Utlåning av hästar

Sv: Utlåning av hästar

Får också frågan rätt ofta, senaste var en mamma och dotter i ridkläder som körde upp på gården och undrade om de fick rida. De hade sett att jag hade Islandshästar och blivit så glada för det hade de ridit på sin ridskola.

Jag blev lite ställd och försökte förklara att mina hästar är inte så tama, de är typ ridbara eftersom jag inte haft tid att utbilda dem. Men det gjorde bara mamman ännu ivrigare, då kunde de ju hjälpa mig att rida eftersom jag inte hann!

För det är ju bara att sitta upp och styra så går hästen dit man vill, eller?

Ibland känner jag att man skulle låna ut hästkrakarna som är av "shit-vilken-läskig-brevlåda" temperament, bara för att folk ska fatta att alla Islandshästar inte är fyrbenta cyklar som är sååå snääälla... Men det kanske man kan åka dit för? Vållande av kroppsskada eller nåt?
 
Sv: Utlåning av hästar

Min är av den typen att de frågar en gång och provar sen vill de inte fler gånger :D. Undrar varför.
 
Sv: Utlåning av hästar

Iof i min värld så hippolog student i sig är inte ekvivalent med välridande ryttare i sak .

Jag är tvungen att hålla med, sorgligt nog. Sett resultatet av en och annans hippologs arbete :( Sen finns det säkert jätteduktiga också :)

KL
Jag var generös mot en vän som är en bättre dressyryttar än vad jag är, win-win. Jag litade på henne till hundra procent.

Av en slump insåg jag att det var inte bara hon som suttit på min lilla ungponny utan även hennes jätte till pojkvän som inte kan rida alls. Troligtvis bara en gång och i skritt men det sveket gjorde så ont att jag fortfarande inte kunnat tala med henne om den saken.

Men i stort nej. De flesta fixar inte min 01:a eftersom hon kräver att man gör rätt. Många blir stressade när hon gör som de faktiskt säger och inte vad de tror de säger och blir orättvisa och/eller gör mer fel och då stannar hon. Finns ett dike ställer hon sig där och går inte en meter.

Kravlösa turer med vissa personer på ryggen som är justa kan hon lånas ut till, men det är typ tre pers och oftast då i mitt sällskap.

08:an har ridits av en och annan kompis när jag varit med +den jag litade på. Hon är grön och jag har ingen i min närhet som antingen känner sig trygg nog för att låna henne alternativt så kan de inte nog för en snäll och trygg men känslig rel ung häst. Vill dock gärna att hon rids av lite olika för att hon ska veta att det inte bara är jag som kan/får sitta på hennes rygg.
 
Sv: Utlåning av hästar

Nej. Är noga med hur han rids och av vem. Min systerdotter får rida honom ensam på tur, och min medryttare, och såklart min syster som är delägare med mig. Men ingen annan får rida honom på egen hand. Däremot kan man få prova rida honom när jag är med om det är ngn jag känner.

Det har ju att göra med vad man har för häst, hur den rids och är att rida. Och vem som frågar.
 
Sv: Utlåning av hästar

Jag lånar inte ut mina hästar.

Min jag har nu är lite för reaktionssnabb för de flesta. Han kan också börja kärva med andra än så länge. Han är köpt som projekt som reste sig.
Så jag hade inte låtit någon annan än mina tränare sitta på honom om inte jag ska vara med. En av dem har ridit honom en del på uteritter vi gjort ihop. Övriga har vägrat. ;)
Nu skulle en av dem tycka det vore ok iaf. Den tredje dröjer länge innan det skulle kunna ske. Men hon är försiktig.

Min gamla ponny fick en del elever rida lektion på ibland. Och någon av de duktigare som själv hade häst med mycket rörelse och liv i fick rida ut honom då jag skulle bort.
Han var en egensinnig och het liten gubbe. Mig löd han efter 20 år ihop. Men andra var det lite värre med. Det var ju mitt fel iom att jag inte försökt träna bort det i honom och låtit andra rida mer. Han hade mycket integritet och man var tvungen att lite grann lära känna honom innan han lät en ha åsikter utan att han skulle kampa om det.
Jag lät någon rida honom i början eller när han skött sig så bra under perioder. Varje gång slutade det mindre bra.. Så jag gav upp det där.

Jag har också ett lite annat signalsystem. Så man måste kunna det innan jag vill att man rider mina hästar. Jag vill ha dem lydiga och känsliga. För att behålla det måste signalerna alltid betyda samma saker.
 
Sv: Utlåning av hästar

knapplån....

Lånar gärna ut om jag har en lämplig häst. Alltid ridvana människor men kanske inte alltid så kunniga. Har ofta projekthästar (egenägda) som ska säljas så småningom och det är bra att träna på att tåla lite olika ryttare.
Det är alltid till kompis eller kompis kompis om de vill rida ut tillsammans.
Det fungerar tvärtom också så det är ett givande och tagande förstås.

Mina hästar är ofta unghästar som är grundridna och behöver mer styrka och kondition och alltså behöver ut mkt i skog mark.

Funderar på ifall jag tänkt annorlunda om jag haft en högre utbildad häst.
Där finliret och detaljerna får större betydelse.
Det återstår att se:p
 
Sv: Utlåning av hästar

Hej!

Till vänner som jag tror klarar av hästen, absolut. Övriga får inte rida, oavsett om jag är där eller ej, eller oavsett var de vill rida. Till stor del beror det på att häst varit skadad i 2 år till och från och jag inte vill riskera att någon rider på fel sätt så skadan blir sämre igen. Sen är fröken häst rätt känslig också och jag vill helst inte ha nån random person flänga runt i skogen med henne, med risk att de inte får stopp eller nåt annat idiotiskt händer.

Min förra häst hade ag kunnat låna ut till nästan vem som helst- men självklart hade jag velat veta att de visste vad de gjorde (dvs det måste vara någon vän eller väns vän som rider).

/Lavinia, bytte en stridsvagn mot en ferrari när hon köpte nuvarande pållan.
 
Sv: Utlåning av hästar

KL

Förstår mycket väl att man inte lånar ut sin häst till vem som helst, särskilt inte till folk man inte alls känner men jag blir ändå lite förvånad över hur många här som säger blankt nej till att låna ut sina hästar överhuvudtaget. Speciellt när det är med motiveringen att "jo men just min häst är så speciell/känslig/svår etc.". Vad många väldigt komplicerade hästar det måste finnas...

Har själv genom året lånat många hästar av väldigt olika karaktär. Gamla, unga, outbildade och välutbildade, lättridna och mindre lättridna. Kan bara säga att jag är grymt tacksam mot alla som gett mig förtroendet att låna deras älsklingar (givetvis har jag tagit minst lika väl hand om hästen som jag tar hand om min egen!). Anledningen till lånet har varit allt ifrån att min egen häst varit skadad och inte ridbar, att jag velat rida ut med min hästs medryttare för att kolla läget lite, eller att ägaren helt enkelt velat ha lite avlastning nån gång.

Kan inte minnas att någon bett om lov att få låna min häst, men om nån som jag vet rider bra, och som vet hur min häst är och ändå vill rida honom skulle vilja låna honom så skulle det vara fritt fram. Har haft en lång rad medryttare till honom så jag vet att han överlever en tur med en annan ryttare, trots att han är allt annat än okomplicerad...
 
Sv: Utlåning av hästar

Har en snäll och okomplicerad häst, lånar ut honom till vänner som jag litar på. Vänners vänner är också okej, så länge någon av mina vänner är med:)
 
Sv: Utlåning av hästar

KL

Förstår mycket väl att man inte lånar ut sin häst till vem som helst, särskilt inte till folk man inte alls känner men jag blir ändå lite förvånad över hur många här som säger blankt nej till att låna ut sina hästar överhuvudtaget. Speciellt när det är med motiveringen att "jo men just min häst är så speciell/känslig/svår etc.". Vad många väldigt komplicerade hästar det måste finnas...

Haha ja en sådan hade vi i vårt stall, som var sååå svår att bara ägaren klarade av den (vilket det gärna pratades högt och brett om). Sedan såldes den till en orutinerad nioåring som inte hade några problem med den, och över en natt började förra ägaren i stället prata om hur snäll hästen var :D.
 
Sv: Utlåning av hästar

*kl

Jag tar gärna med mig vänner o bekanta, även de som inte ät hästvana, ut på en tur i skogen.
Ridning är ju roligt, och jag vill gärna att andra ska få upp ögonen för att det är roligt. Och hästarna dör inte av att ngn okunnig rider ut på dom i skogen. Tror det tycker att det är lite semester o trava på långa tyglar, och kunna tugga i sig lite grangrenar på ridturen.
 
Sv: Utlåning av hästar

Jag lånar alltid ut min foderponny till mina vänner, men självklart bara när jag är där. Skulle aldrig låta någon jag inte känner rida henne, som t.ex vänners vänner eller liknande. Har haft några småtjejer i skolan som har velat rida min ponny, har dock alltid sagt nej, tycker att det är jobbigt med tjatet, vill jag att dom ska rida min ponny kontaktar jag dom. Har inga problem med att mammas kompis små barn eller småkusinerna sitter på henne, sålänge dom inte drar henne i munnen eller liknande :p
 
Sv: Utlåning av hästar

Om någon i stallet har med en kompis eller liknande får dem gärna ta med min häst på en tur i skogen. Hon älskar att gå i skogen, oavsett vem som rider henne. De får göra det på egen risk dock, då hon inte alltid är jätte lugn. På ridbanan är det en annan sak, då vill jag inte att hon ska ridas av en ryttare som t.ex. är hård i handen och försöker tvinga henne ner i form. För hennes skull, men mest för deras egen skull då hon bli sur om någon ny ryttare plötsligt hoppar upp på henne och försöker kräva saker av henne, vilket ofta resulterar i att hon bockar av dem.
Men nej, jag har egentligen inget emot att låna ut min häst till andra. Men om de vill göra det regelbundet så får de så klart betala för det, det kostar mig ju rätt mycket att hålla min häst, och jag har ju henne inte för andras skull ;)
 
Sv: Utlåning av hästar

KL

Förstår mycket väl att man inte lånar ut sin häst till vem som helst, särskilt inte till folk man inte alls känner men jag blir ändå lite förvånad över hur många här som säger blankt nej till att låna ut sina hästar överhuvudtaget. Speciellt när det är med motiveringen att "jo men just min häst är så speciell/känslig/svår etc.". Vad många väldigt komplicerade hästar det måste finnas...

Det funderar jag oxå på ganska ofta! Tycker mest var och varannan häst påstås vara svår... Här omkring tror jag iaf det handlar mycket om att folk gärna vill framstå som väldigt duktiga ryttare som klarar av sina "svåra" hästar som ingen annan kan rida typ. Självklart så finns det ju svåra hästar, men jag har svårt att tro att typ halva Sveriges hästbestånd är svårridna...

Kl.

Jag har 2 hästar. Ena tar jag hand om åt min kusin över vintern och han ska bara skrittas. Honom kan jag låna ut om jag är med, han är snäll men lite pigg, så bara man är medveten om att han kommer ha bråttom hem och vara lite trippig så är det inga problem! Fördelen med honom i övrigt är att han går fram överallt, myrmark är inga problem, inte heller vatten eller djupsnö, han bara plöjer fram :D

Min egen lånar jag gärna ut! Han är dock ganska feg och rädd och så är han inte speciellt trafiksäker. Har inga problem att låna ut honom så länge jag kan vara säker att de håller sig borta från vägarna. Vill inte att nån ska råka illa ut, allra helst inte nån människa!

Min stallkompis häst lånar vi i tid och otid. Väldigt snäll men oxå väldigt pigg häst. Hon tycker bara det är bra att hennes häst får komma ut när hon inte finner tiden själv, och jag tycker det är perfekt att kunna låna en fullt ridbar häst ifall jag har med mig någon som ska med och rida. Kompisen har inte haft med sig någon att rida just, hon har dock pratat om att hon har en kompis (som är ridinstruktör och har en galning till häst själv) som frågat om det inte finns nån häst att låna så hon kan följa med och rida. Ta gärna min säger jag ;)
 
Sv: Utlåning av hästar

Har två hästar, lånar dock inte ut dom till vem som hellst. Min arab behöver man vara erfaren för att klara av då han endast är grundriden och envis som synden och busig! Har medryttare till honom.

Min tinker är däremot gudasnäll men lånar inte ut honom alls ( mamma får rida honom) då han är nästan helt blind och superkänslig. Då han har så dålig syn så behöver han verkligen lita på ryttaren och därför vill jag ej ha en massa olika människor som han ej känner. Dock har jag eget stall så har inte det problemet stt folk frågar så ofta :)
 
Sv: Utlåning av hästar

De flesta hästar är väl inte så komplicerade som husse/matte tror. Har man en häst och är amatör så tillskrivs hästen ofta egenskaper och blir "speciell".

Proffs har sällan så många speciella hästar.
Om man nu inte just jobbar med problemindivider som inriktning.
Då kan man råka köpa på sig en del som annars ska bli kööörv. ;)

I mina ögon är de flesta hästar som inte tål normala ting och normal ridning bara dåligt utbildade.
Det är ju fallet med min gamla ponny. Jag missade att utbilda honom så att han funkade med normal hantering och missade att träna in andra människor. Han krävde absolut mer träning än vissa andra. Men hade jag kunnat mer då jag fick honom hade det nog gått att iaf få honom bättre på den fronten.
När jag lärde mig utbilda även åt andra än mig själv var han småsenil och slapp träning med nya saker. Just för att man inte riktigt var säker på att han fullt mindes.

Sen kan man ju som jag gjort med min nuvarande utbilda dem mot svårklass. Har man då en individ som är känslig, reaktionssnabb och högenergisk blir det svårt att hålla reaktionssnabbheten man vill ha och känsligheten och förmågan att vara på hjälpen om man låter folk rida. De flesta rider inte så noga som en sån häst behöver.
Hästen måste ju antingen trubba av eller på något sätt tala om för ryttaren att den gör fel i de lägena.
Min går absolut att trubba av så en hel del folk som bara har hyfsad balans och inte drar honom i truten kan rida. Men då blir också dressyrjobbet och hans utbildning där lidande.
För mig känns det inte rätt att jag dagen efter vissa saker varit ok ska skälla på honom för att han gör det som igår var ok.
Då får han alltså hellre vila. Och det för hästens skull.
Hade jag inte velat hålla på med det jag vill och om jag varit beroende av hjälp hade jag fått stanna i basic inridning(det som är inridning för mig är väl typ det folk anser vara msv c) där hästen inte behöver vara så lyhörd.
 
Drar upp en gammal tråd.

Har 4årig unghäst under utbildning, han är supersnäll men jag har ingen lust att låna ut honom till annat än utvalda personer. Har inget behov av att få honom motionerad när jag åker bort eller liknande. Till "problemet": Hästlösa vänner som kan rida halvbra har börjat fråga om de får "prova" honom, nyttan med det fattar jag inte men vill inte att andra ska rida honom när han är under utbildning. Har en annan häst som dom kan rida för ridandes skull om det är så.

Hur säger man nej på ett bra sätt utan att det blir sura miner? Har kört med "vill inte att någon annan ska rida honom" men det skär sig lite när jag har låtit andra rida honom ändå... Jag själv hade fattat piken och låtit det vara, och hade inte ens frågat från första början....
 
Drar upp en gammal tråd.

Har 4årig unghäst under utbildning, han är supersnäll men jag har ingen lust att låna ut honom till annat än utvalda personer. Har inget behov av att få honom motionerad när jag åker bort eller liknande. Till "problemet": Hästlösa vänner som kan rida halvbra har börjat fråga om de får "prova" honom, nyttan med det fattar jag inte men vill inte att andra ska rida honom när han är under utbildning. Har en annan häst som dom kan rida för ridandes skull om det är så.

Hur säger man nej på ett bra sätt utan att det blir sura miner? Har kört med "vill inte att någon annan ska rida honom" men det skär sig lite när jag har låtit andra rida honom ändå... Jag själv hade fattat piken och låtit det vara, och hade inte ens frågat från första början....

Jag tycker att "Nej tack - det vill jag inte" borde räcka. Du behöver inte motivera mer än så
 
Drar upp en gammal tråd.

Har 4årig unghäst under utbildning, han är supersnäll men jag har ingen lust att låna ut honom till annat än utvalda personer. Har inget behov av att få honom motionerad när jag åker bort eller liknande. Till "problemet": Hästlösa vänner som kan rida halvbra har börjat fråga om de får "prova" honom, nyttan med det fattar jag inte men vill inte att andra ska rida honom när han är under utbildning. Har en annan häst som dom kan rida för ridandes skull om det är så.

Hur säger man nej på ett bra sätt utan att det blir sura miner? Har kört med "vill inte att någon annan ska rida honom" men det skär sig lite när jag har låtit andra rida honom ändå... Jag själv hade fattat piken och låtit det vara, och hade inte ens frågat från första början....
Säg bara att han är under utbildning och det är därför. Att det blir rörigt för hästen om flera ska rida 'bara för att'.
Att du har en plan och en röd linje för den och låter därför bara x och x rida den då och då förutom du själv

Känner man inte hästen eller har tillräcklig känsla kan man ju få hästen spänd alldeles i onödan bara pga små missförstånd.
Trist att folk inte har förståelse för sånt.:/
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 375
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 030
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp