Utan ridhus

Alltså allt går ju om man vill ...
när jag tävlade intensivt under många år under 90-talet, hade jag inget ridhus annat än närmsta 20 min med trailer bort. Det gick bra att hålla igång hästen tävlingsmässigt ändå den mörka kalla med upplägget att vi hade fält vi fick rida på , och att jag trailade till ridhuset ett par dagar i veckan ovanpå det inkl träning för tränare inomhus . Det var i regel snö på vintrarna en större del av tiden.

Jag minns inte att man funderade så mycket på vädret öht . Det var lämpliga kläder på bara, pannlampa, reflexer och sen var man överlycklig och så tacksam när det kom snö och var fullmåne typ :D

Numera står jag sen många år med ridhus på gården och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till att inte ha det.
Men som sagt - klart det går om man vill ! Till syvende och sist handlar det ju om personliga prioriteringar och vad som är mest värt utifrån en själv ! Tid, pengar, typ av träning, vad som funkar gällande motivation osv osv ! I valet ridhus/inte ridhus tror jag just att identifiera sig själv ärligt är nyckeln .

Dvs i stil med : om det regnar småspik med blåst och underkylt regn och snö uteblir med undantag för flopp och slask halva/hela vintern, orkar man då som person tex hålla motivation uppe, har tid att som lösning traila flera ggr/vecka till ridhus, om man som ryttare oavsett vädrets nycker vill träna och tävla osv . Man måste helt enkelt rannsaka sig själv .

Jag kan ärligt säga att jag prioriterar bekvämlighet massor eftersom det håller mig jättemotiverad i ridningen och alla träningsmöjligheter det innebär med ridhus hemma samtidigt som det spar tid . Har mycket annat som jag prioriterar högt också så att slippa lägga många timmar/få sena kvällar över lag osv pga enbart ridningen är något som väger väldigt mycket för mig . När jag inte hade ridhus hade jag andra prioriteringar och då funkade det .
 
Senast ändrad:
Finns tröjor, långkalsonger, sockor och sulor som är eluppvärmda. Förutom handskar då.

Jag har sulor. Fantastiska! Ska skaffa handskar.
 
Jag funderar kring stallplats. Ni som inte har tillgång till ridhus - tycker ni att ni kan rida ordentligt under vintermånaderna? Eller ser ni det som att ett antal månader försvinner?

Min erfarenhet från när jag hade häst är ett antal år sedan. Och jag minns det som att ridbanan blev hård och frusen och inte så rolig att använda. När man red ut var det hårt i marken.

Jag är inte intresserad av att hoppa alls eller träna hårt varje dag. Men en eller ett par gånger i veckan vill jag göra något mer än bara skritta ut. Så jag funderar om det är värt att betala mer för anläggning med ridhus eller om man klarar sig med ridbana? Att köra till ridhuset någon gång i veckan är inte aktuellt utan då blir det att stalla upp på dyrare anläggning.

Jag bor i sthlm då jag kan tänka mig att marken skiljer sig åt. Beror det också på underlaget på ridbanan?
Kan tillägga att jag också jobbar kontorstider vilket innebär att det är mörkt och kväll på vardagarna då jag kommer upp.

Jag har kunnat träna fullt ut utan ridhus. Ridhus byggde vi i vintras , men innan det var vi alltid ute. Jag har ridit in hästar, tränat för tävling, och gjort allt jag gör en sommardag. Snön är perfekt att använda för konditions/styrke träning. Vill man "trimma" på banan går det också , bara att ploga upp paddocken. Jag rider i alla gångarter. Har man inget lyse så vänjer sig ögonen ;) eller så kan man köpa en pannlampa
 
Jag funderar kring stallplats. Ni som inte har tillgång till ridhus - tycker ni att ni kan rida ordentligt under vintermånaderna? Eller ser ni det som att ett antal månader försvinner?

Min erfarenhet från när jag hade häst är ett antal år sedan. Och jag minns det som att ridbanan blev hård och frusen och inte så rolig att använda. När man red ut var det hårt i marken.

Jag är inte intresserad av att hoppa alls eller träna hårt varje dag. Men en eller ett par gånger i veckan vill jag göra något mer än bara skritta ut. Så jag funderar om det är värt att betala mer för anläggning med ridhus eller om man klarar sig med ridbana? Att köra till ridhuset någon gång i veckan är inte aktuellt utan då blir det att stalla upp på dyrare anläggning.

Jag bor i sthlm då jag kan tänka mig att marken skiljer sig åt. Beror det också på underlaget på ridbanan?
Kan tillägga att jag också jobbar kontorstider vilket innebär att det är mörkt och kväll på vardagarna då jag kommer upp.
För att hålla igång både sig själv och hästen är ridhus ruskigt bra! Jag vill ha ridhus! Och när jag varit installad så har det varit på stall med ridhus. Det har varit ett krav! Nu har jag hästarna hemma, utan varken ridbana eller ridhus. Och nej, det blir ingen kontinuerlig träning under vinterhalvåret. Inte under någon del av året faktiskt just för att jag inte ens har en ridbana. Men jag tycker ändå det är värt att få ha dem hemma. Och rider gör jag när jag vill och kan, men så har jag inga höga ambitioner med tävling och träning och känner mig inte tvingad att hålla hästarna igång.
 
Jag har haft häst i sthlm i 14 år, 12 utan ridhus och jag har inte saknat det mer än nån period när det varit isigt värre.

Utan ridhus få man ofta bättre hagar, trevligare stall och längre utevistelse.
Då är det inte kaos om hästne inte rids en dag, den motioneras ändå. Stallar man upp vid ridhus och sämre hagar krävs det mer motion. Att tänka på är att de flesta ridhus delas av en 30 pers iaf som ska ha sina träningar, det är ofta ridhusen är bokade.
 
Nu bor jag också längre norr över än Sthlm, men jag har stått här både med och utan ridhus. Kvalitén på ridningen blev enormt mycket bättre när ridhuset byggdes. Dår rider jag ändå max 4 pass i veckan där och rider ut resten. När snön ligger och vägarna är bra passar jag på att rida ut ännu mer. Dessvärre har de senaste vintrarna mest varit is och då har jag än mer älskat ridhuset.

Så det handlar om ambitionsnivå tror jag. Jag älskar vinterträningen och hur en går ut på tävling till våren starkare och bättre.
 
Jag tycker det varit kallt och jävligt. Kalla tår, kalla fingrar och snöstyltor... vi ställde av när det var som värst och red på sommaren istället.
Skulle jag ha häst igen vill jag ha bra tillgång till ridhus för att kunna välja.
 
Intressant med så många aspekter.
Jag ska fundera några vändor till. Men jag har insett att man inte kan få allt. Dvs om jag får ridhus har anläggningarna små hagar och lite utevistelse. Och lång utevistelse och stora hagar är viktigt för mig.
 
Jag bor i södra Sverige, där vintrarna är hyfsat milda och där man faktiskt klarar sig ganska okej på en bra ridbana/paddock. Just nu står jag uppstallad i ett stall utan ridbana överhuvudtaget, det är ridavstånd till paddock/ridhus som funkar helt okej om man rider på dagtid. Däremot är det bokade träningar i ridhuset x antal kvällar/vecka, ibland även helger (men då oftast antingen tidiga mornar eller kvällar). Vägen till ridhuset skulle jag heller inte våga rida i mörker (inte för mörkret i sig, men för att stigen är fruktansvärt smal och snårig och går uppe på en "bank" och det räcker med ett par snedsteg så ramlar man ner). I paddocken rider då dels de som ska vara med på träningen fram, och dels de som står på anläggningen, så det ska till rätt mycket för att man ska kunna tränga sig in där också.

Jag har hittills kunnat rida på dagtid, men jag har haft allvarliga funderingar på hur jag ska lösa om det om jag får ett jobb med kontorstider. Och jag har kommit fram till att det inte skulle gå. Vi har tjatat på stallägaren om att denne skulle bygga paddock, mot en ordentlig hyreshöjning givetvis, men nu har det blivit slutgiltigt besked på att hen inte vill. Min häst är oberäknerlig i trafiken redan i dagsljus, de andra i stallet har helt andra ambitioner med sin ridning (rider mycket mer sporadiskt), förutom en hästägare som rider vid typ tre, så det funkar inte att ta sällskap med någon annan heller. Att rida i mörker, i trafik, är rena självmordsuppdraget som läget ser ut nu. Ridhus kan jag känna inte är ett krav, men att jobba kontorstider med just min häst kräver faktiskt en paddock med lyse. Jag är ju inte hjälpt av att ta transport till ridhuset heller eftersom där är upptaget hela kvällarna.

Har som mål att rida ungefär tre pass i paddock/vecka, en promenad, en vilodag och två dagar ut i naturen.
 
Jag har precis flyttat till anläggning med ridhus. De första två åren med min häst hade jag bara skogsstigar att rida på och det gick ju, sedan flyttade vi till ett ställe med ridbana och då tänkte jag "Hur tusan har jag klarat mig utan ridbana i två år?". Nu tänker jag precis likadant "Hur tusan har jag klarat mig utan ridhus i tre år?". För mig handlar svaret om min ambitionsnivå som har höjts i och med mina flyttar. Första åren var jag nöjd med att bara rida i skogen, nu vill jag träna och ha möjlighet att hålla igång hela året och jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till att enbart ha ridbana. Det går helt enkelt inte att hålla igång tillräckligt för min del. Vår bana saltades och sköttes så att den skulle vara ridbar året runt men ibland gick det ju bara att skritta t.ex. Jag tycker att jag fick anpassa mig alldeles för mycket efter underlaget. Det ska bli så skönt att slippa det den här vintern!
 
Såg nu att du funderade över hagtid och hagar också så jag vill tillägga att det inte är några små hagar på anläggningen jag står nu så möjlighet till BRA utevistelse är god vilket för mig är superviktigt. När det gäller hagtiden har jag tänkt såhär; Förut gick min häst ute 7-19 (nu ca8-15), de stod alltid still och åt hö till typ 9, samma sak på e.m. då stod de också stilla och åt länge. Skillnaden nu är att hon äter frukost 7-8 inne och sedan går ut och förhoppningsvis rör på sig istället för att stå till och på e.m. äter hon hö i sin box istället för att stå ute och göra detsamma. Lunchen tog jag inte med i beräkningen då den är samma på båda ställena. Men det viktigaste är ju att hästen trivs!
 
Sen beror det på hur känslig man är själv. För mig är det inga problem att rida i -10 utomhus.
Andra lider satan och då är ridhus bättre.

Och ridmöjligheter utan ridhus skiljer sig väldigt mellan olika ställen. Där jag stod längst fanns det alltid ställen att både trava och galoppa på hela vintern oavsett väder, på andra ställen fryser ridbanan och man är hänvisad till isiga och stenhårda grusvägar.
 
Jag står för första gången på många år uppstallad, och tänkte definitivt välja ett ställe med ridhus, nu när jag kunde välja! Men det visade sig att de ställen med ridhus till 90% hade små skithagar och kort utevistelse, och de resterande hade fullt.... Så det blev inget med det.

Hästen spenderar ju ändå större delen av sin tid i hagen, så för mig är det viktigare att den biten är bra än att jag får lyxa till det i ridhuset ett par dagar i veckan. ;) Men så är jag också av den generationen som är uppvuxen när det inte fanns ridhus eller ens paddock i varenda buske. Jag är van att brodda och ge mig ut i mörker och kyla.
 
Alltså allt går ju om man vill ...
när jag tävlade intensivt under många år under 90-talet, hade jag inget ridhus annat än närmsta 20 min med trailer bort. Det gick bra att hålla igång hästen tävlingsmässigt ändå den mörka kalla med upplägget att vi hade fält vi fick rida på , och att jag trailade till ridhuset ett par dagar i veckan ovanpå det inkl träning för tränare inomhus . Det var i regel snö på vintrarna en större del av tiden.

Jag minns inte att man funderade så mycket på vädret öht . Det var lämpliga kläder på bara, pannlampa, reflexer och sen var man överlycklig och så tacksam när det kom snö och var fullmåne typ :D

Numera står jag sen många år med ridhus på gården och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till att inte ha det.
Men som sagt - klart det går om man vill ! Till syvende och sist handlar det ju om personliga prioriteringar och vad som är mest värt utifrån en själv ! Tid, pengar, typ av träning, vad som funkar gällande motivation osv osv ! I valet ridhus/inte ridhus tror jag just att identifiera sig själv ärligt är nyckeln .

Dvs i stil med : om det regnar småspik med blåst och underkylt regn och snö uteblir med undantag för flopp och slask halva/hela vintern, orkar man då som person tex hålla motivation uppe, har tid att som lösning traila flera ggr/vecka till ridhus, om man som ryttare oavsett vädrets nycker vill träna och tävla osv . Man måste helt enkelt rannsaka sig själv .

Jag kan ärligt säga att jag prioriterar bekvämlighet massor eftersom det håller mig jättemotiverad i ridningen och alla träningsmöjligheter det innebär med ridhus hemma samtidigt som det spar tid . Har mycket annat som jag prioriterar högt också så att slippa lägga många timmar/få sena kvällar över lag osv pga enbart ridningen är något som väger väldigt mycket för mig . När jag inte hade ridhus hade jag andra prioriteringar och då funkade det .

Din beskrivning av väder är ju typiskt skånskt och man kan hålla sig för skratt när det håller på i tre månader.:eek::wtf::arghh: Ni som beskriver norrland med packad snö som lyser upp, fullmånde etc vet nog inte vad det innebär att ha lera, lera och åter lera som underlag och kolmörkt över allt. ;)
 
Anledningen till att jag frågar är ju att anläggningarna som har ridhus häromdagen kring kostar ca 2500 mer i månaden.
Så jag funderar på om det är värt pengarna.

Om det är värt pengarna är ju förstås oerhört individuellt, det är ju egentligen bara du själv som kan besvara den frågan! Men jag hade t ex hellre gått ner i arbetstid motsvarande den pengen - kanske skulle jag då kunna fånga dagsljus nån dag i veckan för en ridtur samt få nån extra timme att lägga på transport till och från ridhus 1-2 ggr/vecka?

Jag har aldrig haft tillgång till ridhus och på västkusten är det tyvärr sällan trevligt snöunderlag, utan det är oftast frusen mark, isfläckar och slask som gäller. Men med snösulor och fyra brodd och gångarter efter underlag så har det fungerat rätt så bra ändå!

Sedan har jag som haft hästar på hobbynivå och med ambitionen att ha kul utan några större utvecklingskrav dragit ner på ridtimmarna när det varit som tristast och kallast - samt utan dåligt samvete gett hästen några veckors vintervila (men istället inte någon sommarvila).

Hade jag varit du så hade jag provat utan ridhus och känt efter hur besvärligt det hade blivit.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 703
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 576
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 742
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp