Bukefalos 28 år!

Utsatt för sexuella trakasserier på firmafest

Status
Stängd för vidare inlägg.

ledsnajag

Trådstartare
Jag blev i förra veckan utsatt för sexuella trakasserier och kränkningar på en firmafest.
Festen arrangerades av min arbetsgivare och var endast för anställda.
Jag har fått förklarat för mig att det rent tekniskt sett är "på arbetsplatsen" och att min arbetsgivare har ansvar, i och med att det är arbetsgivaren som har arrangerat festen. Detta verkar inte min arbetsgivare hålla med om.
Vad är det som gäller?

Jag har precis gått ur facket :banghead:
 
Lider med dig!

Fast polisen finns ju, det är ju egentligen oviktigt var brotten utspelade sig för det är ju fortfarande ett brott.

Du har ingen HRchef eller dylikt? Skyddsombud? Det kanske inte går att göra en process av det men göra alla uppmärksamma på situationen. Sen skulle jag gå med i facket igen. De kanske inte kan hjälpa dig med det som skett när du var icke-medlem men om det blir mer surt efter så.

Om du känner att du kan konfrontera personen så går det också att göra. Har du någon vettig på HR (eller ett skyddsombud, inte deras korrekta grej men...) så kan du kanske ta med som stöd. Sen är det JÄVLIGT dåligt av din chef att inte ta tag i det här!!
 
Jag blev i förra veckan utsatt för sexuella trakasserier och kränkningar på en firmafest.
Festen arrangerades av min arbetsgivare och var endast för anställda.
Jag har fått förklarat för mig att det rent tekniskt sett är "på arbetsplatsen" och att min arbetsgivare har ansvar, i och med att det är arbetsgivaren som har arrangerat festen. Detta verkar inte min arbetsgivare hålla med om.
Vad är det som gäller?

Jag har precis gått ur facket :banghead:

Några frågor:
1) Hur stor är din arbetsgivare?
2) Vad för typ av fest var det (typ middag på en restaurang och sen fri utgång, fylleslag i verkstans lokaler, relax och bubbel... ja, du fattar)
3) Vad mer specifikt var det som hände?
 
@Zeli
1) Väldigt stor (störst i Sverige inom sin marknad).
2) Det var en middag på restaurang med mingel efteråt.
3) Jag vill inte gå in på detaljer, men han kom med väldigt olämpliga kommentarer (sexuella trakasserier) och även elaka och kränkande kommentarer om mitt utseende. Han är mer än 35 år äldre än mig och jag känner mig inte längre trygg och bekväm på min arbetsplats.

Jag har pratat med min arbetsgivare men känner kanske inte att stödet är riktigt vad jag hade hoppats på :(
 
Polisanmäl? Det är som sagt ett brott att utsätta någon för sexuella trakasserier!

I bästa fall möter du en förstående polis, som lyssnar och ger dig en brochyr om brottsofferjouren. Efter några veckor får du besked om att förundersökningen är nedlagd.
 
@Zeli
1) Väldigt stor (störst i Sverige inom sin marknad).
2) Det var en middag på restaurang med mingel efteråt.
3) Jag vill inte gå in på detaljer, men han kom med väldigt olämpliga kommentarer (sexuella trakasserier) och även elaka och kränkande kommentarer om mitt utseende. Han är mer än 35 år äldre än mig och jag känner mig inte längre trygg och bekväm på min arbetsplats.

Jag har pratat med min arbetsgivare men känner kanske inte att stödet är riktigt vad jag hade hoppats på :(

Och när du gick ur facket tänkte du????
 
Jag blev i förra veckan utsatt för sexuella trakasserier och kränkningar på en firmafest.
Festen arrangerades av min arbetsgivare och var endast för anställda.
Jag har fått förklarat för mig att det rent tekniskt sett är "på arbetsplatsen" och att min arbetsgivare har ansvar, i och med att det är arbetsgivaren som har arrangerat festen. Detta verkar inte min arbetsgivare hålla med om.
Vad är det som gäller?

Jag har precis gått ur facket :banghead:[/QUOTE

Att ta reda på vilka regler som gäller har väl inget med medlemsskap i facket att göra? Räknas det som "arbetstid" så är arbetsgivaren skyldig att ta tag i det. Arbetsgivaren har väl en chef? Då får du till dem.
 
@ledsnajag Bra att det är ett större företag, då finns hopp om vettig HR folk. Du ska inte känna dig otrygg på din arbetsplats! Ta kontakt med HR och förklara din sits för detta blir/är ett arbetsmiljöproblem för dig så får de dra det med din chef. Funkar inte det så har alla chefer en chef som du kan vända dig till.

Vet dina kollegor om det här?
 
Jag blev i förra veckan utsatt för sexuella trakasserier och kränkningar på en firmafest.
Festen arrangerades av min arbetsgivare och var endast för anställda.
Jag har fått förklarat för mig att det rent tekniskt sett är "på arbetsplatsen" och att min arbetsgivare har ansvar, i och med att det är arbetsgivaren som har arrangerat festen. Detta verkar inte min arbetsgivare hålla med om.
Vad är det som gäller?

Jag har precis gått ur facket :banghead:
Din arbetsgivare har fel. Det är självklart en arbetsmiljöfråga! Om någon anser sig utsatt för sådant har arbetsgivaren skyldighet (enligt lag) att utreda saken. Det innebär ju dock att du måste vara beredd på att förövaren måste bli upplyst om att du faktiskt påtalat/berättat detta för din ag. Arbetsgivaren ska utreda ur en objektiv synvinkel. Lyssna på dig och din beskrivning och lyssna på vad förövaren säger. Tyvärr kan det ju ofta landa i att ord står mot ord (dock ej alltid) men då vet förövaren att denne inte kommer undan; att arbetsgivaren inte ser igenom fingrarna på arbetstagare som utsätter arbetskamrater för sådant.

Även om det skulle ske på "ren" fritid (t ex att denna kollega söker upp dig i privata sammanhang och trakasserar dig) så blir det en arbetsmiljöfråga då ni ju är kollegor/arbetskamrater och kanske ska samarbeta eller åtminstone riskerar stöta på varandra på arbetet. Det påverkar din arbetsmiljö, vare sig arbetsgivaren vill eller inte. Precis som sjukfrånvaro inte alls behöver ha samband med arbetet, men ändå är det arbetsgivaren som "drabbas" i och har ansvaret för rehabiliteringsprocessen.
/jobbar med personalfrågor
 
@ledsnajag Bra att det är ett större företag, då finns hopp om vettig HR folk. Du ska inte känna dig otrygg på din arbetsplats! Ta kontakt med HR och förklara din sits för detta blir/är ett arbetsmiljöproblem för dig så får de dra det med din chef. Funkar inte det så har alla chefer en chef som du kan vända dig till.

Vet dina kollegor om det här?

Personalavdelingen är arbetsgivarens organistation för att se till att arbetsgivaren sköter sina åtaganden, Det är inte arbetagarens överprövningsinstans.
 
Jo jag vet det. Jag anser att arbetsgivaren inte har skött sina personalåtagande när denne inte agerat på situationen.

Om ingen lyssnar på TS så har ju även hennes chef en chef som kanske lyssnar. Trakasserier är aldrig ok.
 
@landsbygdsbo Jag har aldrig sagt att min arbetsgivare är ansvarig för vad som hände, bara att de har ett ansvar nu.
QUOTENej det har du inte. För din del hoppas jag att det löser sig.
Svaret var riktat till golit.
Självklart är "Kalle" i det av mig nämnda exemplet ansvarig för händelsen.
Chefen har däremot ett ansvar att ta tag och försöka reda upp och förhindra en upprepning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 602
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 159
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp