Uttal Wifi

Man uttalar väl som man vill, så länge folk begriper vad man menar. Det gäller såväl engelska till svenska ord, som engelska ord som uttalas olika beroende på vilket engelskspråkigt land man bor i OCH vilken (t.ex.) amerikansk delstat. Uttal blandas hejvilt och det är svårt att hitta regler när det rör sig från ett språk till ett annat. Min man är t.ex. John (med mjukt j) på svenska men (d)John på engelska. En del svenskar envisas med att kalla honom Jon (med långt o).
Problemet är väl när man ska lära sig språket. Då är det ju bra om man tar reda på vilka regler som gäller. Det finns ju massor med regler för språk, men sen efterlevs de kanske inte i alla dialekter. Och sen finns det då några ord där flera olik uttal är korrekta. Som svenskans Kex. Där kan du säga kex eller chex. Men keex är inte korrekt, för x betyder att det blir ett kort e.

Namn har gett upp helt efter 1) Jag pratade med en Cenneth som kallade sig Kennet, och 2) en Joshua som kallade sig Josuua.
 
På kanadensisk engelska säger man oot, sproot och aboot. :D
Haha är det inte de som säger såååry istället för sorry? Eller vad är det för dialekt?

På tal om dialekter kommer jag aldrig glömma när jag precis börjat på Bollerup och en kille sa ”de e fan va de va hullor i vajen” fast liksom i ett enda ord. Det tog en jättelång stund innan jag förstod att han beklagade sig över att vägen var gropig. Då hade jag ändå bott i Skåne nästan hela mitt liv!
 
Problemet är väl när man ska lära sig språket. Då är det ju bra om man tar reda på vilka regler som gäller. Det finns ju massor med regler för språk, men sen efterlevs de kanske inte i alla dialekter. Och sen finns det då några ord där flera olik uttal är korrekta. Som svenskans Kex. Där kan du säga kex eller chex. Men keex är inte korrekt, för x betyder att det blir ett kort e.

Namn har gett upp helt efter 1) Jag pratade med en Cenneth som kallade sig Kennet, och 2) en Joshua som kallade sig Josuua.
Fast regler i uttal baserat på stavning efterlevs ju inte alltid ens i det korrekta uttalet.
 
På kanadensisk engelska säger man oot, sproot och aboot. :D

Det beror helt pa var i Canada man ar. Min vaninna i Medicine Hat, Alberta sager inte ett enda oot ... eller vannerna i Saskatchewan. Daremot ar det mycket fler ..oot i sydostra delen av landet.

Problemet är väl när man ska lära sig språket. Då är det ju bra om man tar reda på vilka regler som gäller. Det finns ju massor med regler för språk, men sen efterlevs de kanske inte i alla dialekter. Och sen finns det då några ord där flera olik uttal är korrekta. Som svenskans Kex. Där kan du säga kex eller chex. Men keex är inte korrekt, för x betyder att det blir ett kort e.

Namn har gett upp helt efter 1) Jag pratade med en Cenneth som kallade sig Kennet, och 2) en Joshua som kallade sig Josuua.

Forsvenskningar av namn pa andra sprak kan verkligen bli ... eh ..(for att vara lite Canadensk:p) markliga. :confused:
I min ungdom traffade jag Steve (uttalat som det later pa Svenska) och ros ... nar jag sedermera traffade James grat jag nastan av hur tilltvalat det later. :crazy:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Konstig titel kanske, men jag undrar om någon med Telia bredband nyligen har övergått från 4G till 5G och hur det gick till? Jag fick...
2
Svar
24
· Visningar
1 060
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 097
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 949
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp