Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Precis så har min också sett ut. Men om jag jämför med förra året, när jag vet att han fick för lite protein, så är det inte alls samma sak.

De långa hårstråna (borsten som jag kallar det) har alla hästar som är klippta i stallet. Och alla jag sett som är klippta runt jul har den här fläckvis utväxta sommarpälsen. Så jag tror faktiskt att det är i sin ordning.

Kan lägga upp en bild på hur han såg ut förra året när han fick för lite protein så ser du hur pälsen såg ut då, jämfört med i år. Kan säga att framförallt så kände man stor skillnad. Den kändes torr och sträv. Massören som var ute då sa att han såg lite uttorkad ut, och föreslog nån ört som jag aldrig brydde mig om (säljarknep)

30645170.jpg

Här är den matt och spröd, inte alls samma färg heller.

Jämfört med i år:
31979234.jpg

Mycket fylligare, blankare och starkare hår. Känns stor skillnad, även om det inte syns så bra på bild.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Det där du beskriver gällande pälskvalité, lustiga utväxt mm har W haft i alla år när han stod på enl. pappret "rätt" proteingiva, stod då på runt 6,5-7. Depåerna var ju kroniskt hårda och mer eller mindre svullna och gick ju upp och ner utan att jag fattade varför vilket de ju inte borde gjort.

Nu som det ser ut verkar jag ha hittat lösningen på båda dessa problem. Proteinintaget...När jag till slut inte hade annat kvar än proteinet som en röd tråd och som åtgärd att prova så drog jag ner regält och vips, så blev pälskvaliten perfekt, han gick ner i vikt och hans depåer är i oftast istort obefintlig idag och hela nacken och resten av hästen mjuk, jag märker dock när en ny bal har ngt högre värde och jag får då korrigera direkt. Han står kvar på ungefärlig Mj men har en kvot sedan månader tillbaka på runt 5. Samma resultat får jag när han får mineraltillskott var dag, så han får mineraler i fri form och äter själv när han känner behovet och sköter det perfekt vilket hans kropp visar.

Så kanske är det så att din Ls nacke nu blivit oförklarligt mjukare under de dagar han inte blivit matat med proteinmängden du anser att han ska ha.

Det finns enl. en vet jag talat med i dagarna påbörjade funderingar och diskussioner över proteinintagets effekt i kombination med sockerintaget för våra IR hästar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast det handlar inte om dagar han inte fått proteinbehovet uppfyllt, utan om veckor. Nu har han sen 1½ vecka (förra lördagen) petat i sig kraftfodret igen, dock i början i mindre mängd än som täckte behovet. Men innan dess så var det veckor som han först inte ätit upp, och sen vägrade helt (= grym proteinbrist).

Han har aldrig haft minsta fällningsproblem/pälssättningsproblem tidigare, men då har han ju stått på vettigt med protein också, dvs minst underhållsbehov. Så pälsen sätter jag i direkt samband med för lite protein eftersom det blev sådan skillnad så snabbt när jag fick ordning på det igen.

Nacken har mjuknat här sista dagarna/veckan max. Dvs när hans protein var tillbaka så att säga. Nu tror jag inte depån har något med det att göra, utan med årstidsväxlingen som alltid gör hans IR bättre, och ev pga att vi dubblade hans metformindos för snart en månad sen.

Men vi får se var den tar vägen helt enkelt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

De långa hårstråna (borsten som jag kallar det) har alla hästar som är klippta i stallet. Och alla jag sett som är klippta runt jul har den här fläckvis utväxta sommarpälsen. Så jag tror faktiskt att det är i sin ordning.

Nja, jag tycker faktiskt inte det. I alla fall inte när det gäller mina hästar. För INGEN har någonsin sett ut så innan. Visst kan de får lite borst t ex under magen och så. Men inte i den här omfattningen och sådär 5 cm borst 'överallt'.

Sen, jag klipper nästan alltid sista gången i jan/feb - aldrig haft en med fläckvis päls eller 'maläten' päls för det faktiskt? Lillen har heller inte haft det och han klipptes ju vintern 09/10 med.

Och Emil är ju också klippt men inga problem där.

Men just som du beskriver det med sträv osv - det känner jag igen. Han är inget kul att klappa just nu, och han är ganska 'mjällig' i pälsen med, typ torra flagor.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*eget KL*

Idag gjorde jag två ponnyer (och en hund - han hittade en färsk rådjursskank) lyckliga. Jag tycker inte riktigt om det här, min fobi mot grönt vaknar då:

hstar7april135.jpg


Så jag tog bort avdelningen på vallen:

hstar7april6.jpg


Resulatet blev i stil med 'Släpp fångarna loss det är vår!'

hstar7april124.jpg


hstar7april38liten.jpg


Observera det bekymrade uttrycket - ska hon ta fast mig nu, det kanske bara var en dröm att vi fick vara här?

hstar7april28.jpg


Sen - mest glädjande av allt: Hans trav är sakta påväg tillbaka! Inte är den som i fornstora dagar inte, men glimtvis var den där, och överlag så är min lille grå med fina luftiga framben och vinklade aktiva haser tillbaka! Det kanske finns en gud trots allt...
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Har ett varmblodssto som är något för rund om magen. Idag får hon ca 7kg hö ute och ca 5kg hö under natten. På kvällen får hon 1dl kornkross, 1dl sojaprotein + mineraler och på morgonen ca ½-1dl pellets bara för att de andra hästarna i stallet får.
Jag rider ca 3-4ggr i veckan för tillfället mycket i skritt för att bygga lite grundkondition och har blivit riden så i ca 1 månad. Hästen är 6år fick ett föl för 2 år sedan och är sedan dess enbart körd ca 1 månad förra sommaren innan de gav upp och insåg att hon inte dög som travare. Innan jag tog hem henne i december har hon gått på fri tillgång på hö samt blivit serverad kraftfoder (vet inte hur mycket men säker ca ½ liter) en gång per dag.

Det jag undrar är om hon får lagomt med mat eller om hon får för mycket/litet?
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Är hon för rund får hon för mycket MJ (kalorier) sett till vad hon gör av med. Då får man dra ner på hur mycket hon får eller öka det hon gör av med (dvs motionen).
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag menade inte att du klippt sent, utan tidigt. De som klippt efter jul har inte samma päls, de är mer jämna. De som är klippta tidigare har fläckvis päls. Vet inte om det blir nån kombination av att det börjar växa ut samtidigt som de fäller, och sen börjar växa ut sommarpäls på det.

Det blir i alla fall jämnare och jämnare på min och den andra i stallet som varit fläckiga.

Kan det kanske ha något med åldern att göra? Min är 22, den andra är 17.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Får väl presentera oss också! Har inte skrivit här på ett tag för hästen fick en sårskada men är nu under igångsättning igen. Så han vilade februari och motionerades sporadiskt under mars.

Har haft honom hela hans liv (11 år nu!) men han blev aldrig fet av att gå på sommarbete, bara "normalt" betesrund. 2009 blev han dock fet! Vilket jag märkte först efter sommaren, men sedan dess har jag varit mer aktiv med maten och motionen.

Tjock häst. :cry:
2-1.jpg


Nu:
1_141115006.jpg


33_141115281.jpg


cimg4629_137793592.jpg

Notera skillnaden var gjorden spänns, om ni ser.

Skäms nåt fruktansvärt för hur stor han var. Men det var ren okunskap, jag märkte det inte alls när det smygökade hela sommaren. Turligt nog gick han inte sådär år efter år, kan man ju trösta sig med... Har aldrig haft feta hästar förr och inte kommit i kontakt med det på det viset, det är aldrig nån som kommenterar tjocka hästar - bara för smala hästar!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Just det! Nu är det klart att vi kommer åka hem-hem under sommaren, vilket innebär mycket bättre ridvägar än vi har nu. :) Våran ridbana är dock sämre men jag tänkte knske introducera begreppet ridhus, som ligger 4 km bort. Är det hemskt läskigt (kan tänka mig att ljud utanför kommer vara det) så finns det en finfin ridbana också. :)

Ska bli SÅ kul med lite otrafikerade och härliga skogsvägar, det har vi knappt alls nu.
Vi ska rida till naturreservatet och galoppera i deras långa, sega backar. Rida till skidbacken och klättra. Konditionsträna i sandspåret, rida massvis offroad... Jag kommer vara gräs-hitler och förvarnade för någon månad sen att jag vill ha helst både halm och hö, då hästen kommer stå inne precis som nu under vintern. Hage får vi stängsla nytt helt efter mina kriterier. :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag menade inte att du klippt sent, utan tidigt.

--

Kan det kanske ha något med åldern att göra? Min är 22, den andra är 17.

Aha. Lillen är klippt senast i januari.
Och jo ålder kan säkert spela in, och individuella skillnader.

Är iaf trevligt att han är mjuk att klappa på igen - när han inte rullat sig i lera ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Aha. Lillen är klippt senast i januari.
Och jo ålder kan säkert spela in, och individuella skillnader.

Är iaf trevligt att han är mjuk att klappa på igen - när han inte rullat sig i lera ;)

Haha, det är väl härligt med en ordentlig lerinpackning. Man blir ju så mjuk och len i huden! :idea::angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Haha, underbara busbilder! Glada hästar :love:

Jag bävar för att komma hem till min igen.. Är på studieresa till lördag och har inte varit hemma sen i lördags. Visserligen har min underbara medryttare varit ute tre gånger denna veckan och ridit, men ändå. Hösilaget är raketbränsle i plastförpackning och jag har inte exakt koll på hur mycket han faktiskt får. Ute i hagen kan det bli lite hur som beroende på vem som fodrar..
Hittills har det bara varit perfekt, han har redan börjat muskla på sig över ryggen igen! Hurra! Japp, det är muskler inte fett. Jag känner (och ser) skillnaden när han arbetar, framförallt framför vagnen. Underbart. Nu hoppas vi bara att det inte lägger sig någonting över revbenen eller så med..

Kan ju slänga in en liten presentation också!
Här har vi honom, Ferguson 520 kg (eller mer!) 210 cm på måttbandet.
SidaAugusti-08.jpg



Lite svårt att jämföra på bild, men här är Ferguson, 440 kg och 175 cm på bandet
IMG_0188.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

När du kommer hem tycket jag du ska ta en ny bild på lilla Figge. Skuggorna på den nyare bilden är inte så smickrande för hans figur. :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hehe, nää och rakningen på magen är inte heller så snygg :D Blir ju inte bättre av att hans mörka skinn syns menar jag. Ska försöka ta en som är så lik de gamla som möjligt, nu är ju dessutom mer vinterpäls borta!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Det där du beskriver gällande pälskvalité, lustiga utväxt mm har W haft i alla år när han stod på enl. pappret "rätt" proteingiva, stod då på runt 6,5-7. Depåerna var ju kroniskt hårda och mer eller mindre svullna och gick ju upp och ner utan att jag fattade varför vilket de ju inte borde gjort.

Nu som det ser ut verkar jag ha hittat lösningen på båda dessa problem. Proteinintaget...När jag till slut inte hade annat kvar än proteinet som en röd tråd och som åtgärd att prova så drog jag ner regält och vips, så blev pälskvaliten perfekt, han gick ner i vikt och hans depåer är i oftast istort obefintlig idag och hela nacken och resten av hästen mjuk, jag märker dock när en ny bal har ngt högre värde och jag får då korrigera direkt. Han står kvar på ungefärlig Mj men har en kvot sedan månader tillbaka på runt 5. Samma resultat får jag när han får mineraltillskott var dag, så han får mineraler i fri form och äter själv när han känner behovet och sköter det perfekt vilket hans kropp visar.

Så kanske är det så att din Ls nacke nu blivit oförklarligt mjukare under de dagar han inte blivit matat med proteinmängden du anser att han ska ha.

Det finns enl. en vet jag talat med i dagarna påbörjade funderingar och diskussioner över proteinintagets effekt i kombination med sockerintaget för våra IR hästar.
Ja jag tror inte att det är så "enkelt" att endast sockerhalten påverkar en diabetes 2 benägen. De samlar ju på sig depåer o man vet fortfarande inte mer än att vävnaderna blir förändrade som gör denna påverkan på hela varelsen.
Jag tror oxå att musklerna blir övermättade av ngt som måste förbrukas. typ för mkt glykogen som ger hårda muskler. Ngn form av muskelreumatism- där musklerna inte slappar vid vila utan fylls på efter x antal dagar.. hur jag nu ska förklara..om intaget är för stort när den står. Den måste förbränna det via motion där rejält muskelarbete sker. Överdriven produktion av muskelbränsle.???

Vi kan även ta det där ämnet... lignin??? som finns i tidigt gräs- som en del hästar får reaktion av o andra inte.
Min IR_häst har alltid fått svullna spottkörtlar o jag tog förgivet att det var för att den är mer glupsk än de andra, men nu tror jag mer på att den inte tål det. Förra året fick dn det inte o jag vet inte vilken skillnad det var:confused:

Jo vänta nu. Den var väldigt smal på våren o reds som attan- enda skillnaden. Ska se nu här.. snart.:idea:
Den hade inte munkorg o kommer inte att ha det nu heller.

Alex ponny tycker jag inte har ngn direkt depå utan en muskel som självklart borde påverkas om den nu rids.
Det står ingenstans om så sker o om det är ngn skillnad före o efter ridning.:confused:

BTW så har båda mina hästar fått skav i vinter. Det har aldrig hänt förut.
IR-hästens päls är oxå annan än förr. De långa stråna som nu har släppt. Såg normal ut på huvudet.Är nu förvisso 20. De nya pälsen ser dock normal ut o är blank.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Min ponny fick extremt mjuk päls av thyroxinet. Det känns som hela han är dränkt i pälsglans :o
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Min fick nästan ullig utväxt på sidan av buken. Var klippt tidigt.

Bytte från chevinal för första ggn till horsepowder i samma veva. Det som skulle vara så bra för pälsen- inte för att jag hade några problem.
Nästa vinter går jag tillbaka till Chevinalen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Undrar vad det är som styr det är egentligen.
Och jag undrar hur Figges sommarpäls kommer bli efter ultraljudsrakningen.. :D
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 288
· Visningar
49 486
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
402
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Anna-Bella
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
333
· Visningar
20 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp