Bukefalos 28 år!

Utskälld av stallpersonal

Sv: Utskälld av stallpersonal

Ts har haft en tråd uppe innan om att stallet hon står i har blivit ett ridskolestall pga att ägaren flyttat ridskolan dit. personalen som jag förmodar TS menar är den personal som följt med. Samma personal hon i förra tråden var otrevlig mot när de bara ville hjälpa till. Hon snäste åt dem då.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

kl

Jag anser inte att man skäller ut en hästägare för att inte veta om hästen skulle frysa den natten/dagen eller inte.
Vädret växlar fort och smhi kan man inte lita på.
Däremot som stallägare så har mna ändå ett ansvar över sina inackorderingar och man vill väl allas hästar väl!

I mitt stall står 28 hästar, idag var det faktiskt en pålle som var för tunt klädd och huttrade i boxen.
Gav honom 2 kg xtra i hö som han kunde äta för å få upp värmen medans dom andra kom ut, jag såg att jag var bra i tidsschemat så jag hann ta på honom ett ylle under innan utsläpp. No big deal.
Sa åt hästägaren att han frös och dom åtgärdade det.

Tycker att mna som djurälskare har ett gemensamt ansvar att djuren! Tänk nästa ggn man själv gör en miss?

Och oj vad snabba många på buke är att skrika att man ska anmäla om en häst far illa, men det är ok att släppa ut en häst som huttrar? Hur skulle ägaren kunnat förutspå det!?
Hästen som huttra hos mig idag stod med 300 grams täcke. Jag trodde verkligen inte igår kväll att denne häst skulle frysa.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Fast i ärlighetens namn...hur svårt är det att ha två täcken redo? Så här års växlar temperaturen snabbt och det är ingen nyhet,, samma sak varenda år från höst - vår. Vem om inte hästägaren ska se till att det finns lämpliga täcken för hästen framme??? Skulle aldrig i livet förvänta mig att stallpersonal ska behöva kuta runt och leta efter nåt lämpligt.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Och oj vad snabba många på buke är att skrika att man ska anmäla om en häst far illa, men det är ok att släppa ut en häst som huttrar? Hur skulle ägaren kunnat förutspå det!?
Hästen som huttra hos mig idag stod med 300 grams täcke. Jag trodde verkligen inte igår kväll att denne häst skulle frysa.

Här är det nog du som är snabb att fördöma, inte någon annan, hästen frös inte vid utsläpp.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Fast i ärlighetens namn...hur svårt är det att ha två täcken redo? Så här års växlar temperaturen snabbt och det är ingen nyhet,, samma sak varenda år från höst - vår. Vem om inte hästägaren ska se till att det finns lämpliga täcken för hästen framme??? Skulle aldrig i livet förvänta mig att stallpersonal ska behöva kuta runt och leta efter nåt lämpligt.

Jag håller med , men återigen tycker jag att alla kan missa
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Svarar till "alla":

Vad är skillnaden på det scenario jag hade idag gentemot TS.

Skulle en av mina inackorderingar stå å frysa i hagen skulle jag åtgärda det!

Skillnaden är att hästen du berättar om frös innan utsläpp, dvs enkelt räkna ut den kommer frysa i samma täckning ute.

Hästen i TS trådstart frös inte vid utsläpp och det fanns ingen anledning (om man inte vet hästen är en frysort) att anta att den kommer frysa i det xxx-gramstäcke som satt på/fanns framhängt.

Enormt stor skillnad.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Ett tillägg, det framgår inte om stallpersonalen åtgärdade eller inte eller ens om det var de som upptäckte det och vid vilken tidpunkt i så fall. De kanske gjort precis som du eller insett det vid insläpp.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Stallägaren där jag har mina uppstallade är precis så som svea skriver ! Hon ansvarar för 15 hästar (inklusive sina egna)
Hon sätter på täcken som är framme, om det är helt galet så letar hon upp ett mer lämpligt täcke. Hon tar in hästar som fryser(och lägger på stalltäcke/fleecetäcke om de inte har det under, hon tar av täcken om vädret plötsligt blir mkt varmare än planerat. Jag har aldrig varit med om maken till stallägare som månar om hästarna ! Hon är helt otrolig. Som nu så står en häst i stallet och är lite hängig hon tempar den flera gånger om dagen. Det är inte jättebilligt stall men värt varenda krona.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Kl
Sen har vi bara en sida av storyn. Personalen kanske bara vara sakliga, ts tog åt sig o upplevde det som skäll.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Så kan det absolut vara ! Jag tycker verkar vanligt att personer känner sig utskällda när de fått en tillrättavisning eller en synpunkt. Skäll är liksom något helt annat
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

KL
Angående att "fixa till" småmissar.
I morse hade vi -9 och snöstorm. Blåser kraftigt gör det fortfarande, temperaturen vet jag inte men jag tror det slutat snöa (svårt att se pga blåsten). Jag har 2 hästar. Min vita dam som är med på avataren och hennes dotter. Dottern verkar (tyvärr) vara "fryslort" och hon frös så hon skakade när det var -18. Givietvis åkte det på ett vintertäcke. Täcket ligger fortfarande på och jag räknar med att jag kommer få täcka henne resten av vintern :(. Märra går naken. Tack och lov så tar utsläppet inte för givet att jag "missat" utan min dam får gå otäckad i alla väder precis som hon mår bäst av.
Jag skulle bli riktigt sur om jag hittade henne med täcke på. Hon hatar täcken och hon får kraftiga spänningar i bogarna av dem.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Håller helt med . Fiorano : det finns inget generellt som gäller som det du säger . Jag hade lackat om du tar saken ingens händer och täckar andras hästar utifrån hur du själv anser de ska vara täckade . Med all rätt och logik anser jag .

+Alexandra

Jo, jag håller helt med er om att hästar är individer. Därför byter jag inte och ändrar på täcken som respektive hästs ägare har valt att använda. Det är upp till alla att täcka efter vad de anser att deras hästars behov är oavsett vad jag tycker:).

Detta kan ju även den personen tänka på som skickade mitt inlägg till min stallägare och även sprider rykten om att nämnda stallägare har ofodrat regntäcke på sin helklippta häst i -20. Så är det INTE. Vad jag skrev handlade inte om stallägarens häst öht.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Exakt .
Cirkus : det är ju beundransvärt med en sån stallägare , jag har nog aldrig hört om liknande såvida man inte har hästen fullinackorderad .

Kl
Därmed inte sagt att man för den skull struntar i andras hästar och väl och ve . Det jag menar är att yttersta ansvaret ändå faller på hästägaren i fråga om att tydliggöra hur de vill att deras häst ska ha det . Har de gjort det följer jag det direktivet . Märker jag ngt som verkar avvikande så kommenterar jag/tar upp det så att hästägaren får möjlighet att ta ställning om den vill ändra ngt . Oftast vill de det om man kommenterar en avvikelse som att hästen frös vid intag .
Däremot står jag inte och tar egna beslut om hur andras hästar är täckade utifrån de direktiv hästägaren avgivit , på morgonen vid utsläpp . Inte heller ringer jag runt och har mig . Som jag skrev tidigare , om ngn hästägare missat en gång och en häst jag vet aldrig går utan täcke ute, inte har ngt täcke så självklart sätter jag inte ut den naken och skiter i det ! Men det hör somsagt till ett undantag i det fallet .
Tycker som jag skrev tidigare i tråden att det blir lite ironiskt i debatten att nu helt plötsligt är det super om stallägare/personal tar beslut efter eget tycke gällande täckesval och det är en brist om de inte gör det, när övriga 360 fall och dagar om året gällande hästvård här så är det ekvivalent med bränning på bål om ngn som inte hästägaren bestämt, beslutar ngt i vården /skötseln av ngn annans häst .
Det senare är väl dessutom tämligen logiskt eftersom det tillochmed blir juridiska aspekter som påföljd om ngn får för sig att argumentera runt det .
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Även om hästen är helrakad så är -10 inga problem för en häst att vara helt utan täcke utomhus, förutsatt att dom är torra och har ordentligt med grovfoder.

Hästar har en bättre grundkonstruktion än människor med mindre hudyta i förhållande till "kött" vilket gör att dom förlorar mindre värme och samtidigt har dom förmågan att jäsa cellulosa i grovtarmen och frigöra värme på det sättet.

Så förutsatt att hästen är torr och har fått ordenligt med grovfoder, kraftfoder har inte alls samma effekt så det räknas inte, så kan du säga åt stallpersonalen att dom är mesar som kan äta skit... fast det är nog bra om du kan linda in det lite och framföra det lite mer diplomatiskt :D

Fast studien med just helklippta hästar säger ju tvärtom att de behöver täcke!
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Och hade du lagt på varmare på min helklippta (nyklippta) shettis utefter det tänket hade han stått och svettats i hagen, och jag hade blivit arg på dig som utsläppare för att du hade lagt på annat täcke än jag sagt.

Hästar ÄR individer - och därför det blir orimligt att försöka gissa hur hästar man inte känner ska ha det. För det kan bli så fel åt båda håll.

(Vid minus 25 frös han i 150 gram, men var kokhet i 300 gram. Dvs han borde ha 200 gram när det går kallare än minus 20.)

Delvis *kl*

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm

Klippta hästar


Många väljer att klippa sin häst på vintern. Hästen känns piggare och problemen med svettning och eftersvettning minskar. Hästen torkar också snabbare efter ridpassen. När hästen blir av med sin päls tappar den också ett naturligt lager isolering. Det måste ersättas med ett täcke. Man har vid SLU visat att ett termotäcke ersätter det förlorade pälslagret. En klippt häst med termotäcke har samma NKT (minus sju grader) som en oklippt häst utan täcke, vid samma träningsintensitet.
För att slippa klippa sin häst sätter många på ett täcke tidigt på säsongen. De hoppas att detta ska minska pälstillväxten, men fungerar det? Karin svarar:
- Det är främst ljuset som styr pälsansättningen. Därför är det effektivare att ha ett ljusprogram, där man har tänt i stallet femton till sexton timmar per dygn. Andra faktorer som påverkar är täcke och en korrekt foderstat

Studien visade klart och tydligt att klippta hästar bör ha täcke på sig.

Min shettis som vi var tvugna att helklippa pga löss förra vintern frös som bara den utan täcke.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Alexandras häst har täcke på sig . Läs .

Det är nog inte rocket science att man inte helklipper och inte har räcke . Folk är inte idioter . Tacticus är ute och cyklar så det är Isåfall dit du bör rikta fokus då det är helt absurt att hänvisa till en studie men missa halva och dessutom ha noll förståelse för vad bortklippt päls innebär och säga att det löser sig med mat .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 376
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 054
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 398
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp