Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Det blir säkert bra.
Har du fått råd att klippa honom även sommartid nu när ni vet att han inte kan svettas?
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Tycker att du är jätteduktig.

att den blir mer lättfödd handlar nog mest om att den vuxit färdigt o blivit mer stillsam- mer fokus på maten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

jag ser gärna att stona har några kilos trivselvikt när de ska till station.

Såvida inte din har fångtendenser? (har inte stenkoll)
Men anledningen är att märrarna kommer lättare "in the mood"
det blir ändring av foder/foderbyte
Nytt stall vilket kan få en del att sluta äta/stressa

det är faktist lättare att få maiden ston att ta sig m de inte är i högkondition. Därmed inte sagt att de ska vara smällfeta
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Alex ponny tycker jag inte har ngn direkt depå utan en muskel som självklart borde påverkas om den nu rids.
Det står ingenstans om så sker o om det är ngn skillnad före o efter ridning.:confused:
.

Du kan inte på fullt allvar mena att du tycker det är en muskel - såg du de två bilderna jag la ut efter du frågade var är depåerna?

Och nix, ingen skillnad före/efter ridning. Varken nu när den är mjuk eller innan.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hon har inte haft fångtendenser, har ju haft henne på gräshage och dylikt innan. Men stenkoll har jag haft i alla fall.
Hon är rultig och fin för att betäckas, vill bara inte att hon ska bli allt för fet. :p Hon har helt klart en hel del att gå
ner om hon skulle ridas för tävling.

Hon är absolut obrydd av att flytta eller åka, hon är väldigt bra på så vis, så länge hon får mat och gå ut så bryr hon sig inte vart hon står.

Ja hon är ju långt ifrån högkondition, just för att hon ska betäckas så har jag inte ökat motionen något de senaste veckorna.
Just nu rids hon inte speciellt mycket. Ett-två dressyrpass i veckan och sedan så rids hon ut ett par dagar och de andra
dagarna promenerar vi i 30-60 minuter. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Det är alltid svårt med bilder, men ser inte ut att vara så farlig nacke på den bilden heller? Men ja, det är ju det som försvinner först, och heeemskt envist verkar det sitta.

Men jämför med Lillen t ex, så tycker jag inte lilla Moa har alls någon farlig nacke? =)

lillen110326mankam.jpg
Du kan inte på fullt allvar mena att du tycker det är en muskel - såg du de två bilderna jag la ut efter du frågade var är depåerna?
Ser du den stora muskeln?
Vad tänker du att den översta ska vara?
Förtvinad? De har oxå en del som kallas mankam.


Då har alla hästar här depåer t o m stella. De har oxå en del som kallas mankam.

Titta på hela övriga hästen istället. Sen tror jag inte att din rids så pass att det ens kan räknas som motionsridning- i alla gångarter.
Vänta o se o man kan inte skapa sig en fullständig uppfattning förrän hästen hara ridits ordentligt i flera år. Inte skapa den av unghästtid o konvalescent.

Sen har vi tiden som vuxna o sen äldre- allt som medför förändringar- precis som hos oss. Men visst. Om har barn tidigt varit överviktiga sitter det i hela livet- alltsom oftast. Samma med häst. Man skapar en större lättföddhet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Du har ju stenkoll så det kommer säkert att gå bra:D

Det var mest lite tips...rent allmänt
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, han ska vara klippt året om. Vet inte hur det ska gå med eksemtäcket, det måste han ju ha för att inte bli ett blodigt sår :crazy:
Veterinären tyckte rent av att jag skulle raka honom, lika mycket som på buken nu när vi var inne sist. Kanske kommer bli tvungen till det..
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag tror inte det blir problem med eksemtäcket. Beror ju lite på hur mycket sommarpäls han får.

Men jag har vissa år klippt Lillen delvis sommartid, just för hans sommarpäls är så himla TÄT och det var svårt komma 'ner' med smörjan i huden i t ex mankam. Inga som helst problem med eksemtäcket, inga skav eller något (jag har ett boett)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ser du den stora muskeln?
Vad tänker du att den översta ska vara?
Förtvinad? De har oxå en del som kallas mankam.

Ledsen axel, JAG skulle jättegärna vilja det var en muskel. Men tyvärr så det är en fettdepå. Alltså inte bara enligt mig utan veterinär med.

Den här bilden som jag la in efter den du visade är ännu tydligare
http://img821.imageshack.us/img821/4265/lillen110326dep.jpg

Sen så ja, hans hals skulle utan depån vara rejält tanig, inget konstigt i det iom att han bara lallat i hagen och gått i snöre såpass länge.

Och ser man på bilder från i somras, så då är mankamsdepån markant mindre.

Edit: Här är mer närbilder. Förhoppningsvis är den påväg att minska igen iom att den är mjuk. Men..

dep2.jpg

lillendep1.jpg

dep3.jpg

dep4.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

jag tog mig friheter och ritade lite

utan depå så skulle väl halsen vara mera efter den röda linjen eller har jag fel?

32282320.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Precis. Sen är det ju alltid lättare känna/se IRL än på bild.

Här är några bilder från när han är yngre - och tjockare än nu, men utan depå. På de bilderna har han stubbman, på nyare är det ju helt renrakat, men:

ejdep1.jpg

ejdep3.jpg

ejdep2.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Men herregud det är ytterst marginellt.
titta på fångnackar o extrema såna o få lite distans.
Tänk hur stort ars-e den hade förr:eek: Fettet på ryggen, länden, bogen.....

Se övriga kroppen o det löser väl sig när den får ridas mer- så skulle jag se på saken- inget större orosmoment.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast axel, det ÄR tyvärr inte marginellt IRL. Jag kan ta om depån med hela handen. Oavsett hur du tycker det ser ut på bild - och hur GÄRNA jag än skulle önska att du hade rätt, så tyvärr har han en stor, rejäl mankamsdepå IRL. Och den är värre nu än i somras/höstas t ex. Och den är såpass stor att den inte bekymrar 'bara mig' utan även veterinären.

Jag är iofs inte övertygad om att allt löser sig med mer ridning, just mankamsdepåer kan vara rejält svåra att bli av sig. Men det lär inte kunna bli värre alldeles oavsett. Men mer ridning ligger såpass långt bort att det är en ganska minimal 'tröst' just nu.

Sen kanske den ger sig ändå, dne är som sagt MJUK nu, och det är läääänge sen den var. Men hårdnar den igen så.. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Såg den Vetten den som smällfet....:confused:

skulle inte tro det.

det finns ingen anledning till oro om du inte fodrar upp den o ställer av den.

Den går väl t o m fortfarande på medicin???
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, min veterinär har sett honom i 'alla' sorters hull. Eller mina veterinärer faktiskt, både hemmavet och klinikvet.

Liksom, metformindosen hade ju knappast dubblats om vet ansett att 'äsch då det där är inget' eller 'det där är som innan, bara ha tålamod och is i magen'. (Så ja, han går fortfarande på metformin, dubbel dos mot innan)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Alltså, han kan inte reglera sin kroppstemperatur. Blir han för varm är det tyvärr tack och hej, han blir överhettad. En normal häst lider inte av att bli för varm, den kan svettas bort det.
Med tanke på att han blev det i -20, otäckad och klippt fram på bog och hals är jag aningens nervös inför sommaren..

Men man har ju gjort studier på kor med täcke under sommaren, som faktiskt blev svalare närmast huden. Jag får väl hoppas att jag får samma effekt på min.. :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Aha, du tänkte på värmen och täcket.

Lillen är väldigt enkelt att 'övertäcka', dvs blir lätt för varm. Även vid täckning som känns 'i minsta laget' t ex.

Han har dock aldrig blivit för varm i eksemtäcket ens heta sommardagar när han busat runt. Han har ett ljusgrått dock, vilket jag upplever svalare än t ex mörkblått som han hade innan.

Utan nästan tvärtom, svalare under täcket än han är utan och än t ex Emil är (som ju ändå är övervägande vit) i samma väder.

Så, förhoppningsvis blir det inga problem då heller. Men du får ju prova och se helt enkelt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, som sagt har man sett att kossor kan hållas svala med ett täcke, så jag hoppas det fungerar. Har ett brunt täcke, så det bör itne dra åt sig så mycket värme.
Men det är klart man blir nojig, jäkla besvärlig sjukdom det där! Hur ska man träna i sommar liksom :crazy: Får bli nattetid mer eller mindre! Kväll och morgon går ju inte, då är knotten ute.. Eller så får jag rida runt med en dunk vatten på ryggen så jag kan svalka honom med en dusch ibland :p

Letar som tokig efter en tjock pad till sadeln som har extrem-bra andasfunktion. Ullfiltpad blir för varmt redan nu och min formiga är för tunn för sadeln i dagsläget. Svårt att veta vad som är bra utan att prova, och man kan ju inte lämna tillbaka en använd pad. De kostar från 1500 och uppåt, mycket pengar!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hur märker du att det blir för varmt? *nyfiken*

Och har han - tror du - varit såhär länge men du har först nu 'förstått symptomen'?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
54 727
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
432
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp