Bukefalos 28 år!

Upprop angående kortnosar

Är inte ense med dig om det första stycket, däremot det andra.

Rent fysiologiskt är det ju visat bortom alla tvivel att höga halter av stresshormoner sliter onödigt på organismen, och orsakar död, förtida åldrande och olika sjukdomar. Slitaget sker även om individen med god nervkonstitution inte visar sig påverkad utåt. Avel på hundar med höga stresshormonnivåer är alltså sjukdomsavel.

Fast FMs avel är det ju många som sätter sig emot..

Håller med till viss del. Men sen får man även tänka på att hundarna kan ha hamnat i okunniga hem. Kanske för lite stimulans. Nu vet inte jag exakt hur testerna utförs. Men kan det vara möjligt att en hund med rejäl motor som inte fått bästa uppfostran och kanske har en aning, eller mycket överskottsenergi blir en aning extra gasad under testet och att stressen som mäts av faktiskt är förväntansstress?

Håller med om att stress sliter. Men frågan är om en nervfast hund som "aldrig" stressar mer än vid förväntan på arbete har någon direkt stor skadepåverkan. Alla blir ju stressade någon gång. Hur skadligt det är måste väl bero på varför och hur länge?
 
Jag tror inte det går att komma ifrån förväntningar på en hund som ska börja jobba. Inte om den verkligen vill och tycker det är lattjo.

Sålänge stressen inte gör att hunden är uppe i det blå och inte kan fokusera utan är "all over". Eller att stressen är en stor del av arbetstiden.
Även människor, vuxna som barn har ju förväntan när de gör, eller ska göra vissa saker :)

Jag tror att ett större problem är hundar med rädslor, dålig på-avknapp eller som får för lite stimulans så de är stressade litr hela tiden, eller väldigt ofta.
 
För att återgå till trubbnosarna så tog en bekant upp en intressant frågeställning. I div diskussioner så nämner uppfödare till trubbnosar att hundar tagits ur avel "för att andningen inte varit bra nog". Bra så långt, men vad görs för att hjälpa andningen på dessa hundar? Får de behandling eller får de gå omkring med en nedsatt förmåga till att syresätta sig?
 
För att återgå till trubbnosarna så tog en bekant upp en intressant frågeställning. I div diskussioner så nämner uppfödare till trubbnosar att hundar tagits ur avel "för att andningen inte varit bra nog". Bra så långt, men vad görs för att hjälpa andningen på dessa hundar? Får de behandling eller får de gå omkring med en nedsatt förmåga till att syresätta sig?

Bra fråga. Man får väl hoppas de får hjälp, men der är väl önsketänkande :(
 
Är inte ense med dig om det första stycket, däremot det andra.

Rent fysiologiskt är det ju visat bortom alla tvivel att höga halter av stresshormoner sliter onödigt på organismen, och orsakar död, förtida åldrande och olika sjukdomar. Slitaget sker även om individen med god nervkonstitution inte visar sig påverkad utåt. Avel på hundar med höga stresshormonnivåer är alltså sjukdomsavel.

Var stressnivån kroniskt hög eller bara jämförelsevis högre i vissa situationer? Jag tolkade det som det senare... Att då och då utsättas för stress är inte farligt utan ganska normalt.
 
Jag tror inte det går att komma ifrån förväntningar på en hund som ska börja jobba. Inte om den verkligen vill och tycker det är lattjo.

Sålänge stressen inte gör att hunden är uppe i det blå och inte kan fokusera utan är "all over". Eller att stressen är en stor del av arbetstiden.
Även människor, vuxna som barn har ju förväntan när de gör, eller ska göra vissa saker :)

Jag tror att ett större problem är hundar med rädslor, dålig på-avknapp eller som får för lite stimulans så de är stressade litr hela tiden, eller väldigt ofta.

Ja det ser jag på mina hundar hemma också. Den som har lite sprutt i sig har vilat ett halvår pga skada, och visst ger han ett mer stressat intryck än den andre. Men när båda får den stimulans de kräver så är de lugna och harmoniska och märks inte så mycket här hemma, även om de ju alltid är mer alerta än de flesta sällskapshundar.
 
Det kan säkert stämma, jag är dåligt insatt i vorsteh :)

Hittade i deras raskompedium nu att alla de tre vorstehraserna ska betraktas som tre skilda raser. Sedärja, alltid lär man sig något nytt :D
Uppväxt med ett korthår och en långhårig. Nått fastnade väl, gjorde säkert ett arbete om det i skolan. :D
 
1) Förväntan=stress. Stress betyder att kroppen bereder sig på förväntade insatser. Så länge förberedelsen är ändamålsenlig handlar det om positiv stress. Att stressnivån blir så hög att hunden ljudar för att den snart ska utföra några vanliga lydnadsmoment på appellplan är inte ändamålsenligt, och en anledning till att pip och gnäll drar ned betyget vid tävling.

Jag tycker att du går i samma fälla som plattnosuppfödarna. De säger att hundarnas andningsljud beror på att hunden vill kommunicera eller prata med matte eller husse. Du använder positivt laddade ord som "förväntan" och "motor" för att ursäkta stressbeteenden och stressavel. Det finns tysta brukshundar med enorm motor. De använder 100% av sin energi på arbetsuppgiften.

Sedan måste jag framföra att jag är imponerad av att du hinner läsa i genom en avhandling med referenser, och avfärda den på rekordkort tid. Får man fråga vilka akademiska kvalifikationer du har, och hur bekant du är med forskningsmetodik?
Jag kommer inte lägga en sekund på att läsa en forskningsrapport som baserar sig på blandrasavel från en uppfödare som fejkar MHn, mörkar HD-statatistik, testar och reggar utomlands för att undvika svenska regler och som har personal avstängda pga oegentligheter.
FMs träningsmedoder är inget jag heller vill befatta mig med så jag slänger den forskningen i soptunnan och inväntar en som baseras på hundar som finns i statistiken på riktigt.

Nu släpper jag FM igen.
 
nu har jag inte last rapporterna mer an den valdigt korta sammanfattningen det lankades till. ska absolut lasa vid tillfalle.
Men det kanns ju absolut som relevant forskning! det ar som sagt kronisk stress som ar farlig och jag skulle tro att det ar hundar som saknar avknapp och/eller inte aktiveras tillrackligt som har lattast att hamna dar. att hundar med mycket driv latt gar upp i stress och latt far felbeteenden ar ju ingen nyhet, dar har man(uppfodare och agare) ett stort ansvar for att se till att avl pa hundar dar alla delar ar pa plats och att sen se till att de hamnar.i ratt hem dar.de far.utlopp for det. vi har ju.nytta av dessa hundar men jag haller med om att risken finns att det slar.over.
 
nu har jag inte last rapporterna mer an den valdigt korta sammanfattningen det lankades till. ska absolut lasa vid tillfalle.
Men det kanns ju absolut som relevant forskning! det ar som sagt kronisk stress som ar farlig och jag skulle tro att det ar hundar som saknar avknapp och/eller inte aktiveras tillrackligt som har lattast att hamna dar. att hundar med mycket driv latt gar upp i stress och latt far felbeteenden ar ju ingen nyhet, dar har man(uppfodare och agare) ett stort ansvar for att se till att avl pa hundar dar alla delar ar pa plats och att sen se till att de hamnar.i ratt hem dar.de far.utlopp for det. vi har ju.nytta av dessa hundar men jag haller med om att risken finns att det slar.over.
Håller jag med om. Dock ingår av och påknapp i bra arbetshundar, tom i de flesta:)
En arbetshund utan möjlighet att varva ner funkar inte i längden.
Sen är inte allt arv. Mycket är ägaren.
 
Intressant detta med stress. Undrar hur det skulle se ut om man mätte stressnivåer på de hundar som har andningsproblem?
Ja stress kan ju yttra sig på olika vis, inte bara genom ljudning. Puls är mer talande.
 
Håller jag med om. Dock ingår av och påknapp i bra arbetshundar, tom i de flesta:)
En arbetshund utan möjlighet att varva ner funkar inte i längden.
Sen är inte allt arv. Mycket är ägaren.
Jag håller med. Dock innebär det nog också att ägaren kan "maskera" (eller ta fram) stressnivåer och bristande avknapp som inte platsar i aveln.
Egentligen menar jag bara att det är viktigt att ha i åtanke, särskilt eftersom det inte alltid syns utåt i MHn etc.

Har ju själv en brukshund som ligger för högt i stress (och därför inte ska gå i avel). Har funderat en hel del vad det beror på etc. Både jag och husse ligger nog också lite väl högt i stress, hennes nära släktingar är inte likadana. En duktigare förare hade säkert kunnat hantera det bättre även om problemet hade funnits där.
(Äh, nu svamlar jag mest).
 
Jag håller med. Dock innebär det nog också att ägaren kan "maskera" (eller ta fram) stressnivåer och bristande avknapp som inte platsar i aveln.
Egentligen menar jag bara att det är viktigt att ha i åtanke, särskilt eftersom det inte alltid syns utåt i MHn etc.

Har ju själv en brukshund som ligger för högt i stress (och därför inte ska gå i avel). Har funderat en hel del vad det beror på etc. Både jag och husse ligger nog också lite väl högt i stress, hennes nära släktingar är inte likadana. En duktigare förare hade säkert kunnat hantera det bättre även om problemet hade funnits där.
(Äh, nu svamlar jag mest).
Förstår precis vad du menar :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 747
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 477
Senast: tuaphua
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp