Vackraste hundrasen

Ja, det finns ju verkligen enorm variation när det gäller kroppsform hos kelpie. Har en bild på tre kelpies som i princip hade kunnat vara olika raser. 😅

Min tidigare fick också många kommentarer om att han var snygg ”för att vara kelpie”. Själv är jag såklart partisk, men jag höll med, han var en av de snyggaste jag stött på då, varken grov eller spinkig (dock stor).

Visa bifogad fil 141129

Precis den typ av krlpie jag gillar utseendemässigt!!
 
Intressant.

Jag får ofta höra att mina kelpies är vackra just för att de inte är grova. Nu tycker jag inte de kan klassas som spinkiga heller men min första hane var verkligen av den lättare modellen. Han fick oerhört många uppskattande kommentarer från folk som eg. tyckte kelpies var fula enligt dem själva.

Visa bifogad fil 141127
Jag är en av dem som tycker kelpie kan vara vackra, och framförallt då den lättare modellen - som den här
 
Jag tog med Chika till en shibaspecial i England en gång, och någon kommenterade på en postad bild på henne: "Crossed with a whippet?"
Bah! Bara för att alla andra har typ corgis! :rage: :p Min var i alla fall snabbast av alla som var där! :D
Jag mötte en tanfärgad shiba när jag var ute och tränade för en tid sen. Den var så galet söt att jag var tvungen att stanna och prata med ägaren lite 😍
 
Beauceron är en ras jag tycker är rätt ful på bild, samtidigt som alla jag mött varit slående snygga.

Det verkar vara samma sak med finsk spets. Det var längesedan jag såg någon IRL, men här om dagen mötte jag en. Oh Snygging! Inte alls småtråkig som jag ofta tycker att de är på bild.
 
Tycker många raser är snygga. Sibirien hasky, mörk bruks schäfer, münterländer, Russkiy toy, pudlar av alla storlekar som är sportklippta, Markiesje.
Så många helt skilda typer som jag tycker är vackra.
 
Tycker ju att min ras är vackrast. Rhodesian Ridgeback. Min hane på bilden nedan.
 

Bifogade filer

  • IMG_7016.jpeg
    IMG_7016.jpeg
    180,6 KB · Visningar: 41
Jag är allra mest förtjust i cockerspaniel som är såååå fina 😍🥰 och god tvåa Borzoi, sååå vacker hund! 😍
Bra smak!:D

Cocker är min egen ras och jag tycker bra exemplar är fantastiskt vackra. Om de inte är övertrimmade åt det ena eller andra hållet. I USA är det ofta för perfekt trimning - jag föredrar lite mer vindrufs. Varje hårstrå ska inte ligga exakt rätt. Sedan ser man även trimning där för mycket päls har lämnats på hunden och pälsen därför döljer linjerna eller ger helt enkelt bara är för mycket.

Av övriga spaniels tycker jag om field. Sen jaktspaniels i arbete. Vinthundar, speciellt när de galopperar. Settrar är fina - om de inte har för mycket skinn (gäller även spaniels) och så strama terriers. Fox men även kerry blue, irländsk airdale med flera.
 
Bra smak!:D

Cocker är min egen ras och jag tycker bra exemplar är fantastiskt vackra. Om de inte är övertrimmade åt det ena eller andra hållet. I USA är det ofta för perfekt trimning - jag föredrar lite mer vindrufs. Varje hårstrå ska inte ligga exakt rätt. Sedan ser man även trimning där för mycket päls har lämnats på hunden och pälsen därför döljer linjerna eller ger helt enkelt bara är för mycket.

Av övriga spaniels tycker jag om field. Sen jaktspaniels i arbete. Vinthundar, speciellt när de galopperar. Settrar är fina - om de inte har för mycket skinn (gäller även spaniels) och så strama terriers. Fox men även kerry blue, irländsk airdale med flera.

Eller hur 😁. Fast min sambo ser inte alls det vackra med Borzoier, han tycker de är så fula🫣🙄😒.

Åh ja röd setter och gordonsetter 😍
 
Borzoi utan tvekan. Såg tre häromdagen 😍. Tätt följd av Saluki och Sloughi. Borzoi och Saluki liksom flyter fram när de rör sig, så fascinerande.
Av hundar som inte är vinthundar tycker jag att Gordon och röd Irländsk setter, de flesta spaniels, airedale terrier, groenendael, flatte och collie (båda hårlagen) är väldigt vackra. En (svart) dobermann eller (gul) boxer med mycket muskler är också vackert. Generellt tycker jag att hundar som är välbyggda och välmusklade är fina att se på. För mycket långt hår kan dölja vackra drag (på gott och ont).
 
Nej inte alls :laugh:. De där öronen finns ju inte på några andra rashundar, men på var och varannan blandras av större modell. Det är härliga hundar, men vackra? Nja... Fast smaken är ju som bekant som baken.
Fast öronen tycker jag ser olika ut på olika individer - såvida de Gud förbjude inte är kuperade. Hunden på bilden har inte öronen sådär hela tiden heller. Men men. När jag föll för rasen berodde det mycket på att de såg ut att vara bekväma i sina kroppar. Atletiska och naturliga. Och gudomligt vackra huvuden och ögon!
 
Tycker "gatuhundar" eller "mutts" ofta är rätt "snygga" eftersom de generellt ser välproportionerliga och funktionella ut. 🤷‍♀️ Gillar själv i princip allt som inte ser ut att ha problem av sitt utseende. Utstickande ögon, hängig hud, överdriven päls, kort nos osv (det finns ju en hel del exempel, ni förstår säkert poängen) går bort men alla andra hundar kan vara vackra på olika sätt. Kan nog inte välja några specifika raser.
 
Fast öronen tycker jag ser olika ut på olika individer - såvida de Gud förbjude inte är kuperade. Hunden på bilden har inte öronen sådär hela tiden heller. Men men. När jag föll för rasen berodde det mycket på att de såg ut att vara bekväma i sina kroppar. Atletiska och naturliga. Och gudomligt vackra huvuden och ögon!
Alltså mina inlägg ska läsas med glimten i ögat. Tonen är från min sida skämtsam. Jag har träffat och tränat med flera beauceroner, jag är bekant med deras utseende. Flera av dem har varit fantastiska hundar.
 
Tycker "gatuhundar" eller "mutts" ofta är rätt "snygga" eftersom de generellt ser välproportionerliga och funktionella ut. 🤷‍♀️ Gillar själv i princip allt som inte ser ut att ha problem av sitt utseende. Utstickande ögon, hängig hud, överdriven päls, kort nos osv (det finns ju en hel del exempel, ni förstår säkert poängen) går bort men alla andra hundar kan vara vackra på olika sätt. Kan nog inte välja några specifika raser.
Jag är kanske väldigt snäv? Jag gillar oftast inte utseendet på blandrashundar pga att de ser dåligt sammansatta ut. Men ibland blir det såklart väldigt bra! Fast jag gillar verkligen inte extrema rashundar heller. Allt med kort nos, utstående ögon som pekar åt olika håll osv går fetbort för min del.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 712
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 701
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 721
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp