Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag tackar så hemskt mycket!

På tal om det, idag började hon tokbrunsta. Första gången någonsin som jag märker att hon är brunstig!
Måste vara ett tecken antar jag. :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Dags för en ny tråd då!

Kanske dags för en presentation av alla bantare igen?
Bakrundsinfo och dylikt kanske? :bump:


Japp, hamnade lite på efterkälken här i starten men bättre sent än aldrig! Försöker banta ner min lilla häst, men vi har råkat ut för en del missöden just nu. Först halt pga skoning, sen ryggproblem och nu halt i ett bakknä. Det ska förhoppningsvis vara det sista i historien, då hon inte går ner i vikt när hon vilar, men inte heller upp.

I sommras vägde hon enligt viktmåttbandet 380 som mest, tog med henne till skolan efter jul och den dagen vägde hon 345 både på viktmåttband och våg. Sen gick hon upp igen, till 355 och nu är vi nere på 395. Men före hon är helt kry går det inte att göra allt för mycket, skulle vilja ha ner henne minst en 15 kg till, men svårt att veta då hon aldrig varit i "trimm"



gris-wngen-021_136104379.jpg


För några veckor sedan, dock ser hon smal ut på bilden, så ser tyvär inte verkligheten ut. Ska fota ngn ny snart.

får inte den feta sommarbilden att fungera, ska försöka sen igen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Skrev du inte fel på en vikt? Du skrev, min fetstil:

sommras vägde hon enligt viktmåttbandet 380 som mest, tog med henne till skolan efter jul och den dagen vägde hon 345 både på viktmåttband och våg. Sen gick hon upp igen, till 355 och nu är vi nere på 395

Hoppas hon snart är fit for fight igen!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hur märker du att det blir för varmt? *nyfiken*

Och har han - tror du - varit såhär länge men du har först nu 'förstått symptomen'?

Han blir trött, man känner att han vill men att det inte går liksom. Och givetvis blir huden varm, musklerna alstrar ju fortfarande värme. Om jag tränar honom måste jag vara uppmärksam på puls och andning, pressar man för hårt går inte pulsen ner som den borde och han börjar flåsa som en hund nästan. Har som tur väl är bara gjort det misstaget en gång! Då var det bara att slänga sig av och hitta vatten att hälla över honom så fort som möjligt, för att kyla ner systemet.

Han har nog haft symtom länge, bara att jag inte har förstått. Hade aldrig hört talas om hypo/anhidrosis innan veterinären började spekulera i det! Han har nästan aldrig svettats, trots mycket träning och värme. Tror dock inte han haft lika "kraftig" sjukdom eller hur man ska säga, jag tror den blev värre när han kom ner i vikt. Tidigare trodde jag att flåset och bristen på svett var någon slags fetma-grej. Veterinärer jag pratade med sa bara att han tränades för lite, om jag red hårdare skulle han svettas. Så jag gjorde ju det, men han svettades inte för det.
Så här i efterhand är jag lite förvånad att han överlevt :o Tänk vilken otrolig belastning hans stackars kropp varit utsatt för!

Jag läste någonstans att thyroxin kunde användas för att "bota" anhidrosis, men har även sett en studie där de spekulerar i om det kan utlösas av en "dålig" sköldkörtel och bli värre av thyroxin i en inledningsfas, därefter är thyroxin verkningslöst.. De förkastar varandras teorier så jag vet inte vad man ska tro på..
Jag fortsätter med thyroxinet, det verkar hjälpa honom när man hittar rätt dos och jag har trots allt 4,5 kg kvar i en hink i garderoben :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Tack för svaret. Var nyfiken just då jag inte heller knappt hört om det förr, och funderade lite om det kunde komma 'plötsligt' eller var något han sas antagligen alltid haft men man inte förstått symptomen/inte haft så mkt symptom innan.

Just då du iaf här på senheten haft problem med flås, puls osv.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jobbigt läge. Hoppas det löser sig med flugtäcke i sommar. Antar att det blivit värre sen förra sommaren? Eller hade han problem redan då? Hur gjorde du i så fall med flugtäcke då?
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har faktiskt aldrig reflekterat över det.. Han har varit varm och trött, men jag har tänkt att det inte varit så farligt. De andra var ju med varma och trötta, liksom.
Och jag tror han blivit sämre nu i vinter. Som jag förstått det kan sjukdomen poppa upp lite när som helst (ofta pga någon form av stress), och om man har tur kan den bli mycket bättre. Flytta till kallare klimat står det i vetenskapen, baserat på studier i Florida där nästan 20% av hästarna uppskattas vara drabbade i olika utsträckning.
Så det blir nordpolen nästa för oss! :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Och så har han alltid varit? Intressant, undrar hur lång tid det skulle ta för en annan att så att säga 'reagera' på det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Tycker att du är jätteduktig.

att den blir mer lättfödd handlar nog mest om att den vuxit färdigt o blivit mer stillsam- mer fokus på maten.

Tack!

Jo men absolut, hans ras växer nog ganska långsamt och länge. Det var alltid stor skillnad från år till år, men nu är det samma häst år efter år. :p

Idag red vi för tränare för första gången! Jag har ju ridit för tränare men inte på honom. Är sjukt stolt, glad och nöjd. Fick massor med beröm för jobbet jag lagt på honom, och trots att vi inte är så duktiga så skiner vårt samspel igenom allt.

4-8.jpg


Nu har snön ÄNTLIGEN försvunnit i skogen så nu ska vi börja rida en massa offroad. Han älskar det. Vi gjorde det i veckan och han var så himla lycklig när han fick bröta rakt igenom nerhugget björksly. :D Upp och ner för backarna ska vi rida, himla bra fettförbränning på det alltså.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har ju alltid tänkt att det beror på att han är så slö, han har inte arbetat så mycket som jag trott och därför inte blivit svettig. Första åren blev han lite lite, men sen dess har det knappt varit någonting.

KL
Första rundan på en vecka idag! Det märktes att han stått still länge (medryttaren har varit ute och promenerat lite och så), han var kalaspigg! Jättekul!
För första gången på länge gjorde han ett galoppombyte, så nu är vi nog på gång igen. Blev dessutom ett par riktigt fina fattningar. Ska jobba vidare så kan vi kanske komma igång med reiningen igen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej! Vi är nya här i bantningstråden :laugh: Men har smygläst ett tag för att få lite tips om bantningen på min häst ;)
Detta är min häst Julia. Hon är tolv år och korsning ardenner/halvblod.
Köpte henne i augusti förra året. Då såg hon ut så här:
32290344.jpg

Nu är hon något lättare.
32290349.jpg

Hinner tyvärr inte motionera henne så hårt som hon sulle behöva. Men varannan dag kommer vi ut iaf. Hon går på i princip bara hö och vatten. Några dl foderjäst för att hålla magen i trim.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
69 70 71
Svar
1 400
· Visningar
56 446
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
444
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
26
· Visningar
3 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp