Vaccinationer

Mig veterligt har inget av barnen på KK rapporterats smittat. Men å andra sidan har inkubationstiden inte gått ut för dem än.

De smittade har hittills sagts varit både vuxna och barn.

Man får väl förhoppningsvis aldrig veta om någon smittats eftersom de fått någon boosterspruta som ska förhindra att sjukdomen bryter ut. Tur att det fanns sådan.
 
Fast vem har koll på så gamla grejer? Var hör man av sig?
Kommunarkivet för SHV-journal. Vanligtvis medflyttad genom skolbyten så arkiverad antingen där du gick ut åk 9 eller gymnasiet. (en del gymnasier skickade tillbaka elever som bodde i andra kommuner, och alla blev inte medskickade till gymnasiet från början)

BVC-journalen skickades ofta med till skolan och kan vara arkiverad ihop med SHV.(alt. finns kopia i den) Men många har nog sorterat isär och numera skickat tillbaka dem, så Landstingsarkivet där du bodde vid skolstarten. Nyare BVC alltid Landstingsarkivet.

Om man inte har komplicerad flyttningshistorik, avbrott i skolgången eller annan "avvikelse" är det ganska liten risk att något knas har hänt. Kan så klart vara enstaka skolor eller kommuner där någon mindre klok tjänsteman ställt till något. Men generellt är det en väl omhändertagen materialtyp som sköttes efter bra rutiner redan innan arkivlagen fanns.
 
Fast hur ser du på barnvaccinationsprogrammet då?
Att du själv inte vill vaccinera dig mot säsongsinfluensan är ju ett eget och inte ens kontroversiellt val (jag har heller aldrig gjort det), men barnvaccinationsprogrammet har ju kommit till för att utrota flera sjukdomar som kan vara farliga. Man vaccinerar för att dels skydda sitt eget barn, men också för att skydda den minoritetsgrupp som inte kan vaccineras p g a t ex allergi eller allvarlig annan sjukdom.

Mässling - kan ge otäcka följdsjukdomar och kan i vissa fall vara livshotande, t ex för nedsatta individer

Påssjuka- kan göra män sterila om de får det under eller efter puberteten

Röda hund- orsakar fosterdöd eller allvarliga fosterskador om en gravid kvinna smittas

Stelkramp- förklaring överflödig

Polio- mycket allvarlig sjukdom som kan leda till döden alt ge livslånga förlamningsskador

Så visst finns det fog för att vaccinera mot de sjukdomar vi vaccinerar emot...
Nu när alla vaccinerar sig är det nästan nödvändigt. Antingen bör ingen göra det så man får sjukdomarna tidigt och skaffar immunitet. Jag anser dock att det ska vara ett personligt val om man vaccinerar sig.
 
Nu har jag inte hängt med senast dygnet men - har det sagts att det är en sjuksköterska? Åtminstone fram till typ igår morse hade det inte offentliggjorts vilken yrkeskategori det gällde, bara att det var en person som under vissa angivna timmar vistats för kvinnokliniken. Skulle tippa på en vaktmästare, städare, köksbiträde eller något.

Att den person inte är den som kom med ursprungssmittan stämmer, det var en vanlig patient som tros ha smittats i södra Europa.

Jag skriver inte att det är en SSK som är patient noll.
 
Nu när alla vaccinerar sig är det nästan nödvändigt. Antingen bör ingen göra det så man får sjukdomarna tidigt och skaffar immunitet. Jag anser dock att det ska vara ett personligt val om man vaccinerar sig.
Fast anledningen till att man vaccinerar är ju att dessa sjukdomar faktiskt tidigare skapade stora problem.

Till skillnad från dig tycker jag heller inte att det är rimligt att utsätta varesig sitt eget barn eller andra människor för allvarlig sjukdom och fara.
 
Fast anledningen till att man vaccinerar är ju att dessa sjukdomar faktiskt tidigare skapade stora problem.

Till skillnad från dig tycker jag heller inte att det är rimligt att utsätta varesig sitt eget barn eller andra människor för allvarlig sjukdom och fara.
Precis samma argument fick jag angående svininfluensa. Det fetade.

Vi utsätter varandra för faror lite överallt i samhället, det ger troligen större effekt att höja körkortsåldern för män till 25 år än att tvinga de fåtal som inte vill vaccinera sina barn att göra det. Det är en stor inskränkning av det personliga integriteten att tvinga folk att vaccinera sig. Flertalet gör det ändå.

Jag tror dock att vi får enas om att ha olika åsikter här.
 
Kolla FASS om du är intresserad. http://www.fass.se/LIF/product?nplI...Scroll=true&scrollPosition=363.20001220703125


Jag är också övertygad om att vaccinationer bidrar till den allmänna miljöbelastning av kroppen. Av samma skäl så har jag övergått till matlådor av glas istället för plast och ser över innehållsförteckning i maten. Jag undviker därför de vaccinationer jag inte ser som nödvändiga.
FASS hittar jag till själv. Jag var intresserad av att veta vilka biverkningar du är rädd för.

Mvh Miks
 
FASS hittar jag till själv. Jag var intresserad av att veta vilka biverkningar du är rädd för.

Mvh Miks
Vilka andra biverkningar än de vaccinet har menar du att jag skulle kunna vara rädd för? Inte för att jag ens skrivit att jag är rädd vad jag kan minnas. Sen kanske du kan läsa resten du citerar där jag utvecklar svaret.
 
Precis samma argument fick jag angående svininfluensa. Det fetade.

Vi utsätter varandra för faror lite överallt i samhället, det ger troligen större effekt att höja körkortsåldern för män till 25 år än att tvinga de fåtal som inte vill vaccinera sina barn att göra det. Det är en stor inskränkning av det personliga integriteten att tvinga folk att vaccinera sig. Flertalet gör det ändå.

Jag tror dock att vi får enas om att ha olika åsikter här.
Vi har definitivt olika åsikter här!

Svininfluensafloppen är synnerligen tråkig och hemsk för de som drabbats av narkolepsi! Dessutom är detta ju något som antivaccarna brukar åberopa högljutt för att argumentera för sin inställning. Det är faktiskt inget hållbart argument om man tänker lite längre. Svininfluensavaccinet togs fram fort då pandemin pågick, det hann inte testas och utvärderas tillräckligt, vilket förstås var ett stort misstag. De beprövade vacciner som ingår i t ex barnvaccinationsprogrammet är inte framtagna i hast, utan mycket väl både testade och beprövade.

Jag tror helt enkelt inte att du och andra antivaccare fattar hur mycket vaccinerna har betytt för folkhälsan och hur många offer dessa sjukdomar skördade innan man vaccinerade. Man tänker kanske att ”äh, det är ingen fara, de där sjukdomarna finns ju knappt/ man hör aldrig om dem/ de är nog inte så farliga”. Det beror ju just på att de i det närmsta försvunnit just p g a vaccinet!

I länder utan vaccinationsprogram eller med illa fungerande sådana skördar ju både mässling och polio gott om dödsoffer, och säkerligen blir en hel del män sterila och barn föds döda eller eller skadade p g a påssjuka resp röda hund.

Det verkar liksom vara lätt att glömma historien, sticka huvudet i sanden och hävda att vaccin är skit när man sitter i trygga Sverige och mår fint och vill vara lite cool och alternativ...

Ett vaccinationstvång har jag inte tagit aktiv ställning till, men jag tycker helt klart att det är oansvarigt att inte vaccinera sina barn och jag tycker gott och väl att det kunde vara ett krav för att få gå i kommunal skola/ förskola. Antivaccarna får väl ha sina mässlingsdagis helt enkelt om de nu prompt vill.

Japp helt enkelt- vi tycker mycket olika i frågan!
 
Senast ändrad:
Vi har definitivt olika åsikter här!

Svininfluensafloppen är synnerligen tråkig och hemsk för de som drabbats av narkolepsi! Dessutom är detta ju något som antivaccarna brukar åberopa högljutt för att argumentera för sin inställning. Det är faktiskt inget hållbart argument om man tänker lite längre. Svininfluensavaccinet togs fram fort då pandemin pågick, det hann inte testas och utvärderas tillräckligt, vilket förstås var ett stort misstag. De beprövade vacciner som ingår i t ex barnvaccinationsprogrammet är inte framtagna i hast, utan mycket väl både testade och beprövade.

Jag tror helt enkelt inte att du och andra antivaccare fattar hur mycket vaccinerna har betytt för folkhälsan och hur många offer dessa sjukdomar skördade innan man vaccinerade. Man tänker kanske att ”äh, det är ingen fara, de där sjukdomarna finns ju knappt/ man hör aldrig om dem/ de är nog inte så farliga”. Det beror ju just på att de i det närmsta försvunnit just p g a vaccinet!

I länder utan vaccinationsprogram eller med illa fungerande sådana skördar ju både mässling och polio gott om dödsoffer, och säkerligen blir en hel del män sterila och barn föds döda eller eller skadade p g a påssjuka resp röda hund.

Det verkar liksom vara lätt att glömma historien, sticka huvudet i sanden och hävda att vaccin är skit när man sitter i trygga Sverige och mår fint och vill vara lite cool och alternativ...

Japp helt enkelt- vi tycker mycket olika i frågan!
Nu är jag inte anti mot vaccin rent generellt, du verkar ha missuppfattat mig totalt.

Och jag hade samma inställning till vaccin innan svininfluensan och jag kunde inte använda den som argument för att vaccinera mig under masshysterin kring den. Förr innehöll vaccin ofta kvicksilver som konserveringsmedel (mer sällsynt numera) det var det som fick mig att börja tänka och välja vad jag vill utsätta min kropp för. Jag vaccinerar mig där jag anser det befogat men vill inte ha något tvång.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vilka andra biverkningar än de vaccinet har menar du att jag skulle kunna vara rädd för? Inte för att jag ens skrivit att jag är rädd vad jag kan minnas. Sen kanske du kan läsa resten du citerar där jag utvecklar svaret.
Det finns ju några stycken som är rädda för icke listade biverkningar. Som är ljug, påhitt eller felinformerat.

Att byta ut platsmatlådor mot glas bygger ju på forskning. Att vara rädd för autism i samband med vaccin bygger på ljug. Det finns en skillnad. Det var därför jag frågade.

Mvh Miks
 
Nu är jag inte anti mot vaccin rent generellt, du verkar ha missuppfattat mig totalt.

Och jag hade samma inställning till vaccin innan svininfluensan och jag kunde inte använda den som argument för att vaccinera mig under masshysterin kring den. Förr innehöll vaccin ofta kvicksilver som konserveringsmedel (mer sällsynt numera) det var det som fick mig att börja tänka och välja vad jag vill utsätta min kropp för. Jag vaccinerar mig där jag anser det befogat men vill inte ha något tvång.
OK, då var du inte lika antivacc som jag trodde ;).

Ja visst är det bra att kvicksilvret ersatts! Med tanke på all annan skit vi tyvärr får i oss vet jag dock inte hur mkt skillnad det gör. Men klart positivt att det försvinner förstås!

Tvång är ju alltid problematiskt i ett demokratiskt samhälle. Samtidigt tänker jag att föräldrar tryggt ska kunna sätta sitt t ex äggproteinalletgiska barn i skola utan att oroa sig för ovaccinerade kamrater som smittar henom enbart p g a föräldrar som köpt en konspirationsteori. Inte helt enkel fråga.
 
OK, då var du inte lika antivacc som jag trodde ;).

Ja visst är det bra att kvicksilvret ersatts! Med tanke på all annan skit vi tyvärr får i oss vet jag dock inte hur mkt skillnad det gör. Men klart positivt att det försvinner förstås!

Tvång är ju alltid problematiskt i ett demokratiskt samhälle. Samtidigt tänker jag att föräldrar tryggt ska kunna sätta sitt t ex äggproteinalletgiska barn i skola utan att oroa sig för ovaccinerade kamrater som smittar henom enbart p g a föräldrar som köpt en konspirationsteori. Inte helt enkel fråga.
Så länge du inte flyttar till Järna är det inga problem. Sannolikheten för att träffa på någon med sjukdomarna som ingår i vaccinationsprogrammet är låg. De flesta blir vaccinerade i dagsläget och skulle barnet mot förmodan bli sjuk så är risken för biverkningar utifrån sjukdomarna låg. Jag ser inte den minimala risk att någon som valt att inte vaccinera sig skulle smitta andra barn som någon direkt utökad risk för barnet. Den är så minimal jämfört med andra risker. Och så man vanligen vaccinera även de med äggproteinallergi med MPR,
 
Ett så tydligt mässlingsutbrott som nuvarande har fått mig att fundera. Jag är född -68, tror att jag har fått något vaccin (har för mig att min mor nämnde det nån gång) men i så fall bara en spruta.
När jag i framtiden blir färdigutbildad kommer jag träffa många människor som kan vara sjuka eller ha nedsatt immunförsvar. Jag inser att jag kanske borde uppdatera mitt vaccin...
(jag har haft påssjuka och vattkoppor, men inte de andra barnsjukdomarna)

Polio är väl för övrigt ganska smittsamt så där tänker jag att det finns ett allmänintresse att vaccinera? Iofs inte luftburet, men ändå.
Stelkramp känns mer för egen skull, men samtidigt kan jag tänka mig att det kräver en del av vårdapparaten att behandla de som drabbas och då känns vaccin samhällsekonomiskt bättre.
Tack vare intensiv vaccination mot polio så är det snart utrotat från hela världen! :bow:
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../varldspoliodagen-polio-narmar-sig-utrotning/
 
Så länge du inte flyttar till Järna är det inga problem. Sannolikheten för att träffa på någon med sjukdomarna som ingår i vaccinationsprogrammet är låg. De flesta blir vaccinerade i dagsläget och skulle barnet mot förmodan bli sjuk så är risken för biverkningar utifrån sjukdomarna låg. Jag ser inte den minimala risk att någon som valt att inte vaccinera sig skulle smitta andra barn som någon direkt utökad risk för barnet. Den är så minimal jämfört med andra risker. Och så man vanligen vaccinera även de med äggproteinallergi med MPR,
Förhoppningsvis inte- om inte antivaccarna vinner mark på fler ställen ...
 
Så länge du inte flyttar till Järna är det inga problem. Sannolikheten för att träffa på någon med sjukdomarna som ingår i vaccinationsprogrammet är låg. De flesta blir vaccinerade i dagsläget och skulle barnet mot förmodan bli sjuk så är risken för biverkningar utifrån sjukdomarna låg. Jag ser inte den minimala risk att någon som valt att inte vaccinera sig skulle smitta andra barn som någon direkt utökad risk för barnet. Den är så minimal jämfört med andra risker. Och så man vanligen vaccinera även de med äggproteinallergi med MPR,

Problemet som jag ser det är att vi löper risken att allt fler slutar vaccinera eftersom "risken för smitta är så liten" eller för att de inbillar sig att sjukdomarna inte är så farliga (vilket de i värsta fall är). Enskilda fall kan låta bli så länge den stora majoriteten tar sitt ansvar och håller sin del av samhällskontraktet. De enskilda fallen bör vara just de individer som av medicinska skäl inte kan vaccineras.

Vill man ta del av samhällets service får man ta sitt ansvar själv också. Därför tycker jag att det ska vara tvingande med vaccinationerna för att barn ska få ta del av kommunal verksamhet. Det är viktigt att samhället markerar tydligt hur viktigt detta är.
 
Jag är född 67 , fick aldrig mässlingen trots att mamma tussade ihop mig och min bror med alla andra barn som insjuknade. Min bror fick det heller aldrig. Kan inte minnas att det fanns något vaccin då eller att vi blev vaccinerade i skolan? Jag känner ju helt klart att jag måste vaccinera mig nu :crazy:

Jag är född samma år och de i min klass som inte haft mässlingen blev vaccinerade någon gång i mellanstadiet. Kanske var det olika i olika delar av landet?
 
Jag skriver inte att det är en SSK som är patient noll.
Nej? Det sa jag jag inte heller. Det jag undrade var om de gått ut med nu att den vårdanställde som blivit sjuk var en sjuksköterska. Innan hade de inte avslöjat yrkeskategorin och såvitt jag sett har de fortfarande inte gjort det.
 
Har de som ar anti vaccination av masslingen last pa WHO's uppgifter? De raknar med att massling vaccinationer har "preventet" i runda tal 20 millioner manniskor fran att do de sista 16 aren. Under 2016 dog 89780 manniskor av konstaterad massling globally.
Masslingen ar en allvarlig sjukdom aven om vi Svenskar ofta ser den som en "barnsjukdom" och darfor inte sa allvarlig som den faktiskt ar.

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/
 
Har de som ar anti vaccination av masslingen last pa WHO's uppgifter? De raknar med att massling vaccinationer har "preventet" i runda tal 20 millioner manniskor fran att do de sista 16 aren. Under 2016 dog 89780 manniskor av konstaterad massling globally.
Masslingen ar en allvarlig sjukdom aven om vi Svenskar ofta ser den som en "barnsjukdom" och darfor inte sa allvarlig som den faktiskt ar.

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/

De förklarar bort sådan information med att det bara händer i u-länder där människor svälter och inte har tillgång till sjukvård.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp