Bukefalos 28 år!

Utsatt för sexuella trakasserier på firmafest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har jag påstått det?
Jag tycker däremot att det är respektlöst att du påstår att det ts varit utsatt för är en engångshändelse när ingen av oss vet om det.
var har jag påstått det, ts beskriver 1 händelse och utifrån det har jag polemiserat vissa påståenden.
Jag har även klargjort att om ag brustit i sitt ansvar och tillåtit en tradition av trakasserier så kan han avkrävas ansvar för det.
Respektlöst?
Det är väl att göra som du gör, lägga åsikter och påståenden i min mun, saker jag aldrig hävdat.
Stå för dina åsikter så står jag för mina.
 
Jag undrar om det ens kan lasta AV när det sker utanför arbetsplatsen/arbetstid.

Om inget dokumenteras så finns heller ingen händelse eller upprepade dito.

För att det ska bli en arbetsmiljö fråga måste chefen först ha informerats o vid upprepningar göra en handlingsplan o ta båda parter till samtal.

Verbala fyllekränkningar endast på julbordet borde man väl fixa själv eller bara ignorera.
#med reservation för att jag inte orkat läsa hela tråden#
 
Jag undrar om det ens kan lasta AV när det sker utanför arbetsplatsen/arbetstid.

Om inget dokumenteras så finns heller ingen händelse eller upprepade dito.

För att det ska bli en arbetsmiljö fråga måste chefen först ha informerats o vid upprepningar göra en handlingsplan o ta båda parter till samtal.

Verbala fyllekränkningar endast på julbordet borde man väl fixa själv eller bara ignorera.
#med reservation för att jag inte orkat läsa hela tråden#
Så lösningen på det stora problemet med sexuella trakasserier är att ignorera dom för vad folk gör när dom är fulla är inte så farligt? Vad som händer på firmafesten stannar på firmafesten? Schysst inställning..
 
Det gäller under alla aktiviteter som kan kopplas till arbetsplatsen. Om det stämde angående dokumetationen så skulle man alltså enligt dig som arbetsgivare kunna strunta i att dokumentera och på så sätt har inget hänt? Det stämmer inte från andra hållet heller. Vid ett skarpt läge så kan båda parter berätta sin uppfattning hur det sett ut över tid. Tex i AD. Handlingsplaner ska enligt Arbetsgivaralliansen, och Kommunal, Unionen och Akademikerförbundet finnas på en arbetsplats. De ska tex kunnas lämnas ut vid en intervju så att AT vet policyn på arbetsplatsen innan de väljer att tacka ja till arbete. Likaså arbetsmiljöarbetet i stort ska gå efter ett årsschema så att man har en checklista och på så sätt kan bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete.
Det är liksom lag på detta. Självklart måste ju ju chefen informeras. Men att det ska vara upprepingar köper jag inte alls. Inte heller att det ska vara samtal si och så. Jag hoppas att alla chefer har egna kloka planer kopplade till sin ledarstil.
Och till sist anser jag att fyllekränkningar på julbordet ska leda till avsked.
 
Nu har lbb som vanligt lyckats styra iväg tråden från ursprungsämnet, hur TS ska få hjälp och vart hon ska vända sig. Låt er inte provoceras, då får lbb bara som han vill (se t ex det han snart kommer att skriva som kommentar till detta).

Kan vi prata med TS om det som hänt i stället? Känns lite viktigare.
 
Om det har skett en enda gång vilket nu är exemplet så tycker jag att det haussas upp här.

Vi har inte hört den andra parten.
Tänk Om!

Det är falska beskyllningar,
 
Om det har skett en enda gång vilket nu är exemplet så tycker jag att det haussas upp här.

Vi har inte hört den andra parten.
Tänk Om!

Det är falska beskyllningar,

Det framgår inte av exemplet här om det är första gången eller del av en osund arbetsplats.

Självklart ska inte trakasserier överses med pga fylla på fest.
 
Om det har skett en enda gång vilket nu är exemplet så tycker jag att det haussas upp här.

Vi har inte hört den andra parten.
Tänk Om!

Det är falska beskyllningar,
Men hur kan du säga då att det är falska beskyllningar om vi bara hört en?!
Sedan är det enkom den som upplever kränkningen som kan avgöra graden av kränkingen!Som exempel så är inte jag lättkränkt alls. Jag är snarare avtrubbad efter att ha haft arbetsledande jobb över 12 neandertalarmän på den tiden då sådant här inte var något att prata om. Så skulle någon tex uttala sig om mina bröst på fyllan så skulle det inte skada min person tror jag. Därmed är det ju inte sagt att Lisa tar lika lättvindigt på det hela! Hon kanske tycker "wow schyssta rattar baby" är helt fruktansvärt och inte vill jobba där mer.
Poängen är ju att ALLA MÄNNISKOR ska veta att man inte gör så!! Man säger inget alls!! De som inte vet det ska inte vara i arbetslivet!
 
Det framgår tydligt. Annars skulle det finnas med ngn formulering om fortsatt tidigare/ trakassering.
Jag påstår Inte att det inte är sant, men oftast finns det flera versioner av sanningen.
Ts har ej heller beskrivit om det skett förr eller senare.
Även i arbetsmiljö domar måste man kunna Bevisa sin sak. Ord mot ord annars
 
Det framgår tydligt. Annars skulle det finnas med ngn formulering om fortsatt tidigare/ trakassering.
Jag påstår Inte att det inte är sant, men oftast finns det flera versioner av sanningen.
Ts har ej heller beskrivit om det skett förr eller senare.
Även i arbetsmiljö domar måste man kunna Bevisa sin sak. Ord mot ord annars

Nej det framgår inte alls. Det är inte ens säkert att TS känner till företagets historia på området. Hur vet du det?
 
Men menar du att om jag går på ett julbord som anställd och en kollega säger något som jag upplever som kränkande så ska det spela roll om det är första eller 74e gången?
 
Jamen hallå... du antyder ju att det inte är så farligt om det är första gången och på fyllan. Vad har chefen med det att göra?
 
Du är för rolig.
När vi diskuterade våldtäkter så var det inget speciellt, men verbala kanske t o m komplimanger räcker för att vilja stämma arbetsgivare.
 
Men går det inte att enas om att arbetsgivaren har ett ansvar för arbetsmiljön, även den miljö som uppstår när man i arbetets utkant träffas just för att man är anställd?

Om det är så att sunkpelle har ett system att kränka sina kollegor, då kommer arbetsgivaren att få det jobbigt och riskerar repressalier för att inte leva upp till sitt ansvar vad gäller systematiskt arbetsmiljöarbete.

Är det första gången det kommer i dagern handlar mycket om hur arbetsgivaren reagerar på händelsen. Slår AG ifrån sig och tycker att det är sånt man får ta - känns som ett verkligt problem med arbetsmiljön vilket ska utredas.

Om AG däremot tar sitt ansvar, kallar till samtal med den kränkande parten, erbjuder stöd till TS som är kränkt och visar att de menar allvar i sitt arbetsmiljöarbete finns väl inte mycket att anmärka på?
 
Du är för rolig.
När vi diskuterade våldtäkter så var det inget speciellt, men verbala kanske t o m komplimanger räcker för att vilja stämma arbetsgivare.
Fast stopp nu! Att ursäkta sexuella trakasserier med att det var menat som en komplimang är alla gubbsjuka, mansgrisiga, självupptagna, ignoranta människors stående ursäkt! Det är så billigt och vidrigt att anse att man ska kunna säga vad som helst och sen säga "nä men vadå det var menat som en komplimang, det är ju inte mitt fel att du inte kan ta den!"
Tror du på fullt allvar att någon t.ex. TS anser att "vilken fin klänning" "eller va fin du är i håret" klassas som en sexuell trakasseri? Eller är det troligare att det handlade om nåt mer som "schysst rumpa, bröst, spiror" eller nåt liknande eller värre och/eller insinuationer som var utseendebetonade och/eller sexuella?
En kvinna (eller mans för den delen!) kropp är aldrig nån allmän egendom som ska benämnas och betygsättas av helt oönskade människor.
Tycker din inställning liknar dom som tycker att man får säga vad man vill och tar nån illa upp är det deras problem som inte kan ta en komplimang/skämt. Om jag känner mig kränkt av vad någon säger så är det för att det är olämpligt/elakt/äckligt/stötande/onödigt och inte för jag tycker att det är roligt att skrika sexuella trakasserier så fort nån berömmer mina nya skor. Och det tyder också på att du aldrig har varit i andra änden av en sån "komplimang". Vi som varit det tycker inte att det inte är så farligt.
Du kanske också tycker att en gång är ingen gång och på fyllan är alla gånger ingen gång, gäller för allt? Våldtäkt, misshandel, rån, inbrott?
 
Fast stopp nu! Att ursäkta sexuella trakasserier med att det var menat som en komplimang är alla gubbsjuka, mansgrisiga, självupptagna, ignoranta människors stående ursäkt! Det är så billigt och vidrigt att anse att man ska kunna säga vad som helst och sen säga "nä men vadå det var menat som en komplimang, det är ju inte mitt fel att du inte kan ta den!"
Tror du på fullt allvar att någon t.ex. TS anser att "vilken fin klänning" "eller va fin du är i håret" klassas som en sexuell trakasseri? Eller är det troligare att det handlade om nåt mer som "schysst rumpa, bröst, spiror" eller nåt liknande eller värre och/eller insinuationer som var utseendebetonade och/eller sexuella?
En kvinna (eller mans för den delen!) kropp är aldrig nån allmän egendom som ska benämnas och betygsättas av helt oönskade människor.
Tycker din inställning liknar dom som tycker att man får säga vad man vill och tar nån illa upp är det deras problem som inte kan ta en komplimang/skämt. Om jag känner mig kränkt av vad någon säger så är det för att det är olämpligt/elakt/äckligt/stötande/onödigt och inte för jag tycker att det är roligt att skrika sexuella trakasserier så fort nån berömmer mina nya skor. Och det tyder också på att du aldrig har varit i andra änden av en sån "komplimang". Vi som varit det tycker inte att det inte är så farligt.
Du kanske också tycker att en gång är ingen gång och på fyllan är alla gånger ingen gång, gäller för allt? Våldtäkt, misshandel, rån, inbrott?

"Men vaddå, har du ingen humor?"
"Ni feminister är så jobbiga. Boys will be boys."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 130
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 593
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 159
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp