Bukefalos 28 år!

Utsatt för sexuella trakasserier på firmafest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men går det inte att enas om att arbetsgivaren har ett ansvar för arbetsmiljön, även den miljö som uppstår när man i arbetets utkant träffas just för att man är anställd?

Om det är så att sunkpelle har ett system att kränka sina kollegor, då kommer arbetsgivaren att få det jobbigt och riskerar repressalier för att inte leva upp till sitt ansvar vad gäller systematiskt arbetsmiljöarbete.

Är det första gången det kommer i dagern handlar mycket om hur arbetsgivaren reagerar på händelsen. Slår AG ifrån sig och tycker att det är sånt man får ta - känns som ett verkligt problem med arbetsmiljön vilket ska utredas.

Om AG däremot tar sitt ansvar, kallar till samtal med den kränkande parten, erbjuder stöd till TS som är kränkt och visar att de menar allvar i sitt arbetsmiljöarbete finns väl inte mycket att anmärka på?
Just så som jag skrev!
Att ag;s ansvar är att städa upp och hålla rent.
Att ansvaret för själva handlingen ligget hos den som utförde den.
Har det hänt ofta tidigare så har ag brustit i sitt ansvar som städare.
Har det inte hänt tidigare så kan man ju knappast lasta ag för händelsen överhuvudtaget.
 
Komplimanger?!! Den här tråden gör det lätt att förstå varför det här är ett vanligt problem! Har man ingen aning om vad som är en komplimang kanske man ska avstå från att lämna dem öht.
Det kan vara vidrigt med kommentarer om en yttre ÄVEN om de handlar om att personen är snygg vacker sexig etc. De flesta vill inte ha omdömen av ointressanta personer alls. Det är väl lika illa oavsett om de är positiva!
 
Komplimanger?!! Den här tråden gör det lätt att förstå varför det här är ett vanligt problem! Har man ingen aning om vad som är en komplimang kanske man ska avstå från att lämna dem öht.
Det kan vara vidrigt med kommentarer om en yttre ÄVEN om de handlar om att personen är snygg vacker sexig etc. De flesta vill inte ha omdömen av ointressanta personer alls. Det är väl lika illa oavsett om de är positiva!
Problemet är ju att alla har olika sätt att uppfatta en situation. det som för en är ett lite grövre skämt, kan såra eller förnedra en annan djupt.
Den ene vill skoja om rajtantajtan men motparten upplever trakasserier,

Jag vet inte vad som hände, det kan ju ha varit så att någon gick grovt över linjen vad som är acceptabelt, men det kan ju vara så att den andre har en linje som ligger långt under vad som är vanligt bland folk en firmafest där alkohol är inblandat.
Jag kan, och jag anser att man inte ska döma i det här fallet utan bara tala om det som en allmän händelse.
Vem som har ansvar och hur man ska hantera det hela.
Och där har jag klargjort vilken ansvarsfördelning jag anser ska råda.
 
Ja jag skojade inte. Tyvärr, det är ledsamt faktiskt. Kvinnan i den här tråden har blivit åsidosatt för att någon ska säga att den håller med ändå inte och sen ska det tjafsas.
 
Ja jag skojade inte. Tyvärr, det är ledsamt faktiskt. Kvinnan i den här tråden har blivit åsidosatt för att någon ska säga att den håller med ändå inte och sen ska det tjafsas.

Fast det kommer också fram ganska hårresande åsikter om "komplimanger , det var väl fylla och en gång är ingen gång. Som är den attityd som gör att detta händer alltför ofta i verkligheten.

Verkligen en sjuk attityd som vi alla måste stå upp och motarbeta, så fort den visar sitt fula tryne.
 
Problemet är ju att alla har olika sätt att uppfatta en situation. det som för en är ett lite grövre skämt, kan såra eller förnedra en annan djupt.
Den ene vill skoja om rajtantajtan men motparten upplever trakasserier,

Jag vet inte vad som hände, det kan ju ha varit så att någon gick grovt över linjen vad som är acceptabelt, men det kan ju vara så att den andre har en linje som ligger långt under vad som är vanligt bland folk en firmafest där alkohol är inblandat.
Jag kan, och jag anser att man inte ska döma i det här fallet utan bara tala om det som en allmän händelse.
Vem som har ansvar och hur man ska hantera det hela.
Och där har jag klargjort vilken ansvarsfördelning jag anser ska råda.

Ja det förstår jag.
Om jag utgår från mig själv eftersom det är enklast så är jag väldigt flamsig och normaliserad för grovt språk och älskar att prata sex och hångla loss med lite allamöjliga. Men jag gör det med MINA VÄNNER!! Många av dem har hängt med i många decenium och de är totalt likasinnade de som utsätts för det eftersom jag annars låter bli!
Att inte kunna hålla isär sitt yrkesliv och sitt festarjag är grund för LSS tycker jag. Jag pratar inte bdsm vid kyrkkaffet heller. Är det svårt för mäniskor att lägga sig på en nivå där man har både hängslen och livrem för att säkerställa att medmänniskor blir positivt berörda av en själv eller inget alls?
Jag ser umgänge i olika grupper! Yrkeslivet, församlingslivet, stallet, kören, knyppeldamerna, mannens mc klubb och mitt eget klubbliv, släkten olika kompisgäng, med bara mannen.... jag skulle själv sitta i fängelse och vara totalt utskämd om jag inte höll isär grupperna. Psykiskt sjuk. Är detta konstigt för andra??
 
Blir TS behjälpt av att skriva sin version av händelsen här?
Nej.
Som det svarades i början så finns HR eller chefens chef.
Om företaget är så stort torde det finnas många högre chefer att gå till.

Vad jag kan utläsa vet inte TS om chefen har tagit samtalet med berörd persion, som är ålagt den.
Tänk om chefen känner till TS bättre än vi som bara känner till via 3 st inlägg.
Tänk om den inte ens arbetar på ett stort företag. Troll har vi sett förut
 
Ja det förstår jag.
Om jag utgår från mig själv eftersom det är enklast så är jag väldigt flamsig och normaliserad för grovt språk och älskar att prata sex och hångla loss med lite allamöjliga. Men jag gör det med MINA VÄNNER!! Många av dem har hängt med i många decenium och de är totalt likasinnade de som utsätts för det eftersom jag annars låter bli!
Att inte kunna hålla isär sitt yrkesliv och sitt festarjag är grund för LSS tycker jag. Jag pratar inte bdsm vid kyrkkaffet heller. Är det svårt för mäniskor att lägga sig på en nivå där man har både hängslen och livrem för att säkerställa att medmänniskor blir positivt berörda av en själv eller inget alls?
Jag ser umgänge i olika grupper! Yrkeslivet, församlingslivet, stallet, kören, knyppeldamerna, mannens mc klubb och mitt eget klubbliv, släkten olika kompisgäng, med bara mannen.... jag skulle själv sitta i fängelse och vara totalt utskämd om jag inte höll isär grupperna. Psykiskt sjuk. Är detta konstigt för andra??
Problemet med en firmafest är just det. Dä ska människor umgås, ofta tillsammans med alkohol, människor som normalt sett inte umgås annat än under arbetet. Det är inte sällan aggressioner, spänningar och adra saker leder till laddade situationer som inte kommit i dagen på jobbet. Lägg därtill olika människors olika trösklar/nivåer så är det egentligen inte förvånande att det inte händer flr gånger.
 
Men det är väl självklart att varje enskild människa ansvarar för sina egna handlingar? Det utesluter ju inte att ag har ett ansvar att skapa en bra arbetsmiljö och göra sig av med människor som aktivt missgynnar en sådan.
Har jag påstått ngt annat, du upprepar ju bara det jag hävdat hela tiden .
 
"Arbetsgivaren är den som är ytterst ansvarig för att sexuella trakasserier inte förekommer på arbetsplatsen."
...
"Men arbetsgivaren har också ansvar för sexuella trakasserier mellan arbetstagare. Det innebär att arbetsgivaren måste utföra ett förebyggande arbete mot sexuella trakasserier. Arbetsplatsen måste ha en beredskapsplan och en policy som varje arbetstagare ska få information om."

Stänger nu tråden.

/moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 604
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 159
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp