycker jag!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast depån mjuknade innan fällningen, och han har inte påverkats av fällning förr (depåmässigt alltså - eller ja inte på några andra sätt heller iofs).

Så jag hoppas depåmjukheten beror på att hans IR är bättre =)

Ang päls btw, så hans päls ser helt kajko ut - antagligen just pga dte med proteinet osv. Men han har sett ut som en korsning mellan en rugguggla och en skabbräv typ :crazy: Där han varit klippt har han fått lååånga strån, och så har han fläckvis där satt 'ny vinterpäls', fläckvis börjat sätta sommarpäls och fläckvis haft det klippta. Jag var ganska glad när jag insåg det inte syntes så mkt på bild, men syns på en av bilderna jag la ut, den med träns på. Han ser nästan 'knölig' ut på halsen, men det är skuggor av 'knaspälsen'.

Så jag hoppas verkligen det ordnar till sig nu. Annars har jag tänkt be vet spruta honom med beviplex när vi är in på återbesök, för det är knas på riktigt i år. Men, förhoppningsvis rättar det sig av sig själv nu med protein som han ska. Ryggen har iaf börjat fylla i igen med.

Härligt med sadelutprovning =)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 288
· Visningar
49 473
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
402
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Anna-Bella
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
333
· Visningar
20 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp