Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Det är mycket möjligt.
Väntar nu på svar på blodprovet (IR), kommer i nästa vecka. Hoppas på att det är lugnt.. Nojjig matte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, de kan ju sätta fett lite överallt.. Håller tummarna att hästen går lätt att banta och att den inte är IR!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

KL

Antar att många här har erfarenhet så frågar här ;)

Munkorg (typ, hink) på kort gräs (mestadels mossa, dock, men lite gräs och är där), funkar det eller får de inte i sig någonting alls då? Har för mig att jag läst någonstans att övervuxet är bättre när de går med munkorg.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Gräset måste ju vara så långt att det sticker upp lite grann i munkorgen om det är meningen att de ska livnära sig på det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja det var det jag tänkte. Tack för att du bekräftade det, det är ju logiskt om man tänker efter lite mer än vad jag gjorde ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Mina får i sig VÄLDIGT kort gräs med munkorg på. Har gått på kort betat bete hela sommaren och är runda...
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Min fick i sig kort gräs utan problem med "hinken", men hade däremot problem med riktigt högt/långt gräs pga stråna vek sig istället för att gå upp igenom hålet. Men ja, någon cm bör det väl vara, eller snäppet under. Beror nog lite på hur tjock bottenplattan är också.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag är inte snabb med bilderna (har inga aktuella utan sadel och grejjer), men ska grejja det i veckan eller i helgen!

Nu är Kastor flyttad för resten av året (fram till jul). Går nu i en hage med lite mer gräs/saker att äta, men fortfarande bara lite lite. Han får hö, som tidigare, och det ska analyseras. Druckit lite dåligt i dagarna, men bättre idag så nu börjar jag ge salt (hästen dricker dåligt, även när han behöver dricka mer, så nu blir det salt i fodret istället för saltsten) och lite mineraler. Hoppas på att kunna ha honom på bara hö tills vi ska tillbaka hem igen, hellre att bukigheten blir kvar (vilket blir resultatet om han inte får lucern, i vanliga fall) än att han är fet.

Blodprovet visade iaf på normala värden. Ska prata/bolla tankar med en tjej som forskar på IR, men vidare tester väntar jag med tills vi är hemma igen.

Idag noterade jag att kulan vid svansroten håller på att försvinna igen, och dessutom finns det en liten liten aning till "dike" på rumpan (början till "hjärtrumpa"). Det är inte mycket, och jag kan nog inte få det på bild ännu, men det är något! :banana: Den närmaste veckan ägnas åt uteritter för att lära känna omgivningarna medan det finns något ljus på kvällarna, och så blir det ju kondisträning samtidigt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Bilder, var det ja.. Idag fick jag tummen ur!
Tyckte igår att valkarna framför sadeln (vid ridning) minskat något. Hejja!

dsc_0047_5234a516e087c358359f8d58.jpg

Bukigheten är just bukighet, tack och lov..

dsc_0051_5234a5299606ee4de2984562.jpg


dsc_0054_5234a534e087c358359f8d60.jpg


http://cdn1.cdnme.se/1264690
/6-3/dsc_0049_5234a53b9606ee6eb851d684.jpg

dsc_0042_5234a52f9606ee6caade1fcc.jpg

Här böjer han halsen så att mulen är bak vid bäckenet.

dsc_0048_5234a5439606ee5e414a0846.jpg


dsc_0057_5234a548e087c35a0de25893.jpg

Tycker att det i pannan minskat lite lite, men in case of att jag inbillar mig så ropar jag inte hej ännu.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
59 60 61
Svar
1 219
· Visningar
45 129
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
657
Senast: Anna-Bella
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 207
Senast: Blossi
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp