Uppdrag bantning del 5

Springsteen

Trådstartare
Dags för en ny tråd då!

Kanske dags för en presentation av alla bantare igen?
Bakrundsinfo och dylikt kanske? :bump:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

jag kan väl börja med att presentera oss igen :p

Jag har då en nu 13-årig new forestvalack, som har gått från detta





till det här







Orsaken till att han var så fet var ren okunskap, och jag trodde en häst skulle se ut så :( Ingen i min närhet reagerade heller på hans storlek. Dock fick min underbara ET mej att inse att han var fet, och operation bantning satte igång! Nu väger han ca 10 kg mer än på sista bilden eftersom han stått mycket i vinter, men jag tycker inte det är någon direkt katastrof. Vi har börjat motionera nu igen och ska nog snart vara i toppform igen :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

gud vad fin han har blivit :)


Våran presentation då :p Prinsen är en 6 årig mini shettis som jag fick hem precis innan jul. Veterinären hade skrivit på besiktningen att var fet och i stort behov av att banta vilket börjades med direkt. Lagom mängd mat och motion så har han nu tappat de mesta utav sin övervikt och skaffat sig längre ben ser det ut som XD

Då:
32001621.jpg

31948381.jpg


Nu:
32251269.jpg

32270853.jpg


Har nu en mycket piggare ponny, men man har även märkt av att han fått problem utav sin tidigare övervikt :( Han är svag i bak-knäna, då magen var så stor så den gjorde honom då utåttåad och nu när magen är borta så har hans benställning blivit mer normal men knäna reagerade på omställningen, nu efter mer träning märks det knappt något, men innan gick han dåligt och det knäppte i benen på honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Oj vad snygg han har blivit, måste vara lättare att få sadeln att ligga still? :idea: Han har ju fått former nu, istället för att se ut som en boll!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har ju också varit med i tidigare trådar med min ponny.
Jag har inte ngn bild men det är ett tioårigt new forest sto, storlek maxad C-ponny. Hon fick ett fånganfall för drygt två år sedan, troligen i alla fall delvis utlöst pga insulinresistens. Innan anfallet hade jag frågat massor av olika slags hästmänniskor om hennes hull eftersom jag misstänkte att hon var i fetaste laget. Men det var ingen mer än hovisen som höll med mig. Jag drog in en hel del på fodret men det hjälpte inte så mkt, trots regelbunden ridning.

Vågen på kliniken visade då 460 kg! Min rädsla för återfall i fång medförde att jag började banta henne snabbare än tidigare. Jag har sedan inte haft ngn möjlighet att väga henne på våg igen utan bara mätt med måttband som visar på ca 350 kg. Oavsett om det stämmer eller ej så ser hon mkr smalare ut och fettdepåerna på hals och ovanför svansen och andra ställen är borta.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har ju mitt 17 åriga ponnysto, som på grund av att stallchefen inte informerade att de bytte grovfoder till
ett som innehöll närapå dubbelt så mycket MJ som det innan, och att hon vilade på grund av skada såg ut såhär.

Hon gick från att väga över 520 kg till en bit under 470 som lägst. Nu väger hon nog 480 kanske.

Stella1-18.jpg


Stellamage3.jpg


Till det här.

Bantad, utan muskler.
mage.jpg


Något mellanting.
Stellabildmage1.jpg


Såhär ser hon ut nu.
stdsc.jpg

picture5_by_tarjeis-d3b9j74.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

*KL* Köpte ny häst för 16 dgr sedan och han var väldigt fet....riktiga fettdepåer bakom bogbladen bla.

Född 2006, reds in förra vintern/våren och motionerats sporadiskt de senaste månaderna. PRE/fullblod

*bild från när jag var och tittade på honom*

IMG_1704.jpg

Vet inte vad han vägde där men 12 dgr senare(19/3) så mätte jag honom enligt en formel jag hittat på nätet och som stämmer väldigt bra. Då vägde han 684kg

Vägde igen i lördags (2/4) och då vägde han 662kg. Tog foto i fredags och då såg han ut så här:

IMG_1922.jpg


Målet är 650kg och att det fett som ligger kvar ska bli muskler istället. Tror ni att den målvikten är rimlig? Hästen är 173cm i manken.

Skriver till vad han ligger på för några mängder foder just nu också.

84,4 mj och 522g smrp, kommer troligtvis att ökas lite sen om han behåller skorna på. Har gräs i hagen dock är det sådant som vilat över vintern
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag kommer troligtvis att vara kvar i tråden ett tag till, även om vi har nått målvikt så blir det första sommaren i nya stallet. Ska bli spännande att se hur det kommer funka.

Jag har en 22-årig islandsvalack. Köpte honom november 2008, då såg han ut så här: (vikt enligt måttband ca 450 kg)
24756851.jpg


Idag: (ca 320 kg enligt måttband)
31979234.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

En presentation av min ponny igen då. Moa, kategori A som används till körning. Hon är IR/EMS så det är ett ständigt passande för allting.

Vi har gått från (tyvärr inte det värsta hullet heller):
dsc_1251_137502711.jpg


Till:
bild0677_141103471.jpg


Men vi har ju en låång bit kvar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*KL*

Jag har ju en welsh född 2006 som jag tillät vara för rund under uppväxten, och sommaren som treåring exploderade det. I efterhand förstått han blev IR och att mina försök att hejda viktuppgången med nedbetad hage bara gjorde allt värre. Fick fång slutet av juni -09. Såg då ut såhär:
fnghull.jpg


Ser idag, efter diverse med- och motgångar viktmässigt ut såhär, och nu verkar jag ha lärt mih knepen och vi hittat en nivå där vi kan hålla den vikten både sommar (första bilden) och vinter (andra bilden):
lillenhull2010091820.jpg

lillenhull2011011214.jpg


Köpte vid lucia 2009 en shetlandsponny född -00. Var groteskt fet när jag köpte honom. Har haft fång hos fd ägaren. Såg ut såhär när han köptes:
hulllucia09emil2.jpg


Och 5 mån senare:
emilfin2.jpg


Och efter att jag börjat köra honom:
emildragbilder95.jpg


Just nu har han lagt på sig litegrann över vintern dock - jag klantade mig och fick vagnen genuint insnöad. Så han har kvar att gå ner.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

IronWill: Tack :) Ja, ni finns det faktiskt till och med en manke på hästen! Nu har han en såpass 'normal' rygg så jag kan börja leta efter en sadel som faktiskt passar mej också, innan så var det att hittade man en sadel som passade honom fick man ta den oavsett hur dåligt den passade mej :( Din är ju en riktig läckerbit! Fast har helt missat att hon är 17 - trodde hon var kanske 7 år :o

urkella: Tack :) Din lilla Prins är ju så söt!

Forest Autumn: Tack!

Elina8: Vad snygg han har blivit!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

IronWill: Tack :) Ja, ni finns det faktiskt till och med en manke på hästen! Nu har han en såpass 'normal' rygg så jag kan börja leta efter en sadel som faktiskt passar mej också, innan så var det att hittade man en sadel som passade honom fick man ta den oavsett hur dåligt den passade mej :( Din är ju en riktig läckerbit! Fast har helt missat att hon är 17 - trodde hon var kanske 7 år :o

Vad roligt! Allt blir så mycket lättare om man har en bra sadel! :love:

När hon var 7 fanns hon nog inte ens i Sverige, och om hon var i Sverige då så gick hon på ridskola. :rofl:

Jag köpte henne när hon var 10 år. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag trodde också hon var 10-12 år, max 12 år! Och super snygg är hon!


Alexandra: Vad bra, jag tycker det är så svårt att veta. Tycker att hon ser biffig ut fortfarande. Men vi kämpar på! Det är ju mest nacke kvar egentligen och den lär väl aldrig försvinna helt.


Och idag var hon halt, det går verkligen inte bra här. Vi ska iväg på träning om ca två veckor, snön är försvunnen. Det är nu hon behöver gå massor, och så blir hon halt:crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Det är alltid svårt med bilder, men ser inte ut att vara så farlig nacke på den bilden heller? Men ja, det är ju det som försvinner först, och heeemskt envist verkar det sitta.

Men jämför med Lillen t ex, så tycker jag inte lilla Moa har alls någon farlig nacke? =)

lillen110326mankam.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
59 60 61
Svar
1 219
· Visningar
45 129
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
657
Senast: Anna-Bella
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 207
Senast: Blossi
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp