Vackraste hundrasen

Nej inte alls :laugh:. De där öronen finns ju inte på några andra rashundar, men på var och varannan blandras av större modell. Det är härliga hundar, men vackra? Nja... Fast smaken är ju som bekant som baken.
Är rätt vanligt på Border Collie. Dom öronen är nog det fulaste som finns i öronväg i min mening och då har jag en hund med sådana öron här hemma. Han ser också ut som en gatuhund. :laugh: 😅 Han är min älskling men snygg är han inte. (Aussien har också sådana ögon men dom är gömda av pälsen för det mesta.)
 
Jag är kanske väldigt snäv? Jag gillar oftast inte utseendet på blandrashundar pga att de ser dåligt sammansatta ut. Men ibland blir det såklart väldigt bra! Fast jag gillar verkligen inte extrema rashundar heller. Allt med kort nos, utstående ögon som pekar åt olika håll osv går fetbort för min del.
Skrev specifikt gatuhundar och ”mutts” för att separera från random blandras där utfallet ofta kan blir en tokig soppa om hundarna som blandas är för olika. Speciellt i första generationen. Jag tänker mer på de som är många generationer blandraser av hundar som klarat sig i halvvilt tillstånd (gatuhundar) och det som ofta dyker (eller dök?) upp i USAs shelterverksamhet och ”adopt, don’t shop”-sammanhang (om man bortser från bullhundarna och doodles). Där har det ofta blandats så mycket ”vardagsblandisar” (tänk urvattnade vallhundar, gårdshundar och retrievers) att alla extremer försvunnit både utseendemässigt och beteendemässigt och resultatet blir nån odefinierbar ”hund” bara. En sorts grundmall.

Många amerikaner i mina kretsar fattar inte att deras multigenerations-”mutts” som är ypperliga vardagshundar utan extrema drifter är nåt helt annat är vad vi hittar i hundstall och på blandrasmarknaden i många andra länder.

I alla fall, tänkte främst just på dessa mer välproportionerliga ”grundhundarna” som beauceron påminner mig om.
 
Slår ett slag för Kangal, och herdehundar i allmänhet. Många andra vackra raser har redan nämnts!
Kangal.jpg
 
Saluki är på första plats utan tvekan. Tycker alla vinthundar är vackra men saluki är favoriten. Tycker de ser så värdiga och eleganta ut.

Om inte någon vinthund så rhodesian ridgeback tror jag.
 
Så fin! Varför har de blivit så ovanliga? Bara omoderna eller är det något som är krångligt med Airedale?
Förr räknades airedalen till bruksraserna. Det är en stor hund med massvis av energi och ganska lite will to please. För att må bra behöver de mycket träning men har ingen naturlig plats inom hundsporten. Det tror jag är en förklaring.
Min Lipton som tyvärr avlivades som tvååring pga trasiga armbågar.

IMG_5497.jpeg
 
Rhodesian Ridgebacks är otroligt läckra, men skulle aldrig vilja ha en med tanke på de jag träffat. Snygga som få men otrevliga eller bara tråkiga.

HH och Malle är fruktansvärt snygga. En schäfer kan vara snygg, om det är en riktig bruksschäfer som inte knäar sig fram eller går med hasorna i kors.

En riktigt jaktavlad cocker, labbe, golden eller tollare, de är också satans läckra.

Sen en icke erkänd ras, Basque Shepherd, tycker jag är så himla fin. Lite if samma fack som Mudi, de ser lite forever teen ut men ändå så fina :love:
 
Skrev specifikt gatuhundar och ”mutts” för att separera från random blandras där utfallet ofta kan blir en tokig soppa om hundarna som blandas är för olika. Speciellt i första generationen. Jag tänker mer på de som är många generationer blandraser av hundar som klarat sig i halvvilt tillstånd (gatuhundar) och det som ofta dyker (eller dök?) upp i USAs shelterverksamhet och ”adopt, don’t shop”-sammanhang (om man bortser från bullhundarna och doodles). Där har det ofta blandats så mycket ”vardagsblandisar” (tänk urvattnade vallhundar, gårdshundar och retrievers) att alla extremer försvunnit både utseendemässigt och beteendemässigt och resultatet blir nån odefinierbar ”hund” bara. En sorts grundmall.

Många amerikaner i mina kretsar fattar inte att deras multigenerations-”mutts” som är ypperliga vardagshundar utan extrema drifter är nåt helt annat är vad vi hittar i hundstall och på blandrasmarknaden i många andra länder.

I alla fall, tänkte främst just på dessa mer välproportionerliga ”grundhundarna” som beauceron påminner mig om.
Jag gillar spetsar och hundar som lämnas åt sig själva tenderar att gravitera mot en mellanstor hund av spetstyp.
 
Skrev specifikt gatuhundar och ”mutts” för att separera från random blandras där utfallet ofta kan blir en tokig soppa om hundarna som blandas är för olika. Speciellt i första generationen. Jag tänker mer på de som är många generationer blandraser av hundar som klarat sig i halvvilt tillstånd (gatuhundar) och det som ofta dyker (eller dök?) upp i USAs shelterverksamhet och ”adopt, don’t shop”-sammanhang (om man bortser från bullhundarna och doodles). Där har det ofta blandats så mycket ”vardagsblandisar” (tänk urvattnade vallhundar, gårdshundar och retrievers) att alla extremer försvunnit både utseendemässigt och beteendemässigt och resultatet blir nån odefinierbar ”hund” bara. En sorts grundmall.

Många amerikaner i mina kretsar fattar inte att deras multigenerations-”mutts” som är ypperliga vardagshundar utan extrema drifter är nåt helt annat är vad vi hittar i hundstall och på blandrasmarknaden i många andra länder.

I alla fall, tänkte främst just på dessa mer välproportionerliga ”grundhundarna” som beauceron påminner mig om.
Smått off topic kanske men en del halvvilda gatuhundar är ju också en slags grundmall och genetiskt distinkta från både etablerade raser och blandraser, det är också de populationerna som är bland de mest intressanta att studera när man tittar på domesticering till exempel eftersom de inte drabbats av samma sorts selektion i efterhand som de moderna raserna.
 
Tycker så många raser är fina. Jag gillar Huskys väldigt mycket. Och Shelties.

Har en topp tre. Tollare som är på listan för nästa hund tilltalar mig för att dom lite liknar rävar men mer muskulösa. Jag älskar färgen, storleken och uppsynen. Pudel är med på topp tre också.

På första plats kommmer dock mina kineser. Folk brukar beskriva det som att dom svävar fram. Folk brukade också tro att Alvin var en Afghan valp när han var vuxen men långpälsad :p Jag älskar deras uppsyn, lätthet, kroppstyp, pälsen på puffarna är fantastisk och en solbränd nakenfis är så häftig.
 
Finns jättemånga raser som faller mig på läppen, saluki ville jag ha när var ungdom eller chinese crested eller setter bara för att jag tyckte de var fina.
Numera tycker jag polarhundarna är vackra och fjoll-Tay husses hund här hemma är absolut en vacker hund. Sen matchar han inte min personlighet men passar husse perfekt.

Vår border-fjollie Tay
received_157674237328360.jpeg


Jag verkar mer fastna för hundar som inte direkt är några skönheter utan har mycket personlighet och buffliga och odrägliga tydligen. Min egen border Spock liknar mest en förvuxen älgkakv 😝.
 
Jag vet inte ens om jag tycker att en hund "ska" vara just vacker? Jag har lite svårt för utseendet på många av de raser som sägs vara just vackra eller eleganta, jag föredrar "vanliga hundar" som inte går åt det extrema, ofta arbetande raser, medelstora med rimlig päls och normal exteriör. Siberian husky, vallande och jagande spetsar, border collie, lång- och korthårig collie (om den förstnämnda inte är alldeles överpälsad), sheltie (samma kommentar som för långhårscollien), de flesta retrievers med ett litet extra plus för tollaren, schäfer om exteriören är vettig (ingen "räkrygg"), malinois och säkert en hel drös andra. :D På samma sätt ogillar jag rent estetiskt det som är åt det extrema - platta nosar, överdrivet mycket (eller helt avsaknad av) päls, mycket krullig päls, mycket (överskotts-)hud, väldigt korta ben, extremt små raser och extremt stora raser. Jag tycker nog helt enkelt att de flesta "vanliga hundar" är fina :)
 
Så här tycker jag en vacker chinese crested, kinesisk nakenhund ska se ut. Jag vill ha mycket crest och inte bara några fjun. Mycket pigmentering, dom jag tycker är finast är det på sommarhalvåret när dom är solbrända (alltid fina så klart men den mörkare färgen ökar kontrasten hos just Milou i alla fall mellan kropp och crest och ja egentligen hos alla kineser jag känner. Jag vill att dom ska gå med lätta lite svävande steg, stolt hållning och uppmärksamhet och positiv utstrålning. Det är sällan mina ser miserabla ut förutom om det regnar eller är snöstorm. Det är en glad och pigg ras och det ska synas
IMG_0235.jpeg
 
Dom första hundarna i mitt liv var en irländsk setter och en golfen retriever. Som barn stunder blev det därför mina favoriter. När jag var 10 år såg jag min första nakenhund i Stockholm, där jag bodde fanns inget så spännande och vackert och med den utstrålningen. Jag bestämde mig att en så ska jag ha när jag blir vuxen.

MEN, då hade jag inte sett en powder puff innan och jag blev kär. Jag pratade med alla jag mötte med rasen, tittade på hundratals bilder och läste allt jag hittade och då insåg jag att dom var dom vackraste hundarna, sportiga, snabba(fanns ingen hund som hängde med i Alvins tempo när han lekte bortsett från en whipett kompis). Att det finns så många roliga färgkombinationer så dom kan se så olika ut i samma ras, att det det ser ut som dom svävar fram i den långa pälsen. Dom var också precis i den storleken som jag ville halm Jag tyckte allt var fint med dom, dom hade allt utseendemässigt som jag letade efter.

IMG_0234.jpeg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 679
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 698
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp