Utlåning av hästar

Jag har nog aldrig varit med om att folk kommit upp på stallplanen ovh frågat om de får rida mina hästar som på en ridksola/uthyrningsställe. Det skulle de aldrig få göra.

Däremot har jag spontant träffat folk som efter en liten pratstund frågat om man vill ha medryttare.
Det har varit grannar, på ponnyridningar och annonser.

Jag kan ärligt säga att de som svarat på annons faktiskt aldrig fungerat i längden, knappt på korten heller. Medan de som frågat efter man träffats har jag antingen kvar efter många många år eller har efter många år själva häst nu mer.

När det kommer till mina hästar är en som @Nielaa s han kan bära vem som helst när som helst och det tycker jag är en jävligt bra häst att låna ut till mindre vana vänner (som faktiskt kan rida ut själva) eller medryttares vänner där medryttaren tar andra hästen, som jag för övrigt inte skulle låna ut till någon jag inte känner väl eftersom han är mer nerv i, ung och hingst.

Rider man min häst med sällskap så kan man antagligen rida ut med ett barn över fyra på honom utan att det händer något.
Även körning är han så trygg att vilken ovan kusk som helst kan sitta bakom och köra. Till och med om de skulle köra fast eller ner i ett dike.
Har man en så bra häst är det bra tycker jag om man kan låna ut den ibland så folk kan få känna på hur det är och friheten att få rida. MEN, inte vem som helst.

Jag stod i ett stort stall förr och där lånade vi hästar av varandra hejvilt och det var fantastiskt kul och givande och vi litade fullt på varandra. Hade man inte tid en dag men visste att hästen behövde komma ut behövde man bara ringa och det fanns alltid någon som ställde upp.

Men allt är givetvis på egen risk.
 
Jag kom att tänka på också att jag inte är speciellt rädd att någon ska "förstöra" mitt jobb med hästen och dess mun.

Våra hästar anpassar sig efter den som sitter på och jag har aldrig märkt att mitt jobb jag lagt ner skulle bli sämre när jag ridit helt själv eller när många andra ridit under min träningsperiod.
Däremot kan de beskriva en helt annan häst än den jag rider/kör just för att de rider eller kör annorlunda.

Jag har oftast en mycket pigg och alert herre medan andra har en slö gubbe som bara gör det han måste.
 
Säg bara att han är under utbildning och det är därför. Att det blir rörigt för hästen om flera ska rida 'bara för att'.
Att du har en plan och en röd linje för den och låter därför bara x och x rida den då och då förutom du själv

Känner man inte hästen eller har tillräcklig känsla kan man ju få hästen spänd alldeles i onödan bara pga små missförstånd.
Trist att folk inte har förståelse för sånt.:/

Tack för bra svar! :bow: Hade något liknande i huvudet men kom inte på orden :p

Ja, och även om det inte är raketforskning med ridning så har ju tex inte alla samma tänk om vad form är och hur man når den, vilket kan skapa en hel del problem om hästen är känslig och lätt lägger på sig olater.
 
Syrran rider en gång i veckan, för att avlasta mig.
Hon känner hästen och mig, och jag vet att hennes ridning inte påverkar min häst negativt. Hon rider ofta för tränare vilket är ännu skönare :D

Vi är ett tight gäng i stallet där jag tycker att de allra flesta är väldigt duktiga på att rida.
Jag kan lugnt låna ut mitt sto till "stallet" om jag är på semester och veta att hon motioneras och tas om hand ordentligt.
Då är det två av tjejjerna som kan trimma och rida på "mitt sätt" och en annan tjej som kan rida ut henne med sällskap om det behövs.

Det är en väldigt speciell dam som kan trimmas lite lätt av de med mjuk hand, balans och lite humor :laugh:
Hon kan ridas ut av de som inte är lika duktiga, så länge hon får gå som häst nr. 2 :D

Samma tjejjer frågar om de vill låna henne för att kunna rida ut med vänner eller familj, osv.
Vi hjälps åt och ställer upp helt enkelt, helt ovärderligt!

Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att någon "utomstående" har frågat om denne får rida :crazy:
Om skolkompisar och så frågade när jag var yngre så fick de absolut följa med och rida om jag var med på backen. :)
-Då hade jag iof en lite mer förlåtande häst :angel:
 
Drar upp en gammal tråd.

Har 4årig unghäst under utbildning, han är supersnäll men jag har ingen lust att låna ut honom till annat än utvalda personer. Har inget behov av att få honom motionerad när jag åker bort eller liknande. Till "problemet": Hästlösa vänner som kan rida halvbra har börjat fråga om de får "prova" honom, nyttan med det fattar jag inte men vill inte att andra ska rida honom när han är under utbildning. Har en annan häst som dom kan rida för ridandes skull om det är så.

Hur säger man nej på ett bra sätt utan att det blir sura miner? Har kört med "vill inte att någon annan ska rida honom" men det skär sig lite när jag har låtit andra rida honom ändå... Jag själv hade fattat piken och låtit det vara, och hade inte ens frågat från första början....

Tycker precis som @Magnum
"Hästen är under utbildning och att det blir rörigt för hästen om flera ska rida 'bara för att'.
Att du har en plan och en röd linje för den och låter därför bara x och x rida den då och då förutom du själv".


---

Jag har aldrig heller varit med om att någon alls faktiskt frågat om de får låna/prova någon av mina hästar. Varken utomstående eller någon "i stallet".
Och hade det varit det så hade jag i 99% av fallen sagt nej, jag har en unghäst under utbildning och det är ingen karusellhäst.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 146
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 376
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp