Ute tider?

Det har nog mer att göra med att vissa hästmänniskor tycker att det är obehagligt att leda hästarna när det är mörkt :banghead:

Jag vet ju inte hur det är med andra men jag tror att det är fenomenet jag själv kan känna på vintern; att dagen är slut redan vid 16-18 eftersom det är mörkt medan man har hela dagen kvar vid samma tid på sommaren.
Man vill göra kväll tidigare liksom. Jag får verkligen tvinga mig själv att ta in ”sent” på vintern och tycker det är jätteskönt när jag måste ta in vid 19 eftersom alla regntäcken läckt in även efter byte.

Sommaren....not so much.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Vi har eget stall och våra går normalt ute ca 8-17 vintertid. De kan komma ut senare/in tidigare vid dåligt väder och in senare vid fint väder.
De brukar visa rätt tydligt vad de vill. Är det ösregn står hela flocken samlad vid ingången efter ett par timmar och ser olyckliga ut. Är det fint sommartid vägrar de gå in på kvällarna och då får de också som de vill.

Jag ser gärna att de kunde röra sig mer vintertid. Men de nyttjar ändå inte ens en fjärdedel av hagarna nu, utan står ändå parkerade runt hösilagebalarna dagarna i ända, ätandes eller vilandes, så det gör väl egentligen ingen skillnad.
 
Samma som @spinxx . 9-15 vintertid och 9-17 vår/sommartid .
Hästarna tränas till 90% på kvällstid och alla verkar må ypperligt bra och presterar utifrån det .

Otroligt harmoniska hästar allmänt i all hantering och hälsa.

Träningsanläggning med renommerade stallägare som är hemma på gården och har koll 340 dagar om året på hästarnas väl och ve . Resterande dagar är anställd personal lika noga utifrån samma upplägg .
 
Jag vet ju inte hur det är med andra men jag tror att det är fenomenet jag själv kan känna på vintern; att dagen är slut redan vid 16-18 eftersom det är mörkt medan man har hela dagen kvar vid samma tid på sommaren.
Man vill göra kväll tidigare liksom. Jag får verkligen tvinga mig själv att ta in ”sent” på vintern och tycker det är jätteskönt när jag måste ta in vid 19 eftersom alla regntäcken läckt in även efter byte.

Sommaren....not so much.

Helt OT i sak men utifrån tidigare ang regntäcken så jag fattar verkligen inte vad i sjutton du har för regntäcken som läcker så otroligt :eek::confused:
 
Helt OT i sak men utifrån tidigare ang regntäcken så jag fattar verkligen inte vad i sjutton du har för regntäcken som läcker så otroligt :eek::confused:

Jag vet.......många olika märken och olika sorter. 4 timmar är det längsta de håller. :(
Å andra sidan har det ju regnat något fördjävligt också i höst.
 
Jag vet.......många olika märken och olika sorter. 4 timmar är det längsta de håller. :(
Å andra sidan har det ju regnat något fördjävligt också i höst.

Nä jag fattar som sagt verkligen inte :confused: vi har också haft regn här i höst ngt kopiöst men även andra år och varje år regnar det ju typ hela dagar med spöregn många gånger /år?.

Ingen av alla dessa hästar har regntäcken som du beskriver att de inte pallar regn 4 (! ) timmar .

Men nu blir det OT och inte min mening !
 
Vi har kapitulerat för allt evinnerligt pissregn och lera denna höst/vinter och bara haft dem ute till 16 på dagarna. Efter mörkrets inbrott har de ändå bara stått och hängt kring grinden allihopa.
De få, sällsynta dagar som varit fina har de visat att de vill vara ute längre och då får de det. Vi har ganska stora hagar som även om de är i sämre skick än normalt för årstiden ändå inte är bedrövliga. Det är mycket lera men även ganska stora områden som inte leriga och där det finns växtlighet att plocka med. Men hästarna har inte varit särskilt sugna på att vara ute sedan typ september, de gillar inte regn och blåst.
 
Jag vet.......många olika märken och olika sorter. 4 timmar är det längsta de håller. :(
Å andra sidan har det ju regnat något fördjävligt också i höst.
Hej mina går på lösdrift men gillar inte regn eller kraftig blåst så då täckar jag dem. Har HW Rambo Optimo till båda och de har stått emot flera dagars regnande.
 
Innan jag hade lösdriften blev det ut innan skola/jobb och in när jag kom hem, tyckte inte det var någon idé att ta ut efter ridning och skötsel.

Stall jag jobbat i ut på morgonen efter frukostfodret blivit uppäten och in innan jag slutade.
Ett travstall var tvärt om in på morgonen och ut när vi slutade, skulle en eller flera starta på kvällen blev det ut efter hemkomst för dom hästarna. Absolut det smidigaste stallet jag jobbat på.

Annars förstår jag att stallägare inte vill ha arbetspass från tidig morgon till sen kväll.
 
Eget stall. Ut runt 06-07, beroende på när jag vaknar och orkar gå ut.:p Kommer in vid 20-21, beroende på jobb och annat som kommer emellan.
Är det dåligt väder kommer de in tidigare. Skönt med eget stall som man kan göra hur man vill. ;)
 
5.30-21
Är det lervälling och skitväder har de gått in vid 17-18 så de får stå torrt i alla fall :/.

Jag släpet ut hästarna efter nattjobb så det är främst därför de kommer ut så tidigt :), men sen så brukade jag ta ut 7 och in 23 när jag inte jobbade natt :p, tycker att de ska vara ute så mycket som möjligt ^_^.
 
07-17 är det i nya stallet på vintern.
Sen utökas det framåt våren och sen går de ute dygnet runt en tid på sommaren (har inte fått vilka månader än) beror nog på betet :)
 
I nuvarande stall släpps de ut mellan kl 06-07 och går in mellan 16.30-18. Jag står i stall med 90 % tävlingshästar bredvid stor anläggning så jag är glad att de får vara ute så pass länge ändå. Kringliggande stall brukar ta in vid 15..

Inom kort flyttar jag min häst till ett mindre stall med utevistelse 06.30-20 på vintern och ute dygnet runt på sommaren. Då slipper jag ha dålig samvete över att jag "förstör" hagtiden om jag rider dagtid :)
 
Min går ut runt 7 på morgonen och in någonstans efter 18. Lite beroende på väder. Jag har fått förlängd utetid på min då jag vill ha henne ute så mycket det går. Övriga hästar äter sitt morgonhö inne, men min får sitt ute och står ute själv till 9-9.30 på morgonen. Regnar det så kommer de in från 14 och framåt. Beroende på hur länge det regnat.
Jag har sökt med ljus och lykta efter ett stall där hästarna står på box men ändå får vara ute så länge det bara går, men det är jättesvårt att hitta. De flesta verkar följa mörkret. Man kan ju faktiskt sätta upp lite belysning. :p
 
Oftast ca 7-20, ibland tidigare och ibland senare. Men skulle säga att 7-20 är ett rimligt genomsnitt.
Enstaka tillfällen går de in till mellis, då kommer de in ca 16-17. Men det händer väldigt sällan.
 
Jag har eget strall och styr tiderna efter eget tycke. Har inga tider slagna i sten utan anpassar efter väder och vardag.
Men generellt är de som stallas in om nätterna (hingstarna har lösdrift och går bara in vid riktigt ihållande skitväder) ute mellan 7.30-21 om vintern och sommartid dygnet runt.
Jag vill gärna att de är ute så mkt som möjligt, inte bara för deras skull utan även för min egen...jag är en lat hästägare som inte vill mocka mer än nödvändigt :o

Mörkret är inte den anledningen till att mina går in vintertid, för de har belysning i hagen. Det är bristen på skydd som gör att de går in, stonas vinterhage har ingen ligghall.
 
Jag vill gärna att de är ute så mkt som möjligt, inte bara för deras skull utan även för min egen...jag är en lat hästägare som inte vill mocka mer än nödvändigt :o

Det här håller jag verkligen med om! Jag vill självklart ha hästarna ute så länge som möjligt för deras skull, men det jag gnäller absolut mest om när de kommit in till mellis är hur mycket jobbigare det blir att mocka :o
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
843
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
244
Senast: ufot
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp