Bukefalos 28 år!

Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Precis, kan man inte leda i grimma så bör man inte försöka sig på att leda i träns heller. Håller helt med dig.

Fast jag tycker man kan vända på steken och säga att kan man inte leda hästen i en grimma, då ska man heller inte leda den i ett träns.

Det handlar inte om att man inte kan, utan om att ta ansvar, lägga ner lite tid, och träna/förbereda hästen så att man inte behöver .

Har man en god hantering i grunden så kan man leda hästen i träns/bett i dom allra flesta situationer och miljöer, men det kommer alltid att finnas situationer där man väljer att inte göra det.

Ett träns bett skadar inte hästen så länge man har kunskap om hur det ska användas. Att använda det för kontroll (genom smärta), ger bara en falsk illusion om detsamma, och leder till att hästen kommer att uppfatta det så också. Inte vad jag vill ha ut av min hästhantering/träning i alla fall.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Men däremot är det helt OK att mha t.ex. repgrimma kontrollera (genom smärta) sin häst?

Anser du att ett bett i en hästmun per automatik innebär smärta?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

När man läser denna tråd så slås man av hur enormt mycket okunskap många av er har.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Tänk då så jättejättebra det vore om du kunde bidra med din visdom till "oss okunniga". Vad är det "vi" inte kan tycker du?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Anser du att ett bett i en hästmun per automatik innebär smärta?

Tycker du att det var det jag skrev här (se nedan citat från mig själv)?

Har man en god hantering i grunden så kan man leda hästen i träns/bett i dom allra flesta situationer och miljöer, men det kommer alltid att finnas situationer där man väljer att inte göra det.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Halvt kl

Konstigt att det inte kryllar av olyckor med lösa hingstar på landets alla travbanor då, med tanke på hur många lopp som körs varje dag, hur många hästar som startar en vanlig tävlingsdag, hur många av dem som faktiskt är hingstar och hur ytterst, ytterst få som lastas av och på i träns.

Vet ej om detta varit uppe förut, hann inte läsa alla inlägg.

Skillanden vid exempelvis travtävling mot en ridtävling är att på travet har man oftast en uppställningsplats att vara på.
Kanske till och med en box.
På en vanlig 1-dagars ridtävling huserar man i transporten eller strax utanför denna vid av och på montering av utrustning.

Med tanke på det är jag väldigt glad att denna regeln finns.
Även om min häst är den lugnaste som finns när hon kommer ur transporten på en tävlingsplats så finns det andra som kanske inte är det.
Skulle en häst komma i full kareta förbi henne när hon står där så skulle hon säkerligen bli uppspelt.

Och säg vad ni vill, men en häst i träns är lättare att håll i jämfört med en i grimma!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Tycker du att det var det jag skrev här (se nedan citat från mig själv)?

Jag undrade över din åsikt om bett utifrån vad du överhuvudtaget skriver om bett och dess användning. Jag får intrycket att du tycker väldigt illa om att använda bett alls. Men möjligen missuppfattar jag.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Vet ej om detta varit uppe förut, hann inte läsa alla inlägg.

Joo det har det nog, denna tråd har dansat många varv kring samma gran nu känns det som

kl
Vill man delta på tävlingar där Svenska ridsportförbundets tävlingsreglemente gäller, ja då får man följa reglementet. Vill man åka till en annan anläggning som har tränskrav eller för den delen hjälmkrav ja då följer man denna anläggnings regler. Precis som när man besöker en bekant tar man av sig skorna i fastun även om man hemma kanske springer in med stövlar på :laugh:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Joo det har det nog, denna tråd har dansat många varv kring samma gran nu känns det som

kl
Vill man delta på tävlingar där Svenska ridsportförbundets tävlingsreglemente gäller, ja då får man följa reglementet. Vill man åka till en annan anläggning som har tränskrav eller för den delen hjälmkrav ja då följer man denna anläggnings regler. Precis som när man besöker en bekant tar man av sig skorna i fastun även om man hemma kanske springer in med stövlar på :laugh:

:bow:
Klokt!

Förstår egentligen inte hur det kan bli en sådan diskusion om en sak som regleras via ett reglemente (ridsport).
Gillar man det inte får man väl byta gren.
Och sen att sitta och idiotförklara de vars hästar inte kommer och ställer sig i givakt bredvid dem när deras namn ropas - idiotiskt!

Blir lite rädd för de som hävdar att en häst ska kunna ledas i ett osynligt grimskaft eller min häst är så väluppfostrad att den aldrig skulle vifta på ett öra om det blir tumult.
Med denna inställning känns det som man tappat all respekt för djuren vi håller på med.
Det är ändå rejäla doningar med djupt rotade instinkter som skulle kunna döda oss om det vill sig riktigt illa.

Obs! Ett förtydligande. En häst skall enligt mig vara mycket väluppfostrad! Så inte någon får för sig något annat.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Fast jag tror du har missförstått, det handlar inte om hur uppfostrad hästen är, för hästar är i olika stadier, från mycket unga och oerfarna...till mycket gamla med stor erfarenhet....utan det handlar om att ansvaret ligger på hästägaren/tränare att inse vad man kan utsätta hästen för utan att behöva ta till "skarpa" verktyg för att kunna genomföra det.

Att sätta på den tränsbett i det läget är helt enkelt inte schysst mot hästen.

För övrigt håller jag med, regler är regler och måste följas. Men man måste inte tycka att dom är OK för det.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nopp har inte missuppfattat ett dyft.

Men jag är den första att erkänna att jag inte läst varje inlägg helt och hållet utan bara de 4-5 första sidorna.

Huruvida det är oansvarligt att ha ett bett i munnen på en häst eller inte är jag inte intresserad av att diskutera.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Och säg vad ni vill, men en häst i träns är lättare att håll i jämfört med en i grimma!

Det tror jag iofs är helt beroende på häste, dess träning/uppfostran, vem som håller i snöret etc. Det behövs som sagt ett betydligt mindre och svagare ryck från hästens huvud för att de snygga men ack så tunna sidostyckena skall ge vika än vad det krävs för att en kraftig grimma skall gå av. Man tappar antagligen hästen innan grimman går sönder, men så behöver inte vara fallet med träns. (har letat arabkorsning i centrala Kalmar på grund av att ryttaren tyckte det var en bra idé att leda runt i träns).

Huruvida det är lättare att kontrollera en ledd häst med träns eller grimma låter jag vara osagt då jag alltid lett i grimma på tävlingsplats. Men jag köper absolut syftet med att slippa byta mellan träns och grimma utanför transporten.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag undrade över din åsikt om bett utifrån vad du överhuvudtaget skriver om bett och dess användning. Jag får intrycket att du tycker väldigt illa om att använda bett alls. Men möjligen missuppfattar jag.

Jaa det har du missuppfattat, jag rider och tränar nämligen själv med bett till och från.

Men jag har största respekt för bettets verkan och vill ge hästen bästa möjliga erfarenhet av det i alla situationer och anser att det används på ett väldigt oförsiktigt sätt när det, som det beskrivs här, används för att kontrollera osäkra/rädda/ouppfostrade hästar med.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Men den stora säkerhetsrisken i att lasta ur en häst i grimma på tävlingsplats är väl inte själva urlastningen? Utan att hästen ju något läge måste få på sig ett träns såvida man inte tänker tävla i grimma. Har man inte tränsat innan man lastar ur, så uppkommer således ett moment på tävlingsplatsen när hästen står helt lös utan huvudlag, och det är väl en väldig säkerhetsrisk? Räcker ju att kastar upp huvudet och kliver åt sidan, så har man en lös häst utan huvudlag på tävlingsplatsen (eller i bästa fall med en grimma runt halsen), och det är ju inte så bra. Så det är väl bytet mellan grimma och träns som är det riskfyllda momentet, och därför vill man helst göra det innan hästen lastas ur?

Preciiiiiiis!!! :bow::bow:

Även om många har hästarna helt lösa när de tränsar hemma så är väl detta inget att rekommendera på en parkering med några hundra andra ekipage. Rätt som det är travar det förbi någon som är sen till framhoppningen, kommer en häst dragandes på en oerfaren matte/förälder eller en lös häst i galopp som 'tappat' sin ryttare. vill inte jag stå med grimman runt halsen och tränset i handen, för alla mina hästar är i alla fall både flockdjur och flyktdjur så jag garanterar inte att de står kvar i alla tänkbara situationer utan att man håller i.

Sen undrar jag lite nyfiket hur man miljötränar tävlingssituationen utan att vara på något arrangemang av lite större slag? Eller det är kanske bara jag som inte har 100 vänner som kan komma och ställa upp som statister med hästar och släp, hyra en för hästen okänd anläggning med speaker och högtalare osv? Självklart kommer det alltid finnas orutinerade både hästar och människor på en tävlingsplats...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det tror jag iofs är helt beroende på häste, dess träning/uppfostran, vem som håller i snöret etc. Det behövs som sagt ett betydligt mindre och svagare ryck från hästens huvud för att de snygga men ack så tunna sidostyckena skall ge vika än vad det krävs för att en kraftig grimma skall gå av. Man tappar antagligen hästen innan grimman går sönder, men så behöver inte vara fallet med träns. (har letat arabkorsning i centrala Kalmar på grund av att ryttaren tyckte det var en bra idé att leda runt i träns).Huruvida det är lättare att kontrollera en ledd häst med träns eller grimma låter jag vara osagt då jag alltid lett i grimma på tävlingsplats. Men jag köper absolut syftet med att slippa byta mellan träns och grimma utanför transporten.

Hade det inte behövts om hästen gått i grimma menar du?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Preciiiiiiis!!! :bow::bow:

Även om många har hästarna helt lösa när de tränsar hemma så är väl detta inget att rekommendera på en parkering med några hundra andra ekipage. Rätt som det är travar det förbi någon som är sen till framhoppningen, kommer en häst dragandes på en oerfaren matte/förälder eller en lös häst i galopp som 'tappat' sin ryttare. vill inte jag stå med grimman runt halsen och tränset i handen, för alla mina hästar är i alla fall både flockdjur och flyktdjur så jag garanterar inte att de står kvar i alla tänkbara situationer utan att man håller i.

Sen undrar jag lite nyfiket hur man miljötränar tävlingssituationen utan att vara på något arrangemang av lite större slag? Eller det är kanske bara jag som inte har 100 vänner som kan komma och ställa upp som statister med hästar och släp, hyra en för hästen okänd anläggning med speaker och högtalare osv? Självklart kommer det alltid finnas orutinerade både hästar och människor på en tävlingsplats...

Men nu får du väl ge dig! ;)
Det får man ju förstå att det är precis så man ska göra. :D
Hästen ska vara van med olika miljöer och dessutom ska man träna i dessa miljöer men man får inte åka till dessa miljöer med en oerfaren häst som kan bli uppspelt.

Nej det bästa är helt enkelt att skaffa sig en rackare till häst som helt tappat livsgnistan så att den beteer sig som en död säl oavsett situation.
Då prisas man!
Fy för den som har en levnadsglad pålle!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hade det inte behövts om hästen gått i grimma menar du?

kanske kanske inte men eftersom hästen gjorde en knyck med huvudet och sidostycket gick av så tror jag att man haft större chans att hålla hästen i en grimma. Den slet sig alltså inte i panik utan röck till. Jag vet inte hur du är beskaffad men jag är stark nog att hålla emot tills ett smäckrare träns går av om en häst rycker till eller drar. Men det kan ju vara skillnad där.

Min poäng är att folk verkar tro att man är så himskans säker bara för att man leder hästen i träns, men jag anser att man måste kunna hantera sin häst i grimma innan man leder den i träns. Återigen...jag förstår helt tanken med att ha träns på hästen innan man lastar ur. Men att det skulle vara lättare eller säkrare att leda i träns tror jag inte är en absolut sanning utan helt individuellt. DU kanske leder DIN hät säkrare i träns men JAG kanske inte leder MIN häst säkrare i träns.

På travbanan har man förvisso box men när jag jobbade hos tränare hade jag blivit hudflängd om jag lett omkring hästen i huvudlaget. Grimma utanpå ifall man skulle leda runt med grejer på. Det ansågs säkrare med grimma än med huvudlag just eftersom huvudlaget kanske inte höll.

Tänk så olika det kan vara i världen.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp