Utlåning av hästar

Haflinger_97

Trådstartare
En random fråga, brukar ni låna ut era hästar? Om det txl kommer någon och frågar om dom får rida i skogen? Det är jättemånga som frågar om dom får låna mina hästar, men jag säger alltid nej. Hur är det med er? :)
 
Sv: Utlåning av hästar

Nej. Min häst är ingen karusell.

Däremot om jag ex ska bort, så ber jag en av mina vänner att ta hand om och motionera hästen. De är gamla bekanta och han (hästen) vet att det inte går att köra med henne (människan).
 
Sv: Utlåning av hästar

Som Darkie skrev, till vänner men inte vänner vänner eller så. Mina vänner får gärna låna mina hästar men bara de jag vet verkligen kan rida dem får rida dem utan att jag är med :) Annars vill jag gärna följa med på turen så inget går snett. En av dem är rätt säker att låna ut han beter sig olika med olika människor, nybörjare är han snäll som ett lamm och erfarnare ryttare så kräver han lite mer kan man säga :) Men han har gått turridningar halva sitt liv så :)
 
Sv: Utlåning av hästar

Jag lånar sällan ut mina hästar. Det är bara ett fåtal människor som får den äran ;) De flesta jag känner är alldeles för hårda i handen och fokuserade på huvudets placering och jag vill inte ha såna människor på mina hästar.
Men visst har det hänt. Man vill ju se att hästen kan sköta sig även med andra ryttare. :D

Om jag skulle ha flera hästar och det bara skulle handla om skogsridning så hade jag gärna haft lite sällskap då och då.
 
Sv: Utlåning av hästar

Det är ingen som vill låna min häst... Tittig, pigg, känslig och drygt 180 cm stor. Dock låter jag vänner rida när jag är med, och dessa personer har även ridit henne själv några gånger, men det är mest när jag bett dem eller att de ändå ska ta hand om henne.
 
Sv: Utlåning av hästar

Säger samma som dom andra :)

Till vänner som jag vet kan klara ut det (framför allt sitta kvar) är inga problem.

Eftersom alla mina hästar är mer eller mindre busiga så har jag inte problemet med att andra VILL rida dom :cautious:
Jag tjatar för tillfället som bästa på min mamma om att hon ska komma igång och rida igen och att hon får rida den snällaste av dom och jag lovar att hon inte kommer trilla av!
Och varje gång jag har varit ute och ridit och säger att han har varit "pigg och glad" så säger hon : OCH DEN VILL DU ATT JAG SKA RIDA????" :eek:

Hon vet vad jag menar med "pigg och glad" :D
 
Sv: Utlåning av hästar

Nej. Lånar inte ut mina hästar -är det någon som får rida dem är det min tränare, syster har ridit dem en handfull gånger, annars är det ett fåtal andra som jag skulle låta prova.
Som Lager säger: mina hästar är inga karuseller -även om de nog skulle kunna bjuda på underhållning XD
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utlåning av hästar

Om jag är med ja, och om det är en vän. Okända vänners vänner NEJ.
 
Sv: Utlåning av hästar

Lånar inte ut nej, däremot kan någon ridkunnig vän någon gång per år hänga med på en tur, eller rida ett pass om de är duktiga.
 
Sv: Utlåning av hästar

Nej.
Min häst är väldigt svårriden så jag vill inte att någon ska låna honom och rida ut i skogen eller försöka rida ett dressyrpass eller något liknande då han är under utbildning
 
Sv: Utlåning av hästar

Bara min medryttare får rida ut ensam på pållen. Annars vill jag vara med och då är det bara vänner som får rida.
 
Sv: Utlåning av hästar

Min förra häst fick en nära vän rida/gå promenader med, då han ringde/frågade först. Jag visste att han hade ytterst bra hand med hästen, kände henne väl, och litade fullt ut på honom på den punkten. Ett par vänner fick rida ett par gånger, när jag var med (en av dem kunde rida, resten inte), men det var inget regelbundet.

Min nuvarande lånar jag inte ut hur som helst. Han är snäll och go', men han är också (fysiskt) stark, och kan vara en aning oberäknelig. Jag har fått förfrågan ett par gånger, då han gått på ridläger tidigare, men sagt nej då jag inte vill ha på mitt samvete om någon annans barn flyger i backen och gör sig ordentligt illa. Människor jag känner och litar på är en annan sak, men har inte fått frågan :p En kamrat har tagit en skrittur på honom när jag knallade bredvid, och en annan har hjälpt mig att motionera honom då jag varit iväg på jobb över ett par dagar (som en tjänst till mig; hen gjorde det gärna, men det var jag som frågade om hen hade lust).
 
Sv: Utlåning av hästar

Jag brukar låna ut min ponny utan problem till folk som är någorlunda kunniga :) Han är inte bråkig eller svår att rida.. Mer busig och envis :D
 
Sv: Utlåning av hästar

Samma här. Anledningen till att jag inte lånar ut är för att min häst är under utbildning, och vill inte att något ska gå snett och att andra rider henne på ett annat sätt än vad hon är van, då blir hon väldigt förvirrad och förstår inte alls, sen vill jag ju inte att det ska hända personen som rider något, en olycka är ju väldigt lätt hänt. :/
 
Sv: Utlåning av hästar

jag vet faktiskt inga vettiga människor öht som random frågar om de får låna andras hästar bara sådär? och jag har haft häst i 35+ år????

jag skulle aldrig låna ut min häst på en sån förfrågan. aldrig.
har en jättesnäll häst, inga konstigheter, men det är en alert och vaken häst och ffa skulle jag aldrig vilja befinna mig i situationen ansvarsmässigt, att ha lånat ut till ngn som egentligen inte känner hästen eller hästen denne, om ngt skulle hända. så fruktansvärt jobbigt om det hände människan ngt - och väldigt jobbigt med om det hände ngt med hästen.

däremot har jag självklart folk som rider min häst. min tränare som dessutom rider hästen som medryttare ngn gång i veckan, ibland veckovis om jag ska bort osv. samt nära vänner som gärna vill rida min häst då han är välutbildad och duktig. då brukar de dock vilja att jag är med på backen då jag känner hästen väl och kan hjälpa dem lite när de rider, blir träning med andra ord.
 
Sv: Utlåning av hästar

Skulle aldrig låna ut nuvarande hästen även när han är inriden sen. Inte den förra heller men hästen innan det lånade jag ut nån gång men inte till okända. Han kunde dom flesta rida och skulle någon ridit honom fel så hade han tagit det med ro utan att bli förstörd för en gång.
Förra hästen hade vem som helst också kunnat rida. Supersnäll och klok men nej. Hon var under inridning och ville inte ha en förstörd häst.
Nuvarande hästen har temperament och en egen vilja och det krävs en fast hand av den som rider honom. Så honom får ingen annan rida förutom möjligen en tjej i stallet som jag tycker rider sin häst bra och som jag vet kan säga till honom på rätt sätt om han skulle busa till det lite.
 
Sv: Utlåning av hästar

Vi lånade gärna ut våra hästar till vänner och bekanta, som vi visste var hästvana, eller hade någon vi kände som gick i god för dem.

Shettisen var gudasnäll både att köra och rida, och hon älskade barn, så det var många kottar som fick åka omkring, och äldre som körde, hon var även med på ridskolan ibland när det behövdes (knatteridskola med 2-5-åringar :love:).

C-ponnyn var en bestämd klippa som inte gjorde mer än hon behövde, på henne fick många osäkra och nyfikna testa sig fram.
Med sin egen ryttare tävlade hon LA hoppning, med goda resultat. :)

Hästen var aningens känsligare, men visste vi att ryttaren kunde rida ordentligt så var det inga problem.

Vi stod i ett lite större stall (ca 20-25 inackorderingar) så det var med jämna mellanrum folk (även vi själva) ville ha ridsällskap och låna häst (oftast var det ju dock samma personer, även om det kanske låter som annat :)).

Fantastiska hästar alla tre :love:
 
Sv: Utlåning av hästar

Det är faktiskt jättemånga som inte alls ens mer än sätt min häst på bild som velat låna henne, både bekanta å sommar turister som går förbi, folk skriver t.o.m via Facebook och frågat om de får rida, det värsta är när dom går in i hagen själva å tycker dom får göra som dom vill, men nej, dom är långt ifrån vettiga.
 
Sv: Utlåning av hästar

Kl
Förut så fick jag en otroligt konstig fråga från en tjej i skolan när jag berättade att min unghäst inte kunde det vi betalade för osv och då sa hon
"Men jag borde nog ta och rida till honom, jag har ju mer ridvana"
Och hon har ridit i knappt 4år och får rida de snällaste hästarna på sin ridskola och säger de är jättesvåra, medans jag som har "mindre" rid och hästvana är uppväxt på bockande galningar och tycker de är ganska lätta.
Jag lånar aldrig ut mina hästar förutom om det är någon i skolan som vill hänga med och skritta lite.
Det var en tjej som skulle provrida min ponny en gång, och det var lite speciellt. Han bockade, vägrade gå ifrån mig, började skena och ignorerade henne. Och de få delar som gick bra så la jag märke att hon red riktigt dåligt, hon satt snät, raka armar, långa tyglar, styrde med små ryckiga tygeltag osv och sen dess har jag inte vågat låta någon rida min ponny.
Fast han ser ut som en liten studsigt karusell när ha bockar;)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 146
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 376
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp