Vackraste hundrasen

geting

Trådstartare
Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är enligt dig snyggast? Vad är det du gillar med dem? Någon specifik färg/frisyr ovanpå det? :)
 
Lapsk vallhund. Och därefter raser av samma typ. Har dock börjat gilla hängande öron mer och mer. Men inte tunga långa öron. Tycker i princip alla raser som är atletiskt byggda med funktionell päls är snygga. Inte för tunga i kroppen men inte heller "taniga".
 
Jag älskar att se vinthundar och hundar av vinthundstyp springa. Det där magiska ögonblicket när de kopplar från "tramsväxeln" och visar sin natur och tiotusentalet år medveten avel. Varje liten rörelse effektiv och ändamålsenlig. Det är en helt annan biodynamik.

Om en hund bara står rätt upp och ned på gatan. En grå eventuellt svart med lite gult bruksschäfer av en nättare modell.
 
Tycker att sloughi är något av det vackraste som finns :love: stora, långa, eleganta men samtidigt grövre än t.ex. azawakh. Och de där öronen, ååååh… Någon dag blir det en sloughi!!!

1710325248263.jpeg
 
Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är enligt dig snyggast? Vad är det du gillar med dem? Någon specifik färg/frisyr ovanpå det? :)
Jag tycker ärligt även i ut seende att flatcoated retriever är helt perfekta 😍 Det finns som jag tycker INGET finare motför en kol svart blank flatte med bra pigment på ögonen och så och perfekt trimning och bra muskler. Och som rör sig helt perfekt 😍🤩
Och även Ungersk vizsla är väldigt fin tycker jag men inte i när heten som flatcoated retriever!
 
Jag har sån tur att den ras jag tycker är mest estetiskt tilltalande också är den som passar mig bäst att leva med. Det finns, i mina ögon, ingenting vackrare och/eller snyggare än en riktigt välbyggd saluki i bra kondition.

Min första saluki, Zala, hon vill jag alltid minnas såhär. (8 1/2 år gammal när bilden togs)
Zala.jpg


Min nu yngsta är inte så tokig hon heller. 2 år gammal här:
384805157_2671292756352421_2456196706049018918_n.jpg


Färg och hårlag struntar jag i. En välbyggd saluki är snygg oavsett om den är ljus, mörk, randig, prickig, har kort päls eller lång päls. Och som tur är så ryms alla färger och möjliga hårlag i standarden utan problem.


Annars tilltalas jag generellt av arbetande hundar. Jakthundar och vallhundar speciellt (men inte de kortbenta varianterna). Jag har mer än en gång blivit löjligt glad åt att se pointer eller vorsteh, och ser man en duktig BC i arbete är det ju också otroligt läckert även om det är en annan modell på hund.
 
Jag ångrar ibland att jag inte blev jägare för två av de raser jag alltid tittar extra på är hamiltonstövare och jämthund. :love:
Korthåriga retrievers som är vältränade är också fina (inte alls partisk :angel:). Jag gillar hundar som ser ut som just... helt vanliga hundar utan överdrifter, med tydlig kroppsform som inte döljs under en massa päls.

Föredrar helsvart, fick jag bestämma skulle alla raser finnas i den färgen. :D Men mörka färger överhuvudtaget går bra, jag har aldrig riktigt förstått ljusa hundars popularitet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 692
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 699
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp