Bukefalos 28 år!

Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Ja visst finns det mera...Vi är absolut in klara men det verkar ju gå åt rätt håll iaf då :)
 
Sv: Vad är denna häst??

Var det inga fler som ville kommentera honom nu...annars brukar det ju vara ganska populärt att kommentera tjockisar.
 
Sv: Vad är denna häst??

Ja men han har fortfarande för stor hals :p men vi är ju på väg åt rätt håll iaf...
 
Sv: Vad är denna häst??

Vet inte vad man ska jämföra med, men den har en stor fet rumpa, bog o hals. Mindre mage mest.
 
Sv: Vad är denna häst??

OK, men.... det farliga fettet är kvar. Depåerna. Det som är svårare att få bort.
 
Sv: Vad är denna häst??

Ja han är inte slimmad det vet jag...men jag tycker då att det går åt rätt håll iaf...sen vet ja inte vad du tycker om det men men..
 
Sv: Vad är denna häst??

Såhär såg han ut i sommras.
Bild0316.jpg


Så här i dag:
Bild0621.jpg


Lite skillnad på bilder kanske med sommar och vinter päls. Men nu kanske ser nån positiv eller negativ skillnad.
 
Sv: Vad är denna häst??

Tyvärr tycker inte jag att han utvecklats positivt. Svårt att se med all päls, men har har verkligen en hemsk nacke...:( Det låter elakt, men jag har själv varit i samma situation med en överviktig häst som jag har bantat. Hur mycket, och vad, äter han? Han MÅSTE bantas MYCKET och det måste göras NU innan han blir sjuk!
 
Sv: Vad är denna häst??

Han äter 7kg hö, soja mjöl och mineraler.

Diet foderstat uträknad på hippocampus på analyserat hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är denna häst??

Men hur många kilo hö får han? Eftersom jag inte vet vad han ska väga, eller vad dina hövärden är, så har jag ju ingen aning om hur många kilo det blir!

Okej - såg din ändring efter att jag svarat :)!


Men då får du nog dra ner ytterligare... När jag bantade min haflinger (d-ponny) fick hon endast 4 kg hö och 1,5-2 kg halm. Nu när hon är smal igen äter hon nästan 8 kg grovfoder (hö + lucernhack).
 
Sv: Vad är denna häst??

Men hur många kilo hö får han? Eftersom jag inte vet vad han ska väga, eller vad dina hövärden är, så har jag ju ingen aning om hur många kilo det blir!

Kilona står ovanför. Måtten på soja mjöl och mineraler kommer jag inte i håg. Hö värdet har jag inte här i datan tror ja och orkar inte leta på det nu.

Men enligt hoppocampus är det "gå ner i vikt foderstat" så jag tror nog foderstaten stämmer.
 
Sv: Vad är denna häst??

Nä kan inte dra ner mer...då får han inte tugga tillräckligt...han ligger redan på gränsen nu. Halm har vi inte nå så det kan jag inte ge honom.
 
Sv: Vad är denna häst??

Men enligt hoppocampus är det "gå ner i vikt foderstat" så jag tror nog foderstaten stämmer.
Jo, men man måste ju titta till individen också, man kan inte bara stirra sig blind på siffrorna. Tyvärr ser inte hästen ut att ha gått ner överhuvudtaget, alltså får den fortfarande i sig för mycket. Går det inte att minska maten får du öka motionen.
 
Sv: Vad är denna häst??

Nä kan inte dra ner mer...då får han inte tugga tillräckligt...han ligger redan på gränsen nu. Halm har vi inte nå så det kan jag inte ge honom.
Det kan man skaffa vettu.

den ser inte ut att ha gått ner ett gram= får för mkt mat mot vad den förbrukar..

den har depåer som troligen gör den IR o du måste få bort dessa.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: mily
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
711
Senast: Murray
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
108
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
580
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp