Bukefalos 28 år!

Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Visst KAn utrustning gå sönder om det utsätts för stora påfrestningar. Men för mig finns det ingen ursäkt att ha så dåliga grejor (och speciellt inte på tävling) att de riskerar att gå sönder av normal användning.

Har tränaren så murkna huvudlag att de går sönder så hade jag inte litat på sele eller grimma heller.:p
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Visst KAn utrustning gå sönder om det utsätts för stora påfrestningar. Men för mig finns det ingen ursäkt att ha så dåliga grejor (och speciellt inte på tävling) att de riskerar att gå sönder av normal användning.

Har tränaren så murkna huvudlag att de går sönder så hade jag inte litat på sele eller grimma heller.:p

Alltid uppfriskande med lite raljerande på morgonkvisten:grin:

Men jag talar inte om murkna grejor. Jag talar om "snygga" dyra träns med tunna fina remmar. Inget rejält westernhuvudlag i harnessläder. Ej heller talar jag om "normal" användning" utan det som träns uppenbarligen skall motverka, att hästen drar, då har jag sett dessa dyra finremmade ridträns gå i bitar. Poängen (igen....) var att när jag jobbade i travet så ledde man helt enkelt inte träns för det ansågs säkrare med grimma. I ridsporten anses det säkrare med träns. Tänk att världen är olika? Vem har rätt och vem har fel?

Min slutsats är att det beror helt av hästhanterarens vana/erfarenhet/rutin tillsammans med hästens träning/vana/rutin/uppfostran. Det är inte per automatik säkrare att leda i träns än i grimma eller för den delen tvärtom. I min värld skall man kunna hantera sin häst i både träns och grimma innan man överhuvudtaget funderar på att åka till en tävlingsplats. Men det är jag det.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

kanske kanske inte men eftersom hästen gjorde en knyck med huvudet och sidostycket gick av så tror jag att man haft större chans att hålla hästen i en grimma. Den slet sig alltså inte i panik utan röck till. Jag vet inte hur du är beskaffad men jag är stark nog att hålla emot tills ett smäckrare träns går av om en häst rycker till eller drar. Men det kan ju vara skillnad där.

Min poäng är att folk verkar tro att man är så himskans säker bara för att man leder hästen i träns, men jag anser att man måste kunna hantera sin häst i grimma innan man leder den i träns. Återigen...jag förstår helt tanken med att ha träns på hästen innan man lastar ur. Men att det skulle vara lättare eller säkrare att leda i träns tror jag inte är en absolut sanning utan helt individuellt. DU kanske leder DIN hät säkrare i träns men JAG kanske inte leder MIN häst säkrare i träns.

På travbanan har man förvisso box men när jag jobbade hos tränare hade jag blivit hudflängd om jag lett omkring hästen i huvudlaget. Grimma utanpå ifall man skulle leda runt med grejer på. Det ansågs säkrare med grimma än med huvudlag just eftersom huvudlaget kanske inte höll.

Tänk så olika det kan vara i världen.
Det finns många hingstar inom travet o de har dessutom kedjegrimskaft- av en anledning.

travhästar har ofta skarpare bett än tränsbett o leds inte i dessa utan körs.... från stallet.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag har aldrig sett huvudlag gått sönder om klanten i andra änden av tygeln inte har varit oaktsam så hästen har klivit på tygeln.

Däremot har hästar ngn gång kommit lösa när längden på tygeln inte har räckt eller om ryttaren har ramlat av.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Har heller inte varit med om att remtyg gått sönder vid ryck/knyckar.

Dock har jag varit klanten i andra änden på snöret som lyckats få hästen att trampa på tygel och lyckats trampa av den samma.
Jag är jätte glad att lädret gett vika i dessa situationer.
Kan bli riktigt otäcka påföljder med en häst som trampar på grimskaftet och grimman inte ger vika utan trycker sönder skallen på hästen.

Läder av god kvalitet borde rimligen hålla för ett visst mått av ryck.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hästar är olika. De flesta blir uppspelta vid ny plats o har man en liten isis är dt väl inte hela världen, men om en stor hingst kommer lös- ja då kan det bli rabalder.QUOTE]

Min hingst är mycket lugnare i grimma, liksom vardagen. Kan gå förbi ston i hage och på ridbanan utan probem alla lägen, men har ja träns och han skulle få för sig en dag att stegra, tappar man tyglarna väldigt enkelt...
Och med grimskaft har jag längre, men skullei och för sig inte komma ut på tävling med en galen hingst.. Utan jag tävlar om han är i lugnet minst 1 månad före... Är han uppspelt under en månad så åker jag lite på träningar runt omkring, då ser ja hur han är efter resan!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är väl inte raljerande att ha lämplig utrustning?
I mina ögon snarare säkerhetstänk och intelligens.

Jag har också jobbat inom travet. Handhaft flertalet hingstar dessutom. Anledningen till att man kunde leda vissa i grimma var att man hade gästbox.
De hingstar som behövde satte vi kedja på när vi skulle leda dem.

Huvudlagen var av god kvalitet så OM jag hade sett det nödvändigt hade jag kunnat leda i dessa också.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det finns många hingstar inom travet o de har dessutom kedjegrimskaft- av en anledning.

travhästar har ofta skarpare bett än tränsbett o leds inte i dessa utan körs.... från stallet.

Mina hästar har alltid gått med tvådelat tränsbett med fasta ringar.

Allmänt så verkar min poäng inte gå fram jag måste vara otroligt otydlig idag. Jag har sett huvudlag gå söner, aldrig ett travhuvudlag iofs. Jag har fått lära mig att leda både hingstar, valackar och ston i grimma. Men jag förstår helt poängen med träns på tävlingsplats. Jag föredrar grimma, men kan föralldel ha ett träns på om så krävs. Jag, med den vana jag har tycker att jag har bättre styrsel i grimma, därav mitt uttalande om att det inte är en absolut sanning att träns ALLTID är bättre utan det beror på häst/människa/omständigheter etc.

I mitt fall har jag jobbat i travsporten i 15 år och har ingen större erfarenhet av ridtävlingar.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är väl inte raljerande att ha lämplig utrustning?
I mina ögon snarare säkerhetstänk och intelligens.

Jag har också jobbat inom travet. Handhaft flertalet hingstar dessutom. Anledningen till att man kunde leda vissa i grimma var att man hade gästbox.
De hingstar som behövde satte vi kedja på när vi skulle leda dem.

Huvudlagen var av god kvalitet så OM jag hade sett det nödvändigt hade jag kunnat leda i dessa också.

Som jag skrev tidigare så handlade de fall jag sätt om ridträns och jag har ingen aning om hur dessa personers utrustning ser ut. Har inte sett ett travhuvudlag gått sönder men JAG föredrar att leda i grimma för det känns säkrare för MIG. Vad är det som är så konstigt med det?

Var har du sett att tränaren jag jobbade för hade murkna grejer? Han ville inte att vi träckte hästar i i huvudlag efter duschen utan vi skulle ha grimma. På hingstar satte vi ibland kedja över nos eller under haka.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

På travbanan har man förvisso box men när jag jobbade hos tränare hade jag blivit hudflängd om jag lett omkring hästen i huvudlaget. Grimma utanpå ifall man skulle leda runt med grejer på. Det ansågs säkrare med grimma än med huvudlag just eftersom huvudlaget kanske inte höll.

Om du läser en gång till vad du skrev så förstår du kanske varför mitt svar blev som det blev?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

På travbanan har man förvisso box men när jag jobbade hos tränare hade jag blivit hudflängd om jag lett omkring hästen i huvudlaget. Grimma utanpå ifall man skulle leda runt med grejer på. Det ansågs säkrare med grimma än med huvudlag just eftersom huvudlaget kanske inte höll.

Om du läser en gång till vad du skrev så förstår du kanske varför mitt svar blev som det blev?

Ber om ursäkt för den formuleringen det fattas några meningar mellan orden huvudlag och just (cut/paste misstag). Jag försökte bara belysa en kommentar från en annan post. Ni har rätt jag har fel.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Har heller inte varit med om att remtyg gått sönder vid ryck/knyckar.

Dock har jag varit klanten i andra änden på snöret som lyckats få hästen att trampa på tygel och lyckats trampa av den samma.
Jag är jätte glad att lädret gett vika i dessa situationer.
Kan bli riktigt otäcka påföljder med en häst som trampar på grimskaftet och grimman inte ger vika utan trycker sönder skallen på hästen.

Läder av god kvalitet borde rimligen hålla för ett visst mått av ryck.

Vi har alla våra erfarenheter och skräckhistorier vilket ytterligare belyser det jag försökt säga hela tiden.

Jag förstår tanken med träns på tävlingsplats men jag köper inte att det alltid per definition är säkrare med träns än grimma när man hanterar häst från marken.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

ja om tränset är med läder så går det inte lättare sönder än en lädergrimma. Kanske om man har nylongrimma... men det går väl aldrig sönder, hur stort tryck det än blir? (okej någon gång.. men alltså aa.) :P
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*knapplån*

Jag har sett mer grimskaft som har gått sönder vid "ryck" som vissa kallar det, men aldrig sett ett träns gå sönder (kanske tyglar om som någon skrev, hästen går på dom och det är väl tur det).
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

kl

Jag förstår inte ens problemet.

Jag har aldrig sett ett träns gå sönder men undantag när hästen trampat på tyglarna. Däremot har jag sett grimskaft och grimmor trasas sönder för minsta ryck.

Om hästen är snäll att leda i grimma är den väll förmodligen snäll att leda i träns också och då är väll risken att ni rycker dem i munnen väldigt liten? Risken är väll större att ni trillar av och hästen trampar på tygeln i sådant fall? Dessutom är det ett fritt val att använda hack om man nu tränsar så det slits på tänderna.

Nu har vi en regel som säger att hästen ska visas på tävlingbanan i träns och då är det väll bara att följa den. Precis som ni följer alla andra regler.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

kl*

Allt detta om att alla hästar ska gå att hantera i grimma på tävlingsplats och om detta inte går så ska man inte tävla tycker jag är vansinne.

Vet många hästar som taggar till rejält på tävling och att leda de i annat än träns vore vansinne. Min förra häst var guda snäll jämt, brusade aldrig upp sig, följde mig lös som en hund men på tävling blev han mer stissig, helt enkelt för att han tyckte det var grymt kul. Att leda honom i annat än träns hade varit idioti, bättre att ta det säkra före det osäkra.

Så att döma ner personer för att deras hästar behöver träns på tävlingsplats tycker jag är löjligt. Tror att om det skulle vara valfritt (grimma eller träns) så skulle det nog ärligt talat hända mer olyckor. Det är ju otroligt individuellt hur ens häst beter sig hemma/borta osv!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Fast nu är ju inte detta det egentliga syftet med regeln, vilket också påtalats i tråden.

Nej, inte om regeln handlar om själva bytet från grimma till träns, men dels går ju åsikterna isär där, dels handlar diskussionen om att många väljer att leda hästen i träns i situationer där hästen är orolig/stressad/triggad även utanför tävlingsplatsen, och det är det jag syftar på.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hästar är individer.Vissa kan man med lättehet leda och kontrollera i grimma. Andra kan behöva huvudlag.
Och nej, en avelshingst med siktet inställt på märrarna kan du inte "träna" i den bemärkelsen.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Delvis håller jag med dig. Men världen är inte svartvit. Det går inte att träna sig till ett förutsett beteende i alla situationer. En tävlingsplats är dessutom så speciell att det är mycket svårt att träna för den. Att hästen beter sig väl och kan ledas i valfritt grimma/träns hemma eller på träning, utan att hetsa upp sig. Ja, det betyder inte att samma häst inte kan uppvisa ett helt annat beteende på tävlingsplatsen.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hästar är individer.Vissa kan man med lättehet leda och kontrollera i grimma. Andra kan behöva huvudlag.
Och nej, en avelshingst med siktet inställt på märrarna kan du inte "träna" i den bemärkelsen.


Varför inte det?

Jag har än så länge bara erfarenhet av hingstar som inte har betäckt, men där har det varit mkt lätt att avbryta sådana beteenden. Oftast behöver jag bara harkla mig, eller peta lite.

Blir det verkligen en sån helomvändning bara för att den har betäckt?
Jag vet ju att det blir så med en del, att de blir halvt galna, men inte tusan kan alla bli så?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 113
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp