Utan ridhus

Jag har aldrig haft tillgång till ridhus.
Som jag bor nu, har jag en bra ridbana men när det blir tjäle så fungerar den inte längre (blir alldeles för hård).
Så den delen av året rider jag ut i stället.
Men vaddå "skritta ut"?
Man rider väl i alla gångarter även på uteritt?
Jag brukar träna övergångar, galoppfattningar ur skritt och ryggning, skänkelvikningar, öppna, sluta, galoppombyten ute längs vägarna. Lite lagom med tempoväxlingar brukar också fungera utmärkt.
Ja i perioder med halka tycker jag det blir mest skritt. Eller att det är riktigt hårt i marken men ingen snö.
 
Har haft häst(ar) i samma stall i snart 20 år, utan ridhus. Och jag tycker det är ytterst sällan som det inte går att rida/träna på grund av underlag och/eller väder. Vi har belyst paddock och belyst ovalbana (tävlingsbana för islandshästar) på gården, och så en travträningsbana (också belyst) på gården bredvid, där man kan köpa ridkort för en hyfsad peng. Och utöver det grusvägar och skogsstigar i naturen. Paddocken blir hemsk när det först varit kladdigt och sedan fryser - hård och ojämn, så då undviker jag den. Ovalbanan är ju som en grusväg och håller sig i ungefär samma skick oavsett väder och temperatur, så där tycker jag att det alltid funkar att rida, och där kan man alltid TRÄNA, dvs rida i alla gångarter och kräva något av hästen. Travträningsbanan (ca 1 km, ganska kuperad) hålls harvad, saltad och MJUK året runt, så där funkar det alltid med koniditionsträning. Kan bli lite djupt och tungt underlag när det är blött väder, men är mestadels superbra. Och grusvägarna runtomkring är ju som de är - mjukare ibland och hårdare ibland men alltid ridbara, tycker jag. Är det halt sätter vi i fyra brodd per hov och rider på i stort sett som vanligt. Med senskydd och boots kan jag nog faktiskt till och med tänka mig att rida flygande pass på is (med fyra brodd/hov då förstås)!
 
Jag har faktiskt precis flyttat hästen till ett stall utan ridhus. Det innebär första gången utan ridhus på ca 8 år. Så det återstår att se hur det fungerar. Vi ville verkligen flytta och hittade inget som uppfyllde övriga krav (lång utevistelse, okej storlek på hagarna, tempererat vatten, fri tillgång/så gott som fri tillgång, okej ridvägar) som också hade ridhus. Så vi fick välja bort något och då blev det ridhuset. Det kändes som en omöjlighet att få okej hagar i okej storlek med lång utevistelse kombinerad med ridhus. Så då prioriterades att hästen får vara mer häst.

För att underlätta övergången finns i stallet:
- Vinderunderhållen ridbana (ridbar näst intill hela året)
- Fina grus och skogsvägar samt banvallen med belysning och som saltas tillsammans med gångbanan
- Skrittavstånd till 2 ridhus 10-20 min
- Ännu fler ridhus inom rimligt avstånd med transport 5-15 min


Meeen det återstår att se om jag överlever eller inte, och om jag kan hålla igång som jag önskar. Jag har iofs heller inga problem med att vila 2-3 veckor och skrittarbeta en månad när det är som värst. Ser bara det som bra för hästen :)
 
Sen beror det väl lite på hur man är som person.
Även när jag stått uppstallad med ridhus har jag inte ridit där mer än max 2 dagar per vecka. Jag dör tråkdöden av att vara instängd mellan fyra väggar.
Har inga problem att hålla igång hästarna och tävla fullt fram till vilan, inte heller att dra igång efteråt.
Jag anser att man får friska och sunda hästar av att rida mycket ute och variera underlag och tempo.
 
Jag står i stall med finfint ridhus tio meter från boxen.
Och ridhuset kostar bara ett par hundra i månaden - jag har det riktigt bra på det viset.
Ridhus skulle inte vara värt 2500/mån för mig, jag har varken den budgeten eller den ambitionsnivån - men däremot är jag rätt bekväm av mig, och jag vet med mig att jag i praktiken inte skulle spendera särskilt mycket tid på ridbanan i mörker (förvisso upplyst) och blåst och regn under de kalla månaderna.

Ifråga om uteritter så är jag inne på @kryddelydds linje, att ofta vara så aktiv som möjligt även i skogen. Fast ibland vill jag tvärtom bara kravlöst åka häst och låta honom slippa en massa måsten. Det avgörs av dagsform och humör, hos oss båda.
 
En bra vinter med ordentligt med snö går det alldeles utmärkt. Sådana vintrar har jag i princip bara åkt in till ridhus när jag ska hoppa. Men som de senaste vintrarna har varit är jag väldigt glad över att ha ridhus på gården.
 
Jag har aldrig haft tillgång till ridhus. Under 1,5 år hade jag tillgång till ridbana och kan sakna det ibland men ridhus känner jag egentligen inget behov av alls.
Jag tränar allt ute på grusvägar, på gårdsplanen eller åkrarna hela hösten och vintern. Precis som övriga året alltså. Jag rider väldigt sällan ut och inte tränar samtidigt. Jag är en träningsmänniska så såsridning blir det inte ofta utan det finns en plan och ett mål med ridpassen.
Jobbar också kontorstider och rider alltid efter ungarna lagt sig så det blir oftast ridning mellan kl 20-21 på kvällarna. Reflexer och bra pannlampa så funkar det faktiskt bra.
 
Och det här med mörker, kallt, skitväder, is, snöslask osv så väger min fantastiska häst upp det där och gör det värt att rida 30-40 min effektiva ridpass några dagar i veckan, lätt :love: Även fast det ibland bär emot att gå ut och sadla i äckligt väder så är det så värt det när jag väl kommer upp i sadeln.
 
Nu bor jag dock i Norrland men vi har ca 5 km till ridhus och har manegekort, drar hästarna dit max 2 gånger i veckan. Får vi en bra och lagom kall vinter med ordentligt med snö så går våran ridbana att hållas plogad och ute blir det fantastiska vintervägar att konditionsträna på. Jag hoppas vi får en sån vinter i år.

Värsta perioden är väl nu snart när det börjar frysa på och är stenhårt överallt... och mörkt, blir bättre när snön kommer. Under dessa veckor blir det mycket skrittjobb, och en liten lugnare period för hästarna.
 
Med tanke på hur pass låga krav du har på att rida hårdare så skulle jag klara mig bra utan ridhus. Men självklart beror det även på ridbanans underlag. Stallet jag står i nu har toppunderlag, så länge det är snöfritt är det mjukt, och när snön kommer blir det inte isigt utan går bra att rida på ändå.
I ett annat stall hade de bara någon form av fint grus som plogades, där blev det isbana direkt som var kvar långt in på våren :down:

Jag har alltid haft mina ponnyer (eller minst en av dem iallafall) i tävlingskondition utan ridhus. Det är först nu när jag börjat tävla mer regelbundet i hoppning, och vill träna därefter, som jag börjar känna ett behov av att kunna rida i ridhus iallafall någon-några dagar i veckan utöver hoppträningen varannan vecka.
 
När jag fortfarande hade häst så bodde jag lite längre norrut än Stockholm..men jag hade inga problem att hålla igång vintertid, har testat att ha 15 min skrittur till ridhuset, 25 min till ridhus med bil och att ha ett uppvärmt ridhus i ena änden på stallgången. Det sista var absolut lättsammast :up: men skulle jag inte ha det alternativet så har jag hellre riktigt bra ridvägar hemma (nyplogade vintervägar med fullmåne som lyser upp och det är så kallt att snön knarrar :love:) och får köra till ridhuset för att det är sjukt tråkigt att behöva knöla på sig en massa vinterkläder för att skritta till ridhuset och när man kommer fram ska allt av och sen ska allt upprepas på vägen hem :yuck:

Jag upplevde att oktober-november var dom jobbigaste månaderna att ha häst, bara det frös till och det kom lite snö (början av dec där jag är uppväxt) så var det inga problem att rida som vanligt igen :up: Har suttit och trimmat på ridbanan i minus 15-20 utan problem och även kört till ridhus i samma väder :up: Hur f*n mina föräldrar kunde tycka det var en bra ide att släppa iväg en 18-åring själv med släp mitt i vintern är en annan fråga...det var inte bara en gång heller utan snarare en gång/veckan O_o:nailbiting:
 
För mig hade det inte varit värt att betala så mycket extra för ridhus. Vi har en bra och väldränerad ridbana som i regel är ridbar året runt, men jag skulle väl kanske inte hoppa eller köra värsta galoppjobbet när det är fruset eftersom det såklart blir lite stumt. Jag har aldrig haft ridhus där jag haft mina hästar och det är väldigt få dagar på året som jag hade velat ha det. Jag vill hålla igång hästarna men låter dem stå när vädret är skit. När man väl kommit ut brukar det vara rätt härligt att träna ute även om det regnar och blåser lite tycker jag :)
 
Åh stackars dig :(. Jag har samma grej och usch smärtan från det är så himla begränsande, har suttit och grinat på hästryggen många gånger pga den. Har dock i alla år tänkt att jag kanske skulle kunna hitta någon lösning, men har väl gått bet hittills :(. Tänkte bara fråga dock, hur håller du igång så länge som möjligt? Har du testat vantar med el i och sådant?
Jag köpte ett par rejäla el-uppvärmda handskar. Hade haft möjlighet och prova på ridskolan, funkar suveränt, enda nackdelen är att de var dyra i inköp, men värd varenda krona. Så nu har jag händerna fixade under vintrarna, nu återstår bara att hitta en bra lösning till fötterna.
Oftast rider jag mig varm.
Värsta är när man tappar känseln i fingrarna och inte kan hålla tyglarna som vanligt...
Byter alltid till plaststigbyglar på vintern, letar ett alternativ till mina ledade stigbyglar i plast men det går sådär.
 
Jag köpte ett par rejäla el-uppvärmda handskar. Hade haft möjlighet och prova på ridskolan, funkar suveränt, enda nackdelen är att de var dyra i inköp, men värd varenda krona. Så nu har jag händerna fixade under vintrarna, nu återstår bara att hitta en bra lösning till fötterna.
Oftast rider jag mig varm.
Värsta är när man tappar känseln i fingrarna och inte kan hålla tyglarna som vanligt...
Byter alltid till plaststigbyglar på vintern, letar ett alternativ till mina ledade stigbyglar i plast men det går sådär.


Värmesulor som du laddar under natten.
 
Jag köpte ett par rejäla el-uppvärmda handskar. Hade haft möjlighet och prova på ridskolan, funkar suveränt, enda nackdelen är att de var dyra i inköp, men värd varenda krona. Så nu har jag händerna fixade under vintrarna, nu återstår bara att hitta en bra lösning till fötterna.
Oftast rider jag mig varm.
Värsta är när man tappar känseln i fingrarna och inte kan hålla tyglarna som vanligt...
Byter alltid till plaststigbyglar på vintern, letar ett alternativ till mina ledade stigbyglar i plast men det går sådär.
Eluppvärmda handskar? Har jag aldrig hört talas om.. finns det fler klädesplagg som är Eluppvärmda?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 704
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 577
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 743
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp