Utlåning av hästar

Sv: Utlåning av hästar

Nej, inte hur som helst iallafall.

Har en vän och hennes sambo som har sin häst hos oss, dom får låna min stora om dom vill rida tillsammans i lugnt tempo. Men på egen risk, har jag sagt, eftersom hon kan vara pigg och busig och lägga av ett bocksprång ibland :p
Jag vet att dom är lugna och bra med hästarna.

Men annars kan jag inte komma på någon som skulle få låna henne på egen hand.
 
Sv: Utlåning av hästar

Nej jag lånar inte ut hästarna men då och då bjuder jag med valda vänner på en ridtur och är med hela tiden. Efter några gånger ser jag ju hur det funkar och kan låta någon ta en ridtur själv...dottern får dock låns hästarna närhelst hon vill ;)
 
Sv: Utlåning av hästar

När inte min häst. Hon är jättelätt och mysig att rida 99% av tiden om det är hyffsat vindstilla, man inte har en fladdrig/prasslig jacka eller inte vinglar och hasar runt i sadeln om hon skyggar för något. Sen den där sista procenten kan det bara av åt skogen om hennes bakskygghet sätter in. I början var det mer 50-50. ☹ skenade okontrollerat för,minsta lilla.

Hon är verkligen snäll som en barnponny resten av tiden. Var värre när hon var yngre, nu är hon nästintill stabil hela tiden. Men lånar inte ut om jag inte går bredvid typ.
 
Sv: Utlåning av hästar

kl

Nej. Jag har inte haft han så länge och är för mammig för att ens skaffa en medryttare. Dessutom så är jag ju ändå där 5-7 dagar i veckan i normalfall så.
Han är en ganska ängslig individ, det tog ett tag innan han blev trygg med mig och jag vill inte utsätta han för stressmomentet att bli hanterad av andra än dom han känner som kan läsa av honom. Eventuellt, i framtiden, en medryttare. Men det kommer bli en låååång inskolning...
 
Sv: Utlåning av hästar

Min foderhäst kan man sätta upp i princip vem som helst på och det är jag tacksam för. Jag reser i jobbet emellanåt och har sällan något problem att få hästen motionerad när jag är borta. :)
 
Sv: Utlåning av hästar

Om jag är med kan folk jag känner ordentligt få rida henne. Hon fungerar bra med nybörjare och väldigt erfarna ryttare.
De som har ridit några år och tycker att de är jätteduktiga och minsann ska visa henne att de bestämmer går bort, de vinner aldrig. Hästen kan i såna situationer bli farlig eftersom hon är väldigt snabb i både kropp och knopp och den sortens självgoda människor kan inte läsa henne.
 
Sv: Utlåning av hästar

Jag har ju mina hästar för att JAG vill rida, inte för någon annans skull. De gånger nån annan rider mina hästar är det för att jag bett dom. Har faktiskt aldrig hänt att ngn frågat mig om de får låna mina hästar. det har sina fördelar att ha ett rätt bitchigt rykte:p.
 
Sv: Utlåning av hästar

Tar sista! Får sällan frågan, men lånar bara ut till ridkunniga kompisar när jag själv är med! Skulle aldrig släppa upp ngn jag inte känner och ännu mindre ut i skogen. Finns ingen anledning som jag ser det. Undantaget var min gamla häst som jag kunde leda runt kompisars barn på ibland för att vars snäll. De jag har nu är inte lika trygga ...
 
Sv: Utlåning av hästar

Japp jag lånar ut är tråkigt att alltid rida ut själv och tycker det bara är nyttigt för hästarna att ha andra på ryggen ibland.
 
Sv: Utlåning av hästar

När jag hade egen häst tidigare så fick jag väldigt sällan frågan, mer än om stallägaren ville låna hästen för att rida ut med sin dotter. Däremot nu när jag har medryttarhäst så får jag frågan relativt ofta om jag inte kan låna ut hästen, eller så blir det glada utrop när jag säger att jag "har häst", och att jag då kan lära personen rida..

Jag har hittills inte lånat ut medryttarhästen, även om jag får. Skulle kunna tänka mig det till någon som kan rida, men det är aldrig sådana personer som frågar.
 
Sv: Utlåning av hästar

Satt och funderade en lång stund.... Jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin fått frågan om någon får låna mina hästar.... Inte en enda gång vad jag kan minnas.

Fick fundera en extra gång hur jag skulle reagera OM jag fick frågan. Svaret blev att det beror helt och hållet på vem som ställer frågan och vad syftet med lånet är....

Jag har en ponny utlånad.... på långtidsutlåning så den står inte ens hemma. Men den typen av utlåning är väl inte aktuell här tänker jag. I alla fall passar det mig perfekt då ponnyn blir både inriden och inkörd....

Vidare händer det att jag erbjuder mina vänner att låna häst av mig... När jag vill ha ridsällskap eller någon att snattra med i stallet en stund. Dock är det inte så väldigt många som nappar... De flesta av mina hästbekanta har egna hästar och är inte i behov av att låna andras.
 
Sv: Utlåning av hästar

Kl
Innan/precis när jag köpte min häst så var det många som var sugna på att låna och provrida. Och då hästen stod 900m bort så red jag hem henne en dag och visade upp henne för släkt och vänner, ingen av dem har frågat mig om ridning sen dess :rofl: ingen aning varför :p. Har dock tvingat upp min mamma en gång (hade knäckt revbenet så kunde inte rida själv) och har slängt upp min kusin en gång.

När jag hade min super snälla gamla ponny så fick man dock fäkta bort folk med en kvast, då han var gammal och sjuk. När han var yngre och mycket livligare så försökte jag också fäkta bort folk, speciellt min systers vänner som hon lånade ut min häst till så de kunde rida ut tillsammans :( . Hade dock inte mycket att säga till om då.
 
Sv: Utlåning av hästar

*KL*
Prova, som i "rida en stund på ridbanan medan jag är med" - visst, om det är rätt person.
Låna, som i "rida ut utan mig" - nej, har svårt att föreställa mig att det skulle kännas ok utanför familjen.
 
Sv: Utlåning av hästar

Nu har det inte hänt så ofta men de gånger folk har frågat så har jag lånat ut henne utan problem.
Hästen är så otroligt snäll och lugn att alla kan rida henne.
Några ggr har de frågat om en kompis som hälsat på får låna min häst så de kunde ta en skrittur ut tillsammans.
Det är typ bara sådana ridningar de har handlat om, några gånger har det varit att en kompis kompis ville testa på att rida som aldrig ridit och då min häst är så snäll frågat om de fick leda runt kompisen lite i ridhuset.

Om vänner vill rida brukar de ju oftast hänga med mig ut och först rider jag sedan får de om de vill hopa upp å testa lite.

Jag har haft en enmanshäst en gång och aldrig mer har jag sagt, så därför tycker jag det bara är bra att andra får hoppa upp och rida lite då och då så hon inte bara accepterar mig!

Men har man en häst som är känslig och som är nervig och som inte mår bra av andra ryttare så ska man nog passa sig för att låta andra rida.

Men som min som är lugnet själv gör det inge0)
 
Sv: Utlåning av hästar

Självklart har jag främst min häst för att jag själv vill rida, men jag har ändå lånat ut honom några gånger till vissa vänner. Det är en känslig häst med mycket humör, men som dock är supersnäll mot barn och nybörjare. Därför vill jag inte att vem som helst ska sitta på honom, för så fort det ska krävas något så kan han testa ordentligt ibland och hoppar det upp någon som tror att formen sitter i hur hårt man drar ihop hästen med tyglarna... Ja, då tycker både pålle och jag att de kan fara och flyga. ;)
 
Sv: Utlåning av hästar

Jag lånar inte ut min häst.
Däremot har andra fått prova henne. Har många duktiga vänner (går hippologen, och de andra hippologstudenterna är duktiga ryttare), vi har nån gång provat varandras hästar & vi hjälps åt med hästarna om någon vill åka hem över helgen. :) Låter inte andra som inte jobbar med att träna hästar rida henne helt enket.
Sen är min häst ganska känslig och pigg, litar inte på att alla klarar av henne. Hon är väldigt snäll & lyhörd ! "råkar" man driva omedvetet så snappar hon upp det direkt ;), kan bli spänd också om man hamnar i obalans.

Hästen som jag ägde innan henne kunde jag låna ut mer. Han var mer pålitlig och trygg :), blev inte "förstörd" om någon annan red nån gång. Jag märkte inget på honom om någon annan ridit honom dagen innan.. :) stot däremot märker man skillnad på om någon mindre duktig ridit en eller två dagar.
 
Sv: Utlåning av hästar

Iof i min värld så hippolog student i sig är inte ekvivalent med välridande ryttare i sak .
 
Sv: Utlåning av hästar

När jag behöver hjälp typ är bortrest så får pålitliga stallkompisar rida ponnyn. Det är inget jag behöver vara orolig för, för ponnyn är stabil och psykiskt klarar hon nog det mesta. Ömtåliga ben gör dock att jag bara låter duktiga personer rida.

Om någon frågar beror det på vem det är. Är det någon superduktig som rider till ponnyn är det fritt fram (man säger ju inte nej till gratis tillridning :p) och om det är en icke-hästkunnig vän låter jag gärna personen åka runt lite om vikten stämmer. Om det är en "halvkunnig" person som rider regelbundet eller någon ytlig bekant vemsomhelst blir svaret däremot nej. Då kan personen betala för sin ridning någon annanstans.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 146
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 376
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp