Ute tider?

Min häst stod alltid och hängde vid grinden kl 15 tills dess att de gick in kl 17. Alltid bråttom in. Vi fodrade då i hagen kl 12 och maten var slut kl 14.
Nu har hon fri tillgång och hon äter så mycket hon behöver när hon är hungrig. Hon brukar stå längst bort i hagen och kommer ibland och möter mig. Insläpp kl 19-20. Hon är så mycket gladare. Jag rider ofta på dagtid och är glad att hon kan gå ute längre. Sen vet jag att det inte funkar för alla hästar med fri tillgång, men ofta är det nog behovet av foder som gör att de längtar in, inte att de faktiskt vill vara inne.
 
Nu på vintern går mina ut vid nio, och igen vid 22-23 på kvällen. Så länge det inte är monsunregn eller snöstorm, då får de gå in lite tidigare, eller som nu vid nyår.

De har samma tider fram till slutet på maj (lite beroende på väder och hur våren har varit), sen är de ute dygnet runt tills slutet på oktober/så länge det är okej väder.
 
I nuvarande stallet är hästarna ute 6:30-21:30 oberoende om det är vinter eller sommar. :up: De har både skog och vindskydd i hagen.
 
Samma som @spinxx . 9-15 vintertid och 9-17 vår/sommartid .
Hästarna tränas till 90% på kvällstid och alla verkar må ypperligt bra och presterar utifrån det .

Otroligt harmoniska hästar allmänt i all hantering och hälsa.

Träningsanläggning med renommerade stallägare som är hemma på gården och har koll 340 dagar om året på hästarnas väl och ve . Resterande dagar är anställd personal lika noga utifrån samma upplägg .

Jag kan inte heller säga att jag märker något negativt av att de är inne så mycket.
Men, jag tycker att de kan gå ute så länge de kan för att de rör sig lite mer iallafall samt att jag kan ge ca 2 kg hö mer än om de är inne så för mina lättfödda hästar betyder det ganska mycket att få äta mer.

Annars är det faktiskt mest för att jag är så jäkla lat och hatar att mocka.

Jag hade gärna haft lösdrift också om jag hade häst som passade för det.
 
Samma som @spinxx . 9-15 vintertid och 9-17 vår/sommartid .
Hästarna tränas till 90% på kvällstid och alla verkar må ypperligt bra och presterar utifrån det .

Otroligt harmoniska hästar allmänt i all hantering och hälsa.

Träningsanläggning med renommerade stallägare som är hemma på gården och har koll 340 dagar om året på hästarnas väl och ve . Resterande dagar är anställd personal lika noga utifrån samma upplägg .
Har heller aldrig haft några missnöjda hästar eller med beteendestörningar. Inte ens då det varit ihållande uselt väder och de kanske endast gått ute 2-3 timmar fler dagar i sträck.
Alla är lätthanterade, friska och nöjda, presterar bra. Vi tränar oftast morgon/förmiddag, och ingen har något emot att bli inhämtad från hagen igen för att träna typ 1 tim efter utsläpp.

Jag har aldrig riktigt förstått vilken sorts stallmiljö eller andra förutsättningar som råder hos de som hävdar att hästarna blir oharmoniska och får beteendestörningar av att inte gå ute minst halva dygnet.
 
Har heller aldrig haft några missnöjda hästar eller med beteendestörningar. Inte ens då det varit ihållande uselt väder och de kanske endast gått ute 2-3 timmar fler dagar i sträck.
Alla är lätthanterade, friska och nöjda, presterar bra. Vi tränar oftast morgon/förmiddag, och ingen har något emot att bli inhämtad från hagen igen för att träna typ 1 tim efter utsläpp.

Jag har aldrig riktigt förstått vilken sorts stallmiljö eller andra förutsättningar som råder hos de som hävdar att hästarna blir oharmoniska och får beteendestörningar av att inte gå ute minst halva dygnet.
Är väl ingen som hävdar det i denna tråden, finns mängder av andra anledningar till att hästar bör ha rätt till att vara ute längre stunder i vettiga hagar.

Och har du aldrig varit med om en enda häst som mår dåligt om den står på box mycket, då har du inte träffat alla varianter av hästar. Man måste anpassa tider och stall efter hästen, vissa hästar bryr sig inte om att stå inne länge, vissa mår skit av att stå på box längre tider. Hästar är olika.
 
Är väl ingen som hävdar det i denna tråden, finns mängder av andra anledningar till att hästar bör ha rätt till att vara ute längre stunder i vettiga hagar.

Och har du aldrig varit med om en enda häst som mår dåligt om den står på box för mycket, då har du inte träffat alla varianter av hästar.
Inte i tråden, nej. Men nog finns de.
Läser ofta artiklar och pratar ofta medm änniskor, tränare som lekmän, som envist hävdar att skaderisken är större hos häst på box än häst på lösdrift. Eller risken för stereotypa beteenden. Eller välmåendet överhuvudtaget. "De sparkar i väggarna och får frakturer. De får slut på mat. De blir stressade av springet. De blir stela efter träning. De får kolik."
Om man oroar sig för sådant så undrar jag vad man egentligen har för sorts stall. Eller för sorts djurhållning.

Givetvis finns det hästar som inte trivs på box. Likaväl som det finns hästar som inte trivs på lösdrift.
Men börjar varje häst som kommer i ens ägo eller stall lägga sig till med oönskade beteenden, stress och skador för att de inte går ute 16 timmar om dygnet eller på lösdrift, då ska man nog se över sitt stall och sin hantering före något annat.
 
Inte i tråden, nej. Men nog finns de.
Läser ofta artiklar och pratar ofta medm änniskor, tränare som lekmän, som envist hävdar att skaderisken är större hos häst på box än häst på lösdrift. Eller risken för stereotypa beteenden. Eller välmåendet överhuvudtaget. "De sparkar i väggarna och får frakturer. De får slut på mat. De blir stressade av springet. De blir stela efter träning. De får kolik."
Om man oroar sig för sådant så undrar jag vad man egentligen har för sorts stall. Eller för sorts djurhållning.

Givetvis finns det hästar som inte trivs på box. Likaväl som det finns hästar som inte trivs på lösdrift.
Men börjar varje häst som kommer i ens ägo eller stall lägga sig till med oönskade beteenden, stress och skador för att de inte går ute 16 timmar om dygnet eller på lösdrift, då ska man nog se över sitt stall och sin hantering före något annat.
Eller så är det så att dom är lyhörda på sina hästar och har dom på det sättet hästen är nöjd på.

Att det finns hästar som får beteenden som inte är önskvärda pga för långa boxtider går inte att säga emot för det finns det.

Har man en häst som ser ut att må bra med lite utevistelse så visst, ha hästen så då men påstå inte att det fungerar för alla hästar.
 
Har heller aldrig haft några missnöjda hästar eller med beteendestörningar. Inte ens då det varit ihållande uselt väder och de kanske endast gått ute 2-3 timmar fler dagar i sträck.
Alla är lätthanterade, friska och nöjda, presterar bra. Vi tränar oftast morgon/förmiddag, och ingen har något emot att bli inhämtad från hagen igen för att träna typ 1 tim efter utsläpp.

Jag har aldrig riktigt förstått vilken sorts stallmiljö eller andra förutsättningar som råder hos de som hävdar att hästarna blir oharmoniska och får beteendestörningar av att inte gå ute minst halva dygnet.

Tänker och funderar lite utifrån din (och min) erfarenhet . Kanske som så att hobbyhästsverige växt så otroligt och snabbt senaste decennierna att ”anläggningar för hobbyhästägaren” växt upp i samma takt ?

Många hobbyhästar mår inte bra att stå i en liten fålla dagligen dags och sen på box dygnets flesta timmar, där ägaren rider lite godtyckligt någon 45 min pass i någon form och dessutom pga annat för hästägarnas del med heltidsjobb, familj, barn etc, ofta utöver det dessutom har rena vilodagar flera ggr/vecka och även längre viloperioder på några veckor samtidigt som de står uppstallade under dessa förhållanden ?

Det finns ju många som inser att deras hästar inte bör stallas upp/hållas på det sättet utifrån ägarnas förhållanden, men det finns även en stor massa som inte ser/förstår problemen .

En anläggning med hästar som tränas och aktiveras på olika sätt under dygnet - ridning/träning, skrittmaskin eller allmän aktivitet - bli borstad , stå i solariet, liv och rörelse på gården med folk som är hemma , olika intryck och saker ”som händer” kompenserar upp en hel del tror jag ang stimulans för djuren.

Som sagt - en reflektion utifrån ett väldigt intressant (och viktigt) ämne :)
 
Eller så är det så att dom är lyhörda på sina hästar och har dom på det sättet hästen är nöjd på.

Att det finns hästar som får beteenden som inte är önskvärda pga för långa boxtider går inte att säga emot för det finns det.

Har man en häst som ser ut att må bra med lite utevistelse så visst, ha hästen så då men påstå inte att det fungerar för alla hästar.
Precis som vi som gärna tar in hästarna efter 2 timmar om de vill in, med andra ord.

I övrigt läser du ju inte vad jag skriver. Fast nu förstår jag varför du högg på mitt första inlägg.
 
Tänker och funderar lite utifrån din (och min) erfarenhet . Kanske som så att hobbyhästsverige växt så otroligt och snabbt senaste decennierna att ”anläggningar för hobbyhästägaren” växt upp i samma takt ?

Många hobbyhästar mår inte bra att stå i en liten fålla dagligen dags och sen på box dygnets flesta timmar, där ägaren rider lite godtyckligt någon 45 min pass i någon form och dessutom pga annat för hästägarnas del med heltidsjobb, familj, barn etc, ofta utöver det dessutom har rena vilodagar flera ggr/vecka och även längre viloperioder på några veckor samtidigt som de står uppstallade under dessa förhållanden ?

Det finns ju många som inser att deras hästar inte bör stallas upp/hållas på det sättet utifrån ägarnas förhållanden, men det finns även en stor massa som inte ser/förstår problemen .

En anläggning med hästar som tränas och aktiveras på olika sätt under dygnet - ridning/träning, skrittmaskin eller allmän aktivitet - bli borstad , stå i solariet, liv och rörelse på gården med folk som är hemma , olika intryck och saker ”som händer” kompenserar upp en hel del tror jag ang stimulans för djuren.

Som sagt - en reflektion utifrån ett väldigt intressant (och viktigt) ämne :)
Jag tror att det ligger något i det du säger.
Det här du nämner med aktivitet, liv och rörelse på anläggningen är framför allt något jag tror slagit så fel. Man vill så väl och tar bort alla dessa element eftersom man utgår från att det skapar en stressande miljö för hästarna, fast det istället får motsatt effekt.

Jag jobbade på travet tidigare, hos en tränare som utöver sin gård hade ett stall inne på travbanan. Där fick unghästarna alltid stå i några månader när de kördes in, för att de skulle vänja sig vid traktorer, fordon, speakers och liv på ett naturligt sätt.
Jag vet inte hur många som blev förfärade när de hörde det. "Hur kan ni stressa sönder unghästarna med att ställa dem på banan?!" Stressa? Småttingarna älskade det. De kunde inte få nog av att titta på bilar som kom och åkte, hästar som kördes över stallplanen, promenerande på gatan utanför, traktorn som fyllde bevattningsmaskinen...
På gården var de vana att gå på lösdrift, men inte en enda tog illa vid sig av att hamna på box i en radikalt annan miljö. De var bara nyfikna och fick stimulans så det räckte och blev över bara av att titta på saker. Och ingen var stressad.
Ur fysisk synpunkt, visst hade de hellre kunnat gå ute längre och i de stora, kuperade hagarna hemma. Men dit återvände de ju också efter inkörningen.

Något annat jag tror spelar in är att många stall inte verkar lägga vikt vid hur man placerar hästarna i stallet. Jag tänker på situationer där det skriks och bråkas med boxgrannen i tid och otid, vilket tolereras så länge det finns galler mellan boxarna.
Jag vet inte om det ensamt är en orsak till stereotypa beteenden, kanske hos extra känsliga hästar, men det i kombination med denna frustration/understimulering gör säkerligen inte det mentala måendet bättre.
 
@Bismarck jag har liknande erf och tror vi reflekterar utifrån liknande banor !

Ang stereotypa beteenden så har jag aldrig erfarit det i de stallen/miljöerna vi verkar relatera till båda två faktiskt.

Däremot flertalet gånger under åren där hobbyhästarna står i ett tyst, väldigt ”lugnt” isolerat läge fast ”på anläggning” , med många timmar på box, liten ruthage vid utevistelse och noll stimulans i övrigt ang intryck osv, utom några personer som möjligen gör iordning sin häst /packar foder eller allmänt rör sig genom stallgången.
 
Senast ändrad:
Precis som vi som gärna tar in hästarna efter 2 timmar om de vill in, med andra ord.

I övrigt läser du ju inte vad jag skriver. Fast nu förstår jag varför du högg på mitt första inlägg.
Bara för att man förespråkar att hästar ska få gå i bra hagar så länge på dygnet det går så betyder ju inte det att man inte tar in om dom inte vill in. Är inte svårare än att man får lyssna på hästarna. Hästar är så otroligt olika i personligheter och vad dom trivs med här i livet.

Och jo jag läser vad du skriver.
 
Nu är det ju väldigt sällan som vi i Sverige har hästarna ute så lite som 2-5 timmar.
Nu kan jag hålla med både @Bismarck och @mackan till viss del att vi med stor sannolikhet avlat på hästar som klarar väldigt mycket tid inne och att stimuli är den stora faktorn och hjälpen för många hästar.

Men jag tror nog att det däremot är mycket större skillnad mellan 2-5 timmar och 10-15 timmar ute.
Och visst är det många hästar som har stereotypa beteenden. Det har man ganska stor koll på när man själv har en häst med ett sådant beteende och vet vad de olika stereotypa beteenden är, vilket många missar och dessutom är många okunniga i vad som är ett sådant beteende.
Jag ser rätt många hästar med stereotypa beteenden även i Sverige.
 
@Efwa jag har verkligen aldrig avsett att förslå att aveln gjort att många hästar skulle vara annorlunda funtade/bättre fungerande än tidigare att inte vistas ute ? :eek::confused:

Självklart mår hästar bra att vara ute så mycket som möjligt ?! De är inte annorlunda skapta pga avel ang det !

Mina reflektioner har inte på något sätt varit avsedda att påskina något annat - isåfall har jag misslyckats totalt att uttrycka mig om det tolkas så .
 
Jag tror att det ligger något i det du säger.
Det här du nämner med aktivitet, liv och rörelse på anläggningen är framför allt något jag tror slagit så fel. Man vill så väl och tar bort alla dessa element eftersom man utgår från att det skapar en stressande miljö för hästarna, fast det istället får motsatt effekt.

Jag jobbade på travet tidigare, hos en tränare som utöver sin gård hade ett stall inne på travbanan. Där fick unghästarna alltid stå i några månader när de kördes in, för att de skulle vänja sig vid traktorer, fordon, speakers och liv på ett naturligt sätt.
Jag vet inte hur många som blev förfärade när de hörde det. "Hur kan ni stressa sönder unghästarna med att ställa dem på banan?!" Stressa? Småttingarna älskade det. De kunde inte få nog av att titta på bilar som kom och åkte, hästar som kördes över stallplanen, promenerande på gatan utanför, traktorn som fyllde bevattningsmaskinen...
På gården var de vana att gå på lösdrift, men inte en enda tog illa vid sig av att hamna på box i en radikalt annan miljö. De var bara nyfikna och fick stimulans så det räckte och blev över bara av att titta på saker. Och ingen var stressad.
Ur fysisk synpunkt, visst hade de hellre kunnat gå ute längre och i de stora, kuperade hagarna hemma. Men dit återvände de ju också efter inkörningen.

Något annat jag tror spelar in är att många stall inte verkar lägga vikt vid hur man placerar hästarna i stallet. Jag tänker på situationer där det skriks och bråkas med boxgrannen i tid och otid, vilket tolereras så länge det finns galler mellan boxarna.
Jag vet inte om det ensamt är en orsak till stereotypa beteenden, kanske hos extra känsliga hästar, men det i kombination med denna frustration/understimulering gör säkerligen inte det mentala måendet bättre.
Tror du tar upp en viktig grej här.
Har själv mina hemma och det händer inte mycket här så att stå inne här för dom är ungefär lika intressant som att se färg torka, ute i hagen händer mer och mer synintryck.
När jag har tagit med ena hästen på träningsläger och han står uppställd där det händer mer i stallet och den hästen som innerligt visar sitt missnöje när någon annan häst tas ut hemma och han får stanna i boxen kunde inte bry sig mindre i stall det händer mer runt omkring.
 
Har heller aldrig haft några missnöjda hästar eller med beteendestörningar. Inte ens då det varit ihållande uselt väder och de kanske endast gått ute 2-3 timmar fler dagar i sträck.
Alla är lätthanterade, friska och nöjda, presterar bra. Vi tränar oftast morgon/förmiddag, och ingen har något emot att bli inhämtad från hagen igen för att träna typ 1 tim efter utsläpp.

Jag har aldrig riktigt förstått vilken sorts stallmiljö eller andra förutsättningar som råder hos de som hävdar att hästarna blir oharmoniska och får beteendestörningar av att inte gå ute minst halva dygnet.
Fast det krävs ju en ordentlig stress hos hästen för att börja uppvisa stereotypiska beteenden, och då är det illa. Och på tok för sent för att göra någonting (har hästen börjat uppvisa stereotypiska beteenden är det otroligt svårt, nästan omöjligt att bryta även om hästen mår bra igen).

Är man uppmärksam på sin hästs beteende och eventuella förändringar så märker man så fort hästen är lite mer hänging än vanligt, bajsar på en ovanlig plats i boxen, kanske inte utnyttjar hela hagen under dagen (varför?), driver annorlunda, annorlunda i hanteringen mm. Och man utesluter nästan aldrig att hästen bara "har några dåliga dagar" utan man utreder varför hästen beter sig som den gör.
Det är väldigt lätt för hästägare som inte vet bättre att normalisera beteenden som inte alls är normala för en häst. Extra svårt är det om man har flera olika hästar (tex i träningsstall) och man inte har riktigt koll på hur hästen normalt beter sig och sen uppmärksammar man då inte eventuella problem utan avfärdar de som att hästen jävlas eller liknande.

Hästar är grymt bra på att anpassa sig till situationer vi utsätter de för. Speciellt om det pågår under en längre tid. Det är vårt ansvar att uppmärksamma ev beteenden så fort de uppvisas.
 
Mitt bidrag till debatten blir att det inte måste vara svart eller vitt.

När jag träffade min häst stod han i England och gick ut i hagen varannan vecka ungefär. Han stod lugnt i sin box och var mysig att hantera. Att rida var han het och känslig och bett gillade han inte så tungan for runt i munnen. Det var sådan han var helt enkelt, ett känsligt fullblod. Inte på något sätt dysfunktionell.

Nu går han ute många timmar per dag och med fri tillgång på hö har jag fått en häst som snarast är lite seg och bekväm av sig och som gärna håller sitt bett i munnen.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
211
Senast: ufot
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: slant98
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp