Utställningstråden 2017

Tja, skulle inte skylla på hundarna för även ägarna ryggade typ för domaren bara för hon var så otrevlig. :cautious: Men blir samtidigt irriterad att hon inte lyfter fram dom hundar som var obrydda, nej dom var istället "för glada". :meh:
En annan fick typ suga in tårarna skithårt när hon sa att min hund var sjukligt undernärd....

Har du återkopplat till arrangören? Trots allt betalar man mycket för att ställa ut (det är ju inte bara kostnaden för själva utställningen). Att inte vara överens med domaren rent bedömningsmässigt är väl en sak (fast i det här fallet verkar ju den kritiken av sagda domare vara befogad också) men att bli så dåligt bemött är inte acceptabelt någonstans. Jag hade gjort klart för arrangören att domarens beteende skadade dem ordentligt.
 
Har du återkopplat till arrangören? Trots allt betalar man mycket för att ställa ut (det är ju inte bara kostnaden för själva utställningen). Att inte vara överens med domaren rent bedömningsmässigt är väl en sak (fast i det här fallet verkar ju den kritiken av sagda domare vara befogad också) men att bli så dåligt bemött är inte acceptabelt någonstans. Jag hade gjort klart för arrangören att domarens beteende skadade dem ordentligt.
Vi ska absolut kontakta dom och höra vad arrangörna tycker om detta beteende. Att vara otrevlig är inte ok någonstan oavsett om du är domare, utställare osv.
Kritik kan man ju ta, vet ju själv min hunds brister men som domare måste man enligt mig kunna ta i hunden för att göra en rättvis bedömning OCH uppmuntra att det finns hundar som är glada och coola i situationen eftersom för reserverade och rädda hundar är vanligt hos rasen. :meh:
Ska bli spännande och höra vad arrangörna svarar.
 
Jag tyckte att utställningen i Västerås var väldigt avslagen, kändes som att det var lite folk, lite hundar och ganska låg stämning. Inte ens vid finalen var det något drag.
Men STORT plus i kanten för att det var matta i hela hallen!
 
Jag tyckte att utställningen i Västerås var väldigt avslagen, kändes som att det var lite folk, lite hundar och ganska låg stämning. Inte ens vid finalen var det något drag.
Men STORT plus i kanten för att det var matta i hela hallen!
Älskade också mattan! Stort plus :up:
 
Vad är nästa utställning för bukefolket?
Valkyria ska debutera på en schäferspecial på lördag, sen blir det ett par inoffar och kanske en på svenska hundklubben. Förhoppningsvis kan vi hitta någon brukshundsutställning också.
Tyvärr är det "dåliga" domare på de SKK som är i hyffsad närhet (Norrköping och Köping) och vi behöver all träning vi kan få innan SSM.
 
Vad är nästa utställning för bukefolket?
Valkyria ska debutera på en schäferspecial på lördag, sen blir det ett par inoffar och kanske en på svenska hundklubben. Förhoppningsvis kan vi hitta någon brukshundsutställning också.
Tyvärr är det "dåliga" domare på de SKK som är i hyffsad närhet (Norrköping och Köping) och vi behöver all träning vi kan få innan SSM.

Dubbelutställning i Roskilde nu till helgen, samt i Hässleholm 20-21 maj :) ev. Norrköping i juni, Borås och tvååker i juli.
 
Vad är nästa utställning för bukefolket?
Valkyria ska debutera på en schäferspecial på lördag, sen blir det ett par inoffar och kanske en på svenska hundklubben. Förhoppningsvis kan vi hitta någon brukshundsutställning också.
Tyvärr är det "dåliga" domare på de SKK som är i hyffsad närhet (Norrköping och Köping) och vi behöver all träning vi kan få innan SSM.
Vi ska på en inoff till helgen. Egentligen skulle min kompis öva på att ställa honom inför Piteå, men nu har min sjukgymnast övertygat mig om att jag kan ställa själv. Så jag hoppas jag orkar! :D
 
Vad är nästa utställning för bukefolket?
Valkyria ska debutera på en schäferspecial på lördag, sen blir det ett par inoffar och kanske en på svenska hundklubben. Förhoppningsvis kan vi hitta någon brukshundsutställning också.
Tyvärr är det "dåliga" domare på de SKK som är i hyffsad närhet (Norrköping och Köping) och vi behöver all träning vi kan få innan SSM.
Nästa blir 3 x Norrköping, så ett tag kvar :) Hoppas Skalman växt till sig lite sen specialen där han fick omdömet "lite valpig än i kroppen" :D Han kommer ju att vara hela 2,5 månader äldre då..... :angel:
 
Funderar om jag ska anmäla mig till Gimo eller inte, beror nog på om uppfödaren ska ställa eller inte. Annars är nästa Norrköping x 3. :D
 
Nästa blir 3 x Norrköping, så ett tag kvar :) Hoppas Skalman växt till sig lite sen specialen där han fick omdömet "lite valpig än i kroppen" :D Han kommer ju att vara hela 2,5 månader äldre då..... :angel:

Jag ville också åka till Norrköping (det hör liksom till våren att göra det) men två dagar är det helt okända domare från typ Malaysia och Sydafrika och de brukar tyvärr inte vara jättebra på schäfer. Den tredje domaren bojkottar jag av personliga skäl :angel:
 
Jag ville också åka till Norrköping (det hör liksom till våren att göra det) men två dagar är det helt okända domare från typ Malaysia och Sydafrika och de brukar tyvärr inte vara jättebra på schäfer. Den tredje domaren bojkottar jag av personliga skäl :angel:
Jag får också lite roliga domare, den ena är uppfödare av Saluki tydligen så jag har hopp om att han gillar min slimmade hund. :D Dock har han aldrig dömt kooiker innan vad jag kunde hitta så det kan ju bli spännande. :grin:
 
Jag ville också åka till Norrköping (det hör liksom till våren att göra det) men två dagar är det helt okända domare från typ Malaysia och Sydafrika och de brukar tyvärr inte vara jättebra på schäfer. Den tredje domaren bojkottar jag av personliga skäl :angel:
Åh tråkigt :(
För mig är det ett måste då jag har gångavstånd (och äger ingen bil haha), men vet lite om två av domarna i alla fall. Den tredje är okänd för mig :)
 
Nu har vi hunnit med vår 2:a utställning med jätte fin kritik där vi blev BIR valp (vi var bara 2st :angel: )
Men en liten fundering, får man lov att ha en liten leksak i handen?
Min är totalt ointresserad av godis och andra mutor men älskar sina leksaker och ställer sig jätte fint om jag har en sån i handen.
Har sökt runt lite men tycker det står både att det är ok och att det inte alls är poppis...

Sen har jag lite problem med att hon kryper ihop och "skäms" när hon ska ställas, säkert lite osäker.
Några tips på vad jag ska tänka på för att träna bort det?
På hemmaplan går det tusen gånger bättre och hon ställer sig helt själv om hon lockas med en leksak men har inte testat det bland folk...
Vi ska på en utställning om någon vecka och träffa en kompis till uppfödaren som ska hjälpa oss med lite tips, hon åker land och rike runt med sina terriers så hoppas att hon har lite bra idéer :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 914
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
456
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 162
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 841
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp