Bukefalos 28 år!

Utställningstråden 2017

@mysboll grattis, men vänj dig avseende Danmark... fick köpa championatrosetterna när jag var där... :)

Årets utställningspremiär är avklarad: fröken Hot visade sig utmärkt, fick en kritik som verkligen ringade in de fel hon har exteriört, och landade på exc utan ck. Inte domarens typ av Griffon helt enkelt.
Oavsett: det var kul att komma ut och träffa folk, och väldigt glädjande var att en vän fick fram den första egenuppfödda championen :)
Nästa utställning blir nog collieklubbens inofficiella i Piteå, ställer troligen Hot.
 
Ingen rast, ingen ro! Idag var vi på vår första inofficiella! :D

Bästa junior och BIR i oerhört hård konkurrens! (Vi var ensamma i rasen :rofl:)

Men jättefin kritik:
16 månaders tik av utmärkt typ. Feminin. Vackert huvud. Korrekt bett, ögon och öron. Vacker päls. Rör sig bra men kanske lite tåtrångt fram. Bra benstomme och muskelmassa. Bra temperament. Välvisad och uppför sig väl! :love:

Sen följde en lååång väntan! Vet inte vad de tänkte när de gjorde ringfördelningen. :cautious:
Men det lönade sig att vänta för hon blev även BIG 2! Så idag fick vi lite rosetter iaf! Gratis dessutom! :laugh:

E564030C-63AD-4E28-9D5E-09E7DE726AEC_zpsuhhhedyj.jpg


Utställningen fyllde sitt syfte att lära mig hur jag ska göra när hon är lite hyper. Hon blir gärna lite väl taggad inne i ringen men idag hittade jag lite fler knappar så det gick superbra! Hon är så sjukt chill när det är väntetid. Antingen ligger hon utslagen i mitt knä eller så ligger hon lugnt och fint i buren! :love:
 
Det blir inget Strängnäs för mig :cry:. En konferens jag arrangerar måste flyttas och det var enda datumet som alla (utom jag) kunde få ihop det.

Jag som hade en superfin tik att visa (2a tik på MyDog) och även ett par andra riktigt fina. Dessutom sätter jag uppfödaren som redan var en handler kort i skiten. Så himla surt och frestelsen för en akut "magsjuka" är stor. Nä, så skulle jag givetvis aldrig göra mot en arbetsgivare men va fan, varför ska allt krocka för :yuck::yuck:
 
Jag är jättenervös inför Strängnäs, det ska vara med hela 17 Kooikrar vilket är ganska mycket, dessutom ska Fennas fajtas med kullstystern, halvsyrran och ena halvsyrrans valp i ringen. Ber till utställningsgudarna att min hund charmar brallan av domaren och att hon kan tänka sig att springa på fyra ben, av någon anledning är det helt omöjligt att springa fint i kopplet inne i ringen. :cautious:
 
Anmält Aros till en Inofficiell utställning, har inte varit på utställning på flera år och då var det med gråhunden så känns inte lika allvarligt som med vissa andra raser.

Vet inte ens vilka kläder jag ska ha eller hur han kommer bete sig så är toknervös, enda fördelen som fick mig att välja den var att det är på min ridklubb så jag iallafall hittar.

Hur blir det i övrigt om man är den enda deltagaren inom den rasen? Är man helt ensam i ringen då?
 
Vi ställde ut Morris i helgen, det var 12 hundar i hans juniorklass och vi kom 4 på ett VG. Ett kullsyskon vann klassen så det var kul! Morris passade på att slita sig när domaren kände igenom och passade på att pussa domare och aspirant ordentligt :o

Kritiken löd: "Riktigt bra proportioner, bra skalle, fina öron. Kunde ha en aning mörkare ögon och kraftfullare nosparti. Bra bett, bra hals och rygg, en aning lågt ansatt svans som bärs bra. Tillräcklig bröstkorg, ännu lite lös i överarmen. Bra ben och tassar, bra steg, päls och färg. Utmärkt temperament."

Vad innebär lösa överarmar? Är det något muskulärt som man kan träna upp eller kommer med åldern, eller får man gilla läget?
 
Anmält Aros till en Inofficiell utställning, har inte varit på utställning på flera år och då var det med gråhunden så känns inte lika allvarligt som med vissa andra raser.

Vet inte ens vilka kläder jag ska ha eller hur han kommer bete sig så är toknervös, enda fördelen som fick mig att välja den var att det är på min ridklubb så jag iallafall hittar.

Hur blir det i övrigt om man är den enda deltagaren inom den rasen? Är man helt ensam i ringen då?
Ja då är man ensam i ringen :)
 
Anmält Aros till en Inofficiell utställning, har inte varit på utställning på flera år och då var det med gråhunden så känns inte lika allvarligt som med vissa andra raser.

Vet inte ens vilka kläder jag ska ha eller hur han kommer bete sig så är toknervös, enda fördelen som fick mig att välja den var att det är på min ridklubb så jag iallafall hittar.

Hur blir det i övrigt om man är den enda deltagaren inom den rasen? Är man helt ensam i ringen då?
Jag ska ställa ut för första gången på Lördag, det är 3st anmälda i min ras så risken för att vi blir ensamma i min klass är nog ganska hög. Usch full fokus på oss och ingen som man kan titta på innan/samtidigt eftersom vi är i första klassen :nailbiting:
 
Jag ska ställa ut för första gången på Lördag, det är 3st anmälda i min ras så risken för att vi blir ensamma i min klass är nog ganska hög. Usch full fokus på oss och ingen som man kan titta på innan/samtidigt eftersom vi är i första klassen :nailbiting:

Var ska ni ställa? Tänkte om det är samma ställe fast ni kanske är på en officiell utställning? :)
 
Skit - en vecka drygt kvar till rasspecialen. Kom på att jag kanske skulle utställningsträna Skalman lite innan dess, då han ska visas för första gången. Har visst glömt det :o:D
Men jag tror (hoppas) han kommer sköta sig bra - han är van att stå på bord, inga hanteringsproblem, gillar främmande människor. Det ska vara om han blir busig mot hundar som är nära då :p
 
Skit - en vecka drygt kvar till rasspecialen. Kom på att jag kanske skulle utställningsträna Skalman lite innan dess, då han ska visas för första gången. Har visst glömt det :o:D

Haha köpte inte ens ett utställningskoppel fören förra helgen så har tränat lite sporadiskt under veckan, nyss tog jag på under promenaden och han höll sig till trav och vägrade inte gå så hoppas att han håller sig så imorgon
 
Haha köpte inte ens ett utställningskoppel fören förra helgen så har tränat lite sporadiskt under veckan, nyss tog jag på under promenaden och han höll sig till trav och vägrade inte gå så hoppas att han håller sig så imorgon
:D Jag är inte speciell orolig egentligen. Det som vi behöver träna på mest, är mingel bland massor med hundar och det är svårt - men resten bör han klara utan problem :)
 
Hjälp en total nybörjare som tänker ställa ut sin hund för första gången. Fråga ett: Om det står på SBKs hemsida att Boxerklubben eller Schäferhundklubben anordnar utställning, då gäller det bara boxer eller schäfer, inte andra bruksraser? Fråga två: Får man visa en tik som löper? Fråga tre: Är konkurrensen generellt lättare på en SBK-utställning för alla bruksraser, än på en SKK-dito? Har man någon fördel av att ställa i bruksklass?
 
Haha någon som är duktig på att översätta "domarskrift" :D

17097347_10209927796685548_5827503446776226918_o.jpg


Tycker det står utan huvud högst upp men såvitt jag vet har hon ett iallafall :p

Då var debuten gjord! Hon uppförde sig exemplariskt! Så stolt över min lilla tjej :heart
Satt lugnt och titta på alla hundar, tog en power napp och tyckte att det var allmänt skittråkigt.
Travade till och med fint i ringen haha det trodde jag ju inte att vi skulle få till!

Kom 2:a utav 2 :cool: Fick ett HP och domarna diskutera länge innan de bestämde sig.
Hon sa att vi föll på att Iris är för tunn och det stämmer ju och är något vi kämpar med, inte lätt när hunden vägrar äta :banghead:
Annars berömde domaren och tyckte att hon var väldigt trevlig.

17192542_10209927659642122_2319816020906845238_o.jpg
 
Haha någon som är duktig på att översätta "domarskrift" :D

17097347_10209927796685548_5827503446776226918_o.jpg


Tycker det står utan huvud högst upp men såvitt jag vet har hon ett iallafall :p

Då var debuten gjord! Hon uppförde sig exemplariskt! Så stolt över min lilla tjej :heart
Satt lugnt och titta på alla hundar, tog en power napp och tyckte att det var allmänt skittråkigt.
Travade till och med fint i ringen haha det trodde jag ju inte att vi skulle få till!

Kom 2:a utav 2 :cool: Fick ett HP och domarna diskutera länge innan de bestämde sig.
Hon sa att vi föll på att Iris är för tunn och det stämmer ju och är något vi kämpar med, inte lätt när hunden vägrar äta :banghead:
Annars berömde domaren och tyckte att hon var väldigt trevlig.

17192542_10209927659642122_2319816020906845238_o.jpg
Tror det står:
Utmärkt huvud och uttryck. Bra näsa/käke (?) utmärkta öron fin hals bra överlinje och kropp men är något tunn i hullet. Välvinklad bra ben och tassar, rör sig typiskt, fin päls.
:)

Grattis iaf, hon är så söt! :love:
 
Nu är första utställningen avklarad och det gick väl över förväntan, fick HP och BIR var ensam i rasen men är rätt nöjd med kritiken.

Sen blev vi oplacerad i BIG men det räknade jag med då vi gick vidare i och med att det faktiskt var första gången för oss båda, jag är stolt och nöjd med det vi presterade ändå!

17218384_10158371767260181_2408922058072442734_o.jpg

14717145_10158371145045181_8090500926130920362_n.jpg

Sådär uppstressad var han över att vara i ett ridhus fullt med folk och andra hundar, minuter före vi gick in i ringen så låg han oxå och sov vilket oxå är en grej som känns otroligt skönt
 
Nu är första utställningen avklarad och det gick väl över förväntan, fick HP och BIR var ensam i rasen men är rätt nöjd med kritiken.

Sen blev vi oplacerad i BIG men det räknade jag med då vi gick vidare i och med att det faktiskt var första gången för oss båda, jag är stolt och nöjd med det vi presterade ändå!

17218384_10158371767260181_2408922058072442734_o.jpg

14717145_10158371145045181_8090500926130920362_n.jpg

Sådär uppstressad var han över att vara i ett ridhus fullt med folk och andra hundar, minuter före vi gick in i ringen så låg han oxå och sov vilket oxå är en grej som känns otroligt skönt
Jag trodde att du höll till söderut! :o Hade jag varit frisk hade vi varit på samma utställning :)
 
Jag trodde att du höll till söderut! :o Hade jag varit frisk hade vi varit på samma utställning :)

Åh trist du var sjuk! Vi är Skelleftebor, kågedalen är "min" ridklubb så kändes som ett bra val att vara på känd mark första gången, får se om man vågar göra om det i framtiden :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 877
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 355
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 245
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp